Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
11 feb 2018 14:43
Morgenochtend mag ik met mijn 911 SC naar Amsterdam voor de kentekenkeuring. Alles lijkt helemaal voor elkaar maar ik loop nu tegen het volgende (mogelijke) probleem aan :
Het ingeslagen chassisnummer is : WP0ZZZ912DS122440, maar en nu komt het, op alle stickers en id plaatjes in de auto en de sticker in het onderhouds- / garantieboekje geven een ander nummer :
WP0AA0911DS122440 . Dit nummer komt ook terug op het originele Amerikaanse kenteken, op de douane-invoer- en vrijgave documenten en dit heb ik dus aangehouden bij de keuringaanvraag.
Voor een deel komen de cijfers en nummers dus wel overeen maar als ik de verkeerde keurmeester tref morgen dan heb ik misschien een probleem???
Of is hier een logische verklaring voor ?
11 feb 2018 15:01
Heb je hier al gekeken om de chassisnummers te ontcijferen?
https://www.stuttcars.com/technical/vin-decoder/Het ZZZ chassisnummer is kennelijk Europees en het AA0 US/Canada.
11 feb 2018 15:03
Het lijkt er op dat de auto gemaakt is in de fabriek volgens de ROW specificatie (ZZZ in het ingeslagen chassisnummer), maar toch in de USA/Canada is beland en daar het USA/Canada systeem heeft gekregen??
Is maar een gok van wat ik van de online VIN decoders af kan leiden en ik durf al helemaal niet te zeggen wat de RDW keurmeester er van vindt.
https://www.stuttcars.com/technical/vin-decoder/Misschien heeft een andere forummer hier echt ervaring mee..
Edit: Marc H was iets sneller maar delen dezelfde conclusie
11 feb 2018 15:22
Niks aan de hand, mijn 911 komt uit de vs en ging afgelopen maandag naar de keuring. De RDW gebruit de ZZZ nummer...
viewtopic.php?f=1&t=10551
11 feb 2018 16:47
@ Marc H en Willem B, dank voor het doorsturen van de VIN decoder, kende ik niet nog niet en geeft nog meer duidelijkheid over de opbouw van het chassisnummer.
@ flash911 Jou 3.2 heeft dus ook een Europees ch.nr. . Heb jij invoerrechten betaald?
Ik in ieder geval wel en met wat ik nu weet lijkt mij dat ten onrechte omdat, naar nu blijkt, het om een Europese auto gaat.
11 feb 2018 17:56
Ik heb geen idee hoe dat zit met de invoerrechten, maar het zal een heel gevecht worden om te bewijzen dat je auto
eerst in Europa rond gereden heeft en wellicht pas later naar de US/Canada is verhuist.
Een veel gehoord scenario is dat een US millitair in Duitsland gelegerd een 911 koopt en na z'n diensttijd de auto mee terug
naar de States neemt
Welke landcode staat er op de stickers? Wellicht kan je daar beginnen....
http://philipraby.co.uk/2014/09/16/porsche-country-codes/Succes
11 feb 2018 20:43
Dus het is een 911 geleverd in de EU.
En nu is het VIN veranderd in een 912 die geleverd is in de US?
Ik ben zeer benieuwd of je die hier op kenteken gaat krijgen maar ik verwacht dat je er problemen mee krijgt, aangezien niet alleen de landcode is gewijzigd maar ook het type auto.
Als een autoriteit een VIN wijzigt zal er altijd documentatie van zijn.
11 feb 2018 22:57
@Willem : De landcode is C02, de rest van Amerika. Volgens het onderhouds- / garantieboekje is hij op 23-07-1983 nieuw geleverd door Porsche / Audi dealer Barrier & Beck uit Charlotte, N.C. .
Misschien inderdaad rechtstreeks gekocht in Europa en laten uitleveren in Amerika.
@Wilco911 : je liet mij wel even schrikken met je 912 aanwijzing, maar door jou opmerkzaamheid kwam ik er achter dat ik een ik heb een foutje gemaakt met het vermelden van het chassisnummer.
