Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

27 jan 2016 21:06

Beste forumleden,

Op zoek naar een daily driver in de vorm van een 911 Turbo of 997 4S pdk!

Nu ben ik zelf niet volledig op de hoogte van de voor- en tegens van een turbo blok.
Daarom graag jullie input over wat de sterke en zwakke punten zijn van een 997 turbo motor.
Zijn deze net als de carrera S/4S blokken gevoelig voor cilinderwand scheurtjes of totaal niet?
Las dat een turbo een Hans Mezger blok heeft en deze niet kapot te krijgen zijn, wat is hier wel of niet waar van?

Wat betreft aankoop van een 997 Turbo, nog enkele tips? Welk jaar wel, welk jaar absoluut niet?
Wellicht tips om op te letten tijdens bezichtiging?

Ik dank jullie bijzonder hartelijk!

Robin

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

28 jan 2016 6:21

Over de C4S kan ik je niks vertellen, maar de Turbo wel!

Het Mezger blok is enkel de 997.1, dus auto's van 2007-2009. De 997.2 heeft een nieuw ontwikkeld 3.8L DFI blok.

De algemene opinie is dat het Mezger blok bulletproof is, zeker in de tuningwereld. Vanuit Amerika heb ik wel gelezen dat mensen die op het circuit rijden adviseren om de buizen van het koelsysteem beter vast te zetten. Deze kunnen loskomen en dat kan desastreuze gevolgen hebben, gewoon op de openbare weg zou dit niet noodzakelijk zijn. Als je motor er toch uit een keer uit moet zou ik het wel als voorzorgsmaatregel doen, materiaalkosten zijn immers gering. (http://sharkwerks.com/porsche/technical ... -cars.html)

De 997.1 modellen van 2009, net voor de facelift, hebben een geüpdate multimedia systeem welke ook in de 997.2 zit. Verwacht niet veel van het 997.1 systeem, audio is goed maar het systeem zelf is zeer verouderd en deze heeft geen mogelijkheid voor bluetooth, dat is wel in te bouwen.

Als een automaat wil heb je een lastige keuze, ga je voor het Mezger blok van de 997.1 met tiptronic, of het nieuwe blok van de 997.2 met PDK. Van wat ik heb gelezen is de PDK is een hele grote verbetering, ik heb nooit in een tiptronic gereden maar laatst in een GT3 met PDK op een circuit was zeer indrukwekkend. Wil je een handbak dan is het aanbod zeer klein, zeker bij de 997.2 aangezien de Turbo S enkel werd geleverd met PDK en de Turbo S toch het populairdere model was.

Kwa opties in een 997.1 is Sport Chrono heel belangrijk, bijna elke auto heeft dit maar ik zou toch doorzoeken als een auto dit niet heeft. Dit is te herkennen aan het klokje op het dashboard (waar je werkelijk niks aan hebt) maar de sport knop doet achter de schermen heel veel met de actieve vering (PASM), de aanvalshoek en maximale druk van de turbo's, de gasreponse en is de traction control (PSM) een beetje teruggeschroefd. Tenzij ik op een hobbelige weg rij, rij ik eigenlijk altijd in sport mode, de wegligging is zo veel beter. In normale mode is de vering erg zacht en zweverig.

Of je keramische remmen (PCCB) wil ligt aan je voorkeur, in theorie gaan ze het leven van de auto mee en hoef je enkel remblokken te vervangen, maar als ze barsten door een steentje oid heb flinke rekening. Dit gebeurd niet zo snel op de weg maar op circuit is de kans groter. Veel mensen hebben een tweede set stalen schijven die ze op het circuit gebruiken. Ik heb wel gemerkt dat ze piepen als ze wat warmer zijn en je remt zachtjes, maar door je rijstijl aan te passen is dat zo opgelost.

