02 aug 2017 16:50
02 aug 2017 16:54
02 aug 2017 17:44
Zonder voorzorgsmaatregelen kan de nieuwe E10 benzine niet gebruikt worden in oldtimers. Hieronder een aantal tips van de FEHAC waarmee onaangename verrassingen voorkomen worden bij gebruik van deze nieuwe benzinesoort in klassieke voertuigen.
Invoering van de E10 benzine
Benzine E10 bevat 10 volumeprocent ethanol en vervangt in de toekomst de loodvrije 95 benzine met maximaal 5% ethanol (normblad EN 228). De introductiedatum van E10 verschilt per land. In Nederland zijn we nog niet zo ver. Het beste advies is het overschakelen op het tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om ethanolvrije benzine zoals Shell V-power, Q8 Super Plus 98 en Texaco Super Plus 98 of BP Ultimate te tanken. Deze brandstoffen zullen vermoedelijk tot eind 2013 beschikbaar blijven. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
• opslag in de benzinetank en het reserve brandstof reservoir
• toegepaste materialen in het systeem
• interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
• interne vervuiling van het systeem op de lange duur
Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
Ethanol (een alcoholsoort) is hygroscopisch d.w.z. het trekt water aan. Door het ‘ademen’ van de tank bij wisselende temperaturen wordt vochtige lucht aangezogen. Uiteindelijk vormt zich een corrosief water/ethanol mengsel op de bodem van de tank.
Advies 1: Bij langdurig niet-gebruik, het klassieke voertuig wegzetten met een volle tank. Klein reserve brandstof reservoir gebruiken.
Advies 2: Plaats het voertuig in een ruimte met zo constant mogelijke temperatuur.
Advies 3: Bij voorkeur tanken bij een druk bezocht tankstation.
Benzine met ethanol is gevoelig voor veroudering. De eigenschappen blijven wel minimaal zes maanden behouden.
Toegepaste materialen in het brandstofsysteem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt o.a. toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp en het membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig zijn: natuurrubber NR, butylrubber IIR. Wel bestendig zijn: Nitrile rubber NBR, Viton en de oplossing is waar mogelijk NBR en Viton toepassen. Voor aluminium delen is een coating is wenselijk. Zink is gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer. Het kurk van vlotters van oude carburateurs is niet E10 bestendig. De vlotter van benzinemeter blijkt ook niet altijd E10 bestendig.
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in het brandstofilter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies 1: Filter regelmatiger controleren op vervuiling en vaker reinigen of vervangen .
Advies 2: Doorzichtig leidingfilter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling op de lange duur
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het hele brandstofsysteem kan leiden. Met dit probleem is nog weinig ervaring en er is ook nog niets concreets aan oplossingen in de literatuur gevonden. Bij OldtimerNieuws was eerder al wel een mogelijke oplossing te lezen
Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt is daar op dit moment wordt er in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. Net als in Frankrijk en Duitsland zal de invoering van E10 echter binnen afzienbare tijd een feit zijn. Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.
Mede door de ervaringen in het buitenland is de eerste commerciële partij al op het probleem ‘gedoken’ en komt Miller Oils met drie brandstofadditieven naar Nederland, speciaal voor oldtimers. VSPe Power Plus, VSPe en EPS. Sinds 1 april worden ze in Nederland geleverd. Martyn Mann, technisch directeur bij Millers Oils: ‘De meeste oldtimers zijn niet gebouwd met het milieu in het achterhoofd. Liefhebbers kunnen enkel kiezen uit de moderne brandstof die bij de pomp wordt aangeboden. Met de huidige hoge benzine prijs en onderhoudskosten is een gecorrodeerd brandstofsysteem het laatste waar de oldtimerliefhebber op zit te wachten’. Na de Britse en Schotse oldtimerliefhebbers kunnen nu ook de Nederlandse oldtimer eigenaren gebruik maken van onze producten’, aldus Mann.
Door de ervaringen in met name Frankrijk, maar ook Duitsland zijn er inmiddels meerdere oplossingen die worden geopperd. Een van de oplossingen die vaker wordt genoemd is het toevoegen van een zeer kleine hoeveelheid 2-taktolie. De voorkeur schijnt uit te gaan naar 2-taktolie voor kettingzagen. De olie zorgt er voor dat de agressieve bio-ethanol wordt geneutraliseerd terwijl er door de geringe hoeveelheid er geen sprake is van een “blauwe walm”. Mengverhouding die worden genoemd zijn 1:100 tot 1:200. Het klinkt allemaal aannemelijk, maar of het werkt durven we niet te zeggen.
We zijn benieuwd of de geboden oplossingen ook op langere termijn de schadelijke werking van de toegevoegde bio-ethanol effectief oplossen.
02 aug 2017 17:53
02 aug 2017 18:22
02 aug 2017 18:54
02 aug 2017 18:57
986afterfjr schreef:Volgens http://www.e10check.nl valt het wel mee. Alleen voor 1998 en per merk uitgezonderde types rijden niet op E10....
02 aug 2017 19:51
02 aug 2017 20:34
02 aug 2017 20:42
02 aug 2017 20:49
02 aug 2017 21:43
rob964.c4 schreef:Om bij de oudjes te blijven want daar gaat het om
http://s.hswstatic.com/gif/porsche-911-121-6-12.jpg
Denk er wel eens aan om mijn 964 zo te stickeren voor twee jaar ofzo
03 aug 2017 1:00
Toeterboy schreef:ehm, tank je toch gewoon lekker V-Power?!
03 aug 2017 8:28
mbembe schreef:Ik neem aan dat de meeste oudjes en ook de nieuwere P's veelal RON98 tanken? Dus ik zie (nog) geen probleem
03 aug 2017 8:35
03 aug 2017 10:09
03 aug 2017 10:50
steef schreef:Toeterboy schreef:ehm, tank je toch gewoon lekker V-Power?!
V-power is geen 98 ron! Dit is 95ron met anti-klopmiddel.
03 aug 2017 11:00
205forever schreef:986afterfjr schreef:Volgens http://www.e10check.nl valt het wel mee. Alleen voor 1998 en per merk uitgezonderde types rijden niet op E10....
Die site is ook pure onzin, voorbeeldje bij Peugeot, Alle Peugeots van na 01-01-2001 zijn zogezegd geschikt, Terwijl in de 206 en 206+ identiek dezelfde 1,1 motor in 2011 erin ligt als in het 205 model van 1992, maar volgens e10check is die 205 niet geschikt daar van voor 01-01-2001
03 aug 2017 11:20
03 aug 2017 11:54
03 aug 2017 12:05
03 aug 2017 12:29
03 aug 2017 12:42
03 aug 2017 12:44