Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 16:41

Beste Porsche vrienden,

Ik heb een mooie Porsche 911 964 Carrera 2 uit '90 op het oog.

Kan iemand ervaringen delen hoe het zit met de eigenschappen van deze auto? Ik doel op motor en onderhoud. Is de 964 veel onderhoudsgevoeliger dan bijvoorbeeld de Carrera 3.2 uit 1988?

Ik vraag dit wegens de 12 bougies (dubbele ontsteking). Daardoor schijnt er bij dit type Porsche vaak olie vrij te komen. Klopt dat? En gebeurt dit ook als de auto altijd goed onderhouden is?

Uiteraard laat ik een aankoopkeuring verrichten.
Maar waar moet ik op letten bij dit type Porsche?
Ervaringen en tips zijn heel erg welkom!

Hartelijk dank!!

Serge

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 18:31

Die kende ik nog niet, omdat een 964 dubbele bougies heeft meer kans op olie lekkage :scratch:

Als ik jou was zou ik maar op de AKK afgaan en een goede specialist raadplegen :!:

Even serieus, je haalt wat verhalen m.b.t eventuele issues die een 964 kan hebben door elkaar. Ik ga er dus vanuit dat je
technische kennis beperkt is. Dit is geen schande (dit mooie forum ontleend zijn bestaansrecht aan een of meer gebreken bij de deelnemers :mrgreen: ) maar laat je daarom goed informeren door de specialist of PC die de AKK gaat doen. En is iets niet duidelijk gewoon doorvragen :!:

Ik weet niet de verschillen in het onderhoud tussen de 3.2 en de 964, maar denk dat ze aardig gelijk opgaan, behalve dan inderdaad bij het vervangen van wat ontstekingsdelen, die heeft de 964 inderdaad dubbel :wink:

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 18:34

Hoi Serge, leuk dat je een 964 op het oog hebt .Spannende tijd dat uitzoeken van je Porsche. :lol:
Wat betreft 12 bougies etc, dan snap ik niet echt wat dat te maken heeft met olie verlies.
Gewoon Akk doen en dan weet je wat je koopt.

Ik rij al meer dan 8 jaar in mijn 964 cabrio en ben nog steeds erg tevreden mee.
Wat betreft olielekkages zijn denk ik de meeste 964 jes al voorzien van nieuwe pakkingen, maar dat komt er bij een Akk vanzelf wel uit.
Succes met je aankoop.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 18:54

Serge...Ja en? ieder model heeft zijn plussen en minnen.
Maak de komende weken vrij om je in te lezen in ca 13 jaar porscheforum kennis over het model die je op het oog hebt :idea: :wink:

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 19:18

964 is niet de goedkoopste 911 qua onderhoud maar daar staat tegenover dat je een zeer waardevaste Porsche met een hoog fungehalte voor krijgt.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 19:46

tip: de originele 911 van peter morgan. Verder bestaat er ook een goed boekje als buyers guide voor de 964. Ben even kwijt van wie...

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 19:57

Hi Serge, Als je toevallig in de buurt van Assen woont ben je welkom om de mijne te bekijken en kan ik je aan de hand daarvan uitleggen waar je op moet letten.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 20:02

Ik zou voor een 3.2 gaan, de meest 'Bombenfeste' 911 ever.
Succes verder. :wink:

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 20:24

Beste Porsche vrienden, alvast veelmaals dank voor de spontane reacties. Inderdaad gooi ik wat door elkaar. Die 12 bougies heeft niets met olieverlies te maken. Het schijnt wel de duurste Porsche in onderhoud te zijn, had ik al eerder gehoord. Ik ben inderdaad geen door-en-door kenner van de techniek. De 964 is nog redelijk nieuw terrein voor mij. De 3.2 ken ik ietsje beter. Heb echter wel het gevoel dat de 964 net weer wat soepeler rijdt dan een 3.2
Correct?

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 20:41

Simpel, reserveer per jaar €2500-€3000 voor onderhoud.

Ene jaar wat minder en het andere jaar wat meer.

Schrik je van dit bedrag, dan kan het spannend worden.