Het moet zijn WP0ZZZ91ZDS122440. En daarmee is het gelukkig weer een 911. De Z staat voor Europa, D is bouwjaar 1983 en de S voor Stuttgart. Tenminste, als ik de VIN decoder goed heb toegepast.
Op dit moment kan ik er niets meer aan veranderen. Morgenochtend naar Amsterdam en ik laat jullie de afloop weten.
Bedankt voor alle informatie, ik ben weer een stuk wijzer geworden.
11 feb 2018 23:14
Ben benieuwd, succes morgen en hopen dat je over een paar dagen kan sturen
11 feb 2018 23:50
Dat is altijd zo bij een US porsche.
Keuringstation zal er wel van op de hoogte zijn...
Geen zorgen maken
12 feb 2018 8:29
Zal je altijd zien. Vroeg uit de veren (05.45) want er moet om 08.00 gekeurd worden. Kijk uit het raam en zie sneeuw liggen. Eerste gedachte is om niet te gaan maar na buienradar geraadpleegd te hebben besluit ik toch de Porsche naar buiten te rijden. Na de garage deuren gesloten te hebben zie ik dat het linkerachterlicht niet brand . Lampje gewisseld, helpt niet. Zekeringen controleren en ja hoor zekering stuk. Vervangen en springt direct weer. Ergens dus sluiting. Dus evengoed de keuring moeten afzeggen. KARMA .
12 feb 2018 9:38
zonde ! was mooi ritje geweest , hier in Castricum , zonnig en droog !
06 maart 2018 22:04
Vandaag in de herkansing met de Porsche naar de RDW in Zwolle geweest voor de kentekenkeuring.
Nadat ik de keuring van 12 febr. had moeten afzeggen was Zwolle de eerste mogelijkheid waar ik terecht kon en tevens een mooie gelegenheid om wat kilometers te maken.
Om 10.55 mocht ik naar binnen en ruim een uur later kwam het verlossende "goedgekeurd" .
Natuurlijk ga je daar vanuit ( je weet het eigenlijk zeker) maar zo'n keurmeester lijkt er een satanisch genoegen in te scheppen om zuchtend en hoofdschuddend in de rondte te lopen.
En als je je dan toch enigszins zorgen begint te maken (een collega wordt er bij gehaald) dan blijkt het allemaal zo'n vaart niet te lopen.
Nu is het wachten op het kenteken en daarna kunnen we de weg op waarbij ook zeker een derde vrijdag van de maand in het routeboek zal worden opgenomen.
07 maart 2018 0:39
Top, gefeliciteerd!
07 maart 2018 0:53
Gefeliciteerd. Ik zie er naar uit om hem te bewonderen .
29 sep 2020 8:51
Sorry, weer even een oud draadje opgepakt via de zoekfunctie
Ik heb het zelfde als hier boven. In de kofferbak staat een ZZZ nummer ingeslagen terwijl de sticker en plaatje in de raamsponning EBO weergeeft.
De auto is nieuw geleverd in Californië. Het gaat overigens om een 3.2 uit 1987.
Als de auto volgens Europese specificaties is gebouwd is, zou er dan ook een Europese motor in zitten? Er zat een katalysator in, maar dat was ook optioneel in de EU toendertijd. De compressieverhouding was lager voor US auto's en dus minder PK (231 vs 217). Kan ik aan het motornummer zien volgens welke specificaties deze gebouwd is?
29 sep 2020 9:29
ben zeker geen expert , maar in het boek van Peter Morgan beginnen de USA blokken 64H en de Europese met 63H in 1987
29 sep 2020 11:05
Dank je Harry,
Zag het inderdaad nu net ook staan in het Red Book. Heb een 64 motor, dus de US versie. Lijkt er op dat ie er op het laatst is ingehangen voor export naar de US met de correcte motor. Dank voor je reactie!
29 sep 2020 11:11
Wessemius schreef:Sorry, weer even een oud draadje opgepakt via de zoekfunctie
Ik heb het zelfde als hier boven. In de kofferbak staat een ZZZ nummer ingeslagen terwijl de sticker en plaatje in de raamsponning EBO weergeeft.
