Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 15:02

Mijn 964 lekt tussen het blok en de cylinders (niet allemaal).
Is dit het klassieke euvel bij de 964s van het eerste type?
Iemand een idee hoeveel het +- kost om dit te verhelpen en welke specialist aan te spreken?

Alvast Bdankt voor de tips.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 15:38

1e type, 2e type, etc. ;)
Hebben, krijgen of hadden ze allemaal.

Kosten.... tja. Genoeg topics hierover te vinden op pf. Wat wil je? Alleen verpakken? Of dan toch maar wat meer? Of dan toch een revisie..... Heb het zelf net achter de rug.

Denk aan 3500 - 12000,- :popcorn:

Of lekker doorrijden als het mee lijkt te vallen en je de druppels niet erg dwars zitten :popcorn:

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 15:42

Hier is al veel over geschreven ik denk dat als je de zoek functie gebruikt je veel informatie kan vinden.
Maar om op je vraag te antwoorden denk ik dat het moeilijk te zeggen is wat het gaat kosten lekt het omdat een pakking niet meer goed is of is er meer aan de hand?
Als je de motor opnieuw wil laten verpakken dan ben je denk ik 4500 euro kwijt maar wat komt de specialist tegen als hij de motor open heeft liggen ga je dan ook ander zaken aanpakken denk aan een deel revisie?
Ga eens naar een aantal porsche specialisten en overleg eens wat zij denken

succes!

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 19:10

Hoeveel olie lekt ie?
Welke olie zit er in het blok?
Hoe rijdt de P verder?
Lekt ie olie op bv de warmtewisselaar?

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 19:46

Naast de reeds gestelde vragen; Wat is het olieverbruik?

Als de druppels je verder niet dwarszitten (rook, olie op vloer/oprit etc) en verbruik valt nog redelijk mee zou ik gewoon doorrijden. Verpakken/Reviseren kan altijd later nog als het (letterlijk) de spuigaten uit gaat lopen.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 19:54

Probleem zit meestal in de voetpakking. En daarmee gelijk het duurste om te vervangen . Los van wat je dan onderweg voor narigheid tegenkomt.
Ik zeg niks aan doen en lekker blijven rijden. Tenzij er om de 100 km een liter olie in moet....
Ook na opnieuw verpakken krijg je geen garantie dat ie nooit meer lekt.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 20:36

Is geen probleem maar standaard. Als een 964 geen olie lekt zit er geen olie in :mrgreen:

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 21:10

Zijn het niet gewoon je olie-retour buisjes? Kunnen ook lekker lekken.. :mrgreen: dan lijkt ook of de olie uit je blok-cilinders komt. Zijn vrij simpel te vervangen en kosten niet te veel..... :wink:

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 21:22

Pw250 schreef:Denk aan 3500 - 12000,- :popcorn:


+1
En bedenk vooraf hoe goed en uitgebreid je t wilt laten doen, als je beetje perfectionistisch bent gaat t sneller richting de bovenkant van de range..

Ik zou er iig naar laten kijken. Blok goed schoon laten maken om echt te kunnen zien waar t lekt.
En dan samen met de specialist kijken of t kwaad kan door te rijden, en scenario's doornemen voor als je t wel wilt aanpakken.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 21:38

Olie op de blok is echt geen issue. Een plas olie onder de blok op de garagevloer kan eventueel duiden op een probleem. Als er geen druppels op de grond liggen, lekker laten zitten.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

31 jul 2015 22:15

100% gelijk Johann, enkel in geval van de kunstof beplating, deze eerst verwijderen om e.e.a. te kunnen zien.
Met beplating gemonteerd kan hierop heel wat olie blijven staan, en toch geen zichtbaar lek op garagevloer.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 9:47

Was de voetpakking niet van kurk? Die constructie is niet zo stabiel, maar functioneert verder goed.
Indien olieverbruik rond de liter op 3K zit, en auto doet het verder goed: niets aan doen!
En inderdaad kan een revisie geen garantie geven dat het 'zweten' bij de voetpakking is opgelost.
Een druppeltje of wat op de grond is dus ook geen probleem :!:

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 10:24

Mij is ook verteld dat een luchtgekoeld blok altijd beetje olie zweet. Mijn 964-4 markeert ook altijd zijn terrein en ik ben aan het overwegen forte seal conditioner erin te gooien (weet dat dit wel werkt bij luchtgekoelde VW's). Iemand ervaring met dit in een 964?

linkje: http://www.diagnosepro.nl/nl/forte-seal-conditioner-00404

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 10:41

Volgens mij wordt het afgeraden om dopes in de olie van je 964 te gooien. Kan ook je oliefilter verstoppen en meer kwaad doen dan goed.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 11:01

Hoeveel kilometers heeft je 964 (en daarmee het blok) gereden?

Onder de 100 Dkm -> opnieuw in laten pakken ...

Rond de 150 Dkm -> "flip a coin" ...

200 Dkm of meer -> (preventieve) revisie ...

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 12:36

Die van mij heeft nu 158k gereden en lekt/zweet olie bij de cylindervoet, althans volgens mijn specialist. Ik zie echter geen olie sporen op de vloer en het verbruik is nog geen 1/2 liter op 2500km.

Ik laat de 'coin' voorlopig nog niet 'flippen' .

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 13:32

Olaf schreef:Hoeveel kilometers heeft je 964 (en daarmee het blok) gereden?

200 Dkm of meer -> (preventieve) revisie …

Die van mij had 265dkm gereden, preventief revisie gedaan, maar was dus nog niet echt nodig! Ik denk dat bij normaal gebruik, bij 3 ton een revisie redelijker is.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 13:33

Bodemplaat?

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 13:43

Ik neem aan dat je druppels op mijjn bodemplaat bedoeld?

Wellicht liggen er wat druppels op maar die zullen er wel afwaaien als ik rijd. Nogmaals: zolang het olieverbruik binnen de perken blijft doe ik er niks aan, behalve dan het oliepeil in de gaten houden.

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 14:16

Even afgezien van aantal kilometers gereden; is het nu ook niet zo dat de jaren mee gaan tellen?
De pakkingen, leidingen, rubbertjes enz hebben ook niet het eeuwige leven en zijn op den duur gewoon oud en uitgedroogd?

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 16:33

Uigedroogd :shock: Nee joh, niet met al dat olie op de blok :mrgreen:

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 16:36

Straks ga je ook nog zeggen dat 't dus eigenlijk beter is, een beetje lekkage.. :mrgreen:

Re: 964 motorlek.... Is dit het klassieke probleem

01 aug 2015 21:03

Zonder lekkage heb je niet dat lekker oliekoeler lucht :drive:
Plaats een reactie