Ik heb net een 997.1 Turbo coupe met handbak gekocht en ben zeer tevreden. Zelfs met een 9ff uitlaat laat het geluid te wensen over, maar hij schakelt en rijdt heerlijk dus van mij een grote dikke plus voor de Turbo! Success met je zoektocht! :thumleft:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

28 jan 2016 9:35

+1

ik wist niet dat er in de late 997.1 modellen al de nieuwe multimedia zat. De oude PSM is idd niet best wb navigatie etc.

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

29 jan 2016 23:15

Als daily driver in NL zou ik voor de non-turbo gaan. Turbo is nutteloos...gelukkig woon ik vrij dicht bij de grens :wink:

Het DFI blok in de 4s blijkt ook vrij zwakke cylinder wanden te hebben en kan dus voor problemen zorgen al is het heel erg zeldzaam tot nu toe. Iets wat wel wat vaker voorkomt bij eerdere mkII modellen is een falende brandstof pomp maar dat kost je niet de wereld.

TAV de turbo dus ook een totaal andere motor in de MKII vs de MK1 Mezger. Overigens ook zo'n 20-25% minder brandstof verbruik...dat dan weer wel, én PDK :)
Van MKII turbo's heb ik tot nu toe twee verhalen gelezen over motoren met problemen, verder nog niet.

In jou geval zou ik een mooie carrera 4(s) zoeken, MKII. Eventueel een GTS omdat daar alle goede opties al op zitten en je eventueel van die mooie centerlocks erop hebt!

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 9:44

Mijn vorige 997.2 4S heeft inderdaad twee nieuwe brandstofpompen moeten hebben. Maar ik dacht dat deze pompen bij elke beurt vervangen werden. Voordeel van een Turbo ( boven GTS) kan de vierwiel aandrijving zijn. Inderdaad valt geluid van 997 Turbo tegen. Mijn 991 Turbo S heeft een ( marginaal) beter geluid. Ondanks dat ik het gehele potentieel van deze auto niet kan benutten, zou ik toch voor een Turbo gaan. Succes met je overweging.

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 10:29

GR schreef: Maar ik dacht dat deze pompen bij elke beurt vervangen werden.

Zou zo maar kunnen dat een ambitieus inkopertje van VAG een partijtje goedkope Chinese brandstofpompen op de kop getikt heeft om bij zn manager te scoren.
On topic; ik zou met de Turbo mn rijbewijs nog sneller kwijt zijn dan met de 4S...

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 13:44

caelin schreef:Als daily driver in NL zou ik voor de non-turbo gaan. Turbo is nutteloos...gelukkig woon ik vrij dicht bij de grens :wink:

Het DFI blok in de 4s blijkt ook vrij zwakke cylinder wanden te hebben en kan dus voor problemen zorgen al is het heel erg zeldzaam tot nu toe. Iets wat wel wat vaker voorkomt bij eerdere mkII modellen is een falende brandstof pomp maar dat kost je niet de wereld.

TAV de turbo dus ook een totaal andere motor in de MKII vs de MK1 Mezger. Overigens ook zo'n 20-25% minder brandstof verbruik...dat dan weer wel, én PDK :)
Van MKII turbo's heb ik tot nu toe twee verhalen gelezen over motoren met problemen, verder nog niet.

In jou geval zou ik een mooie carrera 4(s) zoeken, MKII. Eventueel een GTS omdat daar alle goede opties al op zitten en je eventueel van die mooie centerlocks erop hebt!

Statisch vind ik een turbo ook al toffer dan een 4S, dat is ook belangrijk elke keer als je de garage inloopt, dus nutteloos zou ik het niet noemen. :mrgreen:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 14:54

Dat is erg persoonlijk maar vind dat de 4S optisch (neem tenminste aan dat je het over het uiterlijk hebt) de vergelijking met de turbo makkelijk aan kan. Bij eigenlijk de meeste types wel, niet alleen 997 maar 993 ook.

