Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

ANWB koerslijst

08 jan 2017 11:24

Dit voorjaar ben ik van plan een Porsche Boxster te kopen. Via dit forum ben ik me aan het inlezen (veel dank voor al die info en besmettelijke enthousiasme). Ook kijk ik via internet rond van wat er zoal te koop staat. Het valt me daarbij op dat er auto's aangeboden worden, tot wel 5000 euro boven de ANWB koerslijst. Ik begrijp dat deze lijst een indicatie is en er afwijkingen naar boven en beneden voorkomen, maar 5000 euro? We praten hierover 22k versus 27k
Wat is jullie ervaring en advies in deze?
Laatst bijgewerkt door Frank K op 08 jan 2017 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: ANWB koerslijst

08 jan 2017 11:28

Denk dat je die lijst kan gebruiken bij een standaard auto, maar niet bij liefhebbers auto's ! daar geld meer vraag en aanbod.

gr

wimcon

08 jan 2017 11:46

Gewoon de markt van de auto die je zoekt nauwkeurig volgen. Geeft je veel meer info dan de koerslijst.

08 jan 2017 11:47

De ANWB koerslijst gebruik een formule voor afschrijving en is inderdaad niet van toepassing op liefhebbers auto's. Een beter indicatie is Gaspedaal.nl. als je daar de gemiddelde prijs nemen van alle Boxsters van een specifiek type en motorisering heb je een veel beter indicatie van de markt.
Laatst bijgewerkt door Johann op 08 jan 2017 11:48, in totaal 1 keer bewerkt.

08 jan 2017 11:48

Tssss, kijk net op de ANWB koerslijst voor een 996 4s uit 2004, handgeschakelde bak, 70.000 km. Zou bij de merkdealer € 35.000 moeten kosten. Daar vragen ze zowat € 15.000,00 meer voor!

Gelukkig kan ik deze volgens de koerslijst voor € 30.000,00 kopen... :popcorn:

Succes met de zoektocht. Vergeet de koerslijst :ass:

08 jan 2017 11:49

AN/B lijst kun je voor geen enkele auto gebruiken; de echte prijzen liggen veel hoger. Garages gebruiken m wel bij inruil en daar gooien ze dan nog eea bovenop. Het is dus een soort van richtlijn voor jezelf maar het komt niet overeen met de gvraagde prijzen. Daarbij is de handel in occasions in tegenstelling tot nieuwe auto's fors gestegen dus ook dat drijft de prijs op

08 jan 2017 12:22

Hartelijk dank voor jullie wel heel snelle en eenduidige reactie :salut: Het is duidelijk een zeer grove indicatie.
Natuurlijk ben ik bereid een eerlijke prijs te betalen en respecteer de noodzaak van winstgevendheid, aan de andere kant geen zin om veel te veel te betalen door de emotie aan de koperskant.

08 jan 2017 12:31

Een Porsche kopen zonder emotie lijkt mij een moeilijke zaak :D

08 jan 2017 12:49

Haha, als er geen emotie was heb je een Peugeot 308CC gekocht. Doet alles van een Boxster doet, maar dan zonder lol :res:

08 jan 2017 12:51

En die 308CC kost je ook meer dan in de ANWB koerslijst staat. Dan maar helemaal geen auto kopen ... :wink:

08 jan 2017 12:58

ANWB koerslijst is toch al jaren achterhaald :popcorn:

Prijzen vergelijken op bijvoorbeeld gaspedaal.nl :idea:

08 jan 2017 14:03

Leg dat maar eens uit aan de belastingdienst. Die gebruiken de anwb lijst...... :facepalm:

08 jan 2017 14:18

Dat kan dus ook in je voordeel werken :wink:

08 jan 2017 20:02

Olaf schreef:ANWB koerslijst is toch al jaren achterhaald :popcorn:

Prijzen vergelijken op bijvoorbeeld gaspedaal.nl :idea:

Idd ... Koerslijst is voor alle autos fix lager dan de werkelijk marktprijzen. Heb ik gemerkt toen ik de laatste maanden aan het rondkijken ben geweest voor een familie auto. Denk dat je het eerder als een minimum kan zien voor een redelijke auto.

29 jan 2017 1:10

ANWB moet je alleen raadplegen als je gaat wandelen of fietsen op Urk.

29 jan 2017 9:28

Het bedrag uit de koerslijst is toch hetgene wat je ongeveer voor je auto terugkrijgt bij inruil?!
Daar wordt door een hoop autobedrijven gebruik van gemaakt.

29 jan 2017 10:03

Ewout, ik denk dat de verkoper dan heel erg blij is als jij gelijk ja zegt....... :mrgreen:

Ik ben nu al 8 jaar weg uit de showroom maar destijds gebruikten we de koerslijst al lang niet meer. Eerst werd er nog voldoende geld verdiend op de nieuwe auto's, later werd het noodzakelijk ook de occasionverkoop ansich winstgevend te maken. Hiervoor werd de inruilauto goed bekeken, ook op technisch vlak en werd er een verkoopwaarde bepaald op basis van ervaring en marktgegevens (=gemiddelde internetprijs) Op deze verkoopwaarde werd een "topdown" berekening los gelaten met daarin meegenomen te verwachten opknapkosten, statijd, marge op de nieuw aan te kopen auto etc...

Er zijn tegenwoordig bedrijven die de verkoper helpen met de waardebepaling door binnen een half uur een gegarandeerde bieding af te geven.

Bovenstaande gaat alleen op voor de "dagelijkse" auto's. Voor de liefhebbersmerken geldt vraag en aanbod zoals hierboven al eerder wordt opgemerkt. De belastingdienst accepteert (of accepteerde) ook de Autotelex. Dit is/was een koerslijst maar dan met de handelswaardes van auto's tussen bedrijven onderling.

29 jan 2017 12:25

WillemB schreef:Ewout, ik denk dat de verkoper dan heel erg blij is als jij gelijk ja zegt....... :mrgreen:

Er moet daarnaast natuurlijk nog korting gegeven worden op de aan te schaffen auto, dat spreekt voor zich... :wink:

29 jan 2017 12:53

Uit de reacties maak ik op dat de koerslijst een richting kan geven. Dat is al heel wat! Het kopen van een Porsche gaat niet zonder emotie. Kopen en verkopen geeft altijd een spanningsveld. De verkoper krijgt te weinig en de koper betaald teveel en de kunst is een evenwicht te vinden waar beide partijen tevreden mee zijn.
Met een richting gevoel vanuit de koerslijst zal het binnenkort wel lukken.

Iedereen bedankt voor de bijdrage. :salut:

29 jan 2017 13:30

Frank K schreef:Uit de reacties maak ik op dat de koerslijst een richting kan geven.

Hebben we hetzelfde topic gelezen? :mrgreen:

20 dec 2017 9:33

Bij het invoeren van een kenteken krijg ik regelmatig het bericht: De server kan geen informatie vinden op basis van je ingevoerde gegevens.
Betekent dat het een import auto betreft? Zijn er nog andere websites die historie en nieuwwaarde kunnen geven van een auto?

20 dec 2017 10:33

www.rdw.nl
www.zomoto.nl
Plaats een reactie