Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
13 maart 2017 21:24
Omdat mijn 2013 Cayman voor onderhoud in Leusden staat kreeg ik als vervangende auto een nieuwe 718 S mee. Even een korte impressie en vergelijking.
Ik vind het nieuwe design straks en zeer fraai; zowel van binnen als buiten. Geen schokkende veranderingen maar allemaal net iets mooier, fijner en PCM is natuurlijk enorm verbeterd (maar nog steeds niet zo goed als BMW navigatie). Onderstel is scherp en tegelijkertijd stiller en comfortabeler dan van mijn Cayman. Allebei met PASM. Allebei ook met PDK maar waar ik mijn 2.7 geniet van het handmatige schakelen met de PDK vind ik de ervaring bij de 718 teleurstellend. Dat komt natuurlijk door die Turbo motor. Niet alleen het geluid is een issue maar het veranderd ook de hele PDK beleving. Hij schakelt nog steeds heel snel natuurlijk maar dat doet een BMW 330 ook. De beleving van het schakelen is anders, niet meer zo speciaal als met de 6 cylinder. Dat valt me eigenlijk tegen. Bij de 2.7 schakelt de PDK in de sportstand met droge klappen op en neer en jaagt de motor heerlijk in de toeren. Niks van dat al in de 718. De trekkracht, koppel en power is wel fenomenaal. Je rijdt in no time 200 en dat doet mijn 2.7 niet na. Maar die motor he; als ik hem start is er dat gebrom en herrie. Gewoon herrie, kan het niet anders zeggen. Niks moois aan en sportuitlaat lijkt ook niet veel verschil te maken. Geen geklapper in de auspuff alleen maar herrie. Wel heel jammer, temeer daar ik qua verbruik nog geen voordeel heb kunnen ontdekken. Sterker nog, als je de turbo regelmatig laat zingen dan loopt het verbruik snel op. Dus daar zit ook niet echt de winst. De motor lijkt ook bij sommige toerentallen trillingen en gebrom in de hele auto te veroorzaken. Ook niet echt lekker.
Kortom, het is een prachtige auto, en als je uit een Audi TT komt zal het allemaal prima bevallen. Maar ik blijf verlangen naar de 2.7 boxer. Gelukkig kan ik hem morgen weer ophalen!
Hans
13 maart 2017 21:52
Mooi om je vergelijk te lezen! En op zich geruststellend dat je op dit moment dus nog wel even vooruit kan met je eigen machine
13 maart 2017 22:10
Leuk om je ervaring te lezen. Ik denk dat je het ook goed omschreven hebt : als je uit TT o.i.d. komt is het prachtig, maar uit 6 cilinder P is het het niet.....
Lekker blijven genieten van je huidige Cayman !
13 maart 2017 23:55
4 cyl boxer met eindeloos goede wegligging en altijd bruikbaar?
subaru WRX STI
...
14 maart 2017 22:55
Leuk verslag en inderdaad extra motivatie om de 6-cilinder te koesteren!
Merk zelf bij proefritten in autos met turbomotor dat het turbogat mij steeds opvalt (en opbreekt). Uitzondering is de Macan GTS, maar dan hebben het wel over een 6-cilinder. De 2-liter Macan, maar ook een GLA 45 AMG hebben net als de 718 opvallend veel 'last' van de turbo.......vervelend dat ook de 718S er last van heeft want de techniek zou daar iets beters moeten betekenen (iets van variabele turbogeometrie of zo......).
Laatst bijgewerkt door
Porcay op 15 maart 2017 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.
15 maart 2017 8:07
Macan GTS heeft een V6-motor.
15 maart 2017 10:52
nog een paar aanvullende opmerkingen na 3 dagen in de 718S;
-het motorgeluid went wel na een paar dagen. Ik merkte dat ik het prettiger vond met de sportuitlaat uit. Minder herrie en minder gebrom. Er valt mee te leven. Alleen het starten en stationair klinkt echt niet.
-het koppel en de trekkracht is fantastisch en verslavend; in het dagelijks verkeer merk je niks van een turbo gat.
-PDK handmatig schakelen levert weinig op. Bij de 2.7 juist wel qua beleving maar handmatig schakelen in de 718 geeft niet dezelfde beleving; de flippers achter het stuur zijn overigens kleiner en dikker en liggen minder fijn in de hand.
Inmiddels mijn eigen wagen opgehaald en die is weer top. Nieuwe achterbanden dus volop grip....
Hans
15 maart 2017 19:25
@brulaap: dank voor de correctie.
@HansA: als je start staat de sportuitlaat open. Kort daarna werkt de vacuĆ¼mpomp die de klep in de uitlaat sluit en daarmee het geluid dempt. Begrijp dus je opmerking bij starten.
Dat het geluid je bij stationair stoort is dus erger imho......
Fijn dat je na een paar dagen niks meer merkt van het turbogat. Past meer bij mijn verwachting van de S, maar doet niks af aan mijn vreugde van de atmosferische 6-cilinder boxer die mijn karretje vooruit drijft
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.