Daarbij heeft Caelin natuurlijk gelijk, hij kan het tenslotte ook weten uit eigen ervaring, in dagelijks "gebruik" heb je weinig aan het extra vermogen van een turbo tov een Carrera. Zeker in NL.

En gelukkig woon ik ook maar 10min van de grens ... :mrgreen:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 15:07

Wat toch ook een groot voordeel van een Turbo is, wil je wat meer performance dan is nog voor relatief weinig geld veel uit te halen. GT2 onderdelen om de handling en performance te verbeteren zijn beschikbaar (rear sway bar en intercoolers) maar ook veel aftermarket onderdelen.

Even de ECU laten remappen en je zit bij de 997.1 zo richting de 600 peekaa en 700Nm. :drive:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 15:09

Als er geen snelheidsbeperking zou zijn, woon ik ook 10 minuten van de grens.... :mrgreen:
Persoonlijk zou ik voor de 997 Turbo mk1 handbak gaan, maar zie er maar eens 1 te vinden!

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 15:59

steef schreef:Persoonlijk zou ik voor de 997 Turbo mk1 handbak gaan, maar zie er maar eens 1 te vinden!


Jawel hoor, vanochtend wezen sturen met 1-tje met nog geen 50K op de teller. Zwart/zwart en alle opties met handbak :cheers:
Waren even bezig voor onderhoud aan mijn turbo en kreeg de mogelijkheid om even te rijden. Wereld van verschil :thumleft:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 16:38

Wereld van verschil? Ten opzichte van wat? En is dat 'gebakje' te koop?

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 17:31

MarkS schreef:Daarbij heeft Caelin natuurlijk gelijk, hij kan het tenslotte ook weten uit eigen ervaring, in dagelijks "gebruik" heb je weinig aan het extra vermogen van een turbo tov een Carrera. Zeker in NL.

En gelukkig woon ik ook maar 10min van de grens ... :mrgreen:

En ik weet uit eigen ervaring dat je in het dagelijks "gebruik" weinig hebt aan het extra vermogen van een Carrera tov een Megane RS (of een VW Polo of een Fiat Panda of wat dan ook). Zeker in NL.
En gelukkig woon ik niet maar 10 min van de grens....
En toch zou ik lekker een Turbo kopen als ik kon! :ba:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 17:41

Waarom heeft iedereen het toch steeds over niks hebben aan het vermogen of dat een turbo nutteloos is in dagelijks gebruik??

Het is niet dat je het vermogen nodig hebt of volledig kan gebruiken als je in de file staat of naar de supermarkt gaat. Daar gaat het helemaal niet om, het gaat er juist om dat je een auto hebt met zulk vermogen die je OOK dagelijks kan gebruiken.

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 17:53

exact! :thumleft:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 18:09

Als je hem als dagelijks vervoer rijdt, dan is een Turbo "nogal" prijziger per kilometer, denk dat daar vooral op gedoeld wordt... Als je hem "voor erbij" hebt (of niet veel dagelijkse kilometers maakt), dan maakt het niet heel veel uit natuurlijk. Als je het rationeel gaat bekijken heb je aan alles met meer dan 100pk voldoende voor dagelijks vervoer ;)... (hmmm, minder dan 100 al trouwens bedenk ik me nu :cheesy: )..... Maar ja, dan zouden we niet op een Porsche forum zitten he ;)

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 18:13

Kom kom, Pascal mijn DD weegt 2500 kg, met 100 PK zou ik de snelweg niet eens op mogen :wink:
In een fiat panda is het misschien voldoende maar in een beetje gezinsauto toch niet?!

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 18:18

Rijden toch legio leaders rond met ongeveer 100pk, die prima rijden. Ik zeg niet dat het een goed idee is, of dat IK dat wil, maar rationeel gezien ;)....

Terug naar de Porsche's, ik zou persoonlijk voor een 2S gaan, maar wie ben ik ;)

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 18:28

steef schreef:Wereld van verschil? Ten opzichte van wat? En is dat 'gebakje' te koop?

