Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
21 aug 2015 20:22
Mooie vraag voor bv "Jos zonder Targa" of een andere kenner.
In een draadje over de prijzen van 3.2s gaat het over dagwaarde en de zin van verzekeren op taxatie waarde.
Volgens mij is het zo dat als je je niet op taxatie waarde verzekert, de auto dan op dagwaarde (voor een 3.2 dus nihil) wordt gedekt. Dus ook als je buiten je schuld om door een ander total loss gereden wordt, dagwaarde pak m beet EUR 1.250 ?
Klopt dat ?
21 aug 2015 20:49
Ik ben geen kenner maar "buiten jouw schuld" is dus per definitie niet jouw verzekering maar die van de tegenpartij.
En dan maakt het niks uit of jij zelf tegen dag- of taxatiewaarde verzekerd bent. Maar nu ik dit type vraag ook ik me af welk bedrag er wordt uitgekeerd en of je eigen verzekering het verschil nog moet bijleggen als dat niet aansluit. Ze zullen in ieder geval maximaal proberen bij de verzekering van de tegenpartij te (ver)halen. Maar laten we maar even wachten tot Jos erin komt ...
21 aug 2015 21:09
Keren ze dan niet uit op basis van waarde economisch verkeer? Dus wat de reële waarde is van de klassieker?
21 aug 2015 21:27
verzekeraars zijn gelegaliseerde misdadigers.
21 aug 2015 22:10
lindemans schreef:Mooie vraag voor bv "Jos zonder Targa" of een andere kenner.
In een draadje over de prijzen van 3.2s gaat het over dagwaarde en de zin van verzekeren op taxatie waarde.
Volgens mij is het zo dat als je je niet op taxatie waarde verzekert, de auto dan op dagwaarde (voor een 3.2 dus nihil) wordt gedekt. Dus ook als je buiten je schuld om door een ander total loss gereden wordt, dagwaarde pak m beet EUR 1.250 ?
Klopt dat ?
Dat zou een vreemde waardebepaling zijn. Dagwaarde is een moeilijk begrip inderdaad. Maar zo simpel als nieuwprijs min afschrijving voor leeftijd en gebruik is het niet. Meeste verzekeraars hanteren de vervangingswaarde als dagwaarde. Wat je dus nodig hebt een auto te kopen van gelijke soort zoals je had voor de totaal schade.
Vooraf navragen bij de verzekeraar hoe ze een en ander berekenen. Een taxatierapport maakt het gewoon ene stuk makkelijker omdat dit vooraf al een afgesproken waarde is bij diefstal of totaal verlies.
Maar heel strikt genomen zou je dat niet nodig hebben. Voorkomt gewoon een hoop gezeur met experts die altijd koopjes vinden en dan mag je zien te bewijzen dat jouw auto net meer waard is of die paar dure extra's had etc.
21 aug 2015 22:52
Internet is een hulpvol medium. Als een expert de dagwaarde van een auto moet vaststellen,
maakt hij bij dergelijke auto's ook vaak gebruik van sites als Gaspedaal enz.
Gewoon kijken wat vergelijkbare auto's in de markt doen, dat geeft een idee.
Dat hij bij een dergelijke auto een dagwaarde van bijv. 1250,= euro zal vaststellen
kun je vergeten. Hij is in het hele verhaal de 3e (onafhankelijke) partij en hij heeft
er geen belang bij om a. jou te benadelen of b. Sinterklaas te spelen.
Als hij zijn werk goed doet stelt hij naar eer en geweten een dagwaarde vast.
Dan kan het nog steeds dat jij als eigenaar vindt dat 'ie meer waard is.
Wil je die discussie niet : laat je auto door een gerenommeerd bureau taxeren, en
dat bijv. eens in de 2 jaar, zodat je altijd een recent taxatie-rapport hebt.
Dan is het glashelder wat je auto waard is en ik ken geen expert die daar dan een
probleem mee heeft.
Veel (grotere) expertise-bureaus (Dekra, CED) hebben experts die zich alleen met
klassiekers bezighouden en die weten echt wel waar ze het over hebben.
22 aug 2015 8:55
Mijn tussen persoon vertelde mij toen ik net de Porsche had gekocht dat ik hem moest laten taxeren ook al had ik hem alleen w.a. verzekerd, als een ander hem dan plat rijdt dan heb je tenminste bewijs in welke staat hij was!! en kan je niet worden af gescheept met de dagwaarde.
groet wilco
22 aug 2015 9:06
blijft dus de vraag staan hoe men de dagwaarde bepaalt....iem hier ervaring mee?
ja, taxatie bespaart je een hoop discussie en het is een mooie 'recurring omzet'...doet me denken aan de alarmcertificaatkermis.
22 aug 2015 10:23
sebastian schreef:blijft dus de vraag staan hoe men de dagwaarde bepaalt....iem hier ervaring mee?
.
