Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
26 sep 2018 17:37
Bij een universeel autobedrijf heb ik een (op papier) mooie Boxster S gezien uit 2008. Slechts 40.000 km gereden, echter in het originele onderhoudsboekje boekje maar 2 stempels , de laatste in 2012 bij 16.000 km.
Volgens de verkoper daarna tot nu geen onderhoud meer gepleegd. Mijn idee is dat je zo'n auto beter kan laten staan of is dat te kort door de bocht?
Het is overigens een goed bekend staand bedrijf , en de Porsche is geleverd door Pon Leusden, waar ook de enige 2 servicebeurten zijn uitgevoerd.
26 sep 2018 18:42
Tjsa onderhoud moet elke 30k of 2 jaar. Maakt wel uit of hij elke dag gebruikt is of sporadisch op langere trips. Het laatste is gunstiger. Maak een flinke proefrit. Met zo'n lage km stand zal de prijs wel relatief hoog zijn. Zou het lekker meenemen in de onderhandelingen. Daarna als het door gaat bij een dealer of specialist een grote beurt met bougies, riem en remvloeistof laten doen. Banden uit 2008 vervangen zal ook aan te raden zijn.
26 sep 2018 19:17
Zou hier toch wel een aankoopkeuring adviseren. Lijkt me wel relevant of er EUR 1k of 6k aan urgent werk aan zit. Kijk vooral even hoe oud de banden zijn als je gaat (proef)rijden
26 sep 2018 21:07
Ik was eigenlijk bang dat er misschien motorschade zou kunnen ontstaan door het langdurig ontbreken van onderhoud en verouderde motorolie, of loopt dat niet zo'n vaart?
26 sep 2018 21:38
Ik weet niet wat de normale km intervallen zijn bij een Boxster, maar 34k lijkt nog mee te vallen. Maar die tussenbeurten zijn niet voor niets ingevoerd, dus lijkt me dat jaren met oude olie rond rijden zeker wel problemen kan geven. Wat hierboven al is gezegd, eerst akk doen. En er moet wel een hele mooie prijs op staan, anders zou ik zeker verder zoeken naar een wel goed onderhouden exemplaar. Maar het zijn jouw centen uiteraard;)
26 sep 2018 21:54
Tja, ik vraag me af of bij een akk ook eventuele schade door verouderde olie kan worden vastgesteld.
Wat betreft de prijs : het is zeker geen koopje, maar het gaat wel om een RS60 Spyder.
26 sep 2018 22:27
Bij twijfel niet doen.. zeker niet als in de prijs niet het risico zit dat de motor problemen kan hebben. Al in Duitsland gekeken? Zijn er vast meer daar en invoeren is echt prima te doen.
26 sep 2018 22:57
Ik zo bij zo'n lage km stand en geen stempels toch wel voor de zekerheid (voor zover het kan) nagaan of de km stand niet is teruggedraaid. Vraag bij de AKK of ze de uren uit de DME ook uitlezen en kijk of het een beetje klopt. Gemiddeld is ongeveer 50-60km per draaiuur.
Je kan de verkoper vragen voor een RDW Tellerrapport, dat is meer dan alleen logisch/onlogisch, je ziet dan de km standen en de datum. Bij bijna elk garagebezoek wordt de km stand geregisteerd, dus ook APK.
Wat betreft onderhoud, kijk even op OVI van de RDW hoe veel eigenaren de auto heeft gehad. Als dat er meerdere zijn kan je een Autoweek kenteken rapport kopen. Die geeft je een lijst van hoe lang vorige eigenaren de auto in bezit hebben gehad. Dat in combinatie met het tellerrapport kan je inzicht geven of de auto gewoon lang heeft stil gestaan of dat de vorige eigenaar heeft geknibbeld op onderhoud.
26 sep 2018 23:51
RS60 Spyder. Nice! Was dus makkelijk te vinden online. Het is een originele NL auto met een logische tellerstand. 3 eigenaren waarvan de laatste hem een jaar heeft. Gelet op de staat op de foto's en het type wagen geloof ik de tellerstand ook wel. Maar even het aantal bedrijfsuren laten uitlezen kan geen kwaad. Gelijk naar het overrev rapport kijken (gaat in 6 stappen. De laatste 2 a 3 zijn potentieel foute boel als ze minder dan 200 uur geleden zijn). Wel raar dat de huidige eigenaar niet al het onderhoud verleden jaar heeft laten doen bij aanschaf. Ben benieuwd wat daar het verhaal van is.
