Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

01 jul 2015 21:21

Heerlijk met de 993 in Frankrijk. Via Duitsland langs de Moezel naar het zuiden. Dan om Zwitserland heen naar de onderkant van het meer van Geneve en zo via de Route de Grande Alpes naar de Provence en vandaaruit naar de eindbestemming voor een verblijf van pakweg 8 weken in Zuid-Frankrijk aan de Middellandse Zee. Je kunt het slechter treffen. Vlak voor de vakantie bij Renntech in Steenwijk een nieuw onderstel laten monteren. Bilstein B6, H&R veren, nieuwe draagarmen achter, nieuwe rubbers in de draagarmen voor en nieuwe voorbanden. alles uitgelijnd en gewogen en weet ik al niet meer. Resultaat daarvan is dat de auto "best wel een beetje stugger" is geworden. Tjonge dat is even wennen. Zelfs voor mijn gevoel wel een beetje te stug. Nu na ca 3000 km is het al wel beter geworden. Is de boel een beetje ingeveerd zal ik maar zeggen. Maar het stuurt geweldig. Op enig moment maakt iemand mij erop attent dat ik niet meer zo veel profiel op de achterbanden heb zitten. Huh? Die waren gewoon goed toen ik wegging. Maar inderdaad was het niet veel meer. Toch nog een ritje naar Tossa en lloret de Mar voor die prachtige kustweg daar, maar toen was het ook echt gedaan. Dus nieuwe banden in Frankrijk kopen want ik durfde met deze banden niet meer naar Nederland te rijden. Naar een nieuwe vestiging van Norauto, zeg maar een soort kwikfit, maar dan op z'n onfrans mooi en goed geoutilleerd. Pirelli's besteld en ze zouden er de volgende maandag zijn, dus dinsdag monteren. €370,- in totaal inclusief alles. Dinsdag er naar toe. Geen banden. Morgen maar even terug terugkomen. Volgende dag geen banden, want die waren verkeerd bezorgd en lagen in een filiaal 500 km verderop. Nieuwe afspraak gemaakt en ja hoor vandaag gemonteerd. Netjes gewerkt door de monteurs en het zijn echt nieuwe banden van de 16e week van 2015. Oh ja en voor de freaks met een N3 codering!! :D Opgelucht rij ik weg. Sta nog even geparkeerd bij een supermarkt, wil starten en niks dus. Niet aanslaan. Het zal toch niet? Dashboardkastje open, klein wit doosje met daarin een nieuw zwart kastje gepakt. Zekeringkast open, DME dus vervangen en starten lopen! Thuis gauw weer een nieuwe kopen als reserve! Nu maar even kijken of het echt helemaal trillingvrij is. Ja dat is het maar nu brand er opeens een rood lampje met een ventilatorriemsymbool. En dat grote rode uitroepteken natuurlijk. Was dicht bij mijn vakantieadres, dus rustig doorgereden. Alles bleef gelijk. Ik zag de temperatuur wel oplopen (dacht ik), maar je wilt niet weten hoe heet het hier is. Thuis gekomen zag ik dat de ventilatorriem tegen iets aanliep, waarvan ik het vermoeden had dat er iets aan miste. Foto gemaakt, Renntech gebeld en gemaild en even later kon Joost me geruststellen. De waarschuwingssensor voor de ventilatorriem miste inderdaad het rolletje dat normaal tegen de riem rust. Dat rolletje was weg. Dus de schakelaar stond nu in de stand: "ventilatorriem weg". Gelukkig was de riem nog heel. Het hele spulletje met een tiewrap vastgezet en we kunnen eind volgende wek met een gerust hart via de route National weer naar huis. Maar wat genieten we weer van de 993 cabrio!!!!

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

01 jul 2015 21:40

Ha, ha, wat een pracht verhaal van ongetwijfeld een levensgenieter!
Goede terugreis toegewenst met jullie mooie cabrio

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

01 jul 2015 21:44

Mooi dat alles weer doet! Je nieuwe setje banden inmiddels ook weer opgerookt ;-) :mrgreen:

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

01 jul 2015 22:09

Neehee dat niet. Ik heb een verklaring gezocht voor het snelle slijten, maar ik denk dat het wordt veroorzaakt door het rijden van vele passen. Niet snel, maar dat draaien en keren met al die bochten zal voor meer slijtage hebben gezorgd. Ik rij eigenlijk als een drol met de cabrio.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

01 jul 2015 22:14

Goed verhaal, klinkt als genieten. En mooi dat de problemen mee vallen :wink:

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

01 jul 2015 22:52

Ja het is genieten met een mega grote G. Elke dag zon. Elke kilometer open. En geen keus tussen de 993 of de DD. Je hebt alleen maar de 993 :cheers:

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

01 jul 2015 23:34

Cool dat je altijd een extra DME bij je hebt. Slim... :cheers:

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 8:22

Mooi avontuur. Lijkt me heerlijk om zo lang in het zuiden van Frankrijk te kunnen vertoeven.
Geniet nog van je laatste week.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 9:00

afgelopen winter heb ik mijn achterbanden vervangen en in december 2013 de auto wat meer op snelheid laten afstellen. (onderstel) nu 8000 km en vele passen verder zit er minder dan de helft aan profiel op maar is mijn inziens normaal gezien het gebruik van de auto. ook op de autobahn met hoge snelheid slijten ze best wel aardig maar daar is de auto toch ook voor bedoeld. hoe verder de band is afgesleten hoe meer je in een ander compound komt van de band, dus zal de slijtage sneller toenemen. ik heb er Bridgestone onder zitten omdat ik al ervaring heb met Pirelli, die zijn bij het omleggen al versleten :twisted: , wel een goede wegligging (mits goed uitgelijnd anders erg zoekerig) maar erg zacht rubber. geniet van de route en het mooie weer en veel plezier.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 9:14