Let bij eventuele aanschaf ff op de KMstand wanneer de laatste grote beurt is uitgevoerd.
Zet dit af tegen de KM's die je wil gaan rijden op jaarbasis en je weet wanneer je 1e €1100,- kan aftikken.

Verder genieten van het zoeken!

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 20:46

Elk nieuwer model rijdt soepeler dan het type ervoor ,dus ja de 964 rijdt makkelijker omdat deze meestal Iets meer luxe aan boord heeft dan het model ervoor.
Natuurlijk heb je ook hierin goedekopere versies :mrgreen:

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 20:50

De 964 is een heerlijke rijdersauto maar heeft niet voor niets een reputatie qua onderhoudskosten en olielekkage:
De motor heeft als laatste kleppen die gesteld moeten worden (en bezuinigen hierop is echt slecht voor je motor) en het stellen is een tijdrovende klus. Bij de 993 en latere types zijn hydraulische klepstoters toegepast en is dit dus opgelost.
Bij het stellen van de kleppen moet er ook het nodige gedemonteerd worden, waardoor de uren oplopen=kostbaar!
De motorafdichting is bij de 964 ook een aabndachtspunt, vaak lekken ze olie omdat de kop en cylindervoet niet goed afdicht. "Verpakken" van de motor lost dit wel op, maar vaak alleen tijdelijk.
Dit is echt een probleem bij de eerste types zonder de airbag.
Verder is het normale onderhoud ook niet goedkoop, maar dat is gelijk aan de 3.2.

Zoals al vaker geadviseerd, gewoon aankoopkeuring doen en niet de fout maken om vage historie te accepteren!

Succes met je zoektocht en pas op dat je niet teveel betaald!

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 22:57

Ben het met je eens dat je op het stellen van de kleppen niet moet bezuinigen (ik laat het ieder jaar doen
ongeacht m'n jaar kilometrage) maar bij de 3.2 zal dit toch ook moeten gebeuren? Op dit punt is de 3.2 volgens
mij dus niet "duurder" in onderhoud of mis ik iets?

En goed "verpakte" 964 motor kan weer jaren mee. Mijn MJ 91 964 blok heeft in 2007 een koprevisie gehad inderdaad
ivm de bekende lekkages maar is sindsdien (met 55.000 Km gereden) lekvrij :!:

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 23:00

Kleppen stellen is echt afhankelijk van het Kilometrage.
Heeft echt geen zin om dit jaarlijks te doen.

Sterker nog, meestal staan 80% van de kleppen na 20.000km nog goed.

We gaan off-topic vrees ik (-:

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 23:09

Nee hoor, goed leesvoer voor TS :mrgreen:

M'n speci vond het ook onzin vorig jaar om weer kleppen te stellen, maar deed het toch op mijn aandringen. Hij gaf
later toe dat het toch wel zin had gehad (ook tot zijn eigen verrassing)

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

24 mei 2016 23:40

WillemB schreef:Ben het met je eens dat je op het stellen van de kleppen niet moet bezuinigen (ik laat het ieder jaar doen
ongeacht m'n jaar kilometrage) maar bij de 3.2 zal dit toch ook moeten gebeuren? Op dit punt is de 3.2 volgens
mij dus niet "duurder" in onderhoud of mis ik iets?


Op de website van Porsche staan de (standaard) onderhoudsprijzen. 964 is duurder dan 3.2.
Bij mijn weten altijd ook zo geweest.

http://www.porsche.com/netherlands/nl/accessoriesandservice/porscheservice/aftersalesservice/serviceprijzen/911/

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 7:52

Klopt. Maar als je je keuze laat afhangen van een verschil(bij de officiele dealer!) van ca 200 euro incl btw op jaarbasis ??.. :scratch: :bang:

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 9:31

Ik vind die discussie over het kleppen afstellen wel degelijk relevant. Maar is dat niet een standaard iets wat je moet incalculeren, evenals de oliewissel op regelmatige basis? Dat de 964 zowat de duurste in onderhoud is, zei mijn Porsche specialist ook.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 9:32

Brabo964 schreef:Dit is echt een probleem bij de eerste types zonder de airbag.


Die wijsheid is niet juist.

