Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Olie loopt terug in de motor

06 feb 2018 1:37

Ik heb een 911 van 1973 en de laatste tijd bemerkt ik dat bij een periode van stilstand de motorolie terug loopt in het motorblok. Bij het starten stroomd de olie via de Carterontluchting naar buiten. Wat is de oorzaak hiervan en wat moet ik doen in dit te verhelpen?

Re: Olie loopt terug in de motor

06 feb 2018 8:43

Zit er niet te veel olie in.
Klinkt voor mij als teveel bijgevuld en waarschijnlijk verkeerd olie gepeild.

06 feb 2018 8:45

Wat je moet doen is je even voorstellen

06 feb 2018 8:52

Olie gepeild met stilstaande motor en daarna bijgevuld?

06 feb 2018 11:04

Goedemorgen, vertel eens iets over jezelf en je auto? Het is hier geen FEBO

06 feb 2018 12:18

Eerst het instructieboekje doorlezen hoe je bij zo’n oud beestje olie dient te peilen.....succes.

06 feb 2018 12:33

ik heb deze 911 uit 1973 met een 2,4 ltr motor en KJtronic inspuiting al een aantal jaren. ik vul alleen bij met warme lopende motor maar bij een periode van (langere) stilstand loopt de olie terug in het motorblok. Als de motor dan gestart word stoomt de olie uit de carter ontluchting naar buiten er is dan een halve liter tot een liter olie uit. Weet iemand hier een antwoord op of wat moet ik doen om dit te verhelpen?

06 feb 2018 13:11

Als het goed is zit je carterontluchtingsslang aangesloten op de zijkant van je olievulhals toch? Zodat er nooit olie 'uit' het systeem gaat?
In het dry-sump systeem van de 911 loopt de olie bij stilstand altijd uit de tank terug naar het carter. Ik weet niet wat het probleem van jouw auto precies is maar het is een gesloten systeem dus olie zou nooit je motor moeten verlaten. Zeker niet in de hoeveelheden waar jij het over hebt.

06 feb 2018 13:17

Welkom jongeman :salut:

Dat is een late 2,4 want in 73 kwam ook de 2,7.
Heb dit wel eens gehad maar dan zat er teveel olie in de motor, maar dan alleen als de motor op temperatuur was.
Hoeveel pk heeft deze 2,4 ?, kennis van me had er een S je met mech. injectie en 190 pk.
Was een T niet de tamme versie met 130 pk en een motor met weinig problemen :?:
Suc6

06 feb 2018 16:01

De olie wordt normaal tegen gehouden door de oliepomp in het carter
Als de olie dus van de tank terug de motor in kan stromen, lekt de oliepomp inwendig

gemakkelijkste oplossing is een 1 richtingsventiel monteren in de onderste leiding tussen tank en motor...

Afbeelding

Afbeelding

09 feb 2018 11:32

Dankje wek Koen
Plaats een reactie