Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
03 nov 2015 23:42
Is al eerder aan de orde geweest, maar de discussies die ik vond zijn oud en weinig concludent. Wat te tanken in een 930 uit 1988 en soort gelijken? W&O raadden BP 98 aan, BP schijnt de enige te zijn die nog echt RON 98 schenkt. Maar gisteren ontkwam ik niet aan ESSO Supreme+ 95 omdat mijn tank bijna leeg was. En deze brandstof doet het prima.
04 nov 2015 0:02
Bij Tinq kan je de SuperPlus tappen, dat is ook Ron 98.
04 nov 2015 6:31
Bij "Firezone" kun je 102 tanken.
04 nov 2015 8:18
Voor een turbo sowieso altijd de beste tanken die je kunt vinden. Met mijn 944 Turbo had ik aan het begin dat hij op boost ging pingelen met 95 en dan gooide de computer de wastegate open en weg was de vermogen. 98 octaan was bij mij de redding, en was de vermogen nooit meer weggevallen. Dus je 930 zal het prima doen op 95 maar als je echt op de boost komt zou het kunnen zijn dat de computer ingrijp en de waste gate open gooit.
04 nov 2015 9:52
Ik heb ook voorkeur voor 98 maar is inderdaad niet altijd makkelijk te vinden. Wat mij vaak helpt is onderstaande website die ik via smartphone gebruik onderweg:
http://directlease.nl/tankservice/index.htmlDaar kan je op type brandstof selecteren en zie je dus waar in de omgeving 98 geserveerd wordt. Is ook een app van zag ik net in de play-store, maar die heb ik nog niet gebruikt. Ga ik dadelijk wel installeren, werkt mogelijk wat handiger. Wellicht ook voor iOS.
04 nov 2015 10:15
Afhankelijk war je woont; in Belgie en Duitsland is de 98 bijna overal verkrijgbaar (en goedkoper).
04 nov 2015 10:21
Bertjan schreef:Ik heb ook voorkeur voor 98 maar is inderdaad niet altijd makkelijk te vinden. Wat mij vaak helpt is onderstaande website die ik via smartphone gebruik onderweg:
http://directlease.nl/tankservice/index.html
Dat vind ik een mooie app. Je kunt mooi zien waar de brandstof het voordeligst is en een tankstation op je route uitkiezen.
04 nov 2015 11:21
Vraag bij de pomphouder ook meteen of de benzine geraffineerd wordt door elfjes bij maanlicht? Dan loopt ie namelijk nog iets lekkerder.
04 nov 2015 11:23
RichardP schreef:Bertjan schreef:Ik heb ook voorkeur voor 98 maar is inderdaad niet altijd makkelijk te vinden. Wat mij vaak helpt is onderstaande website die ik via smartphone gebruik onderweg:
http://directlease.nl/tankservice/index.html
Dat vind ik een mooie app. Je kunt mooi zien waar de brandstof het voordeligst is en een tankstation op je route uitkiezen.
Ook geinstalleerd
https://play.google.com/store/apps/deta ... ankservice
04 nov 2015 11:34
Goeie tips,
Firezone heb er eentje vlakbij, al hoef ik geen RON 102.
De directlease website is een goede wegwijzer, waarvoor dank.
Zie dat sommige Tango, TinQ en Gulf stations ook RON 98 hebben
Dus het lijstje is dus ongeveer als volgt
BP: BP Ultimate (RON 98)
Tinq*: Super Plus (RON 98)
Firezone: Competition (RON 102)
Gulf* : Super Plus (RON 98)
Tango* : Super Plus (RON 98)
* niet alle tankstations bieden RON 98 aan.
04 nov 2015 12:42
V-power is ook goed en goed te verkrijgen. Octaangetal 97. Fifth Gear heeft al twee keer een test gedaan met verschillende soorten benzine. Daar levert V-power steeds het meeste vermogen. Misschien te kort door de bocht, maar het meeste vermogen = de beste verbranding.
