Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waarde?

18 nov 2014 11:39

Heren en Dames,
Ik heb gisteren in het buitenland een GT3 bekeken, waar ik in principe wel interesse in heb.
Er zijn echter wat zaken die me laten twijfelen of deze auto wel een verstandige keuze is.
- De auto heeft een schade gehad, die zeer professioneel hersteld is, namelijk niet meer zichtbaar. Echter, het chassisnr is nu op een andere plaats aangebracht, en niet bij de accu. De plek bij de accu is "schoon".
Hiervan is een officiële brief van de importeur over bij de auto. Ook de 111 puntentest van Porsche is na het herstel gedaan, en daar staat alleen op dat het herstel professioneel is uitgevoerd.
- Uitlaat heeft een kat bypass gehad, oftewel de kats zijn leeggehaald, en de lambdasondes hebben een adaptor om het CEL te voorkomen.

De uitlaat kan een reden van rdw afkeur zijn, maar dat is op te lossen natuurlijk. Of zeilt zo iets er gewoon doorheen omdat de auto (naar verluid) binnen de CO/CO2 normen blijft? Of juist niet omdat het geluid aanzienlijk harder is?
Het chassisnr is logischerwijze bij de RDW geen probleem doordat het CVO attest erbij is, plus die brief van de importeur. Of vergis ik me daarin?
Maar voor de waarde maakt het natuurlijk wel uit. Of valt dat mee omdat de auto professioneel hersteld is?
Wat zien jullie als een waardeverschil? 5.000? 10.000? 10%? 20%?
Wat is jullie mening, ik verneem het graag. Een GT3 is geen impulsaankoop, en ik wil niet een auto kopen waar iedereen van afblijft...

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 11:48

Oef, lastige keuze!

Zou al helpen als je type 997? Km's en boekjes vermeld.
Ik snap dat je geen slapende honden wil wakker maken, maar zo is het lastig inschatten...

P.s. Haal je dan ook die lelijke lada :bang: weg uit je profiel na aankoop? :mrgreen:

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 11:55

Het betreft een 996 GT3 MkII clubsport, erg veel kilometers maar verder een nette auto met rekeningen erbij.
En die lada is toch een mooie auto? Helemaal de RS gedachte, zo kaal mogelijk van binnen! :mrgreen:

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 11:57

Zou ik niet aan beginnen ivm de eventuele verkoop in de toekomst, zoals je ook zelf al aangeeft.
Heb je ook foto's gezien van de schade?
Schrikt meestal genoeg af.

Kleine schade die goed herstelt is, is geen probleem bij een GT3, ze hebben allemaal circuitkilometers gemaakt.

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 12:03

Álle GT3's hebben een verhaal....als de prijs je aanstaat, zeg ik: doen. Maar ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat ze allemaal anders rijden, dus ga er een aantal rijden, dan weet je gelijk of de auto 'voegt'.
En reserveer voor onvoorzien! Maak het jouw auto!
Ook het topsegment heeft meestal een verhaal.

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 12:42

Wat me niet helemaal helder is, is of dat in de brief is aangegeven of met het herstel van de schade het chassisnr verplaatst is.
Is dat niet het geval, wie geeft je dan de garantie dat je geen problemen krijgt bij de RDW?

Mbt uitlaat: Porsches worden ook af-fabriek verkocht met vlinderkleppen in de uitlaat (GT3 destijds dacht ik niet overigens) die met een knop op het dashboard te openen zijn (heeft mijn 996 MK2 ook). Met kleppen open = (veel) meer geluid. Tijdens de RDW-keuring stonden ze bij mij open en dat was geen probleem. Geluid wordt dacht ik bij 3 of 4000 rpm gemeten. Echte herrie zit pas daarboven :evil:
Maar je loopt dan wel een (beperkt) risico; in ergste geval moet je andere dempers monteren en herkeuren.

Als de prijs verder OK is (waarbij hoge km-stand in beschouwing is genomen en de goed herstelde schade; evt wat in achterzak houden voor de dempers) dan zou ik het wel aandurven.

