Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
30 nov 2015 14:34
Sinds juli als ZZP'er aan de gang en vraag me nu af of het slim is (fiscaal) de auto nu op bedrijf te zetten. Belastingdienst biedt wel wat info, maar vraag me af wie van jullie hier van de hoed en de rand weet. En nee, ik ga er niet mee langs klanten om te acquireren...wel af en toe woon- en werkverkeer maar dat zal weinig zijn.
Dank bij voorbaat voor goede tips..
30 nov 2015 14:35
Kom dr maar in Fiscalist
30 nov 2015 20:36
Porsche op de zaak die ik toch vrij vaak............
30 nov 2015 20:43
Hier de conclusie van een vergelijkbaar topic.
viewtopic.php?p=1194220#p1194220beetje leesvoer
30 nov 2015 21:20
De verwachting is dat de youngtimer regeling verdwijnt
2016 gaat wellicht nog maar niemand kan vertellen wat er daarna gaat gebeuren.
30 nov 2015 21:26
Wiens verwachting is dat?
Ik heb daar nog niets van gezien....en ik ben tamelijk goed geinformeerd denk ik.
30 nov 2015 21:38
Een feit is dat men de bijtellingsregeling gaat aanpassen . Nieuwe belastingplan. In dit plan wordt op geen enkele wijze over de youngtimer regeling gesproken. Nu is er in het verleden al eens actie gevoerd met succes waarbij de regeling naar 35 % is gegaan. De verwachting van de toenmalige actievoerder (ik ben zijn naam kwijt) is dat het niet voor een tweede keer zal lukken. Ik dacht dat de actie van toen ook was opgezet met Aben youngtimers. Die heeft trouwens om deze reden zijn gehele youngtimer voorraad van de hand gedaan. Wie het weet mag het zeggen.
30 nov 2015 21:47
vraag ik me af. er zijn zo ongelofelijk weinig youngtimer auto's dat dit nul zoden aan de dijk gaat zetten om dit af te schaffen. toen het de vorige keer werd gehandhaafd was een argument dat met afschaffen je eigenlijk alleen ondernemers zou treffen die juist zo belangrijk zijn voor de wederopbouw van dit land. Belastingvrije auto's (ouder dan 25 jaar) waren er destijds vele malen meer dan nu youngtimers. En van de afschaffing van wegenbelasting vrije maatregel voor auto's ouder dan 25 jaar vinden ze nu ook al dat hij nauwelijks geld in de la brengt. Ik denk dat de de youngtimer regeling laten bestaan omdat het meer kapotmaakt dan je lief is.
En youngtimer bedrijf opgeven omdat ze misschien in de toekomst eea gaan afschaffen? Niet echt ondernemersgeest. Kan me iets voorstellen als je een bedrijf had in belastingvrije oldtimers (25 jaar en ouder). Waar in oude Porsches voornamelijk mensen met enig vermogen rijden, zag ik in het wereldje van bijv W126 (de oude 80er jaren Mercedes S) de markt volledig instorten. Vele truckchauffeurs, magazijnbediendes etc die een W126 reden omdat het een liefhebbersauto was die betrouwbaar en was en goedkoop te rijden was, moesten uit arre moede hun auto's verkopen, en kregen er geen drol voor. Smetteloze W126's die voor 10K te koop gezet werden en voor 2,5K een paar maanden later de deur uitgingen.
30 nov 2015 21:55
Helemaal mee eens Horn. Net als de auteur ben ik zelf ook zzp en had in het verleden een saab cabrio als yongtimer. Door al dat gedraai in het Haagse en de besluiten die men neemt zonder aan de gevolgen te denken is het risico dat er weer een besluit wordt genomen die de kleine ondernemer pakt wel erg groot. Ik zie dan ook dat de youngtimers al goedkoper worden aangeboden omdat er gen zinnig woord is te geven wat men gaat besluiten over de youngtimer regeling.
30 nov 2015 21:58
Nederlandsche staat is niet voorspelbaar helaas..... Doen wel meer domme dingen...
En schiffmacher is ook al failliet .
30 nov 2015 22:06
Als de prijs van de 993 de komende tijd stijgt dan is dat bij de verkoop van de auto belastbaar als winst. In dat geval zou je hem liever privé hebben en de kosten per km declareren aan de zaak.
Ben geen accountant en ook niet heel handig met geld, maar dit is wat mijn accountant mij verteld heeft.
01 dec 2015 10:20
De bijtelling voor de ZZP-er voor een youngtimer is 35% van de waarde in het economisch verkeer.
De bijtelling hoeft niet hoger te zijn dan de werkelijke kosten.
De grootste kosten post bij autorijden is afschrijving. Die heb je nou net niet bij een youngtimer. Je moet dus de kosten van verzekering onderhoud en brandstof afzetten tegen 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dat betekent dat je voor een Porsche van 30k pas feitelijk aftrek hebt als de werkelijke kosten groter zijn dan € 10.500 per jaar. Als je maar weinig kilometers per jaar rijdt is het onwaarschijnlijk dat de running kosten zo hoog zijn. Dat betekent dus per saldo geen aftrek.
Hetzelfde geldt grosso modo voor de BTW.
Als je maar 5.000 zakelijk rijdt kun je beter € 0,19 per kilometer aftrekken, dan heb je nog een beetje aftrek.... € 950.....
Mijn mening als fiscalist én accountant is dat over de aanschaf van een youngtimer fiscaal niet zo veel te scoren valt. Tenzij graag iets wilt hebben wat relatief weinig kost, benzine zuipt en waarbij het onderhoud nogal uit de klauwen kan lopen.
01 dec 2015 10:46
André schreef:Nederlandsche staat is niet voorspelbaar helaas..... Doen wel meer domme dingen...
En schiffmacher is ook al failliet .
Andre was er dan ook wat vaker naar toe gegaan voor een mooi plakplaatje
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.