Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 14:03

Over een aantal maanden mogen wij ons gelukkige eigenaren noemen van een woning incl een relatief grote garage. De garage is 5,80 bij 8 meter. Helaas door de ligging is het niet makkelijk om 2 auto’s naast elkaar te krijgen.

Mijn idee is om een brug achter de roldeur te plaatsen zodat de Boxster omhoog kan worden gezet en mijn daily (Bmw f30) eronder.

Een 4 kolommer is qua omvang natuurlijk niet heel handig. Nu is mijn vraag, heeft iemand van jullie ervaring met een auto die langere tijd (maanden) op een 2 kolomsbrug staat? Bedoel ik mee, drukpunten anders zijn dan als de auto op de wielen staat.

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 14:21

Intern B.V.! Die hebben een parkeerbrug met eventueel van die 'lekplaten' :mrgreen:

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 14:25

Wow....mooi spul.
Maar vast één aanschaffen en dan tegen mijn vrouw zeggen dat we nu wel "moeten" verhuizen. :mrgreen: 8)

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 14:53

Een twee-kolommer is minder makkelijk met in- en uit- stappen :idea:

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 14:55

Ik stal al jaren mijn auto (TR6) op een 2 kolommer , werkt prima , haal s'winter de wielen er af
heb je nog meer ruimte . heb je veel ruimte is een 4 kolommer misschien handiger? zou dan hier eens
kijken https://www.twinbusch.nl/index.php?cPat ... 79e2f28295
hebben ook 2 kolommers voor weinig.
@ Olaf uitstappen heb je geen last vast op bijna elke 2 kolommer ziet en deur vanger met rubber op de brug
dus geen kans op schade en mijn deur gaar vergenoeg open .. zou heel misschien probleem zijn met brede auto
maar dat is de 911 niet .. ( als voorbeeld zelf met mijn P38 stap ik makkelijk uit )

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 15:01

Hoe sterk cq hoe dik is je betonvloer?

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 15:32

harryv8 schreef:... en mijn deur gaat vergenoeg open .. zou heel misschien probleem zijn met brede auto
maar dat is de 911 niet ..


Ik had het niet over schade, ben bekend dat de meeste 2 kolommers een dikke rubberen strip hebben die dat voorkomt.
Ik vind niet dat de deur (met name bij een 911) ver genoeg open gaat om fatsoenlijk in en uit te stappen ... maar dat is mijn mening.

Zelf zou ik - als je de ruimte hebt - kiezen voor een 4 kolommer of evt. een zogeheten opslag-brug. Loop je ook niet te klooien met de stempels van de brug :idea:

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 15:57

steef schreef:Intern B.V.! Die hebben een parkeerbrug met eventueel van die 'lekplaten' :mrgreen:


Eens! Heb er ook een. En makkelijk te verplaatsen ook. Gebruik hem ook voor onderhoud.

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 17:04

Van intern BV had ik ook gezien. Zien er keurig uit. Ik hoef er geen onderhoud aan de doen of iets in die geest. En voor zover ik weet lekt de Boxster ook niet :mrgreen:

Gaat mij meer om de voors en tegens van beide bruggen en jullie ervaringen :D

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 17:17

Als je een twee-kolommer overweegt én geen sleutelwerk aan de auto wilt doen, kijk dan eens of een 1-koloms-brug geplaatst kan worden :idea:

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 17:54

Eens! Heb er ook een. En makkelijk te verplaatsen ook. Gebruik hem ook voor onderhoud.


ff naar buiten rijden, boven een gemeente putje en hoppaaaaaa je hebt geen last van oude olie. gewoon de allochtonen manier :mrgreen:

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 19:26

Hoi Hans, waar woon je ook al weer? :mrgreen:

Een vriend van mij heeft een autohotel met prima kwaliteit (echt waar) chinese 2-koloms bruggen met lekplaten. Auto's staan soms maanden achtereen op die bruggen. Zodoende heeft hij meer parkeerplaatsen (net als wat jij wilt).

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 22:08

PTT schreef:Hoe sterk cq hoe dik is je betonvloer?

Is 15cm met dubbele bewapening voldoende?....
Overigens heb je bv bij onderhoud aan een 911 of een Ferrari 348/F355 niets aan een 4-koloms. Dan kan je de motor niet laten zakken...

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 22:11

Voldoet prima voor beide oplossingen.

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 22:21

Ik heb al heel lang die MaxJax op mijn verlanglijstje staan, maar het komt er niet van.... :roll:
https://www.maxjaxusa.com/dannmar-maxja ... ckage.html
En met een 911 op de MaxJax:
https://www.youtube.com/watch?v=L5e5c8euXEw

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 22:49

steef schreef:
PTT schreef:Hoe sterk cq hoe dik is je betonvloer?

Is 15cm met dubbele bewapening voldoende?....


PTT schreef:Voldoet prima voor beide oplossingen.


Behalve dat we de afmetingen van de garage weten, is er toch niet bekend wat de overspanning is?
Onderheid? Kruipruimte? Kwaliteit beton? Dikte bewapening? Aanwezige vloerbelasting?

