Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Auto Resto koelsysteem Modificatie

30 jan 2015 23:56

Hallo allemaal.

Niet allemaal gelijk roepen dat dit al eerder is besproken. Ik wil gewoon even wat info en mijn ervaring van vandaag hier kwijt.
Vandaag is dus mijn 996 MK2 door Resto gemodificeerd. Het koelsysteem is geheel gewijzigd en zoals verwacht koelt het de motor nu aanzienlijk beter.

Als eerste alle waardes gemeten zoals ze waren, zo kon je mooi zien dat alleen al bij even warm draaien de koelwater temperatuur snel tot ongeveer 106 graden opliep en de olie tot net geen 100 graden. Met belasting loopt de motor temperatuur zelfs op tot 120 graden of nog hoger. Na de modificatie zijn de temperatuur waardes zoals ze eigenlijk moeten zijn. Netjes tussen de 90-95 graden met normale belasting, dus normaal rijden. En bij zware belasting rond de 100 graden! De oliedruk is ongeveer 0.5 hoger komen te liggen omdat de olie minder heet wordt. Meten is weten en het was heel duidelijk dat de motor veel te heet werd zelfs zonder belasting.

Wat is er allemaal gedaan?
- grotere waterpomp gemonteerd. 20% meer opbrengst.
- grotere thermostaat gemonteerd op de plek waar het hete water uit de motor komt.
- Nieuwe sensor bij de radiatoren gemonteerd. Hierdoor wordt niet de temp van de motor gemeten maar alleen van het hete koelwater.
En hierdoor geeft de temp meter nu betrouwbaardere waardes aan.
- Ventilatoren opnieuw ingeregeld, deze slaan nu veel eerder aan. Nu bij ongeveer 85 graden, dit gebeurde voorheen pas bij 105
graden.

Gedurende de dag een aantal testritten gemaakt om metingen te verrichten en er zeker van te zijn dat alles ook naar behoren werkt.
Aan het einde van de dag het systeem zo goed mogelijk afgevuld met koelvloeistof. En dat is een hele klus voordat je ook echt alle lucht uit het systeem hebt. Daar gaat veel tijd in zitten. Maar dit is juist cruciaal voor de goede werking van het koelsysteem. Met lucht in het systeem kan alles heel makkelijk stuk lopen.

De service van Michel (Auto Resto) is super, en hij laat je pas gaan als alles perfect werkt. Erg gedreven en vakkundig. Heeft mij ook veel laten zien en uitgelegd. Veel tips gekregen en veel geleerd van hem.
De mensen die nog twijfelen aan deze modificatie kan ik aanraden contact op te nemen met Resto (Michel) om je alles goed uit te laten leggen.

Door deze modificatie wordt je motor goed gekoeld en hoef je je billen niet meer samen te knijpen en is het risico dat je motor stuk loopt nu op een normaal niveau. Ik ben er heel blij mee en durf nu ook zonder na te denken te knallen, zelfs op een circuit. :cheers:

Hier een paar foto's:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ber
Laatst bijgewerkt door Ber op 31 jan 2015 0:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 0:02

Aan het einde van de dag het systeem zo goed mogelijk afgevuld met koelvloeistof. En dat is een hele klus voordat je ook echt alle lucht uit het systeem hebt. Daar gaat veel tijd in zitten. Maar dit is juist cruciaal voor de goede werking van het koelsysteem. Met lucht in het systeem kan alles heel makkelijk stuk lopen.
Denk dat daardoor er een hoop gevoelige IMS Lager. Lees vaak dat ze gevoelige IMS Lager na een beurt.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 0:15

Klopt. Het vulreservoir is namelijk niet het hoogste punt in het systeem. Dus ook al lijkt het op max te staan wil nog niet zeggen dat het systeem goed is gevuld. Ik heb vandaag gezien hoe lastig het is om ook echt alle lucht uit het systeem te krijgen en je geen bellen meer in je systeem hebt zitten. en elke keer na een rit weer controleren totdat je zeker weet dat alle lucht er uit is. Want anders gaat het echt fout. Zeker omdat de boel al te heet is eigenlijk. Nu geen last meer van :cheers:

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 0:18

Goede beslissing Ber, blijft tie nog heeeeel lang mooi lopen :salut:

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 0:49

Mooi verhaal, Ber. Ik ben volgende week vrijdag aan de beurt :thumleft:

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 3:12

Leuk om te lezen, gefeliciteerd! :)

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 3:31

Mooi dat je tevreden bent!
Zou handig zijn als er ook ff gemeld wordt hoeveel uren er in gaan zitten en wat de totale kosten waren.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 6:46

Mooi verhaal Ber. Wordt alleen maar duidelijker zo.
Maandag over een week ben ik aan de beurt met de 4S.

Wat een bijeenkomst van PSC Automotive Events “een kijkje achter de schermen bij…” te weeg kan brengen.(credits to the Lionhunter) Kijk nu al uit naar de volgende meeting 14 februari !

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 7:27

outletvalve schreef:Mooi dat je tevreden bent!
Zou handig zijn als er ook ff gemeld wordt hoeveel uren er in gaan zitten en wat de totale kosten waren.


Lionhunter schreef:"Even onder voorbehoud, omdat ik verder geen betrokkenheid bij Auto Resto heb, maar ik heb begrepen dat de kosten voor het inbouwen van de modificatie(s) net onder de duizend euro incl. BTW zitten. Dan gaat het om het inbouwen in een "gezonde" motor. Wanneer blijkt dat (er al onderdelen van) de motor gereviseerd moeten worden, dan zullen de mensen van Auto Resto je een exacte prijsindicatie kunnen geven."