04 nov 2015 12:46
Pleur dr altijd de goedkoopste in; Tango 95 op donderdag (als t ff kan).
Merk geen zak verschil als ik een keer 102 tank op de Ring.
(doe dat alleen voor mn gemoedsrust)
04 nov 2015 13:12
Op aanbevelen van het instructieboekje en de sticker aan de binnenkant van de tankklep tank ik altijd RON 98. Bij mij is een Shell station met V-power het dichtst in de buurt en het voordeligst.
Alhoewel ik hier net lees dat V-Power octaan 97 heeft, haalde mijn 996 MK2 er afgelopen zondag vrij gemakkelijk de 300 op de teller en 289 op de GPS. (V-)Power zat dus in die brandstof.
04 nov 2015 14:19
Let er ook op of er ethanol in de benzine zit. BP Ultimate is naar verluidt ethanolvrij, anders 98 octaan benzines niet altijd. Firezone competition 102 is wel ethanolvrij
04 nov 2015 14:22
Rainer B. schreef:Maar gisteren ontkwam ik niet aan ESSO Supreme+ 95 omdat mijn tank bijna leeg was. En deze brandstof doet het prima.
kan best dat het prima werkt maar dat kun je na 1x tanken nog niet zeggen. Bij mij ging het de eerste 3x tanken prima en merkte geen verschil, maar daarna merkte dat als ik het gas wat intrapte dat er een bepaalde 'vertraging' optrad. stotteren is een te groot woord maar eerst inhouden en dan pas gaan. Wist niet wat het zou kunnen zijn maar voor de zekerheid echte 98 gaan tanken (BP) en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Het zit m wat mij betreft in de nuances maar als je (bovenmatig) kritisch bent en je auto kent dan kan je in sommige gevallen verschillen merken
04 nov 2015 15:42
Mee eens. Het duurt minimaal 1 tank voordat de motor zich echt aangepast heeft, maar in de praktijk merk je het volgens mij pas na een paar keer (hoewel de mate waarin je het merkt altijd wel onderwerp van debat zal blijven). Wat ik er van gelezen/begrepen heb is dat het hoe dan ook beter is consequent 95 of 98 te tanken ipv door elkaar heen aangezien het anders nooit echt optimaal is.
04 nov 2015 15:53
BP 98 Ultimate is perfect!. Tank nooit euro 95 daar je geen klopsensor hebt. (geen computer!). Of je moet nooit meer als 4000 toeren draaien.
04 nov 2015 16:20
BP 98 heeft als een van de weinige gegarandeerd max. 5% ethanol. Andere 98 zou ik niet weten.
04 nov 2015 20:05
Rainer B. schreef:gisteren ontkwam ik niet aan ESSO Supreme+ 95 omdat mijn tank bijna leeg was. En deze brandstof doet het prima.
Esso heeft ook Supreme+
98 Met mijn Roadster
moet ik ook 98 tanken. Meestal is dat BP 98 aangezien dat "om de hoek" verkrijgbaar is, maar op Esso Supreme+ 98 reed de Roadster ook prima!
05 nov 2015 11:59
Dank voor alle info. Ik wist niet dat een (klassieke) auto 'leert'. Overigens wist ik wel dat mijn exemplaar iets van een computer aan boord heeft want pca heeft die net vervangen voor dik tweeduizend euro. Geen wintersport dit jaar.
Vanochtend reed ik over de A12 naar Arnhem en tot mijn verbazing zag ik dat de compressor minder druk opbouwt. Meestal kan ik um doortrekken naar 0,8 tot soms wel 1,0 bar, maar nu kwammie niet verder dan 0,6 bar. Wellicht inderdaad de computer die de wastegate opengooit wegens pingelen (hoewel is niks hebt gevoeld dat duidt op pingelen). Dat wordt dus weer gewoon BP 98 en dan maar hopen dat die weer snel terugleert.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.