Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
01 sep 2016 16:44
Goedendag ik ben op zoek naar mijn eerste Porsche en heb een budget van rond de 20000 euro.
Nu zie ik op de autosite genoeg Porsches te koop rond die prijs maar hebben bijna allemaal meer dan 2 ton gelopen.
Ik zag ook een mooie cabriolet met 3.6 motor te koop met 255000 km op de teller maar hij liep nog prachtig, ik ga de auto als hobby gebruiken en zal niet meer dan zo'n 5000km per jaar ermee rijden en toch durf ik het niet aan om een auto met die hoge km stand te kopen.
Wat vinden jullie daar van.
goet Ronk
01 sep 2016 16:49
Welkom, lees je eerst ff in voordat je zo een ding koopt.
Er is behoorlijk wat leesvoer over de 996, veel succes.
01 sep 2016 17:11
Als je niet op zoek bent naar een "projectje" is het bijna onmogelijk denk ik.
Het lage budget zit gekoppeld aan de hogere KM-stand en geeft een garantie voor hogere onderhoudskosten.
(Perfect onderhouden Porsches met 200k op de teller koop je niet voor 20.000).
Plofmotor en al die andere onzin is, na een AKK, verwaarloosbaar.
Groet, Toeter
01 sep 2016 18:33
Toeter, wat is het verschil tussen een Porsche van 19500 euro die al zijn beurten op tijd heeft gehad en een perfect onderhouden Porsche die meer dan 20000 euro moet kosten volgens jou.
Graag wat uitleg hierover.
01 sep 2016 19:36
Voor € 20.000 een goede vinden valt niet mee, maar kan wel. Zou gaan proefrijden in zowel een tiptronic als een handbak en kijk wat het beste bevalt
Zorg voor een goede aankoopkeuring met cilinderwandinspectie, kost ongeveer € 400,- maar kan veel leed besparen. Houd geld achter de hand voor onderhoud/ reparatie. Laat je niet gek maken door de verhalen van wanneer het mis gaat.
Als je een auto koopt met een hoge km stand wordt de doorverkoop wel wat lastiger, maar de vraag is in hoeverre je je daar nu door moet laten leiden..
Geniet in ieder geval van de zoektocht
01 sep 2016 20:07
Machtige auto, de 996! Maarrr, is die 20k inclusief iets van 3k onderhoud voor het eerste jaar? Zo niet, dan moet het lukken. Maar heb je na die 20k voorlopig geen budget meer, dan wordt een 996 moeilijk...
Ooit was er zo'n lijstje waar je op moet letten bij aanschaf en daar werd bij budget genoemd: "neem je budget en haal daar 5k vanaf voor het eerste jaar na aanschaf, wat je dan overhoudt is het bedrag waar je een auto voor moet zoeken."
En eigenlijk bij al mijn sportauto's klopt het wel dat je na aanschaf nog flink wat geld kwijt bent, waarbij de Porsches inderdaad vrij snel richting de 5k gingen...
01 sep 2016 21:32
Ronk schreef:Toeter, wat is het verschil tussen een Porsche van 19500 euro die al zijn beurten op tijd heeft gehad en een perfect onderhouden Porsche die meer dan 20000 euro moet kosten volgens jou.
Graag wat uitleg hierover.
Wat ik even niet heb meegenomen in mijn overweging is een tiptronic. Daar heb ik niet naar gekeken qua prijzen. Is misschien geen gek idee. Met het stuur aan de rechterkant is het nóg goedkoper denk ik.
Wat ik bedoel met wat het verschil is? Gewoon gaan kijken bij een nette van 30k en een van 20k, dan zie je het verschil zelf héél snel. De staat van het interieur (vooral het leer), de lak, weinig/slecht onderhoud (of ontbrekende historie).
Kan zijn dat je tegen een buitenkansje aanloopt, maar dan moet je héél snel zijn.
Succes!
01 sep 2016 21:39
Bedankt alvast voor jullie advies, het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid van de motor met een hoge km stand , zijn er b.v 996en met meer dan 300000km bekend die nog rijden zonder revisie?
Het onderstel en de rest kan ik zelf onderhouden ik heb ook een brug dus daar wordt ik niet zenuwachtig van.
