Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Cayman S

10 jan 2015 19:14

Vandaag heb ik een proefrit gemaakt met een Cayman S. Wat is dat een fijne wagen! Ben ik nou gek dat ik opeens heel erg twijfel of een 996 Turbo wel de beste keus zou zijn? Dat was toch een beetje waar ik me op dit moment op concentreerde.

Ik wist dat het verschillende karakters zijn, maar de Cayman S lijkt wel voor mij gemaakt, dat gevoel kreeg ik niet in de Turbo, hoe indrukwekkend die auto ook is. Na de proefrit vandaag bekroop me het gevoel dat ik alleen een 911 zou nemen, omdat een Cayman geen 911 is... :scratch:

Iemand met vergelijkbare ervaringen? En hoe heb je de keuze (996/997 vs Cayman S) uiteindelijk gemaakt? Thanks!

Re: Cayman S

10 jan 2015 19:23

Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb 7 jaar geleden een 968 boven een 993 gekozen voor hetzelfde reden. De 968 voelde zoveel strakker en rauwer dan de 993. De enige wat ik op den duur miste was de geluid van de boxer motor. Maar mijns inziens zal je deze probleem met een Cayman S niet hebben. Ik zou ook de Cayman S boven de Turbo kiezen. Een Cayman is een fileermes en een 911 Turbo een moker, het is net wat je leuk vind. Zelf heb ik een liefde voor finesse.
Laatst bijgewerkt door Johann op 10 jan 2015 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Cayman S

10 jan 2015 19:25

:thumleft: kan een slotje op, lijkt me :mrgreen:

Re: Cayman S

10 jan 2015 19:43

Cayman word steeds meer de ultieme 911 met midden motor :popcorn:

Re: Cayman S

10 jan 2015 21:03

Ik kwam ook uit bij Cayman S ipv de 996 4S.... dus zo gek is dat niet ansich.

Re: Cayman S

10 jan 2015 21:14

Ik ben overgestapt van een 993 naar een Cayman S en toen naar een Boxster S. Nooit spijt van gehad. Je krijgt voor minder geld een betere wagen. De 911 is de melkkoe van Porsche en daar betaal je voor. Alle promotie, alle aandacht, alle merchandise, alle ' toeters en bellen' rondom de 911 zijn bij de Cayman/Boxster zo goed als afwezig. Soms is dat een beetje jammer. Een leuke modelauto is al lastig te vinden. Maar dat is het dan ook. Ze rijden fantastisch.

Re: Cayman S

10 jan 2015 21:19

jeff_911 schreef:Ik kwam ook uit bij Cayman S ipv de 996 4S.... dus zo gek is dat niet ansich.


Check. Enne... Buiten de standaard checks, nog specifieke tips waar ik op zou moeten letten bij een Cayman S (eigenaardigheden, of configuratie/opties) of gewoon lekker proef rijden met eentje die goed lijkt en dan AKK? Gen 1 vs Gen 2 kan bijvoorbeeld keuze zijn en vandaag gereden met Sport Chrono en PASM en dat voegt voor mijn gevoel toch wel echt iets toe bij "geïnspireerd" rijden. Of heeft standaard met evt naderhand aftermarket onderstel de voorkeur? Wielen en uitlaat zijn achteraf nog wel aan te passen dus zijn wat mij betreft voor aanschaf minder relevant.

Peter schreef:Ik ben overgestapt van een 993 naar een Cayman S en toen naar een Boxster S. Nooit spijt van gehad. Je krijgt voor minder geld een betere wagen. De 911 is de melkkoe van Porsche en daar betaal je voor. Alle promotie, alle aandacht, alle merchandise, alle ' toeters en bellen' rondom de 911 zijn bij de Cayman/Boxster zo goed als afwezig. Soms is dat een beetje jammer. Een leuke modelauto is al lastig te vinden. Maar dat is het dan ook. Ze rijden fantastisch.


Haha :cheers: dat zou nog wel eens voor wat discussie kunnen zorgen, maar je weet het mooi te zeggen ;-) Wel een overstap waarvan ik me kan voorstellen dat je die nog wel eens een paar keer moet uitleggen...?

Re: Cayman S

10 jan 2015 21:23

Ik zou als het kan voor een 2de gen. gaan. Ben je meteen af van het motor 'probleem'.

Re: Cayman S

10 jan 2015 21:24

Er zijn er meer die de Cayman verkiezen boven een 911.
Logisch lijkt mij. In diverse tests blijkt it de auto te zijn met meer raffinement dan een 911.

Wil je de beste stuurmansauto dan kom je bij de Cayman uit. Wil je een Icoon met brute kracht dan kom je uit bij de 911

Re: Cayman S

10 jan 2015 22:16

@ ivo +1 :drive:

Re: Cayman S

10 jan 2015 22:17

met de komst van de 987 gt4 zal deze keuze mss nog vaker vallen klik
deze heeft dan wss ook wel een geblazen krachtbron, maar wel de fijne balans van een middenmotor ...

Re: Cayman S

10 jan 2015 22:33

Kleine correctie: 981 GT4

Re: Cayman S

10 jan 2015 23:34

Peter schreef:Ik zou als het kan voor een 2de gen. gaan. Ben je meteen af van het motor 'probleem'.


