Beste forummers,
Graag eens jullie mening... ben mij aan het orienteren op een 996 Turbo S Cabriolet (Speed Yellow) in de VS, en in Duitsland, ook ex. VS. (let wel, ik zoek er maar 1
)
Er staat nml. een prachtig en goed gedocumenteerd exemplaar (oa taxatie) bij een Duitste specialist voor ca. 90 K, excl. BTW en BPM (dus ook ex VS ) maar wel in een zeer goede staat met ca. 53.000 kilometers en recent voor 15 K onderhoud aan gepleegd (oa koppeling, waterpomp, vliegwiel, banden). 90 K (excl. BTW/BPM) vind ik echter toch wel erg veel voor ook een ex US.
De 'Amerikaan' staat in Florida, heeft ca. 100.000 km gelopen en ziet er ook heel redelijk uit vanaf de foto's en de video, heeft een additioneel sportonderstel (KW schokbrekers + H&R stab. stangen en zwarte HRE wielen. Verder redelijk dik in de opties, helaas wel een mega kitsch houten 'Wood Package' De donkere velgen staan best aardig maar zou liever voor origineel gaan. Een heeeel klein beetje onderbuik gevoel zegt 'is hier iets aan ge/verprutst'...
Er zit qua documentatie slechts 1 (laatste) factuur bij van groot onderhoud + nieuwe koppeling, recent uitgevoerd. Verder helemaal geen officiële Porsche documentatie. Volgens de verkoper is dat vrij normaal in de VS, want heeft met privacy te maken, "bij verkoop wordt die info meestal niet standaard meegegeven, zeker niet als er meerdere eigenaren zijn geweest (in dit geval 3)". Er is wel een sluitende CARFAX en die ziet er goed uit, geen enkele opmerking en er staan de nodige onderhoudsmeldingen op, (gedurende alle jaren) allemaal uitgevoerd bij Porsche Atlanta. Ook is er een (recent) officieel "Porsche Multipoint Inspection Report" met een paar kleine opmerkingen.
De US verkoper (handelsfirma in exclusieve sportwagens) is redelijk goed bekend met Porsche en heeft al veel Porsches naar EU geëxporteerd. Hij reageert via de mail ietsiepietie kribbig als je je verbazing uitspreekt dat er vrijwel 0 documentatie is.. Volgens hem is dat dus redelijk gebruikelijk in de VS. Verder spreekt hij (uiteraard) vol lof over de auto. De gevraagde foto's van de onderkant vd auto worden echter al lastig 'want ze hebben geen brug'....
De Amerikaan kost ca. 45 K (euro's) in de VS, dat is in NL inclusief vervoer en invoerrechten (excl. BPM en BTW) ca. 53 K. in NL.
Tsja, en nu ? Iemand een advies ? Mijn gevoel zegt, ga voor de Duitse (ex US) maar dat prijsverschil van ca. 37 K en überhaupt die prijs van de Duitse ex. US... Even een retourtje Florida is ook zo wat maar de spoeling in dit type is heeeel dun ben ik al achter.
Ben benieuwd naar jullie mening...
Groet, Guus