Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
19 nov 2015 15:45
Ik heb eindelijk voor mezelf de knoop doorgehakt, de "saaie" leasebak wil ik vervangen voor een Porsche 911, mijn jongensdroom.
Wil een 911 zakelijk gaan rijden via de youngtimer regeling (35% bijtelling over de dagwaarde bij auto's ouder als 15 jaar oud) maar wil ook niet meer bijtelling betalen over 40.000 fiscale waarde/ dagwaarde / economische waarde.
Dacht zelf aan een 911 SC Targa uit de jaren 80 die ik wil laten reviseren zodat ik er dagelijks mee kan rijden of een 993, maar die zijn weer aan de prijzige kant.
Kan iemand me een goed advies geven welk type geschikt is om dagelijks z'n 10 tot 15.000 km per jaar mee te rijden zowel qua comfort en onderhoud?
Groet Stephan
19 nov 2015 15:53
voldoet aan de minimumleeftijd, ruim aanbod and a lot of bang for the buck ... 996
19 nov 2015 15:54
Elk model wel
Alleen zijn ze vanaf de 996 luxer en in mijn ogen makkelijker rijdbaar ,en nog eens goedkoper ook nog
Leuker kunnen we het niet maken wel gemakkelijker
19 nov 2015 16:21
Mijn voorkeur heeft het wel om met een luchtgekoelde te gaan rijden dus tot de 993...
19 nov 2015 16:28
De koper van mijn 993 gebruikt hem nu ook als dd dus waarom niet?
Bulletproof die motoren.
19 nov 2015 16:29
Voor lufties geldt: hoe jonger hoe comfortabeler/bruikbaarder als DD.
(geldt voor alle autos)
Zou voor een 993 gaan, ideale compromis tussen modern en klassiek, mega betrouwbaar en de minst roestgevoelige.
19 nov 2015 16:58
Als je luchtgekoeld wil neem dan de 993 maar een 996 4S is ook een hele fijne auto met mooie looks. Maar die 996 4S is wellicht te nieuw. Handgeschakeld heeft mijn voorkeur.
19 nov 2015 17:02
Ik zou een 964 of 993 kiezen. Prima geschikt om dagelijks te rijden vanwege o.a. goede verwarming, stuurbekrachtiging en ABS (én beleving

).
19 nov 2015 17:07
Ik zou eens een testrit gaan doen met zo'n SC Targa op een druilerige dag met een buitentemperatuur van een graad of 5...
Laat ons achteraf weten welk kleur 996 je zoekt
19 nov 2015 17:22
lekker op zoek gaan naar een 996, staan er zelfs diverse hier op het forum te koop.
19 nov 2015 17:43
+1 Een 996 4S of zo lijkt mij de verstandigste keuze voor dat geld. Voor 40k koop je niet echt een probleemloze lufti lijkt me. Zeker niet voor dagelijks gebruik.
19 nov 2015 17:53
Porsche911Stephan schreef:Mijn voorkeur heeft het wel om met een luchtgekoelde te gaan rijden dus tot de 993...
Je zal 996 in plaats van 993 bedoelen.
Goede keus, best in te zetten als daily driver. Vroeger kon het ook en 10 tot 15K aan jaarlijkse km stelt ook niet zo heel veel voor.
Er zijn er zat te vinden voor een redelijke prijs. Omdat je er dagelijks mee wilt rijden zal er her en der een gebruiksspoor op komen, ik zou bij aanschaf juist een goedkopere nemen met alvast wat gebruikssporen i.p.v. een hele dure in concoursstaat.
Hoef je je ook geen zorgen te maken om een krasje of deukje meer of minder...
19 nov 2015 17:57
Luchtgekoeld als zakelijk zou ik niet doen.
Bijtelling is hoger dande kosten, afschrijving heb je niet en over de winst bij verkoop ga je belasting betalen....
Niet echt een mooie propositie.
Beter dan een boxster, 968 of 996 pakken lijkt me.
Succes met de zoektocht
19 nov 2015 18:03
de Fiscalist schreef: over de winst bij verkoop ga je belasting betalen....
Hoeft een particulier dat niet? Mag je de winst zo netto in je zak steken of is er een bepaald maximum aan?
Hoe zit dit eigenlijk?
19 nov 2015 18:18
Ik heb dagelijks een 964 gereden, maar werd me bewust van het feit dat dit een 'klassieker' aan het worden is, met de nodige aandachtspunten.
Mijn advies is dus: een 996!!! En inderdaad veel plezier voor weinig! Een 986 lijkt me ook geen straf!
19 nov 2015 18:55
Elferhenkie2 schreef:de Fiscalist schreef: over de winst bij verkoop ga je belasting betalen....
Hoeft een particulier dat niet? Mag je de winst zo netto in je zak steken of is er een bepaald maximum aan?
Hoe zit dit eigenlijk?
Nee een auto is geen bron van inkomen ( per saldo kost ie geld) en dus is een eventuele verkoopwinst niet belastbaar.
Voor jou zal de auto voorraad zijn als ie bestemd is voor de verkoop. Is het je eigen auto dan kan ie prive zijn. Je hebt dan natuurlijk ook geen aftrek van kosten...
19 nov 2015 18:58
Ok en daar zit ook geen max aan? Bijvoorbeeld een verzamelaar die zijn verzameling verkoopt?
19 nov 2015 19:03
Normaal gezien niet, tenzij de auto's als belegging werden aangehouden, dan zouden ze in box 3 kunnen vallen.
Ook dan is er geen heffing over het verkoopresultaat maar een heffing over een fictief rendement.
Als je actief gaat handelen, voorkennis hebt of bijzondere deskundigheid dan kan het anders zijn en kan de winst wel belastbaar zijn in box 1.
Einde gratis adviesuurtje
19 nov 2015 19:14
Als je luchtgekoeld als DD wil rijden zou voor een 964 of een 993 gaan. En dan een 4 of 4s kiezen aangezien je ook door de sneeuw mag in de winter
19 nov 2015 19:23
Ik heb een paar jaar 30k kilometer per jaar gereden met een carrera 3.2. En das een prijzige aangelegenheid qua onderhoud. Realiseer je dat vrijwel alle lufties vnl een rondje om de kerk doen in de zomer. Als je die weer dagelijks gaat inzetten, kom je rare dingen tegen...
Dat gezegd hebbende wou ik dat ik die kilometers in een 996 mk1 gemaakt had. Veel leukere auto om mee te rijden. Net zoveel elektronica als de 964 en 993, maar dan met minder gewicht, een beter onderstel en een veel mooier blok en fijne bak. Mag jij raden welke het leukste rijdt...
19 nov 2015 19:32
Ik reed dagelijks in mijn 996 targa (jaarlijks zo'n 35.000 km) en heb dit 3 jaar gedaan. Probleemloos (met af en toe een beroep op de Porsche Approved garantie)
19 nov 2015 20:07
996 4S als DD lijkt mij erg geschikt
19 nov 2015 20:31
Maar een C2 met handbak uiteraard nog geschikter….
19 nov 2015 20:51
Eens
Of 100% zakelijk gaan rijden
de Fiscalist schreef:Luchtgekoeld als zakelijk zou ik niet doen.
Bijtelling is hoger dande kosten, afschrijving heb je niet en over de winst bij verkoop ga je belasting betalen....
Niet echt een mooie propositie.
Beter dan een boxster, 968 of 996 pakken lijkt me.
Succes met de zoektocht
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.