Oké dan nu het hele verhaal.
Vriend van me is electriciën en had een klus in Rotterdam. Een storing in het electriciteitsnet tussen een aantal huizen. Tussen die huizen lak een braak liggend terrein van een boer met daarop drie krakkemikkige schuurtjes. Toen hij daar aankwam gaf hij bij de boer aan dat hij persé in de garages wilde kijken (epic). Zo gezegd, zo gedaan.
Een man op leeftijd kwam op zijn fiets aan, gooide de schuur open en tadaa een Porsche 924 turbo half onder een doek. De achterkant was zichtbaar en dus gekijk duidelijk wat het was. Vriend van me maakte een foto en deelde dit in zijn groepsapp.
Ik was gelijk benieuwd want ik krijg het altijd wel warm als ik een oude garage zie met een Porsche en een doek eroverheen. (Meermaals gezien, nooit durven kopen).
Paar weken later zijn we op bezoek gegaan en heeft de man zijn verhaal gedaan. Auto is ingeruild geweest op de zaak van zijn zoon waarna hij hem over heeft genomen. Er kwam blauwe rook uit de uitlaat en meneer dacht dat de turbo niet goed was. Deze is gelijk gereviseerd bij Turbo Europa in Amersfoort. Meneer is zelf monteur en heeft de hele auto nagekeken en ervoor gezorgd dat deze weer tiptop in orde was.
Op een gegeven moment kwam het rijden er niet meer van en bleef de auto maar binnen staan. De gezondheid speelde ook parten waardoor hij niet meer kon klussen aan de Porsche. Toen ik hem ontmoette stond de Porsche al een poosje stil en had hij de energie er niet meer voor.
Ik liep een rondje om de Porsche en er vielen gelijk al een paar dingen op.
De 924 was stoffig maar zat goed in de lak. Het interieur was onaangetast en het scheurloze dashboard maakte me nog blijer. Originele radio met speakerset uit de jaren 80 waren gemonteerd, Indianapolis Formel stuur en een targadakje, waarvan de hoes netjes achterin lag. De Porsche design stoelen waren in nette staat en afgemonteerd met (ik vermoed) originele Borbet velgen. Vind ik niet top, maar hoort een beetje bij de tijd.
Toen ik naar de voorkant van de auto liep viel me gelijk twee dingen op. 1) "Waar is de turbo motorkap?", en 2) "waar is het chassisnummer?"
Met deze twee vragen liep ik terug naar meneer die buiten even uitrustte.
De auto had een kleine aanrijding gehad waarbij de motorkap is beschadigd geweest. Dit is netjes hesteld, complete neus overgespoten en bekeken door een taxateur. Alleen die turbo motorkap was moeilijk vindbaar en als hij vindbaar was, was deze duur. Dus zodoende een andere motorkap erop gezet.
Maar nu het chassisnummer. Toen ik dit nummer niet zag staan, begon ik te twijfelen. "Wat als het geen turbo is? Maar een 924 met turbo motor?", dan zou het een miskoop zijn. In alle spanning (want dat heb je toch), ben ik het kenteken vergeten te noteren.
Financieel kwamen we er niet uit en deels door de twijfel verliet ik het pand. Hmmm... toch wel jammer, dacht ik. Het zou zo mooi zijn geweest...
Maar ik bleef aan die auto denken. "Wat als het chassisnummer op een andere plek staat?" Hij stond nl niet op het schutbord en ook niet bij de veerpoot. Welke plek is er nog meer dan?
Op internet gezocht naar motor ruimtes van 924 turbo's en daar goed gekeken. Het viel me op dat jongere turbo's het op de schutbord hadden staan en iets oudere op de veerpoot (halfrond). "Zou dit dan een van de allereerste turbo's zijn?" Gelukkig kon ik op een paar andere foto's ook geen chassisnummer vinden en dat gaf me wat hoop.
Weer een poos later vroeg ik me af hoe het met meneer ging. Ik belde hem en hij had slecht nieuws.
Een hartoperatie had hij net ondergaan en was aan het bijkomen. Ik heb zeker een uur met de man gesproken. Ik wenste hem het beste en zou hem over een poosje weer bellen. Een beterschap kaartje ging op de bus.
Zeker een jaar na het eerste bezoek belde ik hem weer. Ik moest er maar aan meneer en de auto blijven denken.
Hij nam op en gaf aan dat hij aan het revalideren was. Niet van de hartoperatie maar van de darm/maag bloeding. Het was niet geloven zei hij. Maar gaf aan dat hij toch wel van het ding (Porsche) afwilde. "Ik kan nu toch niet meer sleutelen". Hij schreef m'n nummer op en ik vroeg hem mij te bellen als hij beter was, thuis was en toe was aan verkoop. Op dat moment besloot ik dat als hij over 6 maanden niet gebeld had dat ik zou bellen.
Die dag was gisteren.
Ik belde hem en hij nam gelijk op. Hij wilde er nu echt vanaf en hij vroeg wanneer ik langs kon komen. Diezelfde dag ben ik langsgegaan. In de auto belde ik De Loods voor advies waar ik extra goed op moest letten en belde ik Porsche Rotterdam net de vraag of ze die middag kenteken konden nakijken voor me.
Op een snorfiets kwam meneer aan en liet eerst zijn eigen gemaakte modificaties aan zijn snorfiets zien.
Nieuwe zadel en vering zorgde voor meer comfort. Deed me deugd om te zien dat hij ervan opleefde en weer een beetje sleutelt!
We liepen nog een rondje om de auto heen en hij stond daar in dezelfde staat als 1,5 jaar geleden. Wat vliegt de tijd...
We liepen naar buiten en praatte een poosje over van alles en nog wat. De man pakte een taxatie rapport en daarop stond het chassisnummer! Ik was dolblij! [93A0140315]
Kenteken genoteerd en foto's gemaakt en gelijk naar Porsche doorgestuurd. Het was oké dus ik kon met een gerust hart kopen. Het was een echte Porsche 924 turbo!
Handje klap en we waren het eens over de prijs.
Ik ga de auto goed inspecteren en vervangen wat vervangen moet worden om daarna de beste man op te halen zodat we een paar rondjes kunnen rijden. Ik weet zeker dat hij dat leuk zou vinden.
Ik heb eindelijk de rode Porsche 924 turbo met targadak die ik al jaren wilde en bij toeval ontdekt is
Een barnfind, dat is het wel. Maar met een mooi verhaal.
In een ander topic ga ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen.
Groetjes Leander
Laatst bijgewerkt door
leander op 20 aug 2016 11:09, in totaal 2 keer bewerkt.