01 sep 2016 21:58
Ja, er zijn er ook van boven de 3 ton, maar als je 5000 per jaar rijdt en je koopt er een met 200k, dan ben je dus 20! jaar verder... Km stand is het laatst waar ik mij druk om zou maken. Het lijkt er op dat de meeste gevoelige IMS Lager onder de 120k km. Zou zomaar eens kunnen dat een hogere stand minder kans op de beroemde plof geeft...
Overigens zou ik bij asnschaf van een 996 sowieso geld opzij leggen voor de modificaties van Resto en ook direct nieuwe radiateurs erin schroeven. Denk dat je dan zo'n 2k€ verder bent als je de radiateurs zelf doet. Ontluchten is overigens wel een dingetje. En oh ja, de 3.4 zou zomaar eens betrouwbaarder kunnen zijn, heb ik uit betrouwbare bron vernomen...
Beste tip: bel Resto!
01 sep 2016 22:22
boxerrrr overwegen?
01 sep 2016 22:34
Een 996 is toch een boxer ??
Of bedoel je Boxster ?
01 sep 2016 22:50
Als mijn budget 20k zou zijn, zou ik 100% voor een boxster gaan.
Kan je echt een HELE mooie auto voor uitzoeken met alles erop en eraan.
.
Krijg er stiekem al bijna zelf zin in
01 sep 2016 23:55
Ik zou voor 20K ook inderdaad een Boxster kopen.
Als je budget max 20K is zou ik zelf 18 aan de auto uitgeven en dan heb je nog 2000 over voor eventuele kleine dingetjes.
Onderdelen van Porsche zijn ietsje prijziger dan van een Fordje, hou daar ook rekening mee.
Dan over aankoopkeuringen.
Zelf zie ik het nut er niet van in.
Ik ken genoeg mensen die bij aankoop een keuring hebben laten uitvoeren maar toch op kosten kwamen door verborgen gebreken.
Beste methode is een ervaren, liefts technische, Porsche bezitter meenemen, die erin laten rijden.
Als ie er goed uitziet, normaal klinkt en de persoon een realistisch verhaal heeft, dan vraag je waar hij in onderhoud was.
Niet meteen kopen!
Ondertussen neem je contact op met de garage waar hij in onderhoud was, vraagt bij het RDW een rapport op.
Als dat allemaal OK lijkt dan kan je een bod doen.
Een Porsche is maar gewoon een autootje, niks speciaals, zelfs de techniek is vrij simpel.
Hij is wat duurder, naar mijn mening TE duur voor wat je ervoor krijgt, er zit best wel een hoop plastic en zo in en als ik dan naar een Alfa 4C kijk dan is dat eigenlijk veel mooier dan Porsche.
Alleen zo'n Alfa zakt sneller in waarde omdat er niet zo'n "exclusief" imago omheen hangt als een Porsche.
(Sorry als ik mensen beledigd heb).
GJ
02 sep 2016 0:05
2k redt je het niet mee. Setje banden, beurtje... Weg €2000,-
Niet om je bang te maken, gewoon een stukje realiteit.
Als ik 20 mille had en nu een Porsche zou kopen, werd het een transaxle. Een heel mooie en nette 944 of zo. Misschien lukt het wel om een goede turbo te kopen. Rijdt echt waanzinnig en zou zomaar eens een slimme uitgave kunnen zijn.
02 sep 2016 0:10
Nou ... Een voorbeeld van zaken die zeker aan het licht komen bij een AKK.
- check of km stand logisch is ahv draaiuren
- overrevs check
- evt. foutcode check via durametric
- draagarmen rondom goed (1500euro als alle 4 vervangen moeten worden)
- radiatoren rot
- bore scope
- algemene staat van de wagen en lak vanuit het standpunt van iemand die veel Porsches ziet.
- als leek weet je zeker niet steeds op welke dingetjes te letten.
Een AKK geeft je een lijstje met punten waarmee je ook echt wat mee te onderhandelen hebt. Dus betaalt zich dikwijls ook al onrechtstreeks terug.
Tenzij je zelf een specialist bent. Dan is een AKK misschien overbodig.