Maar, welkom, leuk zoeken naar je toekomstige P964
Goede keus, maar zoals hierboven al staat: AKK, Rijden, kijken en reserveren voor onvoorzien kosten.
Succes!

Kleppen stellen is bij een 3.2 ook, maar minder bewerkelijk (Lees minder kostbaar) 964 is gewoon duur in gebruik/onderhoud :P
Ik laat de kleppen echt niet elk jaar stellen, zeker niet met het beperkte gebruik van de P.
Eens in de 20dkm lijkt me zat. Al is dat 4 jr.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 12:01

@pw250: de types met airbag beschikken over een betere afdichting van de cylinders, wordt ook als modificatie bij de eerste 964 vaak doorgevoerd. Wat is er dan niet juist volgens jou?

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 12:12

Dat inmiddels de auto's zo oud zijn dat de ergste lekkages zullen zijn aangepakt...

Als dat de auto's zijn zonder airbag dan zullen die nu gemiddeld genomen beter zijn dan latere modellen :popcorn:

een druppeltje hier en daar is een product eigenschap en moet je voor lief nemen. Anders kun je beter een tesla kopen.

Ook olieverbruik is niets geks bij een luchtkoeler.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 12:39

Ik zou me voor wat betreft de staat van de motor niet laten leiden door de aanwezigheid van airbags.. Beetje rare kronkel.

Denk je niet dat er de afgelopen 25 jaar veel aan is aangepast, zowel aan de motor danwel aan aanpassen van sturen, airbags, spiegels, etc.

Mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar een 'nieuwer' model, maar dan wel in een vergelijking waarbij de 2 auto's technisch gezien in dezelfde staat verkeren.
M.a.w. een goed onderhouden en goed verpakte '90 zou ik dan wel weer kiezen boven een nooit geupdate en wat verwaarloosde '92. :salut:

Al met al @ TS: betrek er een specialist bij, die wel de kennis heeft op al dit soort punten, kans dat jij en het spaarvarkentje spijt krijgen is anders groot.

En vooropgesteld: Doen. :thumleft: Beste keus.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 13:25

2000 gtv schreef:Klopt. Maar als je je keuze laat afhangen van een verschil(bij de officiele dealer!) van ca 200 euro incl btw op jaarbasis ??.. :scratch: :bang:


Of iemand z'n keuze daarvan laat hangen is hun eigen afweging, niet de mijne, ik ben niet in de markt.
Maar om op voorhand iemand z'n afwegingen daarin te veroordelen ... :roll:

Ik snap heel goed dat als je aan het oriënteren bent op je (eerste) Porsche aanschaf dat onderhoudskosten wel degelijk relevant zijn. 964 is gewoon duurder, dealer of specialist. Het dealer lijstje is beschikbaar op internet dus daarom verwijs ik ernaar. Ik zou hem er nu ook niet op laten staan, maar dat is met mijn ervaring van nu en helemaal afhankelijk van je budget en jaarkilometrage. Ook als je een 964 er niet op laat staan zou ik willen weten wat het me kost.

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 13:38

Volgens mij is alles al gezegd. Ik kan ook bevestigen dat de 964 een van de duurste 911's is om te onderhouden en dat onderhoud meestal meer uurtjes in beslag nemen dan andere 911's. Van olie lekkage lig ik niet wakker, 90% van de 911 blokken zweten. Pas als er een plasje op de grond ligt na een rit of als je meer dan 1 liter olie per 1000km moet bijvullen is er wat aan de hand en zelfs dan valt het mee. Het maak ook echt niet uit qua motor of je een >91 koopt of een <91. De verandering is carroserie en ophanging is vele malen spanneder :idea:

Het voordeel van de 964 is dan ook weer dat het de coolste 911 aller tijden zijn, en daar heb ik zeker extra centjes voor over.

964 RULEZ 8)

Re: Aankoop Porsche 911 964 C2

25 mei 2016 13:43

Eigenlijk wel duidelijk dat de 964 niet Ruled.
Stuurt minder, is langzamer, duurder in onderhoud, roest meer, lekt meer en is lilliker dan een 993
Plaats een reactie