Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:06

Hi allemaal,

ik mag het heugelijke nieuws delen dat ik vanmiddag een Porsche 924 turbo heb gekocht. Plaatjes staan hieronder. :cheers:
Bouwjaar 1980, ingevoerd in Nederland in '85. Zie het verhaal een paar posts hieronder!

Cheers Leander


Als je op de afbeeldingen klikt worden ze groter!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leander op 20 aug 2016 11:01, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:09

Gefeliciteerd, mooie auto.

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:11

Gefeliciteerd! Gaaf man :thumleft:

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:12

Gefeliciteerd Leander :cheers: :thumleft:

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:17

Goed bezig Leander... :thumleft:

Ben benieuwd naar het hele verhaal, incl. de zoektocht... :mrgreen:

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:46

Wat is dat toch met die 924s? Hidden gems? Gaaf, geniet ervan. Hoop te klussen? Ik ken nog wel iemand die er bijna klaar mee is en dan heel veel tijd over heeft.... :cheesy:

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:49

leander schreef:Afbeelding

barnfind?

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 19:59

Leuk. Hou ons op de hoogte van de vorderingen.

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 20:18

Gaaf man!!! 931's Rulezzzzz.

Je weet natuurlijk dat de 931 specialisten zich tegenwoordig in Harderwijk bevind...

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 21:42

Mooi man, doe je goed.
Beetje rap met betere foto's.

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 22:28

Gefeliciteerd. Mooie aanwinst!!!

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 22:40

Grappig.... Mijn eerste auto was een 924 (welliswaar geen turbo).... Toen werd je nog uitgelachen met deze VAG sportauto.... Nooit begrepen, het bleek gelukkig tijdelijk, want nu wordt de 924 toch echt weer gewaardeerd.....

Proficiat!

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 22:50

Ik moet toch iedere keer weer denken de jonge dame op dit forum een aantal jaren geleden met haar 924 perikelen als ik dit soort topics lees.

Re: Leander's 924 turbo

19 aug 2016 23:20

Ik ook nog wel eens, als ik zwaar getafeld heb. Schrik ik midden in de nacht zwetend wakker ... :twisted:

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 0:29

Ach, dat 924 virus.
:D

@Leander,
Ziet er nog goed uit.
Leuk dat de meeste "nieuwe" transaxles zijn.

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 0:46

Dank voor de leuke reacties! Ik ga jullie zsm updaten met alle info.

Ik zeg het al jaren: leuke auto's die 924!

Groeten Leander

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 1:21

Patrick schreef:Ik moet toch iedere keer weer denken de jonge dame op dit forum een aantal jaren geleden met haar 924 perikelen als ik dit soort topics lees.


67729

:cry: :cry:

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 7:54

Hee Leander,

Gefeliciteerd man! Je hebt intussen meer Porsches dan ik :res:
Dat doe je goed. :thumleft:
Ik kom hem bij de één of andere meeting wel in het echt bewonderen.

Geniet ervan :drive:

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 10:40

Mooi hoor! Niets mis met een rode 924, als je het mij vraagt!

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 10:46

Oké dan nu het hele verhaal.

Vriend van me is electriciën en had een klus in Rotterdam. Een storing in het electriciteitsnet tussen een aantal huizen. Tussen die huizen lak een braak liggend terrein van een boer met daarop drie krakkemikkige schuurtjes. Toen hij daar aankwam gaf hij bij de boer aan dat hij persé in de garages wilde kijken (epic). Zo gezegd, zo gedaan.

Een man op leeftijd kwam op zijn fiets aan, gooide de schuur open en tadaa een Porsche 924 turbo half onder een doek. De achterkant was zichtbaar en dus gekijk duidelijk wat het was. Vriend van me maakte een foto en deelde dit in zijn groepsapp.
Ik was gelijk benieuwd want ik krijg het altijd wel warm als ik een oude garage zie met een Porsche en een doek eroverheen. (Meermaals gezien, nooit durven kopen).

Paar weken later zijn we op bezoek gegaan en heeft de man zijn verhaal gedaan. Auto is ingeruild geweest op de zaak van zijn zoon waarna hij hem over heeft genomen. Er kwam blauwe rook uit de uitlaat en meneer dacht dat de turbo niet goed was. Deze is gelijk gereviseerd bij Turbo Europa in Amersfoort. Meneer is zelf monteur en heeft de hele auto nagekeken en ervoor gezorgd dat deze weer tiptop in orde was.

Op een gegeven moment kwam het rijden er niet meer van en bleef de auto maar binnen staan. De gezondheid speelde ook parten waardoor hij niet meer kon klussen aan de Porsche. Toen ik hem ontmoette stond de Porsche al een poosje stil en had hij de energie er niet meer voor.

Ik liep een rondje om de Porsche en er vielen gelijk al een paar dingen op.
De 924 was stoffig maar zat goed in de lak. Het interieur was onaangetast en het scheurloze dashboard maakte me nog blijer. Originele radio met speakerset uit de jaren 80 waren gemonteerd, Indianapolis Formel stuur en een targadakje, waarvan de hoes netjes achterin lag. De Porsche design stoelen waren in nette staat en afgemonteerd met (ik vermoed) originele Borbet velgen. Vind ik niet top, maar hoort een beetje bij de tijd.

