Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
23 jun 2018 11:22
Beste Porsche rijder,
Mijn 911 sc is aan nieuwe banden toe, niet omdat ze op zijn maar omdat er droogte scheurtjes ontstaan en ze inmiddels 10 jaar oud zijn.
ik heb 16inch fuchs velgen, dus ik zoek de volgende maten:
Voor 205/55 16
Achter 225/50/16
Voor 205/55-16 is een super gangbare maat en altijd €50 per band, achter wordt iets moeilijker. Wat ik zoek is achter een band die zich in nat weer het beste gedraagt. In droog weer geloof ik het wel met grip. We rijden altijd met zonnig weer in lente/zomer. met een plotselinge onweersbui wil ik me wel een beetje veilig voelen in de 911.
Bij banden testen valt me vooral op dat de verschillen natte remweg heel groot zijn, en ook de verschillen per jaar zijn groot.... het ene merk wint in 2016, dan het volgende weer in 2017. dus ik laat me graag door jullie adviseren.
Welke banden bevallen jullie het beste of zweren jullie bij voor je (klassieke) 911 en waarom?
23 jun 2018 13:17
Ik heb zelf even gezocht.
Op basis van de laatste test zou ik denk ik Bridgestone of Hankook kiezen.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/r ... test-2018/
23 jun 2018 13:19
Dit ga ik even volgen mijn banden liggen er volgens mij achter 12 jaar onder en voor meer dan 14 jaar ik zie geen rare dingen aan de banden. Maar de leeftijd geeft me eigenlijk geen goed gevoel. Of maakt het niet uit als ze optisch goed zijn dat ze dan ook betrouwbaar zijn?
23 jun 2018 15:37
Ik heb dezelfde maat onder mijn 3.2. Voorheen reed ik met Michelin, nu overgestapt naar Bridgestone. Beide merken bevallen me prima, ook in slecht weer. Ik zou er bij een 911 van die leeftijd meer op letten dat je banden met een N-codering koopt. Ooit Pirelli’s achter gehad zonder N-codering en de achterkant voelde ook bij droog weer behoorlijk onstabiel aan.
23 jun 2018 16:18
Ik heb jouw maten ook onder de mijne liggen, merk is Continental sportcontact met N2 codering...
Voor mij zijn ze prima, met nat weer heb ik eigenlijk weinig ervaring Met die paar regenbuien tot op heden rij ik gewoon extra voorzichtig, zeker niet lomp op het gaspedaal stampen. Hoge snelheden ook geen zoenerige gedrag, verder ook weinig van te zeggen voor die paar keer die ik op de Duitse autobahn met max. 200 km/h gehaald heb.
Trackdays of circuitdagen geen idee...mijn auto komt niet verder dan de paddock....
Voorheen zaten er Michelins op die bijna 10 jaar oud waren en die voelden steviger aan, waarschijnlijk door ouderdom; uitgeharde rubber en bijna op de slijtage nokjes...
23 jun 2018 16:33
arjan 3.0 schreef:Dit ga ik even volgen mijn banden liggen er volgens mij achter 12 jaar onder en voor meer dan 14 jaar ik zie geen rare dingen aan de banden. Maar de leeftijd geeft me eigenlijk geen goed gevoel. Of maakt het niet uit als ze optisch goed zijn dat ze dan ook betrouwbaar zijn?
Hangt af wat voor ritten je maakt.
Rondje om de kerk en van achteraf weggetjes genieten, zou ik ze ‘op’ rijden.
In de hitte naar Zuid Duitsland op de autobahn met gas erop zou ik ze vervangen.
23 jun 2018 18:15
Vervangen, het rubber wordt hard en verliest grip. Dat merk je vooral als het eens nat is op de weg.
Zo n kostbare auto en dan een paar tientjes besparen door twee jaar langer door te rijden op te oude banden??
Ik zou zelf voor michelin gaan, maar de conti sportcontact is ook prima. Pirelli hoor je relatief vaak problemen van met onbalans en vlakke stukken na stilstand. Had ik overigens ook wat met de conti sport contact. Met Michelin nooit last van gehad.
23 jun 2018 20:15
arjan 3.0 schreef:Dit ga ik even volgen mijn banden liggen er volgens mij achter 12 jaar onder en voor meer dan 14 jaar ik zie geen rare dingen aan de banden. Maar de leeftijd geeft me eigenlijk geen goed gevoel. Of maakt het niet uit als ze optisch goed zijn dat ze dan ook betrouwbaar zijn?