De auto is nieuw geleverd in Californië. Het gaat overigens om een 3.2 uit 1987.
Als de auto volgens Europese specificaties is gebouwd is, zou er dan ook een Europese motor in zitten? Er zat een katalysator in, maar dat was ook optioneel in de EU toendertijd. De compressieverhouding was lager voor US auto's en dus minder PK (231 vs 217). Kan ik aan het motornummer zien volgens welke specificaties deze gebouwd is?
Nee, alle origineel in de USA verkochte auto's moeten voldoen aan de daar geldende regels. Alleen parallel geïmporteerde auto's kunnen RoW specificaties hebben. Californië is binnen de Verenigde Staten de meest restrictieve staat als het gaat om uitstoot dus dat helpt niet.
De informatie boven in deze thread is overigens vaag en deels onjuist. Alle Porsches hebben exact hetzelfde ingeslagen nummer. Het maakt niet uit in welk land ze geleverd zijn. Het karakter 'Z' in dit nummer is gereserveerd. Voor RoW markten wordt deze niet gebruikt. Bij auto's origineel geleverd in noord-Amerika worden deze gebruikt voor extra informatie. Het gaat dus om hetzelfde chassisnummer echter van extra informatie voorzien. De uitgebreide versie wordt gebruikt op alle stickers, het plaatje achter de voorruit en in het onderhoudsboekje.
Voorbeeld:
123456789012345678 Positie
WP0ZZZ91ZDS122440 Ingeslagen
WP0AA0911DS122440 Uitgebreid
Positie 4 wordt gebruikt voor de carrosserievorm, positie 5 vertelt iets over de motor. Positie 6 geeft het aantal gemonteerde airbags aan. Positie 10 is een checksum. Bij de auto van de topic starter betekent de 1e 'A' Coupe, de 2e 'A' SC en de '0' voor een auto zonder airbags.
Bij jouw auto (EB0) staat 'E' voor Cabrio, 'B' voor 3.2 en de 0 voor geen airbags.
29 sep 2020 12:58
harryv8 schreef:ben zeker geen expert , maar in het boek van Peter Morgan beginnen de USA blokken 64H en de Europese met 63H in 1987
Er bestaan geen USA of Europese blokken. Er bestaan alleen blokken met en zonder katalysator
63H = zonder kat (type: 930.20, vermogen: 170 kW)
64H = met kat (type: 930.25, vermogen: 160 kW)
Alle noord-Amerikaanse en Japans geleverde 911s hebben 64H. Voor andere landen geldt dat het de keuze van de eerste eigenaar was. Het hebben van een in Europa geleverde 911 zegt dus niets over het vermogen!
Ik begrijp dat dit slecht nieuws is voor sommige mensen hier
Laatst bijgewerkt door
dapatch op 29 sep 2020 13:41, in totaal 2 keer bewerkt.
29 sep 2020 13:00
Wessemius schreef:Dank je Harry,
Lijkt er op dat ie er op het laatst is ingehangen voor export naar de US met de correcte motor.
Beter even het voorgaande lezen voordat je aannames plaatst
29 sep 2020 13:13
Ah, dus als ik jou goed begrijp klopt het dat het ingeslagen nummer afwijkt van het typeplaatje in de sponning (die weer overeenkomt met de sticker in de deuropening) behalve het chassisnummer zelf natuurlijk:
WPOZZZ91ZHS170083 (ingeslagen)
WPOEB0916HD170083 (typeplaatje en sticker)
29 sep 2020 13:15
Precies.
Beide nummers zijn gelijk op de posities waar een 'Z' staat na. Deze posities zijn specifiek voor de noord-Amerikaanse markt.
Het 3e karakter is overigens een '0' geen 'O'...
29 sep 2020 13:18
Wessemius schreef:WPOEB0916HD170083 (typeplaatje en sticker)
Die klopt niet. Ik denk dat je WP0EB0916HS170083 bedoelt.
29 sep 2020 13:26
Je hebt gelijk. Scherp!
Maargoed, ik maakte me al even zorgen over de verschillende nummers. Dat is verhelderd.
Dank je!!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.