Jan,
Ik deel Richard's positieve ervaringen, incl. het aanwezige gezonde wantrouwen.
Mijn ervaringen met de elektronische peilstok zijn dus ook redelijk goed. Al wil er wel wat verschil op de verschillende meetmethoden zitten. Voorwaarde is wel dat de auto volgens lengte en breedte as goed horizontaal staat.
Heb gemerkt dat aan de bovengrens de manuele en elektronische meting zeer goed overeen komen. Dus als de elektronische meting tot aan het max. streepje of 1 streepje erboven aangeeft dan komt dit bij mij overeen met het peilstok maximum. Of vice versa.
Aan de ondergrens lijkt in mijn geval de overeenkomst niet helemaal zo goed. Elektronisch 1 of 2 streepjes boven minimum was op de peilstok al aan minimum of er zelfs onder. Kon toen met gemak iets meer dan 1 liter olie bijvullen.
Dus ik raad aan het goed in de gaten te houden wanneer de elektronische meting bij opeenvolgende ritten richting ondergrens aangeeft (auto goed horizontaal, lang genoeg wachten voor olie naar hetcarter te laten lopen).
Ik check nu standaard elke 1000km (zeg elke 2 à 3 tankbeurten) het oliepeil manueel. En desnoods extra aandacht indien de elektronische meting een aantal keer achter elkaar dicht bij het minimum aangeeft.
Heb verder altijd een liter 0w40 in de kofferbak. Op tijd bijvullen is dan geen probleem. Het enige sluitende advies dat ik verder zou kunnen geven is een goede portie gezond verstand met een snuifje wantrouwen icm met het motto 'meten is weten!'
Wat betreft de time-out op de meting hangt af van of de motor gedraaid heeft en ook motortemperatuur, hoe snel olie terug loopt in het carter. Normaal gebeurt de meting direct bij koude motor en zonder tussentijdse start zou de time-out ook minimaal moeten zijn. Als ik de auto stilzet na een rit is de time-out 5-10min (denk dus warme olie die minder visceus is en sneller terugloopt). Na korte start en weer stilleggen bij koude motor 30-45min (koude visceuze olie, dus meer tijd nodig om terug te stromen vooraleer te meten).