Suc6

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 12:48

Goed punt, de brief geeft volgens mij alleen duidelijk weer dat het originele chassisnr overeenkomt met wat er nu in staat, en niet dat de locatie ook anders is geworden en goedgekeurd.
Oftewel, zekerheid dat de rdw dit ook leuk vindt heb ik niet...

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 12:50

ik zou het niet doen
of alleen als ie heeeeeeeeeel scherp geprijsd is
en zoals eerder gemeld zal bij een eventuele verkoop
dit zeker de prijs verlagen en verkoop bemoeilijken

suc6 met je keuze :drive:

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 12:55

Is toch wel een serieuze schade geweest lijkt me.
Waarom het chassisnummer niet teruggezet op de originele plek?

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 13:04

porschenot schreef:ik zou het niet doen
of alleen als ie heeeeeeeeeel scherp geprijsd is



+1

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 13:23

steef schreef:Álle GT3's hebben een verhaal....als de prijs je aanstaat, zeg ik: doen. Maar ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat ze allemaal anders rijden, dus ga er een aantal rijden, dan weet je gelijk of de auto 'voegt'..


Nou dat kan ik beamen, eerst proefrijden niet te vergelijken met een "gewone" 911 :idea:

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 13:41

Robbe schreef:Goed punt, de brief geeft volgens mij alleen duidelijk weer dat het originele chassisnr overeenkomt met wat er nu in staat, en niet dat de locatie ook anders is geworden en goedgekeurd.
Oftewel, zekerheid dat de rdw dit ook leuk vindt heb ik niet...

volgens mij staat er op het attest (of op een ander document) de PLAATS waar het chassisnummer staat vermeld. ik vermoed dus dat je er problemen mee kan krijgen als zij niet alleen controleren of het chassisnummer overeenkomt maar ook of het op de juiste plaats zit. Ik weet niet hoe streng ze daarin zijn bij de controle maar 1 telefoontje en je weet meer.

p.s. heb je al ergens foto's gevonden van hoe groot de schade was? voor hetzelfde geld is er een geheel nieuwe voorkant aangelast of weet ik veel wat. wellicht beinvloed dat nog je koop. dat zou het bij mij nl wel doen als ik zou zien dat de koplampen bijv bij het stuur zaten na de aanrijding :shock:
zoals Cazzo al zei moet het volgens mij echt wel een serieuze schade geweest zijn

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 14:32

Het verhaal dat het chasis nummer op een andere plek is terug gezet vind ik een beetje vreemd. Kan me best voorstellen dat er serieuze schade is geweest maar ook dan kan, als alles goed is hersteld, het chassis nummer toch gewoon op dezelfde plek terug komen?
Overigens zegt het attest niet alles en alleen dat het chasis nummer bij de auto hoort. Twee jaar geleden een 997 Turbo handgeschakeld aangeboden gekregen met zo'n attest erbij wegens schade (chassis nummer wel op de juiste plek maar opnieuw gemonteerd). Navraag in Duitsland bij Porsche bleek dat het chasis nummer bij Porsche als gestolen stond gesignaleerd en bij een 997 Turbo Automaat hoorde.
Doe dus een dubbelcheck van het chassis nummer bij Porsche zelf. Die hebben in sommige gevallen meer info dan de importeur in een bepaald land. Daarnaast hangt het ook nog van het land af. Als het een Duitse auto is zal de hele schadehistorie compleet moeten zijn gedocumenteerd en is die in veel gevallen opvraagbaar. Probeer er in ieder geval achter te komen hoe groot de schade geweest is. Goed herstelde schade hoeft geen probleem te zijn maar dat moet je wel uit kunnen sluiten. Zal niet de eerste keer zijn dat het een siameese tweeling is.

Als de prijs heel scherp is kan het interessant zijn maar zoals hierboven al gemeld, ga er met een paar rijden want er zijn nogal wat verschillen.

