Hehe, dit is natuurlijk een recept voor een heel boeiend topic waarin er meer meningen dan reageerders langs gaan komen
En iedereen zal waarschijnlijk voorkeur hebben voor zijn/haar keuze dus iedereen zal wel beetje biased zijn. Dus voor wat het waard is:
Heb geen ervaringen met overstap, wel met proefrijden. En de vraag is uiteraard in welke mate je dan echt de auto leert kennen en aanvoelen. En of het de betere auto is hangt tot slot nogal af van wat je zoekt
Ik zou dan ook vooral veel proef proberen te rijden om een idee te krijgen wat "beter"
voelt.
Ik denk dat het fair is om te zeggen (de GT3/GT2 uitgesloten) dat de 911 steeds wat meer een comfortabele GT is geworden en daarmee ruimte heeft gecreeërd voor een iets meer back-to-basic aanvoelende sportauto die dan ook nog eens een natte droom van een onderstel en bijbehorende balans heeft. De Cayman mist het "traditionele" 911 gevoel met de motor op een heel andere plaats dus als je dat per se zoekt moet je geen Cayman nemen. En als je meer GT wil, is de moderne 911 denk ik de betere optie.
Echter, met het risico hier veel push-back op te krijgen: Persoonlijk vind ik het mooi zoals ik een tijd terug ergens las (van een niet Cayman eigenaar); qua filosofie - dus buiten die motor locatie om - is een Cayman misschien wel meer de spirituele opvolger van luchtgekoelde 911jes dan de 996 en wat daarna kwam. Ik vind een grote charme van de Cayman het eenvoudige interieur waar echt niets teveel in zit. De auto voelt heel compact en licht, is direct en heeft een fantastische balans. En niet te vergeten een heerlijke rev-happy boxer pal achter je met een ontzettend bruikbaar vermogen. Je kan nog eens vol door 2 of 3 versnellingen heen halen zonder direct het risico te lopen je rijbewijs kwijt te zijn. Soort van...
Zoals je dat ook in oudere types 911 hebt. In een 996 carrera wellicht ook , maar een Turbo is al weer van heel andere orde en Carrera S durf ik niet te zeggen. Ik zou wel echt voor de Cayman S proberen te gaan overigens, als dat binnen budget past.
Tot slot: bij een Porsche denkt 90% van de hele wereld nog steeds als eerste aan (de vorm van) een 911. Het kan dus heel goed zijn dat de belangrijkste reden om geen Cayman te nemen het feit is dat het geen 911 is. Ik vond dat niet zo'n goede reden, maar snap wel heel goed dat mensen niet zozeer een Porsche willen, maar een 911.