Toen ik recent bijna een 4s had gekocht, had ik een rondje gebeld voor een verzekering. De meeste gaven aan dat een 996 4s niet te verzekeren was op basis van tax. Waarde. Maar dat ik wel kon verzekeren voor de aankoopwaarde. Toen ik vroeg of ze dat bedrag zouden uitkeren bij diefstal etc, kreeg ik helaas het antwoord dat het dagwaarde zou worden. Wat is dan het nut om het te verzekeren voor de aanschafwaarde. Daar had de dame ook geen antwoord op en tevens bleef het stil toen ik vroeg hoe de dagwaarde werd bepaald.
22 aug 2015 10:37
Zoals Pa951 al aangeeft en ik in het andere topic ook al schreef:
Expert zal in overleg bepalen wat de dagwaarde is op basis van de huidige marktwaarde van vergelijkbare auto's.
Nogmaals: In dit huidige marktklimaat is dat vaak na een jaar al meer dan de taxatiewaarde
De taxatierapporten die ik tot ongeveer 2 jaar geleden steeds heb ingezien bij aankoop en verkoop van klassiekers lagen altijd nog ver boven de werkelijke (verkoop) waarde. De enige die daar belang bij heeft is de verzekeringsmaatschappij, die kan immers een hogere premie berekenen.
22 aug 2015 11:58
Master Ken schreef:sebastian schreef:blijft dus de vraag staan hoe men de dagwaarde bepaalt....iem hier ervaring mee?
.
Toen ik recent bijna een 4s had gekocht, had ik een rondje gebeld voor een verzekering. De meeste gaven aan dat een 996 4s niet te verzekeren was op basis van tax. Waarde. Maar dat ik wel kon verzekeren voor de aankoopwaarde. Toen ik vroeg of ze dat bedrag zouden uitkeren bij diefstal etc, kreeg ik helaas het antwoord dat het dagwaarde zou worden. Wat is dan het nut om het te verzekeren voor de aanschafwaarde. Daar had de dame ook geen antwoord op en tevens bleef het stil toen ik vroeg hoe de dagwaarde werd bepaald.
Klopt veel verzekeringen doen dit alleen bij auto's van 15 jaar en ouder. Bij AFIC / Jos Targa doen ze dit ook voor jongere auto's. Dit gaat via Turien. Een van de redenen waarom ik daar vanaf deze maand ook verzekerd ben.
22 aug 2015 12:23
De grap was dat dit juist partijen waren die uiteindelijk de auto onderbrengen bij Turien.
22 aug 2015 12:42
ik weet van iemand van hier die zijn 964 coupe platreed en een verzekeringsexpert langskreeg met twee marktplaats advertenties van 964 coupe's. De platgereden coupe had op dat moment 92.000 op de klok en was 'maniakaal onderhouden', de twee die deze kantoormeneer bij zich had waren 200K+ in de km's en afgeragd. "Dan krijgt u de dagwaarde terug, dat is dus ongeveer 15K euri..." Heeft volgens mij een half jaar geduurd voordat hij een normale uitkering overeengekomen was.
22 aug 2015 13:02
Master Ken schreef:Maar dat ik wel kon verzekeren voor de aankoopwaarde. Toen ik vroeg of ze dat bedrag zouden uitkeren bij diefstal etc, kreeg ik helaas het antwoord dat het dagwaarde zou worden. Wat is dan het nut om het te verzekeren voor de aanschafwaarde?
Dat je premie betaald over de aanschaf waarde - en niet over de nieuw-waarde
22 aug 2015 13:05
Dit was deels mijn werk voorheen en vond dit altijd heerlijk om wat te stoeien over de vervangingswaarde
Toen kwam een expert nog wel eens met een advertentie uit de Telegraaf.
Gaf altijd aan van komop we gaan erop af of naar een garage waar een vergelijkbare auto stond, ook kwam er wel eens een "chef" van de man of eentje nog hoger in de pikorde
Kwam er altijd goed uit en de klanten waren tevreden.
22 aug 2015 14:12
Bij mijn verzekering wordt de taxatiewaarde uitgekeerd. Je moet dan wel in het bezit zijn van een geldig taxatierapport.
22 aug 2015 14:21
Die taxatie blijkt altijd net iets te oud te zijn.
22 aug 2015 14:29
Die is 3 jaar geldig en daarna moet je hem opnieuw laten taxeren. Dat doe je om bovenstaande discussies te vermijden.
22 aug 2015 14:40
Ja idd en na 2 jaar is de taxatiewaarde lager dan de dagwaarde op dat moment, vis je toch mooi achter het net
Zoals Molen ook al aangeeft, meestal kom je er met de expert best uit.
22 aug 2015 14:59
Ik begrijp de discussie wel rond "hoe bepaal je een beetje een redelijke waarde in het handelsverkeer".
Ik heb altijd begrepen dat dat bij een uitkering van een totall loss schade niet relevant is.
Dagwaarde werd, in ieder geval vroeger, simpelweg bepaald door ieder jaar een percentage van de nieuwwaarde af te schrijven. Bijvoorbeeld 20% het eerste jaar, de volgende 2 jaar 15% en daarna 10% per jaar, tot een restwaarde van bv 10% van de nieuwwaarde.
