Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Scopie van cylinders

13 nov 2016 1:20

Heb wel eens gehoord dat het zinvol is om in de meest kritische cylinders m.b.v. een scoop de cylinderwand te beoordelen. Heeft dat zin, je krijgt geen indruk van zuiger en kleppen.

Re: Scopie van cylinders

13 nov 2016 1:52

Ik heb wel eens gehoord dat een revisie uit voorzorg voorkomt dat je problemen krijgt.

Re: Scopie van cylinders

13 nov 2016 8:25

Het kost iets extra en je kunt wel zien of er groefjes in de cilinderwand zitten. Daarmee kun je je op termijn 10K uitsparen.

Re: Scopie van cylinders

13 nov 2016 10:50

Maar die cilinderwand is dan al wel beschadigd, dus daar zal iets aan vernieuwd moeten worden, toch. Of bedoel je dat de motor niet ploft en je alleen maar preventief de motor hoeft te reviseren.

Re: Scopie van cylinders

13 nov 2016 14:26

Heeft zeker zin bij een AKK van een atmosferische 996 / 997 C2/C4(S). PC rekent hier zo'n 1,5 uur, maar dat is het m.i. wel waard.

Als je er al een hebt, kun je ook regelmatig het papieren oliefilter opensnijden en inspekteren. Overmatig slijpsel kan slecht nieuws betekenen.. Om het voor te zijn: zorg dat je radiateurs altijd heel goed schoon zijn en evt. een koelmodificatie zoals Resto (Nijmegen) ze uitvoert..

Re: Scopie van cylinders

13 nov 2016 15:22

PassieP schreef:Heb wel eens gehoord dat het zinvol is om in de meest kritische cylinders m.b.v. een scoop de cylinderwand te beoordelen. Heeft dat zin, je krijgt geen indruk van zuiger en kleppen.


Wat bedoel je met meest kritische cilinders?
Benieuwd of iemand dit eens bij 993 heeft laten doen

Re: Scopie van cylinders

13 nov 2016 15:38

PassieP heeft volgens mij een 997.2.
Kritisch is de rechterbank.

Re: Scopie van cylinders

13 nov 2016 16:08

bjft schreef:Maar die cilinderwand is dan al wel beschadigd, dus daar zal iets aan vernieuwd moeten worden, toch. Of bedoel je dat de motor niet ploft en je alleen maar preventief de motor hoeft te reviseren.


Sorry, ik dacht dat het over een AKK ging.
Als je de auto al in bezit hebt kan het ervoor zorgen dat je voorlopig rustig slaapt (of juist niet :pale: ).

Re: Scopie van cylinders

14 nov 2016 9:36

Ja bij een AKK kan het je inderdaad een hoop narigheid besparen. En als je 'm al hebt, worden het slapeloze nachten met rijen van getallen, euri's, verkopen of niet, nieuw topic projectje PF :mrgreen:

Re: Scopie van cylinders

14 nov 2016 10:35

PassieP schreef:Heb wel eens gehoord dat het zinvol is om in de meest kritische cylinders m.b.v. een scoop de cylinderwand te beoordelen. Heeft dat zin, je krijgt geen indruk van zuiger en kleppen.


Heb je problemen, symptomen? Dringend?

Als je gewoon nieuwsgierig bent zou je een bore-scope bij de volgende beurt eens kunnen laten doen. De cilinders kunnen van twee kanten ge-scoped worden. Via de bougie-gaten en als je de carterpan weghaalt kan men met wat handigheid er van die zijde in. Heb je gelijk de gehele cilinderwand gechecked langs twee kanten van de zuigers.

Re: Scopie van cylinders

18 nov 2016 17:51

volgens mij doen ze dit bij de 997 modellen (en dan met name op de 4e cylinder ?)

Re: Scopie van cylinders

18 nov 2016 18:41

Ik heb het voor de zekerheid ook laten doen bij de boxster 987s. Weet dat het niet veel voorkomt, maar geeft wel een goed gevoel. Maar zou het zeker aanraden. Is ook gewoon leuk om te zien.

Re: Scopie van cylinders

19 nov 2016 8:11

peter bos schreef:volgens mij doen ze dit bij de 997 modellen (en dan met name op de 4e cylinder ?)


Vooral bank twee is gevoelig voor scoring. Zou knn dat cilinder 4 daar het heetst wordt van de drie aan die kant. Maar zou 5 en 6 aan die kant sowieso ook laten nakijken. En 1,2,3 ook als ze dan toch bezig zijn.
Plaats een reactie