Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
22 feb 2016 14:50
Ik weet, Porsches zijn niet gemaakt om langzaam te rijden
Ik ben aan het denken op mijn 997.1 TT het twee massa vliegwiel te vervangen door een RS vliegwiel (sachs764 /gt3rs 4.0/964 RS vliegwiel set).
Het geklapper vind ik geen probleem, maar ik werd gewaarschuwd, dat manoevreren in parkeergarages en achteruit een oprit oprijden tricky is (doe ik beide dagelijks) en de koppeling snel kastje wijlen is als je hem hierbij laat slippen. GT3RS en GT2RS schijnt dit minder een probleem te zijn, want RWD ipv 4WD.
Ervaringen?
22 feb 2016 15:06
Geen ervaringen mee, maar het eerste wat bij mij opkwam toen ik je vraag las is: "waarom zou je dat willen?"
Wat is het voordeel van een RS-vliegwiel ten opzichte van het huidige twee massa vliegwiel (wist niet eens dat dat bestond; weer wat geleerd)?
22 feb 2016 15:18
Doordat het vliegwiel lichter is heb je minder massa die motor meetrekt zeg maar. Dus zou hij theoretisch feller op het gas zijn, en remt hij meer af op de motor. Daarintegen loopt hij stationair ook iets onrustiger en ben je dus eerder genootzaakt om met het maneuvreren wat gas te geven omdat hij eerder afslaat.
Zelf geen ervaring mee, maar bij een 964 is het rs vliegwiel ook aanzienlijk goedkoper volgensmij.
22 feb 2016 15:29
Hij maakt veel makkelijker toeren en revmatchen gaat beter, betere gasrespons... Het is ook goedkoper dan het standaard vliegwiel.
Vanuit stilstand heb je ook meer gas nodig, wat dus in combinatie met opritten etc. lastig schijnt te zijn zonder de koppeling op te branden.
22 feb 2016 16:42
Heb ervaring met een licht vliegwiel, vind het veel fijner.
Je moet inderdaad "ietsje" meer gasgeven bij wegrijden omdat de motor anders afslaat bij het aangrijpen van de koppeling maar dat is maar een fractie meer gasgeven dan normaal.
Koppeling zal hier een fractie harder door slijten maar zo lang je niet met aanhangwagen of caravan rijdt stelt deze extra slijtage niets voor.
"Lastig" is het in ieder geval niet.
Waar je evt. op moet letten is om niet met een te laag toerental bergop (in berg gebieden) te rijden, de "hulp" van het normaal zware vliegwiel helpt je hier niet (in de bochten en zo) dus motor kan eerder af slaan.
Dus sneller rijden of een versnelling terug, gewoon iets meer toeren draaien.
Koppeling merkt hier niets van.
De voordelen zijn echter heerlijk: sneller klimmen in toeren, sneller afremmen op de motor, auto hangt veel beter aan het gas.
Als er een bocht aankomt terugschakelen en lekker afremmen op de motor, scheelt ook nog eens remblokken/schijven.
Denk dat je die extra slijtage aan de koppeling (alleen dus bij wegrijden) weer terugwint door minder slijtage op je remblokken.
Als je de motor uit zet is het geluid ook veel sneller naar 0dB dat klinkt gewoon goed, dat voordeeltje krijg je er gratis bij.
22 feb 2016 16:45
Trammelant schreef:Het is ook goedkoper dan het standaard vliegwiel
Erhmmm... die ervaring heb ik niet.
Je hebt lichte vliegwielen in verschillende kwaliteiten (en gewichten), let er wel op dat je een goede koopt die perfect in balans is.
Als je regelmatig in parkeergarages rijdt en bergop moet parkeren zou ik niet voor de extreemste versie gaan.
22 feb 2016 17:05
Het is het 964 RS exemplaar, weegt ca 5.5 kg, dus zeker niet het lichtste.
22 feb 2016 17:17
kan die gt3/rs koppelings set de newton meters wel aan van de 997k1 TT
turbo zit zonder al te veel getune zomaar op 800 nm , terwijl die set die jij noemt volgens mij max 500 nm aankan !
rs koppeling is ff wennen maar als je het gewend bent wil je niks anders meer
enkele lastige is als je achteruit helling op moet of zo dan slaat die eerste paar keer wel af
om dat je het niet gewend bent
zodra je dat onder de knie hebt is het piece of cake
succes
show us some pics of the 997 tt please
.
22 feb 2016 17:36
Ja inderdaad 800 nm, daarom ook een nieuwe koppeling
Dit is met de sachs 883082.999764, die kan tot 890 nm aan.
Met de handrem werken achteruit bergop dus?
pics volgen..
22 feb 2016 17:45
voor mij zelf werkt het zo :
leren koppeling helemaal los te laten zonder gas te geven , dus los laten zeg maar , tot dat die in beweging is , en dan pas gas bij doseren naar wens !
als je hem normaal doet zoals je gewend bent , dus vloeiend langs elkaar heen te laten gaan de koppeling en het gas dan blopt die 9 vd 10 x uit de wagen
je raakt er snel aan gewend , hij pakt wel veel feller op
greetz mike aka Doctore
ciao
.
22 feb 2016 20:41
Ik dacht dat de auto in beweging brengen zonder gas niet gaat met een licht vliegwiel ???
Stapvoets rijden verder geen probleem?
22 feb 2016 21:24
Remmel schreef:Waar je evt. op moet letten is om niet met een te laag toerental bergop (in berg gebieden) te rijden, de "hulp" van het normaal zware vliegwiel helpt je hier niet (in de bochten en zo) dus motor kan eerder af slaan.
Dus sneller rijden of een versnelling terug, gewoon iets meer toeren draaien
Dus als je bergop moet stoppen in Oostenrijk of je wil even genieten van het uit zich dan heb je een probleem?
23 feb 2016 8:47
Nee, maar wel met een hoger toerental de koppeling laten opkomen bij het wegrijden.
23 feb 2016 11:08
Ach so
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.