Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

997 turbo onderhoud

21 dec 2014 21:57

Wellicht zijn er onder jullie met ervaring met het gemiddelde onderhoud van een 997 turbo.
Uitgangspunt is een handgeschakelde turbo uit 2006-2007 met circa 50-60K op de teller. Wat is de onderhoudsinterval en wat zijn de kosten van een gemiddelde beurt zonder gekke vervangingen?

Ik vraag dit om een beetje grip te krijgen op de kosten die er na aanschaf gaan volgen, altijd spannend :-)

Re: 997 turbo onderhoud

21 dec 2014 23:09

Reken op 5 K per jaar. Afschrijving 20 k per jaar.

Re: 997 turbo onderhoud

21 dec 2014 23:16

5K voor onderhoud van zo'n relatief jonge 997, waar gaat zoiets in zitten (ik ga uit van max 5000 km per jaar) dan lijkt me dat 1 beurt in de twee jaar?? of zit ik er ongelofelijk naast?

20K afschrijving per jaar, dat zullen we toch wel gehad hebben met een 997 turbo of ze moeten volgend jaar op 35 zitten??
nog andere meningen?

Re: 997 turbo onderhoud

22 dec 2014 0:30

Rond de 1.000 euro voor een normale beurt om de 20.000 km.

Er gaat doorgaans niet zo heel veel stuk aan een goede 997 turbo, maar als er iets stuk gaat kost het uiteraard serieus geld. Maar onder de streep is het relatief eerder goedkoop dan duur. Relatief...

Re: 997 turbo onderhoud

22 dec 2014 0:34

Op de Porsche site staan de onderhoudskosten toch...... :?:

Re: 997 turbo onderhoud

22 dec 2014 0:43

Het probleem (of de onzekerheid) zit hem niet in je standaard beurten en standaard onderhoudsintervallen. Die kun je overigens ook gewoon bij de dealer / specialist opvragen, staan misschien ook wel ergens op de website.

Het zijn juist de kosten die niet onder dat standaard onderhoud vallen. Zeker als je er weinig mee rijdt zul je ook af en toe aandacht moeten of willen besteden aan preventief onderhoud. Die luchtgekoelde turbo's vinden lang stilstaan niet leuk en weet niet hoe dat met een 997 zit. Ik heb in het najaar m'n APK en jaarbeurt, incl olie en in het voorjaar (na de winterstop) meestal ook nog een kleine check-up. Als daar geen hele bijzondere zaken uitkomen dan zit je goed.

Naast de normale slijtage van remmen, banden, draagarmen, schokbrekers, enz gaat er vast wel eens een sensortje kapot. En dan hebben we het niet over omvangrijkere zaken zoals motor, turbo's of aandrijving. Dat (muv de turbo's natuurlijk) kan al aardig in de papieren lopen bij een Carrera en voor een turbo zijn de meeste onderdeelprijzen hoger en de onderdelen zelf aan meer slijtage onderhevig.

Met 3-4000 km per jaar zou je normaliter de kosten van het reguliere onderhoud aardig in control moeten hebben. Maar als ik naar het onderhoud van m'n eigen turbo kijk dan staan die kosten niet in verhouding tot wat het kost om zo'n auto in zeer goede staat te houden, dus ook preventief onderhoud zelfs bij weinig kilometers. Dat zal bij een 997 misschien meevallen maar ook die wagens zijn straks bijna 10 jaar oud.

Re: 997 turbo onderhoud

22 dec 2014 10:51

Onderhoud is een beetje afhankelijk van wat er moet gebeuren.
Vorig jaar was ik voor een grote beurt incl. materiaal net geen Eur 2k kwijt.
Afgelopen jaar heb ik voor een kleine Eur 10k aan onderhoud gehad. Daar zit dan wel het vervangen van de waterpomp in bijvoorbeeld.

Ik deel de mening van MarkS. Het regulier onderhoud valt best mee en ik zou zeker ieder jaar een beurt uit laten voeren ook al rijd je maar 5k per jaar. Ook een 997 Turbo vindt het niet fijn om te lange intervallen tussen de beurten te hebben zitten. In dat geval zou je om het jaar een grote of kleine beurt kunnen laten uitvoeren en in de tussenliggende jaren een inspectiebeurt waar minimaal de olie vervangen wordt.
De kosten zitten inderdaad in zaken die niet tot het regulier onderhoud behoren. Al vrij snel moeten delen van bv het turbo systeem verwijderd worden om ergens bij te komen. (vandaar ook de "hoge" kosten voor het vervangen van de bougies)

Beste remedie (en ik heb aan den lijve ondervonden dat het is zo is) blijft om bij een Turbo een spaarpotje van 10k achter de hand te houden. Als er iets aan is loopt het heel hard op. Niet alleen onderdelen zijn relatief duur maar ook de uren die er in gaan zitten zijn een stuk meer dan bij een standaard Carrera.

En wat afschrijving betreft is de 997 nog niet over het dieptepunt heen. 20k per jaar is wat kort door de bocht maar dat de 997 Turbo een fiks stuk zal zakken is men het over het algemeen wel over eens.

Standaard onderhoudsprijzen Porsche:
Groot onderhoud Turbo EUR 839
Klein onderhoud Turbo EUR 669
Polyriem vervangen (i.c.m. onderhoud) Turbo EUR 139
Bougie (i.c.m. onderhoud) Turbo EUR 799
Remblokken voor Turbo EUR 779
:salut:

Re: 997 turbo onderhoud

22 dec 2014 11:00

Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties, daar kan ik wel iets mee. Goed om te weten om niet alles in de aankoop te stoppen. Dit helpt me ook te kiezen tussen klassiek of relatief nieuwer, al blijft dat een hele lastige keuze.

Re: 997 turbo onderhoud

22 dec 2014 11:05

Koop er een waar je nog Porsche garantie op hebt en kan verlengen. Dan weet je precies waar je aan toe bent.
Plaats een reactie