Ik had voor de vakantie de voorbanden vernieuwd (Pirelli) en vond het wel zo wijs om dan de achterbanden van hetzelfde merk te nemen. Achter lag ook Pirelli op. Maar inderdaad het gaat wel hard zo. Op het gevaar af hier een typische PF discussie te ontketenen toch heel voorzichtig de vraag welke banden dan wel wat langer meegaan dan de Pirelli's. Uiteraard met gelijke dan wel vrijwel gelijke eigenschappen.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 9:19

Ik heb er bridgestones onder liggen. De s02 uit m'n hoofd. Ook met n codering. Na 10.000 km nog een prima profiel. Mijn ervaring met pirelli is ook dat het erg snel slijt.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 9:23

Uit mijn ervaring is de Michelin Pilot Sport (geen Idee of die ook is goedgekeurd voor de luftis, Maar denk t wel) een tikkeltje duurzamer en ook een hele fijne band.

had op de 996 Pirellis, op de 997 Michelin en nu rijd ik op de Bridgestones S2 op de 964 (iedere keer nieuw rubber bij aanschaf).

Oh ja, en ook ik heb altijd een reserve DME bij me

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 9:29

mooi verhaal. blijven toch maar galbakken die Porsche, is ook altijd wat mis mee :^:
lekker 8 weken door zuid-europa toeren, mazzelaar! Ik reed altijd Conti's, tot grote tevredenheid.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 9:29

Vind juist dat de Pirellis niet snel genoeg slijten.
Iets van 10K km mee gereden waarvan 1500 km op de Ring.
Zal iets met afstelling te maken hebben.
O ja, en waarom niet snel genoeg? Ik wil(-de) graag semi slicks proberen onder de 993, maar vind het zonde om goede banden te wisselen.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 12:44

Mooi verhaal!

Ik had Pirellis onder mijn V70R liggen, die waren na 10.000 km op. Tja. Toen maar Conti's genomen en die bleven twee keer zo lang goed. Enne.... Ik vond die Pirellis nou niet zoveel beter dan ik dacht: dat is het waard.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 15:58

zowel mijn 993 als de 3.2 staan allebei op Bridgestone Potenza en ga er met beiden wagens op gelijke wijze mee om. de banden van de 3.2 zitten er nu 33.000 onder en zullen eind dit jaar vervangen moeten worden, de 993 daarentegen moeten er al na 16.000 tot 20.000 km vervangen worden zal dus misschien ook wel te maken hebben met pk`s en acceleratie vermogen. hoe dan ook zekerheid voor alles en op tijd vervangen dus.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 18:48

8 weken lekker de 993 in Zuid-Frankrijk :thumleft:
Kzou wel willen :wink:
Heb Michelin Pilot Sports eronder. Gaan 12k-15k mee.
Maar ik rijd niet vaak echt hard en weinig bergpassen

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

02 jul 2015 18:55

Niet duur € 370 voor 2 Nw achterbanden. Ik heb Voor de bridgstones achter veel meer betaald. Met het oude bridgstones setje reed ik 20 k dat dan weer wel.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

03 jul 2015 9:33

Welke maat Pirellis heb je op de 993 ? ik heb altijd Conti's op de 964, alleen de winterset Michelin.
Een reserve. DME relais is onmisbaar !! Dat blijkt maar weer eens...een 911 probeert je altijd te bijten..het zijn boeven :res:

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

03 jul 2015 9:49

Ik heb achter 255/40-17 en voor 205/50-17. Kortom volgens mij de originele maten.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

03 jul 2015 10:13

Pirelli is ruk....

Maatje van mij had ze onder zijn Quattroporte 5 en was na 8000 km 3 mille lichter aan 4 banden. Onder mijn GTA ging het ook belachelijk hard met de slijtage.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

03 jul 2015 10:18

Toyo Proxes T1 zijn nog niet genoemd geweest. Steken nu al circa 20.000 kilometer op de 968 CS, en ondanks heftig bochtenwerk zijn ze nog steeds niet op het einde van hun levensduur. Bieden erg goede grip bij droog weer en tevens meer dan voldoende zekerheid in de regen. Ga deze, zeker gezien de prijs, opnieuw aanschaffen. (met misschien een setje radicale R888's op reservevelgen)

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

03 jul 2015 12:03

Hier Michelin Pilot Sports gehad, gingen ongeveer 38.000 km mee (achterprofiel semislicks verworden) voorwielen profiel viel mij nog allezins mee.

Nu Bridgestone (zaten al om de velgen die ik had gekocht) en ben benieuwd hoe lang die mee gaan. We gaan de komende weken toeren in Zuid Engeland dus ben benieuwd wat er dan aan profiel versleten is.

Re: Wet van Murphy en hoe het toch goed kwam.

03 jul 2015 12:34

leuk verhaal en 8 weken zuid-frankrijk... I wish!

onder mijn (moderne, geen 911) P ook Bridgestone Potenza. Heb er een aantal jaar geleden nieuwe velgen onder laten leggen en toen weer voor Potenza gekozen want die lagen er al onder. De oude set was nog lang niet versleten na 25.000km. Ze rijden comfortabel, goed en slijtage vind ik echt reuze meevallen. ook nu weer met de nieuwe set, na 20K zijn ze nog zeer zeer goed
Plaats een reactie