Mooie advertentie. Er staat wel 2 keer dat hij een volledige onderhoudshistorie heeft. Je zou liever lezen dat de historie niet volledig is omdat er iemand tussentijds olie vervangen heeft
De standaard aankoopkeuring zal inderdaad de schade door oude motorolie niet boven water brengen. Je zou eigenlijk de olie die er uit komt en het opengeknipte oliefilter willen zien. Ik zou zeker voor de aangeboden half jaar Bovag garantie gaan. En dan het eerste half jaar de eenmaal warmgereden motor niet sparen
27 sep 2018 9:33
Het kan ook meevallen. Oliewissel is een werkje van niks, als je dat zelf doet heb je geen stempels. Gewoon een goede AKK (laten) doen en met die kennis gaan onderhandelen.
27 sep 2018 9:46
maar als de prijs dus gewoon marktconform is (dus zonder dat het achterstallige onderhoud erin zit), dan laat je dit toch staan mi? Of zie ik dit nou verkeerd? Het is geen super speciale zoals een 959 of 964 speedster waarvan er maar 3 te koop staan, dus als je verder zoekt over de grens vind je vast dezelfde maar dan wel met volledig onderhoud. Lijkt me toch een stuk minder risicovol want je weet helaas niet met een akk of dit achterstallige onderhoud funest is geweest. Maar is maar mijn mening
27 sep 2018 10:12
Idd, waarom het risico nemen, laten staan en op zoek naar de volgende.
27 sep 2018 11:56
Een keertje wat langer met de olie rondrijden hoeft niet direct fataal te zijn. Is natuurlijk niet aan te raden. Je zou als de ‘oude’ olie nog niet is vervangen knn opvangen en opsturen ter analyse. Als daar niets schokkends uitkomt qua eigenschappen en samenstelling, zuurgraad, water/benzine gehalte in de olie dan is er eigenlijk weinig aan de hand wat het olieprobleem betreft.
Blijft de vraag natuurlijk of ze er al niet snel andere olie in hebben gedaan.
27 sep 2018 12:06
Daarom. En de grootste vraag blijft, waarom zou je een Boxster niet voor hetzelfde bedrag ergens anders kopen, en dan zonder deze historie (of beter, non-historie)?
27 sep 2018 12:26
Een reden kan zijn dat het een RS60 Spyder betreft, daarvan zijn er 14 verkocht in Nederland.
Anderzijds is het de vraag of het prijsverschil met een " gewone " Boxster S met kloppende onderhoudshistorie niet te hoog is.....
40 K is niet niks voor een Boxster 987 uit 2008, op het forum werd recent een super mooie 2013 Boxster 981 met weinig kilometers verkocht met vraagprijs 49 K...
27 sep 2018 13:54
als de prijs erna is zou ik het wel durven om hem te kopen.
En wie weet is er wel onderhoud gepleegd. ik doe zelf mijn onderhoud bij mijn auto's waarbij ik de facturen bewaar en een overzichtje bijhoud met onderhoud als het voor de auto van belang is, dus wel onderhoud maar geen stempelt in het boekje.
Ik zou wel bang zijn van rubbers, keerringen enz want die drogen uit.
27 sep 2018 14:13
Butzi2 schreef:Een reden kan zijn dat het een RS60 Spyder betreft, daarvan zijn er 14 verkocht in Nederland.
Anderzijds is het de vraag of het prijsverschil met een " gewone " Boxster S met kloppende onderhoudshistorie niet te hoog is.....
40 K is niet niks voor een Boxster 987 uit 2008, op het forum werd recent een super mooie 2013 Boxster 981 met weinig kilometers verkocht met vraagprijs 49 K...
uiteraard volledig aan jou, maar ik zou toch even kijken in Duitsland, een korte blik op autoscout geeft 7 van deze Boxster's. Maar nogmaals, je moet doen waar jij je goed bij voelt. Succes!
27 sep 2018 17:27
Mooie kleurencombi
27 sep 2018 18:15
@ Wolfmann : klopt, ook Fries
27 sep 2018 18:40
Ik zou het wel durven. 30k km op de olie rijden is niet dodelijk, als het oliepeil maar ok is/was.
Ik zou een AKK doen en de computer laten uitlezen om de kms en overrevs te controleren. Als OK en prijs “in range”, zie ik niet direct een probleem.
27 sep 2018 19:27
Alle argumenten zijn hier inmiddels wel besproken. Laat aub weten wat je besloten hebt
27 sep 2018 19:52
Ik zou me meer zorgen maken over het feit dat het een tippie is. Km stand lijk zo op de foto’s gemeten te kloppen.
27 sep 2018 20:10
Oei een tiptronic idd ... kijk maar verder dan
27 sep 2018 20:17
Ik zou de km-stand niet vertrouwen. Het stuur is nogal versleten voor 40.000 km. NAP is niet zaligmakend. Tussen beurten in kun je de km-teller ook even terugdraaien...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.