Tnx Franz, dat had ik even over het hoofd gezien, ik zocht verderop in het verhaal.
De bonnen die ik tot nu toe heb gekregen, waren allemaal terecht en daar viel ook niet aan te tornen.
Ook verder nooit voor gekkigheid op de weg een bon gehad, omdat ik daar altijd voorzichtig mee ben, ik heb m'n rijbewijs veel te hard nodig.
Wel ooit tientallen jaren geleden een keer een voorval gehad, waarbij de agent niets hard kon maken naar mijn mening.
Toevallig was de maat van mij die er ook bij betrokken was, gisteren op visite en hadden we het er nog over.
We rijden met zijn tweëen achter elkaar 's avonds laat naar mijn huis over een industrie weg binnen de bebouwde kom.
Op een gegeven moment zie ik in een zijstraatje een motoragent staan, we reden beiden wat te hard, dus ik ga van het gas.
In de verte zie ik de agent achter ons aankomen, en eenmaal geparkeerd voor mijn deur spreekt de agent mij aan;
Agent: "Dag meneer, u en de andere bestuurder reden te hard, dus u krijgt beiden een bon"
Ik: "Dat vind ik een sterke bewering van u, u kunt nooit zien hoe hard ik rij, wanneer wij u in stilstand passeren"
Agent: "Dat kan wel zo zijn, maar ik schat het in op 60 km/u terwijl u vermoedelijk harder reed, dus u mag nog van geluk spreken"
Ik: "Ik denk niet dat een rechter van vermoedens uit wil gaan en dat u hierin totaal geen zaak heb, ik laat het dus met alle plezier voorkomen en dan zien we elkaar wel weer bij de rechtbank"
Daar had de beste man ineens helemaal geen trek in, dus hij liet het maar bij een waarschuwing.
Ondertussen had die maat van mij zijn wagen geparkeerd en aangezien hij een schurfthekel aan politie heeft trok hij gelijk van leer (terwijl hij beter zijn mond had kunnen houden, ik had tenslotte alles al geregeld).
Afijn, de agent begon dus aan hem alsnog een bon uit te schrijven; te hard gereden en belediging van een ambtenaar in functie.
Daarna draait hij zich om en zegt; ik kan u nu niet meer overslaan.
Ik heb toen nog maar eens herhaald dat we dan elkaar wel bij de rechter zouden zien en dat ik hem geen man van woord vond gezien het feit, dat hij het in eerste instantie zou houden bij een waarschuwing.
Daarna veranderde hij alsnog maar een keer van gedachte en het bleef bij de waarschuwing.
Van m'n maat hoorde ik gisteren dat het bij hem alleen was gebleven bij de boete voor belediging van een ambtenaar in functie en niet voor de zogenaamde snelheidsovertreding.
Dus tja, het kan wel, maar je moet rustig blijven en zo goed mogelijk aan de agent proberen uit te leggen dat hij geen zaak heeft en dat het laten voorkomen van de zaak, tijdsverspilling voor beiden is.
Laatst bijgewerkt door
Frans D op 17 jan 2016 18:24, in totaal 1 keer bewerkt.