Dat is inderdaad een probleem tussen aanhalingstekens toch? Dat je olie niet optimaal door de motor heen komt onder heftig bochtenwerk? Maar die tweede generatie is wel echt lastig te vinden lijkt het...

Re: Cayman S

11 jan 2015 1:01

ligt dit dan aan de carterpan?
Zoja zijn hier dan geen simpele aftermarket versies van waar dit minder bij is?

Re: Cayman S

11 jan 2015 2:05

No brainer: Cayman S MKII (dry sump 3.4 6-cilinder boxer). :cheers:

Ga je voor de marketing neem dan een 911. Wil je, los van standaard, net iets lekkerder rijden en max. 1 passagier: Cayman. :drive:
Wil je met twee mensen twee weken op vakantie: Cayman (voor en achter kofferruimte) :wink:

Let op modificaties (brandstofpomp vervangen) en of er olielekkage is (dan laten onderzoeken).
In ieder geval AankoopKeuring (AKK).

Verder probleemloze heerlijke rijdersauto (heb een 987 3.4 S MKII en 981 2.7 gehad en net een 981 3.4 GTS in bezit, dus wel iets gekleurd advies :D )

Re: Cayman S

11 jan 2015 15:03

beste tip: ga met allebei 'n keertje rijden.

2e tip: als je gevoelig bent voor marketing of enige vorm van peer pressure of mensen die denken grappig te zijn door je auto af te kraken ga dan niet voor de Cayman (then again, ga dan ook niet voor een 996 en overweeg dit forum te mijden.... :mrgreen: ).

De Cayman is werkelijk een fantastische hobby auto om bochtenwerk mee te doen. En prima voor vakanties te gebruiken. En heeft nog iets van een bijzonderheid al zie ik er tegenwoordig wel zo nu en dan één. De 911 is wat volwassener/grotere auto. Is wat rustiger ook. Ik vergelijk nu tussen 997/991 en 987. Mijn Cayman stond toch altijd wat meer in de kill&attack modus zeg maar, 911 is beter rustig te rijden. De 3.4 motor is geen koppel motor dus je moet die wel behoorlijk op toeren jagen om echt snel te zijn (bij een 2.7 nog meer dus). Verder vond ik 't altijd jammer dat er geen schuifdak in kan.

De reden dat ik overgestapt ben is puur omdat de 997 Turbo (s) mijn absolute droomauto is (en thuis heb ik 'm verkocht door te stellen dat ons kindje dan mee kan - wat overigens ook al een paar keer gebeurd is :))

M.i. absolute "must haves"
- sportuitlaat
- pasm (had ik niet; dus auto was altijd nogal stuiterig vond ik)
- PCM
- handbak of pdk, indien pdk dan ook sport chrono anders m.i. onnodig.

Indien je voor 'n Cayman gaat kijk dan zeker bij de duitse dealers keus in NL lijkt me veel te beperkt.


oh ja, tav de plofmotor en/of andere problemen: op de 3.4 zijn die er eigenlijk niet echt behalve als je echt circuit werk gaat doen. Dan krijg je idd mogelijk last van oil starvation en motor schade. Bij een handbak altijd de computer uit laten lezen voor overtoeren want dat vind de motor ook niet leuk en schakelfouten zijn gemakkelijk te maken.

Re: Cayman S

11 jan 2015 15:34

En van welke lagen jullie vroeger wakker?

Re: Cayman S

11 jan 2015 18:43

Alfred996MKII schreef:En van welke lagen jullie vroeger wakker?


Porsche 912 GT-zilver met rood interieur (heb 'm nog; Politoys-M No 527 (schaal 1/43) :mrgreen:

Re: Cayman S

11 jan 2015 18:47

Zat ook te twijfelen tussen de 996 4S of de Cayman S.
Heb in verschillende gereden 996 4S /Cayman S
Het is toch de Cayman S geworden .
Super auto :cheers: :ba:

Re: Cayman S

11 jan 2015 18:57

Alfred996MKII schreef:En van welke lagen jullie vroeger wakker?


Kleine jongens worden groot :mrgreen:

Maar verstandig? :roll:

Re: Cayman S

11 jan 2015 20:12

Bedankt al voor de reacties zover! Vandaag in een tweede kandidaat gereden. Nu vond ik die bak nogal anders aanvoelen dan die van gisteren maar kon er niet helemaal de vinger opleggen en dacht dat het lag aan het tussentijds rijden in de BMW. Zag nu toevallig bij Rennlist iemand die het had over opties van een Cayman en die noemde een "Short throw". Wat extra zoekwerk en nu blijkt er een fabrieksoptie te zijn voor een soort short shifter waarmee je veel korter schakelpatroon krijgt. Heb nu sterk de indruk dat de auto van gisteren dat had. Iemand daar ervaring mee? Het voelde gisteren enigszins onwennig de eerste 7 keer, maar nu ik met die andere gereden heb vandaag, voelt die van gisteren een stuk beter!

Re: Cayman S

11 jan 2015 20:13

Alfred996MKII schreef:En van welke lagen jullie vroeger wakker?


Een F40 ;-) :cheers:

Re: Cayman S

11 jan 2015 20:21

Een 308 GTB

Re: Cayman S

11 jan 2015 20:29

Een Testarossa!

Re: Cayman S

11 jan 2015 20:34

Het buurmeisje :mrgreen:
Plaats een reactie