Ik heb eerder een verslagje getikt over een dagje Raceplanet. Dit was een aankoop bij de Mediamarkt (gekkenhuis). Op dat moment had ik nog geen Porsche:Op 17 januari 2015 was het dan zo ver. Op deze datum gingen mijn buurman en ik een (mid)dag plezier maken op het Circuit Park Zandvoort bij Bleekemolens Raceplanet. Aangezien ik zelf weinig verslagen op het internet kon vinden doe ik het nu om de liefhebbers van leuk autorijden te informeren.
Raceplanet heeft diverse mogelijkheden om op het circuit te rijden in auto die zij ter beschikking stellen. Alle mogelijkheden staan op
http://raceplanet.nl/particulier/circui ... xperiencesWij hadden een zogenaamd 'Gekkenhuis' arrangement zoals deze via een voucher bij de Media Markt te verkrijgen was. Dit arrangement bestond uit het volgende:
slalom parcourtje met een Suzuki Swift
zelf rijden in een BMW 116
zelf rijden in een Porsche 911
zelf rijden in een Ferrari F430 / Aston Martin V8 Vantage / Lamborghini Gallardo (één naar keuze)
meerijden in een Ford Mustang Driftauto
Ze hebben het zo georganiseerd dat er alle deelnemers opgesplitst worden in groepje van een man of 21 die per groepje een onderdeel afwerken. Volgens een snelle rekensom kom ik dan op ongeveer 5 (onderdelen) x 21 = 105 deelnemers. Iedere groep heeft één vaste begeleider.
Per groepje zijn er 3 shifts van een man of 7 die tegelijk achter een voorrijder de baan op gaan. Het is duidelijk geen race(cursus) en je dient netjes achter de voorrijder (van Raceplanet) aan te rijden waarbij je de lijn probeert te volgen en niet inhaalt. Je rijdt 2,5 ronden met aftrek van pits uit/in. Eenmaal per stint maak je het doorsteekje op het circuit, te bepalen door de voorrijder. Je komt dus twee maal over start finish.
Door de organisatie is bepaald in welke volgorde je de onderdelen afwerkt. Wij hadden een ideaal programma met mooie opbouw in de volgorde: BMW -> Porsche -> Exotisch spul -> slalom -> driften.
BMW 316
Bij alle circuitonderdelen is het de bedoeling dat je vrij dicht bij elkaar blijft op zo'n meter of 20, 25 van je voorganger. Na wat verdere uitleg eindelijk het circuit op in BMW 316 met rolkooi, kuipstoel, gestript interieur, handbak en zonder handrem. Dit waarschijnlijk om hooliganisme te voorkomen bij baldadige deelnemers denken dat ze Ken Block zijn.
Het is leuk om de eerste meters te maken op het circuit in een auto die je duidelijk mooi moet laten rollen en vloeiend dient te rijden door het gebrek aan vermogen. Het valt al wel gelijk op dat er deelnemers in het veld zijn die nooit verder komen dan woon- werkverkeer en het wekelijkse ritje naar de schoonmoeder. Er vallen al gaten in het veld terwijl er echt niet als een dolle doorgejakkert wordt. Op het rechte stuk is het lekker uitaccelereren maar halverwege wordt er al gelift. Niet overal 'pedal to the metal' dus. Al met al een leuke ervaring om circuit te rijden. Het is niet noodzakelijk om veel vermogen te moeten hebben om lol te hebben op het circuit. Het valt wel op dat de BMW vrij week op de veren staat voor circuit gebruik en het is jammer dat het niet nodig was om hard in de ankers te duiken (hoewel dat vast door een aantal deelnemers wel zo ervaren zal zijn).
Porsche Carrera 2 (997 met GT3 achterspoiler, ja, ja, dat maakt indruk)
Het volgende onderdeel dus in een 911. Het is al weer een tijd terug dat ik aan een 911 op de straat het mogen proeven en sindsdien ben ik best verwend geraakt met rijbewijsverschroeiende ervaringen in o.a. Audi S3 en S4, VW Golf VI R, Jaguar XK-R, Nissan 350 Z, Ferrari 360 Modena en Nissan GT-R mj 2014.