Ik zie wel eens klassiekers met banden van 30 jaar oud, zonder scheurtjes.... tja...
Het kan goed zijn als de auto binnen heeft gestaan, maar 10 jaar is wel zon beetje de levensduur. en met een 911 wil ik persoonlijk liever nieuw spul eronder hebben. Is een kwestie van gevoel denk ik.
23 jun 2018 20:17
Double G schreef:Ik heb dezelfde maat onder mijn 3.2. Voorheen reed ik met Michelin, nu overgestapt naar Bridgestone. Beide merken bevallen me prima, ook in slecht weer. Ik zou er bij een 911 van die leeftijd meer op letten dat je banden met een N-codering koopt. Ooit Pirelli’s achter gehad zonder N-codering en de achterkant voelde ook bij droog weer behoorlijk onstabiel aan.
betekent zo'n N-codering dit?
https://www.bandenleader.nl/advies-band ... en-porschewaar vind ik een lijst van banden die N-codering hebben?
Laatst bijgewerkt door
sev op 23 jun 2018 20:28, in totaal 1 keer bewerkt.
23 jun 2018 20:27
Om een af andere reden wil ik Duitse banden op mijn SC. Conti’s Sport Contact met N codering. ( goedkeuring Porsche)
23 jun 2018 21:20
Ik heb vorig jaar mn achterbanden vervangen door een conti type zonder N codering omdat deze niet meer leverbaar waren. Spijt.... de wang is echt te zacht en daardoor zwabber gedrag, met name bij een beetje wind.
Hier vind je de goedgekeurde banden voor jouw Porsche:
https://www.porsche.com/usa/accessories ... eapproval/
23 jun 2018 22:02
Whoehaha.
Wat betreft zwabberbandjes; geen ervaring mee en herken ik niet, maar ik rijd dan ook niet op de limiet.
23 jun 2018 22:17
Er zijn in het verleden diverse discussies geweest als het gaat om het gebruik
van verschillende merken banden onder dezelfde auto (meestal 911).
De veel gehoorde conclusie is : niet doen. Dit wordt onderbouwd door Porsche.
"Only tyres of the same make and type, with the same speed index and the same specification code (N0, N1, N2, ...) may be used on a vehicle"
23 jun 2018 22:25
Ja, voor en achter zelfde merk en type bij voorkeur,ook met N codering.
Mocht eens met de 964 op twee typen rijden, voor conti en achter michelin, dat was geen feest. Onrustig op de snelweg, slecht rechtdoor, hele baan over op hogere snelheid.
Voor ook michelins gemonteerd en toen was het weer prima.
Auto was goed uitgelijnd overigens door eeen specialist op dat gebied.
24 jun 2018 13:02
Wat betreft zwabberbandjes; geen ervaring mee en herken ik niet, maar ik rijd dan ook niet op de limiet.[/quote]
Ik wel. mijn oude 911 1984 had banden zonder N-codering. Reed niet fijn, steeds dat "zetten" in de bocht en last van zijwind.. toen dacht ik dat dat normaal was en hoorde bij een 911. Nu heb ik een sc met de juiste banden en rij ik lachend 200 met 1 pink aan het stuur. Ook met zijwind.
Dank voor de lijst van rennlist, dat bedoel ik inderdaad. Wel jammer dat dat allemaal oude modellen band zijn. Liefst heb ik een wat nieuwere receptuur en dan met N-codering. bestaat er een geupdate lijst?
24 jun 2018 14:27
op basis van deze site, zijn dit de alternatieven:
http://flatsixes.com/porsche-products/t ... ing-tires/Michelin Pilot Super Sport Tire
Michelin Pilot Sport Cup Tire
Michelin Pilot Sport Cup 2 Tire
Michelin Pilot Sport Cup+ / N-Spec Tire
Bridgestone Potenza RE050A Tire
Pirelli P Zero Tire
Pirelli P Zero Rosso Tire
Pirelli P Zero Corsa System Tire
Continental ContiSportContact 3 Tire
Goodyear Eagle F1 Asymmetric Tire
Yokohama ADVAN Sport V105 Tire
Pirelli valt voor mij af. teveel platte banden na stilstand etc. Michelin is niet te krijgen, dan blijft voor de 911sc over de Bridgestone en Yokohama advan sport. Ik vind de Yokohama het beste uit de test komen (nat weggedrag). Nu is het de vraag of iemand goede ervaringen heeft met deze band?
