Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
13 jan 2017 22:11
Ik heb een p 964 Carrera 2 van 1991 als ik de motor nog maar even start blijft de elektrische ventilator van de verwarming achterin het motorcompartiment nadraaien als ik hem stil leg. Is dit normaal, hij draait 20 min na.
13 jan 2017 22:29
The rear fan is supposed to run at ignition off for up to 20 minutes to cool the engine, depending on the temperature in the fan air tunnel. If the fan does not stop, the rear fan temp sensor may be disconnected or faulty, or the fan relay may be damaged. (the relay sticks due to wear)
Ik zou dus eerst de temperatuursensor eens controleren, zie plaatje hieronder 4.2
Als je de stekker lostrekt vervolgens de motor start en kort laat lopen en dan afzet en als de fan achterin blijft lopen dan weet je dat de sensor overleden is
13 jan 2017 22:32
Dat is dus normaal, alhoewel ik hetzelf bij mijn 964 alleen meemaakte bij extreem heet weer en pas dan na een stevige rit.
13 jan 2017 22:46
Inderdaad normaal bij behoorlijk warm weer én na een stevig rit.
Niet normaal bij koud weer en een korte rit
13 jan 2017 22:50
ok bedankt
14 jan 2017 15:16
heeft er iemand een idee waar ik zo een temperatuursensor kan kopen, en eventueel een richtprijs.
14 jan 2017 15:36
....indien interesse kan ik een aanpassing doen aan je oliekoeler. Blower rechtsvoor wordt dan eerder geactiveerd waardoor temp olie netjes rond de 90-95C blijft bij heet weer, file, etc.
Het feit dat blower blijft draaien na dat de motor is uitgezet is normaal. Hete lucht wordt in de wielbak achter links afgevoerd. Echter vind ik 20min lang.
Sensor kun je eenvoudig testen met een multimeter en een glas warm water (weerstands waardes checken, ff googlen wat ze moeten zijn). Betreffende sensor gaat bijna nooit defect, anders heb ik er nog wel eentje voor 25,-
Is de aanjager in zijn geheel verwijderd (zoals bij de RS) is een oliekoeler modificatie aan te raden zoals hierboven heb voorgesteld omreden dat de extra koeling na afzetten motor dan niet meer werkt.
Oliekoeler aanpassing doe ik voor € 75,-
14 jan 2017 15:42
Ik heb geen idee wat ze kosten, maar dat kan iedere specialist of PC je zo vertellen.
Ik weet niet in welke regio je zit maar
ALPO in Haarlem (klik op de oranje letters) kan hem waarschijnlijk wel snel leveren en opsturen voor je
Het onderdeelnummer voor de sensor is 964.659.120.00 (Nr 12 op de tekening) en vervang gelijk ook de heat resistor maar (nr 10 op de tekening, nr 964.616.550.02) die zal ook wel stuk zijn, deze kost maar 'n paar euro.
EDIT: voordat je sensor gaat bestellen, check ook even het relais in de zekeringkast links in de motorruimte
Dat relais wil ook nog wel eens versleten zijn. Deze is wel prijzig kost iets van 35 a 40 euro.
Laatst bijgewerkt door
WillemB op 14 jan 2017 16:00, in totaal 2 keer bewerkt.
14 jan 2017 15:46
Inderdaad de ballast weerstand ook vervangen. Als deze defect is werkt overigens de lage snelheid van de motor van de aanjager niet. Weerstand wordt loeiheet, vandaar dat deze in de pijp van de aanjager zit. Zorg dat deze goed klemt eventueel borgen met tire wrap.
15 maart 2018 20:07
Vraagje: hoe weet je of de relais kapot is?
15 maart 2018 20:57
Als je centrale blower (fan) achterin de motorruimte maar op 1 snelheid loopt.
Je kan dit testen door op je kachel bedieningspaneel de linkerknop op 1 te zetten en op max temperatuur. De blower
achterin moet nu op snelheid 1 lopen. Als je vervolgens de linkerknop op 2 zet moet de blower achterin ook harder
gaan draaien
15 maart 2018 21:05
Relais van de olie koeler is dezelfde. Die met de paarse stikker in de zekering 'kast' kofferruimte. Ff wisselen en u heeft u antwoord op de vraag.
18 maart 2018 22:38
Helder! Dank voor jullie hulp.
20 maart 2018 17:33
iets anders : mijn ventilator voor de verwarming srpingt voortdurend aan/uit en dan gaat het echt over minder dan 10 seconden tussentijd
20 maart 2018 17:45
Rear fan pulsating on high speed
The low speed ballast resistor is faulty, or the rear fan relay may have failed. Pop open the relay to inspect it for damage. See the details page for more info.
https://www.bergvillfx.com/porschehvac1
20 maart 2018 17:58
Thnx voor de link !
Ik denk dat het eerder deze is = ventilators vooraan
Pulsating wheezing air sound
This is most probably caused by failing mixer flap or fresh air intake servos. It makes it difficult for the CCU to control the heated and fresh air flows to control the temperature, depending on what position the flaps are stuck in. This can cause an oscillating action on the working flap servos. See No cold (outside) air above.
20 maart 2018 22:15
kristof schreef:iets anders : mijn ventilator voor de verwarming srpingt voortdurend aan/uit en dan gaat het echt over minder dan 10 seconden tussentijd
Welke ventilator bedoel je
Een van de 2 voorin of de centrale achter in de motorruimte
Deze 3 staan onderling met elkaar in verbinding in die zin dat als er een probleem (fanmotor, relais, zekering of heatresistor) is met de centrale ventilator achterin, worden de voorste 2 ook stil gelegd
De quote die jij post heeft niks met je fan motoren te maken maar met de servo's van de mixerflaps (warm/koud regeling)
21 maart 2018 11:42
Ik denk dat het een ventilator vooraan is.
Ik heb me er nog niet in verdiept hoe het systeem in elkaar zit.
Het is enkel bij het verwarmen, dus niet op de koude stand (auto heeft geen airco) dat hij bijna constant enkele seconden blaast en dan enkele seconden afslaat en dan weer terug aan enz.
21 maart 2018 22:09
OK
Ik zou toch eerst beginnen met de centrale fan zelf en de onderdelen die hem aansturen (relais, zekering en heatresistor) achterin eens te onderzoeken
De website van Tore Bergvill die PTT al gepost heeft is een erg handige site voor het 964 kachelsysteem. Voordat je alles door
hebt hoe dit werkt ben je wel een paar (lees) avondjes verder
Volgens mij zijn er een paar ingenieurs bij Porsche helemaal los gegaan toen ze dit verwarmingssysteem hebben bedacht en gemaakt
Succes
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.