Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
16 jan 2015 16:59
Ik koop nog wel eens Porsche gerelateerde zaken in Zwitserland.....Tot gisteren
Had wat gevonden via internet en wilde dit betalen...Was de koers plotseling met ruim 30% gestegen. Vandaag zelfs nog gekker. De Franc is nu zelfs duurder dan de Euro
De Zwitserse bank heeft de koppeling met de Euro losgelaten...zijn we mooi klaar mee.
Eén voordeel: Hoef je daar in ieder geval niet meer te zoeken
16 jan 2015 17:07
Toch maar een andere lokatie zoeken voor de wintersport.
16 jan 2015 17:15
Volgende week hier sneeuw Franz
16 jan 2015 17:47
Wij hebben een nieuwe Zwitserse klant per 1-1, die is wel blij (en ik ook).
16 jan 2015 17:49
Gelukkig geen last van, en bovendien was ik toch al nooit een liefhebber van CH.....
16 jan 2015 22:02
Zwitserland is slimmer dan alle eurolanden bij elkaar
16 jan 2015 22:04
+1
Euro zakt erg laatste tijd.
NL in deflatie
Gaan moeilijk jaar krijgen...
16 jan 2015 23:15
Ik ben geen econoom, maar betwijfel of het zo goed is voor Zwitserland als die munt te sterk gaat worden.
De exporterende bedrijven gaan het dan behoorlijk zwaar krijgen en Zwitserland draait voornamelijk op de export.
http://www.landenweb.net/zwitserland/economie/
16 jan 2015 23:29
Driver4S schreef:Volgens mij klopt de titel niet en moet het zijn "Implosie Euro". Door het beleid van onze leiders kopen we nu iedere keer minder porsche voor onze euro.
17 jan 2015 0:20
Frans D schreef:Ik ben geen econoom, maar betwijfel of het zo goed is voor Zwitserland als die munt te sterk gaat worden.
De exporterende bedrijven gaan het dan behoorlijk zwaar krijgen en Zwitserland draait voornamelijk op de export.
http://www.landenweb.net/zwitserland/economie/
Eens, maar dat weten die Zwitsers ook wel. Denk dat zij meer weten dan wij en dat dit de minst slechte optie was... Komende tijd zal wel duidelijk worden waarom ze voor deze richting gekozen hebben.
17 jan 2015 0:21
Gewoon: omdat ze het niet meer op konden brengen
17 jan 2015 2:10
Precies. En met de geplande QE acties al helemaal niet meer. Is wel een drama voor CH, dit.
17 jan 2015 6:28
Ja zo maak je het dus alleen maar erger....
17 jan 2015 9:47
Nou, als deflatie echt doorzet dan koop je juist steeds meer Porsche voor je euro.
En wat zou jij doen, als je zwitser was?
17 jan 2015 9:59
Nu kopen want op termijn zou de frank zo maar weer eens naar de 1,30 kunnen.
17 jan 2015 10:26
Hihi, leuk voor de Zwitserse horloge-industrie!
17 jan 2015 10:56
Ach...volgens mij heeft dit "neutrale" land nog wel wat geld en goud liggen van een jaar of 70 geleden om wat gaten mee op te vullen.
17 jan 2015 10:59
Inderdaad, je bedoelt dat goud met een hoog loodgehalte!?
17 jan 2015 11:27
Één van de redenen zou kunnen zijn; dat de Amerikaanse economie en dollar in de lift zit en ze liever met die munt mee stijgen als zakken met de Euro.
Verder heb je dan als voordeel dat importgoederen (o.a. grondstoffen) goedkoper worden.
Aan de andere kant kun je je wel afvragen, of zo'n hoge stijging ineens i.p.v. een geleidelijke stijging wel zo goed is, want zo'n stijging is net zo goed merkbaar in landen buiten de eurozone.
17 jan 2015 11:48
Maarten schreef:Nu kopen want op termijn zou de frank zo maar weer eens naar de 1,30 kunnen.
Dat zou kunnen.... Als de Eurozone netto meer baat heeft van de lage olieprijzen dan last, als de Grieken geen ellende veroorzaken, en als de Eurozone profiteren kan van de US groei. Aan de andere kant zijn er nog wel wat downside scenarios te bedenken die dan ook voor CH negatief zullen uitpakken en daarmee zal de CHF - kwaadschiks - uiteindelijk ook aan kracht verliezen tov de Euro.... Samen naar de fillistijnen, zeg maar.
Als halve Zwitser heb ik nog wel wat CHF belangen...
17 jan 2015 14:09
@Enguess: Als ik Zwitser was en zag dat opeens die mooie 911 s uit 1972 voor mij 20% goedkoper was geworden zou ik hem gelijk gaan halen zonder af te dingen. Liever een mooie zeldzame oldtimer als fysiek object in de garage dan vage credits ergens in een computer. Omdat dit dus ook voor mensen met dollars geldt, zullen onze porsche in euro's sneller gaan stijgen.
V.w.b. de inflatie/deflatie. Deflatie is voor iedereen een veel betere economische standaard situatie behalve voor diegenen die veel schulden hebben. Geloof echt niet de sprookjes dat er niets meer verkocht wordt in een deflatie periode. De hele 19e eeuw kende een milde deflatie en uit ervaring in de it-branche weet ik dat er altijd genoeg pc's, tablets, smartphones worden verkocht ook al weet je zeker dat je volgende jaar voor hetzelfde geld meer pc krijgt of dezelfde pc goedkoper is.
17 jan 2015 14:14
Minder export naar en meer import vanuit Europa betekent dat dit op langer termijn niet gunstig is voor Zwitserland. De komende week verlaagt de Europese Centrale Bank de rente waardoor onze banken straks onder de 1% rente op onze spaarrekeningen zullen geven. Consumenten zullen wachten met het uitgeven van hun spaargeld omdat goederen steeds meer in prijs zullen gaan zakken. Al met al geen beste ontwikkeling.
17 jan 2015 14:21
CH is netto exporteur en dus niet gebaat bij hoge CHF koers.