Wereld van verschil t.o.v. Mijn turbo. Materialen, moderner, manier van rijden etc. En gebakje is uiteraard te koop, maar staat nog niet online. Mocht iemand interesse hebben, kan ik wel wat telefoonfoto's sturen.

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 22:32

thatonealex schreef:
Even de ECU laten remappen en je zit bij de 997.1 zo richting de 600 peekaa en 700Nm. :drive:


Waar laat je dat doen?
Turbo als dd is heel goed mogelijk, met gedoseerde rijstijl is 1 op 9 a 1 op 10 goed mogelijk. Onderhoudskosten zullen hoger zijn, maar als ik me goed ingelezen heb is zeker bij de mk1 het blok redelijk bullitproof waardoor er niet teveel gekke problemen buiten het normale onderhoud zouden moeten voorkomen..... 8) :wink:

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 22:54

Dat is ook het eerste wat ik met m'n daily 997 turbo zou doen, 120PK'tjes erbij laten chippen.

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 23:05

Tsja, hij kan het wss wel hebben.......maar is het nodig? Ding is al zo snel.... 8)

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 23:08

En met alleen een chipje zou ik het zelfs op de 997.1 turbo niet doen.
Dan maar even langs cargraphic of fvd en meteen goed.

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

30 jan 2016 23:22

Jaco schreef:
thatonealex schreef:
Even de ECU laten remappen en je zit bij de 997.1 zo richting de 600 peekaa en 700Nm. :drive:


Waar laat je dat doen?
Turbo als dd is heel goed mogelijk, met gedoseerde rijstijl is 1 op 9 a 1 op 10 goed mogelijk. Onderhoudskosten zullen hoger zijn, maar als ik me goed ingelezen heb is zeker bij de mk1 het blok redelijk bullitproof waardoor er niet teveel gekke problemen buiten het normale onderhoud zouden moeten voorkomen..... 8) :wink:


Ik ben van plan om bij JD Engineering in Lochem langs te gaan, die specialiseren in VAG. Voornamelijk Audi en VW maar hebben ook ervaring met Porsche. Ze maken een custom tune op de rollerbank afgesteld op jouw eigen auto ipv een standaard tune die voor het model een keer ontwikkeld wordt. Kosten zijn daardoor iets hoger maar betrouwbaarheid en vermogen ook.
https://www.facebook.com/JDEngineering. ... 1172313833

Heb mijn Audi S4 daar laten chippen een ben zeer tevreden.
https://www.facebook.com/JDEngineering. ... 6387005645

Re: Advies aankoop Porsche 911 997 Turbo MKI/MKII of C4S PDK

31 jan 2016 11:15

Ik ben zeer verrast door de vele reacties! Bedankt daarvoor!

Momenteel heb ik een Porsche Carrera 4S PDK 997.2 op het oog uit 2009 met 71dkm.

Wat betreft de turbo's (qua looks zeker mijn voorkeur), is het wat lastiger.
De MKI zou ik het liefst met een handbak rijden.

Daarbij heb ik een auto in te ruilen (de Aston Martin) en daar geeft men relatief veel te weinig voor terug.
Eea is daar ook van afhankelijk wat betreft aankoop Porsche.

Bij een nette inruilprijs op een aantoonbaar nette Porsche sla ik toe.

Dailydriver houdt voor mij niets meer in dan dat ik de mogelijkheid heb om de auto dagelijks te gebruiken, zonder het blok te 'verzieken'.
In praktijk verwacht ik een 4 keer per week.
Dit is met de Aston namelijk niet te doen (kan hem nergens laten staan (voor mijn gevoel) daar de uitstraling toch wat anders is dan een bescheidenere en vaker voorkomende Porsche)

Bedankt zover en ik houd jullie op de hoogte!

Indien jullie tips hebben of Porsches kennen welke te koop staan die voldoen aan mijn beschrijving, let me know!

Robin
Plaats een reactie