gilles s schreef: ik heb horen zeggen als je 20w50 gebruikt en er werd 10w40 ingedaan dat de 20w50 zou kunnen zorgen voor lekkages aan de dichtingen
Dit bovenstaande is technisch gezien niet te onderbouwen.
20W50 is een minerale olie en 10W40 een half syntheet. Wat kan er gebeuren als je overstapt van een half syntheet naar een minerale olie: helemaal niks. Je gaat in kwaliteit een iets mindere olie gebruiken omdat een half syntheet kwalitatief nu eenmaal iets beter is dan een minerale olie. Andersom zou het wel problemen kunnen geven ( i.v.m. detergentie verschillen van de verschillende olieën), maar de kans op problemen is niet zo heel groot bij een jaren 70 en 80 auto. Daarnaast werden in die tijd de motoren vaak al gevuld met een half syntheet.
Een 10w40 olie gebruiken voor de oude Porsche's is ook niet meer aan te raden. Er zijn nu beter geschikte olieën te koop speciaal gemaakt zijn voor oude motoren die gemaakt werden in de tijd dat de motor constructie o.a. nog zink en fosfor in de olie eiste.
De huidige 10W40 olieën hebben nagenoeg geen zink en fosfor meer in de olie ( alle moderne olieën niet meer) vanwege milieu technische redenen.
Een vol synthetische olie is in principe het beste maar je moet oppassen als je een vol synthetische olie in een motor gaat gebruiken die daarvoor alleen op minerale olie heeft gereden. Voor auto's die minder frequent worden gebruikt heeft vol synthetische olie het nadeel dat het zich niet hecht aan metaal en bij langere stilstand en terugloopt het carter in. Hoe goed de olie dan ook is, de eerste koude start heb je even geen smering.
Gebruik je jouw Porsche wekelijks dan is vol synthetische olie een goede keus. Zeker als je de auto ook wel eens op het circuit gebruikt omdat synthetische olie nu eenmaal meer hitte aan kan en langer smering garandeert onder extreme omstandigheden dan een minerale olie.
Een minerale olie hecht zich op zijn beurt weer wat beter aan het metaal met als voordeel dat de olie bij lange stilstand wat beter blijft zitten op de nokkenassen, cilinderwanden en tussen de lagers. Bij de koude start heb je daardoor al iets smering voordat er oliedruk is, door de olie die er nog aanwezig is. Een nadeel van minerale olie is dat de kwaliteit bij extreme warmte sneller achteruit gaat en daarom sneller zijn smeereigenschappen verliest. Ook moet je minerale olie vaker verversen dan een syntheet of half syntheet door het sneller achteruit gaan van de kwaliteit.
Voor oude Porsche's tot en met de 2.7 is een minerale olie een goede keus, daarna is een synthetische olie meestal beter, mits genoeg ZDDP.
Maar wees voorzichtig als je weet dat de motor in het verleden lang heeft gereden met een minerale olie, want een minerale olie is minder detergent dan een half of volledig synthetische olie. Bij een niet detergent olie zakken de verontreinigingen in de olie naar beneden. Bij een matig of volledige detergent olie blijft het vuil meer of minder zweven in de olie en wordt er door het oliefilter uitgehaald.
Kies tegenwoordig het liefst voor een speciale olie geschikt voor klassiekers. Deze hebben meestal een verhoogd aandeel ZDDP en toevoegingen om bijvoorbeeld oude keerringen soepel te maken.
Kies een olie met een klein verschil tussen het getal voor en na de W. Bijvoorbeeld een 15W50 is beter dan een 10W60. Het eerste getal geeft de viscositeit van de olie aan bij koude motor, het getal na de W de vergelijkbare viscositeit bij warme motor. Het getal voor de W is de daadwerkelijke olie waarop deze olie is gebaseerd. Door viscositeits verbeteraars toe te voegen is de olie veranderd waardoor deze in warme toestand minder dun wordt dan zonder verbeteraars het geval zou zijn.
Alleen die viscositeits verbeteraars smeren niet en breken af bij gebruik van de olie. Een 10W60 olie heeft meer viscositeits verbeteraars dan een 15W50 en daarom zal de smerende kwaliteit van een 10W60 sneller achteruit gaan dan van een 15W50. Een olie met een groter viscositeits bereik kun je daarom beter eerder verversen.
Voor de moderne Porsche motoren is ZDDP niet zo'n issue door de kleinere krachten in het kleppenmechanisme. Daarvoor kun je gewoon een normale moderne ACEA A3/B4 motorolie gebruiken. Maar kies niet voor de moderne mid of zelfs low SAPS olieën zoals olieën met een ACEA C1, C2 of C3 aanduiding. SAPS staat voor sulfaatas, fosfor en zwavel.
Dit werd eerder veel toevoegt aan olie, maar roetfilters bij diesels werken slecht als deze stoffen in het filter komen. Olie waarbij geen SAPS zijn toegevoegd zijn de API SM en ACEA oliën met C klassering. Goed voor een moderne diesel, niet voor een oudere (Porsche) motor.
Nu even wat anders.
Gun je jouw motor helemaal de top op oliegebied, en wil je jezelf niet constant meer afvragen of je wel de juiste olie gekozen hebt kun je kiezen voor een olie die op een andere basis is gemaakt. Niet gedestilleerd uit ruwe aardolie maar gemaakt op basis van plantaardige esters. Om dit topic niet te veel te vervuilen heb ik een nieuw topic aangemaakt.
Laatst bijgewerkt door
Erwin op 07 dec 2014 12:19, in totaal 7 keer bewerkt.