Uit mijn hoofd: vloerbelasting in woonhuizen 250kg/m2. Dit wil overigens niet zeggen dat je maar 250kg op een m2 mag plaatsen; belastingkrachten vloeien namelijk uit.

Tevens: de drukbelasting op de vloer bij een 2-kolomsbrug is groter dan een 4-kolomsbrug (ondanks het aannemelijke grotere eigengewicht van de brug)

@Steef: probeer te achterhalen wat de max. vloerbelasting is. Lukt dat niet, raadpleeg dan aan een bouwkundig constructeur.

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 23:23

Brulaap schreef:
steef schreef:
PTT schreef:Hoe sterk cq hoe dik is je betonvloer?

Is 15cm met dubbele bewapening voldoende?....


PTT schreef:Voldoet prima voor beide oplossingen.


Behalve dat we de afmetingen van de garage weten, is er toch niet bekend wat de overspanning is?
Onderheid? Kruipruimte? Kwaliteit beton? Dikte bewapening? Aanwezige vloerbelasting?

Uit mijn hoofd: vloerbelasting in woonhuizen 250kg/m2. Dit wil overigens niet zeggen dat je maar 250kg op een m2 mag plaatsen; belastingkrachten vloeien namelijk uit.

Tevens: de drukbelasting op de vloer bij een 2-kolomsbrug is groter dan een 4-kolomsbrug (ondanks het aannemelijke grotere eigengewicht van de brug)

@Steef: probeer te achterhalen wat de max. vloerbelasting is. Lukt dat niet, raadpleeg dan aan een bouwkundig constructeur.


Had ik nog niet over nagedacht. Er zit een smeerput op plek waar de brug zou komen te staan. Mijn plan is om die vol te storten want wil de auto ook binnen kunnen wassen. Het zijn onze bestaande overburen waar wij het huis van hebben gekocht. Ga navragen hoe het toen gestort/bewerkt is. Thnx :thumleft:

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

01 maart 2018 23:51

https://www.twinbusch.nl/index.php?cPat ... 79e2f28295

Als je de ruimte hebt , kijk dan eens bij de een kolems bruggen. deze hebben daar een verrijdbare in het programma.

Hier is het mee mogelijk om met auto er op de brug te verplaatsen.

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

14 aug 2019 18:52

Ik heb vandaag een 4-kolomsbrug van en door Wolf Tools laten installeren. Hopelijk ga ik daar lang plezier van hebben (alleen om te stallen). Mocht er iemand een keer willen komen kijken - altijd welkom. Ze zitten zelf in Twente.
Gr, Tristan

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

15 aug 2019 0:33

Idd, alleen om te stallen is een 4 kolom ideaal, wil je ook (hobby)sleutelen zou ik een 2-koloms genomen hebben.

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

17 aug 2019 17:11

De originele vraag (o.a.) was of het problemen kon gaan geven met de drukpunten. Denk dat het bij een 2 kolommer (dus wielen los) minder gezond is voor je ophanging (bij wielen eraan laten dan) dan een vier kolommer waar de ophanging het gewicht draagt.

Til je een auto op met hangende wielen dan zit er spanning op rubbers en veren die er niet is bij normale stand. Niet erg voor sleutelwerk maar om 'm lange tijd zo te laten lijkt mij niet goed.

Dat gevoel komt wel van BMW's: de ophanging daarvan zet je vast terwijl de auto op de wielen staat met een voorgeschreven hoeveelheid gewicht op de stoelen, tank, etc, Deutsche grundlichkeit). Doe je dat niet, dan zijn de rubbers met een 10k weer kapot. Doe je dat wel dan kun je zo een ton of meer met de draagarmrubbers voort.

Wel zou ik dan of de bandenspanning heftig verhogen bij lange standtijd danwel oude banden/wielen monteren. Of je gaat echt los en maakt iets om de wielen op de normale rijstand te hebben zonder dat de banden alle gewicht moeten dragen maar nou gaat het wellicht iets te ver allemaal....

Enjoy the ride, niet teveel stallen.

Re: 4 kolom of 2 kolomshefbrug

27 aug 2019 9:39

om te parkeren is een 4 koloms beter.
een 2 koloms is gewoon niet praktisch om elke keer omhoog en omlaag te zetten moet je de armen netjes positioneren, voor je hem omhoog zegt
dan bij terug laten zakken moe je de armen uit de weg duwen voor je kan weg rijden.

En als hij lang in de lucht hangt is het nie goed voor je ophanging omdat je dempers en wielen vrij hangen.. Met 4 koloms staat ie gewoon op de wielen.



Als het echt voor de ruimte en een auto te parkeren die frequent gebruikt wordt , is een 4 koloms , een parkeer brug de beste oplossing.


Als het een project auto is die je uit de weg wil terwijl je er toch aan werkt.. dan zou ik een 2 koloms of 1 koloms (nog meer ruimte vrij in je garage) nemen..
Plaats een reactie