02 sep 2016 5:53
gjvo schreef:(Sorry als ik mensen beledigd heb).
Nee hoor.
Ben het alleen helemaal niet met je eens. Ben een ervaren Porsche bezitter. Niet technisch. Ik kijk echt heel anders naar een auto dan een specialist die elke dag aan die dingen sleutelt.
Een goede AKK bij een goede specialist kost ca € 250. Je wil €20.000 uitgeven. Ik zou voor dat geld graag zoveel mogelijk zekerheid hebben. En een AKK is zeker niet zaligmakend of een garantie dat je geen onvoorziene kosten krijgt. Maar gewoon een (relatief) kleine investering om meer informatie over de auto die je wilt te krijgen. Wat Kheldar hierboven zegt.
Contact met de onderhouds garage is een goede. Welk rapport vraag jij trouwens bij de RDW op?
En ja, een Porsche is idd ook zo maar een auto. Als ik 20 mille aan een andere auto uitgeef, doe ik ook een AKK bij een specialist. Gewoon, omdat het kan.
En een Alfa 4C - wel eens gecheckt hoe die 2e hands hun waarde houden? Geen exclusief imago? Ik wilde dat het waar was...
02 sep 2016 8:51
Zie een AKK als een ruime proefrit, waarbij je de eerste tank benzine eraan waagt.... Nouja, eerste twee tanks dan
Natuurlijk, als je zelf voldoende technisch inzicht hebt is het geen MUST, maar voor a-technische personen als horn en mijzelf (toch?) wel
02 sep 2016 9:13
Als ik de AKK bij mijn huidige Porsche had overgeslagen, dan was ik op korte termijn voor 10K het schip ingegaan.
Laat de auto uitlezen aan de computer en laat een endoscopie doen van de cilinders.
02 sep 2016 9:29
Hey Horn. Aan je avatar te zien een nieuwe prachtige huisgenoot
02 sep 2016 9:31
Volgens mij werkt hij alleen aan een wat vriendelijker imago...
02 sep 2016 9:32
Is dit nou een wolf in schaapskleren?
02 sep 2016 9:40
Misschien heb ik een andere visie omdat ik al regelmatig auto's uit en in elkaar gezet heb en kennissen om me heen heb met "rare" auto's zoals Ferrari's, Lamborghini's en Lotussen.
En een voordeel is, ik heb een garage van zo'n 100m2.
Vandaag ga ik bijvoorbeeld, voor de zekerheid, mijn motor flushen met Forte en dan weer verse (5W50) olie erin.
Mijn olieverbruik met 0W40 ligt nu op zo'n 2500 km/l, wat normaal is volgens Porsche maar niet volgens mij.
Dus vandaar het flushen en op aanraden van een Porsche specialist, de 5W50.
Van de winter gaat bij mij de motor eruit om alvast de koppeling te vervangen en een totale check.
Dan kan je pas echt zien wat de staat van de motor is, naar mijn mening dus niet met een AKK.
Als je alvast een grove indruk wil hebben wat onderdelen kosten kan je hier even kijken.
Het kan zeker nog 10% goedkoper.
http://www.rosepassion.comGrts Gert-Jan
02 sep 2016 10:09
Boxters heb ik ook naar gekeken, maar ben bang dat ik dan toch weer naar een 996 uit ga kijken en die Boxters zakken veel sneller in waarde en ik vindt het meer een auto voor vrouwen dus dat is voor mij niet de auto.
Ik heb dankzij jullie heel wat nuttige tips voorbij zien komen , en dat kan ik goed gebruiken in mijn overweging.
02 sep 2016 10:27
Ronk schreef:Ik vindt het meer een auto voor vrouwen
Dat ze snel in waarde zakken valt wel mee, 10k is zowat de bodem voor een nette. Dus als je voor 14k een goeie koopt en je houd m netjes, dan kan je niet veel afschrijven.
Ik snap je keuze wel heel goed en ik zou ook altijd voor een 996 gaan als ik de keuze had. Goed idee dan om er een te kopen met een slecht onderstel ... heb je leuke klus en kan je wat besparen.
Groet, Toeter
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.