Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
14 maart 2015 10:25
Goedemorgen,
Ik heb nu een paar x meegemaakt dat als ik het stuur helemaal naar rechts draai en ik rij langzaam weg het even lijkt alsof ik een lekke band heb wat niet het geval is.
Ik heb nu ook met mn lease auto dezelfde ervaring.
Het is meestal vanuit een 'koude' start. Heel vreemd. Zou het kunnen zijn dat de blokken heel even vast zitten en dan loskomen want als de auto warm is of eenmaal rolt is het weg. Maak gebruik van 19 inch velgen. Als de auto eenmaal rijdt is er niets aan de hand. Stuur trilt niet en auto trekt niet naar een kant.
Omdat je weinig rubber hebt bij 19 inch velgen dacht ik dat de velg de grond raakte maar dat lijkt niet t geval.
Begrijpt iemand wat ik bedoel en wat het zou kunnen zijn?
DankL
14 maart 2015 10:29
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, heb ik bij DD ook. Het is bij mij alleen als ik het stuur helemaal naar links of naar rechts draai. Vind het zelf enigszins logisch omdat de auto zich vooruit duwt en jij m bijna haaks wil laten gaan om het plastisch uit te drukken, het lijkt dan idd net of je een lekke band hebt.
14 maart 2015 11:57
Heb ik ook bij koude banden, als ik dan stuur helemaal naar links of rechts draai en ik achteruit rij lijkt het of je een lekke band hebt of dat je een beetje wegglijdt zoals in sneeuw en is alleen bij koude banden.
14 maart 2015 12:53
Heeft inderdaad te maken met de zijwaartse druk die op de band wordt uitgeoefend. Dit komt met name bij sportwagens voor omdat hier de wielen bij het sturen vrijwel alleen maar horizontaal draaien. Bij normale auto's kantelen de wielen altijd wat meer tijdens het sturen waardoor de voorbanden dus minder contact hebben met de weg en er dus minder wrijving wordt veroorzaakt.
14 maart 2015 13:01
Als je je stuur in de uiterste stand zet, en vooral bij brede banden zoals die van ons, dan rijdt de binnenste rand van het loopvlak een andere circel dan de buitenste rand van de band. Daardoor zou de ene kant ies sneller moeten ronddraaien dan de andere kant. Maar omdat het één geheel is kan dat natuurlijk niet, en bouwt zich spanning op in het rubber die zich dan steeds schoksgewijs "ontlaadt" doordat het rubber dan plaatselijk terugspringt / slipt op het wegdek.
Door dezelfde oorzaak krijsen de wielen van een tram op de rails is een bocht, plaatselijk slipt het wiel dan over de ondergrond.
Normaal dus.
14 maart 2015 13:07
Draai je dan vanuit stilstand het stuur helemaal om?
Ik heb zelf geleerd dat je alleen rollend het stuur mag draaien, omdat je anders de stuurinrichting onnodig zwaar belast.
Je kan die zwaardere belasting vooral merken bij auto's zonder stuurbekrachtiging.
14 maart 2015 13:32
Wat je beschrijft is de stijfheid van de (waarschijnlijk) zomerband bij koud weer. Ik had dat ook bij de Macan en nu met de 911 als er zomerbanden onder liggen en de temperatuur is beneden 5-7 graden. Door de hoek van de band wringt ie even over het asfalt. Met winterbanden heb je daar dan weer geen last van. Zomerbanden worden erg hard bij deze temperatuur.
16 maart 2015 10:49
Niks om je zorgen over te maken. Wat je hoort is het Ackermann effect.
Je merkt het vooral bij 'koude banden' achteruitrijdend met het stuur helemaal in de uiterste positie.
De geometrie van beide voorwielen is dan ongelijk omdat ze een verschillende radius afleggen. Ondanks dat bij veel moderne auto's het Ackermann effect wordt verminderd door de wielen een verschillende hoek te laten maken en ook de camber iets te veranderen in de uiterste stuurpositie kun je het effect nooit helemaal oplossen. Met een nog koude band hoor je dan de band wringen op het wegdek.
17 maart 2015 23:44
Frans D schreef:Draai je dan vanuit stilstand het stuur helemaal om?
Ik heb zelf geleerd dat je alleen rollend het stuur mag draaien, omdat je anders de stuurinrichting onnodig zwaar belast.
Je kan die zwaardere belasting vooral merken bij auto's zonder stuurbekrachtiging.
Ja zo werd het 30 jaar geleden uitgelegd idd, niemand die dat tegenwoordig nog weet
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.