Toen ik naar de voorkant van de auto liep viel me gelijk twee dingen op. 1) "Waar is de turbo motorkap?", en 2) "waar is het chassisnummer?"
Met deze twee vragen liep ik terug naar meneer die buiten even uitrustte.

De auto had een kleine aanrijding gehad waarbij de motorkap is beschadigd geweest. Dit is netjes hesteld, complete neus overgespoten en bekeken door een taxateur. Alleen die turbo motorkap was moeilijk vindbaar en als hij vindbaar was, was deze duur. Dus zodoende een andere motorkap erop gezet.

Maar nu het chassisnummer. Toen ik dit nummer niet zag staan, begon ik te twijfelen. "Wat als het geen turbo is? Maar een 924 met turbo motor?", dan zou het een miskoop zijn. In alle spanning (want dat heb je toch), ben ik het kenteken vergeten te noteren.

Financieel kwamen we er niet uit en deels door de twijfel verliet ik het pand. Hmmm... toch wel jammer, dacht ik. Het zou zo mooi zijn geweest...

Maar ik bleef aan die auto denken. "Wat als het chassisnummer op een andere plek staat?" Hij stond nl niet op het schutbord en ook niet bij de veerpoot. Welke plek is er nog meer dan?

Op internet gezocht naar motor ruimtes van 924 turbo's en daar goed gekeken. Het viel me op dat jongere turbo's het op de schutbord hadden staan en iets oudere op de veerpoot (halfrond). "Zou dit dan een van de allereerste turbo's zijn?" Gelukkig kon ik op een paar andere foto's ook geen chassisnummer vinden en dat gaf me wat hoop.

Weer een poos later vroeg ik me af hoe het met meneer ging. Ik belde hem en hij had slecht nieuws.
Een hartoperatie had hij net ondergaan en was aan het bijkomen. Ik heb zeker een uur met de man gesproken. Ik wenste hem het beste en zou hem over een poosje weer bellen. Een beterschap kaartje ging op de bus.

Zeker een jaar na het eerste bezoek belde ik hem weer. Ik moest er maar aan meneer en de auto blijven denken.
Hij nam op en gaf aan dat hij aan het revalideren was. Niet van de hartoperatie maar van de darm/maag bloeding. Het was niet geloven zei hij. Maar gaf aan dat hij toch wel van het ding (Porsche) afwilde. "Ik kan nu toch niet meer sleutelen". Hij schreef m'n nummer op en ik vroeg hem mij te bellen als hij beter was, thuis was en toe was aan verkoop. Op dat moment besloot ik dat als hij over 6 maanden niet gebeld had dat ik zou bellen.

Die dag was gisteren.
Ik belde hem en hij nam gelijk op. Hij wilde er nu echt vanaf en hij vroeg wanneer ik langs kon komen. Diezelfde dag ben ik langsgegaan. In de auto belde ik De Loods voor advies waar ik extra goed op moest letten en belde ik Porsche Rotterdam net de vraag of ze die middag kenteken konden nakijken voor me.

Op een snorfiets kwam meneer aan en liet eerst zijn eigen gemaakte modificaties aan zijn snorfiets zien.
Nieuwe zadel en vering zorgde voor meer comfort. Deed me deugd om te zien dat hij ervan opleefde en weer een beetje sleutelt!

We liepen nog een rondje om de auto heen en hij stond daar in dezelfde staat als 1,5 jaar geleden. Wat vliegt de tijd...

We liepen naar buiten en praatte een poosje over van alles en nog wat. De man pakte een taxatie rapport en daarop stond het chassisnummer! Ik was dolblij! [93A0140315]
Kenteken genoteerd en foto's gemaakt en gelijk naar Porsche doorgestuurd. Het was oké dus ik kon met een gerust hart kopen. Het was een echte Porsche 924 turbo!

Handje klap en we waren het eens over de prijs.

Ik ga de auto goed inspecteren en vervangen wat vervangen moet worden om daarna de beste man op te halen zodat we een paar rondjes kunnen rijden. Ik weet zeker dat hij dat leuk zou vinden.

Ik heb eindelijk de rode Porsche 924 turbo met targadak die ik al jaren wilde en bij toeval ontdekt is :drive:

Een barnfind, dat is het wel. Maar met een mooi verhaal.

In een ander topic ga ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Groetjes Leander
Laatst bijgewerkt door leander op 20 aug 2016 11:09, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 10:58

Leuk verhaal zeg!

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 11:53

Leuk verhaal Leander en eindelijk je eigen 924 Turbo. :thumleft: Vertelde je me onlangs niet al over deze 924 Turbo in Nootdorp?

Je hebt nu 3 Porsche's toch?

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 13:47

Ja inderdaad. Eindelijk!

Weet even niet meer maar zou goed kunnen. Ik kijk er al 1,5 jaar naar uit haha.

3 inderdaad. Boxster S, 924 voor circuit en nu deze 924 turbo targa :drive: :drive: :drive:

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 14:45

Leuk man. Hopelijk ook een grotere garage nu

Re: Leander's 924 turbo

20 aug 2016 15:51

Leuke project! De PBVH staat voor je klaar :thumleft:
Plaats een reactie