24 jun 2018 19:18
www.banden-giga.nlBridgestone Potenza S-02 N3
Voor 205/55/16 2x
Achter 225/50/16 2x
Totaal EUR 385,00 incl btw en verzenden.
Voor dat geld kan je nog eens een setje verslijten
25 jun 2018 11:15
sev schreef:op basis van deze site, zijn dit de alternatieven:
http://flatsixes.com/porsche-products/t ... ing-tires/Michelin Pilot Super Sport Tire
Michelin Pilot Sport Cup Tire
Michelin Pilot Sport Cup 2 Tire
Michelin Pilot Sport Cup+ / N-Spec Tire
Bridgestone Potenza RE050A Tire
Pirelli P Zero Tire
Pirelli P Zero Rosso Tire
Pirelli P Zero Corsa System Tire
Continental ContiSportContact 3 Tire
Goodyear Eagle F1 Asymmetric Tire
Yokohama ADVAN Sport V105 Tire
Pirelli valt voor mij af. teveel platte banden na stilstand etc. Michelin is niet te krijgen, dan blijft voor de 911sc over de Bridgestone en Yokohama advan sport. Ik vind de Yokohama het beste uit de test komen (nat weggedrag). Nu is het de vraag of iemand goede ervaringen heeft met deze band?
De merken en typen banden hierboven beschreven hebben een N-codering voor een SPECIFIEKE maat. Dat betekent dat voor jou 911 waarschijnlijk 90% afvalt (of meer).
Voorbeeld. De nieuwe Michelin Pilot Sport 4S heeft een N-codering voor de 991 (20 inch), maar niet voor de 997 (19 inch)
25 jun 2018 12:51
Net even gekeken nog, maar volgens mij kan je in die maten uit maximaal 3 merken kiezen;
1) Michelin Pilot Exalto
2) Bridgestone Potenza S-02
3) Continental SportContact 2
Waar bij de conti's op de website van conti zelf niet meer staan.
Ik heb gekozen voor die Bridgestone's, ook omdat ik het wel een gaaf, beetje retro profiel vind.
Jammer dat de Michelin Pilot Sport niet in die maten met N-codering zijn.
25 jun 2018 14:42
DLotus schreef:Net even gekeken nog, maar volgens mij kan je in die maten uit maximaal 3 merken kiezen;
1) Michelin Pilot Exalto
2) Bridgestone Potenza S-02
3) Continental SportContact 2
Waar bij de conti's op de website van conti zelf niet meer staan.
Ik heb gekozen voor die Bridgestone's, ook omdat ik het wel een gaaf, beetje retro profiel vind.
Jammer dat de Michelin Pilot Sport niet in die maten met N-codering zijn.
Nee inderdaad. Ik heb er nu Pilot sport op liggen en rijdt mooi strak. Ik heb daarom gekozen voor de michelins, mede ook omdat ze speciaal voor de 911 gemaakt zijn. Er is een duitse site waar ze voor en achter €410 zijn inclusief verzending. Die heb ik gekozen vanwege de velgrand bescherming, en mijn Fuchsen zijn nog heel mooi. Bridgestone is volgens mij ook prima.
https://www.atu.de/pages/shop/liste.htm ... erm=exalto
25 jun 2018 16:08
Zijn de banden speciaal gemaakt voor Porsche of goedgekeurd door Porsche?
25 jun 2018 16:56
Het laatste (goedgekeurd) is zeker zo. Het eerste (speciaal gemaakt) hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te zijn. Wat wel vaak gebeurt is dat een bandenfabrikant een bestaand band-type aanpast aan de eisen van de desbetreffende autofabrikant.
Een (hoofdzakelijk) achterwielaangedreven auto met ook nog eens het gewicht van de motor op en over de achteras vereist waarschijnlijk meer specifieke aanpassingen (zoals bv stijvere wang) dan een band voor een meer sportievere sedan/coupe/SUV met de motor vooraan.
Heb hier op kantoor iemand die vroeger bij Bridgestone R&D heeft gewerkt. Die vertelde me dat in zo een goedkeuringsproces toch veel tijd en geld (vooral voor de Porsche goedkeuring) gestoken wordt om een bepaalde merk-homologatie te verkrijgen. Een deel reverse engineering van de nieuwe auto’s om daar dan de bandontwerp op aan te passen enz.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.