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 14:38

Foto's van de schade zijn er niet (of niet beschikbaar), maar logischerwijze is de hele kop vervangen. Is technisch gezien bij een zware schade vaak ook een betere oplossing dan gaan trekken. En met de waarde van een schade C4, is zo'n kop ook niet duur meer. Wel staat er dan een verkeerd chassisnr in, wat dichtgelast moet worden. En het juiste nummer moet dan ergens anders komen, hetgeen geschiedde (denk ik)
Porsche zelf (fabriek) weet hier niet direct veel van, aangezien de schade ontstaan is nadat de auto ingevoerd is vanuit D. Dus de duitse "unfallwagen/unfallfrei" is helaas hierbij niet gedocumenteerd.


Dank voor jullie meningen tot dusver, en laat ze komen!

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 16:13

Vreemd dat er geen schadefoto's voorhanden zijn, niet handig.

Kun je een indicatie geven van de prijs die gevraagd wordt, en zitten er afgestempelde boekjes bij (m.a.w. Is de kilometerstand betrouwbaar)?

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 16:22

63147

Andere auto, maar zou jij m kopen?

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 16:41

Moeilijk oordelen zonder iets gezien te hebben, maar als ik mijn mening mag geven nadat ik jouw verhaal heb gelezen zou ik deze laten staan. En zoeken naar een andere gt3.

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 16:48

Ja... Lastig! Als het goed gedaan is zou het geen verschil mogen maken. Tenslotte is hij bij de fabriek ook niet uit één stuk staal gefreesd. Het waren toen ook allemaal losse onderdelen die aan elkaar gepuntlast zijn.

Ik zou de vraag gewoon neerleggen bij de RDW. Mail hen gewoon het verhaal en eventueel kopieën van de documenten en je krijgt vast meer informatie. Speculeren over een uitkomst lijkt mij doelloos.

Verder qua eventuele verkoopwaarde... Jij koopt hem tegen een gereduceerde prijs met als reden het schadeverleden. Zo zal tegen de tijd dat jij hem verkoopt vast wel weer iemand rond lopen die tegen een gereduceerde prijs een GT3 zoekt. Laten wij eerlijk zijn, 90% van de mensen zal bij het zoeken naar een andere auto de prijs als eerste criterium zien.

Mocht de prijs helemaal naar je zin zijn, de auto verder top rijden en de RDW groen licht geven zou ik zeggen kopen :drive:

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 16:50

Heb je niet extra specs/foto's zodat de sherlock holmes' hier op het forum aan het werk kunnen?

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 17:28

Lege Cats niet direct een probleem aangezien je er voor kunt kiezen alleen kentekenkeuring bij RDW uit te laten voeren (voertuig indentiteit) en de APK later bij een station van voorkeur te laten uitvoeren...

....heb je alle tijd om er goed werkende Cats onder te zetten;-)

Wat huidige papieren betreft, staat de locatie van het chassisnummer daar juist in aangegeven? Zo niet sowieso laten staan, zo ja dan zou ik de auto alleen kopen onder voorbehoud succesvolle kentekenkeuring RDW. Betekent in praktijk geld bij betrouwbare notaris parkeren tot alles rond is.....wil de verkopende partij hier niet aan? Run baby run!!

Good luck!

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 20:26

+1 Run baby run!! Zo hard als je kan

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 20:54

Cazzo Super Veloce schreef:63147

Andere auto, maar zou jij m kopen?



Jazeker!............Fred Flintstone toch? :mrgreen:

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 21:02

Als je de auto koopt om nooit meer te verkopen dan lijkt me dat chassis nummer geen probleem (mits het een helder verhaal is) . Wil je de auto in de toekomst wel verkopen krijg je alleen maar gezeur mee. Je twijfelt toch zelf ook al. Of de auto moet wel heeeel erg goed geprijsd zijn.

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 21:25

Fred Kroymans...

Re: Aanschaf GT3 buitenland, auto met herstelde schade, waar

18 nov 2014 21:27

Als ik zo brutaal mag zijn 8) , wat vragen ze voor de auto? Moet toch echt heel interessant geprijsd zijn, anders zou ik het niet doen. :wink:
Plaats een reactie