Er is toen aangegeven w.b.t de uren dat de auto een volle werkdag in behandeling is. Uiteraard weer onder voorbehoud van wat men tegenkomt eventueel.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 7:45

Klopt helemaal Ivo. Ze zijn er meer dan een volle dag mee bezig. Ik had de auto de dag ervoor (donderdag) gebracht en ging gisteren pas om 19:00 uur naar huis. Met al het testen en meten erbij kost het veel tijd. Het is ook een serieuze aanpassing.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 8:03

Ber, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Zo te zien is deze modificatie de investering dus dubbel en dwars waard.

De mijne gaat 3 maart naar Resto.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 9:34

Had nooit eerder gehoord van koelproblemen bij de 996...Is toch wel een flinke zeperd van de ontwerpers als de auto zelfs bij normaal gebruik zijn temperatuur niet kan houden. Was blijkbaar nog een beetje nieuw voor ze, die waterkoeling....in 1998. :oops:

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 10:03

Klopt. Dit is de reden waarom er zoveel motoren gevoelige IMS Lager. Zowel de 3.4, 3.6 en zelfs de 3.8 motoren lopen nog wel eens stuk door slechte koeling bij cilinder 4, 5 en 6. Bekend probleem waar al veel over gezegd is. Nu is er gelukkig de oplossing :-)

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 10:10

Wat kost zo'n modificatie bij benadering? Is misschien interessant voor potentiële 996-eigenaren dan kunnen ze dat meenemen in hun budget.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 10:17

Lionhunter schreef:"Even onder voorbehoud, omdat ik verder geen betrokkenheid bij Auto Resto heb, maar ik heb begrepen dat de kosten voor het inbouwen van de modificatie(s) net onder de duizend euro incl. BTW zitten. Dan gaat het om het inbouwen in een "gezonde" motor. Wanneer blijkt dat (er al onderdelen van) de motor gereviseerd moeten worden, dan zullen de mensen van Auto Resto je een exacte prijsindicatie kunnen geven."


Dit bovenstaande klopt Ewout. Neemt denk ik een hoop twijfel weg bij eigenaren en kopers.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 10:20

Voor een dergelijk bedrag zou ik niet lang na hoeven denken. Lijkt me een investering die zeker de moeite waard is.
Goed gedaan :thumleft:

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 11:01

Helemaal mee eens. Systeem is een jaar lang uitvoerig getest met goed resultaat. en nu vrijgegeven! En kost een schijntje vergeleken de kosten als het fout gaat. Dit loopt al smel op richting de 8 á 9k !!

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 11:39

Mooi verslag Ber! :thumleft:

Ber schreef:Het vulreservoir is namelijk niet het hoogste punt in het systeem.


Dit vind ik toch wel een behoorlijke ontwerpfout.
Of is er een rede dat dit resevoir lager is geplaatst?!?!

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 13:24

Duidelijk verhaal en mooi verwoord.
Wat als je met de 996 al een tijd zo rijd zonder de modificatie, kan men dan ook bepalen of er wll al beginnende schade is?
Met andere woorden hoe weet je dat je er ruim op tijd bij bent?

Als ik het zo lees had ik de telefoon al in de handen om de heren te bellen om me in te plannen.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 13:29

moet je van tevoren een afspraak maken om te zien of jouw motor al schade heeft of bepalen ze dat als hij er staat?
en zijn er al 997 S auto s onder handen genomen

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 13:49

Bedankt voor het delen. Goede en bruikbare info. Ben toch wel verbaasd dat Porsche dit niet zelf erkent en daar wat aan doet.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 14:38

Het is lastig om te bepalen of er al beginnende schade is in je motor. Zelfs als je in de cilinder kijkt kun je maar een klein deel inspecteren. Onderkent zie je niet omdat de zuiger daar zit. Maar je kunt wel schade bovenin zien als het er zit. Er zijn wel wat signalen die erop kunnen duiden dat er iets aan komt. Ik zou als ik jullie was even met Resto contact opnemen. Hij kan het je heel goed uitleggen. Ik wil niet dat ik hier de verkeerde info geef. Mijn motor is pas gereviseerd dus weet ik zeker dat hij in nieuw staat verkeerd. Maar als jou motor het prima doet en geen gekke dingen vertoond dan is de kans heel groot dat het nog goed zit een zou ik gewoon de modificatie uit laten voeren.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 14:52

Wanneer ga jij deze weg doen Ber? Dan spaar ik nog even door in de tussentijd. :mrgreen:
M'n complimenten voor hoe jij voor een wagen zorgt, je ex Boxster leek me ook al zo'n topper. :thumleft:

Ik ben wel benieuwd of Resto, nog wat doet aan de "verkeerde" koppakkingen in de niet 3.4 motoren -> viewtopic.php?p=1138834#p1138834
Zonder dat daar wat aan gedaan wordt, lijkt mij het plaatje nog niet compleet daar dat zorgt voor de nodige ongewenste "hot spots".

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

31 jan 2015 15:06

Dank je Frans. De Boxster was ook in tip top conditie. Geen idee wat betreft de koppakking en hotspots. Maar het kan heel goed zijn dat dit ook te maken kan hebben met een hitte probleem of niet goed afvullen van het koelsysteem. Want ik ben erachter gekomen dat dit lastiger is dan de meesten denken. Heel verraderlijk omdat het niveau van het reservoir niet altijd te vertrouwen is na bijvullen van het systeem. En dan heb je door lucht in je systeem ook hotspots in je systeem zitten. Zit hij eenmaal goed vol dan is het oké.

Re: Auto Resto koelsysteem Modificatie.

01 feb 2015 11:07

Mooi verhaal, Ber! Nog een vraag, je gaf in je verhaal aan dat de temperatuurmeter nu wel de juiste temperatuur aangeeft. Doen ze dat daarvoor niet, of meten ze op een verkeerde plek?
Plaats een reactie