De ellende hiervan was / is dat dagwaarde aanzienlijk lager zat dan gangbare waarde in handelsverkeer.
Daar komen veel praktijk voorbeelden uit, waarbij iemand bij een total loss schade buiten zijn schuld heel veel minder uitgekeerd krijgt dan wat je neer moet tellen voor een vergelijkbare auto.
Volgens dit mechanisme zou een 3.2 een dagwaarde hebben van 10% van de oorsrponkelijke nieuwprijs (EUR 4.500 ?) terwijl de waarde in het handelverkeer een factor 10 hoger kan zijn.
Wie kan keihard en ondubbelzinnig vertellen wat je nu uitgekeerd krijgt als jen een simpele WA dekking hebt en door schuld van een ander total loss wordt gereden ?
Vraag is dus niet wat wij vinden dat zou moeten gebeuren, maar wat er in het eggie gebeurt....
22 aug 2015 15:27
Daarom laat je de auto taxeren. De taxatie waarde moet overeenkomen wat zo'n type auto in minimaal dezelfde staat moet kosten bij een gerenommeerde auto handelaar. Wordt de auto gestolen, dan wordt dat bedrag uitbetaald. Een taxatierapport van een 3.2, waarvan de vervangingswaarde alleen maar stijgt, lijkt mij een absolute must om die tegen taxatiewaarde te verzekeren.
22 aug 2015 16:22
lindemans schreef:.
Wie kan keihard en ondubbelzinnig vertellen wat je nu uitgekeerd krijgt als jen een simpele WA dekking hebt en door schuld van een ander total loss wordt gereden ?
Op
http://www.youngtimer-verzekering.nl/dagwaarde/ staat het volgende:
Dagwaarde
De dagwaarde van de auto is het bedrag de een auto op dit moment, volgens de verzekeraar, waard is. De waarde geeft een indruk van de prijs van een vergelijkbare vervangende auto. Zou je dezelfde auto als die je hebt opnieuw willen kopen, dan ben je vaak meer geld kwijt. De dagwaarde is dus slechts een administratieve term die verzekeraars gebruiken en deze kan van belang zijn bij een autoverzekering afsluiten of als je een schade wilt claimen.
Dagwaarde auto bepalen
Om de dagwaarde van je auto te bepalen, houdt de verzekeringsmaatschappij rekening met de leeftijd van de auto en de cataloguswaarde. Dit is de waarde die de auto nieuw bij de dealer had. Elk jaar dat de auto ouder wordt, wordt hij minder waard.
Let op: In het geval van een uniek verzekerd object (youngtimer, sporttimer of oldtimer) wordt door de verzekeraar niet gekeken naar dagwaarde, maar naar vervangingswaarde of taxatiewaarde. Als je bijvoorbeeld een oldtimer hebt die er nog heel goed bij staat, wordt niet uitgegaan van een dagwaarde als verzekerde som , maar dan wordt er rekening gehouden met de vervangingswaarde/taxatiewaarde van het voertuig.
Dagwaarde auto berekenen
Als u een verzekering afsluit op basis van dagwaarde, dan wordt dit automatisch bepaald. De dagwaarde is echter een indicatie! Daardoor is ook niet mogelijk om de dagwaarde van je auto zelf te berekenen. Je kunt wel een indicatie krijgen van de dagwaarde door te kijken voor welke bedragen soortgelijke auto’s worden aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken op occasion sites of door de koerslijst van de ANWB te bekijken. Dit zijn echter wel de verkoopprijzen, daar zit dus nog de commerciële marge in.
Dus kijk eens op Gaspedaal naar alle Porsche's van om en nabij het bouwjaar van jouw auto en naar een vergelijkbare km stand. De goedkoopste daarvan zo'n beetje zal de minimale dagwaarde zijn. En dan hoef je echt niet de eerste de beste uitgeleefde Amerikaan zonder kenteken enz. te pakken want een expert is ook niet gek...
22 aug 2015 17:47
Dit geeft dus precies aan dat een verzekeringstechnische dagwaarde iets anders is (veel lager dan) vervangingswaarde.
Vraag is dus: krijg je bij total loss van je auto, van de tegenparij de dagwaarde of de vervangingswaarde ...
22 aug 2015 18:08
Bij de ene zou dat juist meer zijn dan de werkelijke waarde en bij de ander weer minder.
Want onze Porsche's zijn toch niet allemaal mooier dan de auto's die te koop staan?
22 aug 2015 19:36
lindemans schreef:Dit geeft dus precies aan dat een verzekeringstechnische dagwaarde iets anders is (veel lager dan) vervangingswaarde.
Vraag is dus: krijg je bij total loss van je auto, van de tegenparij de dagwaarde of de vervangingswaarde ...
Dat is voornamelijk afhankelijk van de verzekeraar. Welke uitleg die geeft op het begrip dagwaarde. Dat staat in de polisvoorwaarden. Zal niet bij iedere verzekeraar hetzelfde zijn.
Dagwaarde berekenen obv afschrijvingspercentages is bij oudere auto's natuurlijk kolder.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.