Je gaat op pad met een 911 met PDK in standje automaat dus je mag 'enkel' gas geven en remmen en niet te vergeten sturen. De verslagen die je leest over het gedrag van een 911 herken je op het circuit. Vrij licht in de neus en in standaard trim snel maar niet bloedsnel. Aan alles merk je dat dit een auto is waar je een relatie mee aan gaat. Om snel te zijn met een 911 moet je netjes rijden en iedere keer op zoek gaan naar de balans in de auto om uiteindelijk in een dagenlange tantra sessie met elkaar te versmelten. (*50 tinten grijs modus uit*)
Zo'n 911 is echt een auto om te kopen om het gehele palet wat deze auto heeft te leren kennen, minder een auto voor een onenightstand zogezegd.
Ook bij dit onderdeel mocht het van mij wel wat harder (ook het remmen) maar weer zeker genoten.
Lamborghini Gallardo
Mijn keuze voor het echt snelle spul voel voor mij op de Gallardo, dit omdat ik nog nooit een Lambo heb bestuurd en een V10 heb ik ook nog nooit onder mijn rechtervoet gehad. Ik kreeg geen spijt van de keuze. Het Audi interieur vergeef je dit ding snel door het heerlijke wat onbehouwen karakter. Je moest zelf flipperen voor de juiste versnelling en dat vergrootte de lol. De flippertjes zitten vrij hoog achter het stuur en zitten vast en draaien dus niet mee met het stuur. Echt ideaal bleek dit niet en je moet soms met een hand van het stuur om te schakelen op momenten dat je dat liever niet deed. Ik schaar dit allemaal onder het kopje karakter net zoals het wat lompe opschakelen als je de rechterflipper een tikje geeft. En man, mans wat een heerlijk geluid als je terugschakeld en je hoort je boel weer janken in de toeren met af en toe een plofje.
Deze auto is echt de hooligan van het stel met ontiegelijk veel grip die je net zolang uitdaagt totdat je uiteindelijk een flinke deuk in de auto en je ego gaat oplopen (of erger). Vast niet ideaal voor dagelijks gebruik maar een heerlijk stuk techniek. Eigenlijk voelde de Lambo als een hele grote kart. Ook in deze stint mocht de snelheid hoger maar dat zit er helaas niet in bij zo'n evenement.
Het viel mij al kijkend langs de baan op dat er best veel bestuurders zijn die de boel niet op zijn flikker durven te geven. Veel te vroeg opschakelen en bij het remmen richting de Tarzanbocht puur op de remmen afremmen en niet tussentijds terugschakelen (en dus ook dat heerlijke geluid missen). Ze zijn vervolgens in de bocht en zitten in een te hoge versnelling om vervolgens weer vlot die bocht uit te komen. Wat ook opviel was het best wel lekkere geluid van de Aston Martin, dat had ik niet verwacht (tegenover Ferrari en Lamborghini).
Slalom
Ach, best leuk om in een aftands Swiftje een slalommetje te doen op tijd. De drie snelste van de dag krijgen ook nog een bekertje mee. Het is vooral een tijdvuller maar daarvoor ga je niet naar Zandvoort.
Driften
Ja, dat is leuk om naast te zitten. Een Ford Mustang met brullende V8 en een watertank aan boord om voor de achterwielen makkelijker grip te laten verliezen (en banden te sparen). Jammer genoeg betreft het een rondje met de doorsteek maar echt heel gaaf om eens mee te maken. Wat een driftkoningen zijn die chauffeurs!
Al met als kan ik gewoon zeggen dat een een hele leuke dag is geweest waarbij je moet het niet verwarren met een racecursus. Het is echt geschikt voor iedereen (hoewel bij ons in de groep twee personen af zagen van het ritje in de Ferrari e.d. die vonden de Porsche snel genoeg W.T.F.). Het is ook best betaalbaar dus niks hoeft iemand tegen te houden om dit ook te doen.