Porsche is een naam die ik me herinner uit mijn kindertijd. Ik herinner me het achterin rijden in Knokke met mijn grootouders in hun Saab 93, mezelf aan het afvragen hoe het zou zijn om achterin een 911 te zitten. Destijds was het de tijd van de 964 en 993. Later het werd het verzamelen van modelauto's, het maken van tekeningen van het Porsche-embleem en op zoek naar mijn eerste Porsche toen ik 16 was (uiteraard nog steeds aan het dromen). Toen keek ik naar een 944, want die was wat ik me kon veroorloven.
Hoe dan ook, ik heb uiteindelijk nooit een 911 gekocht omdat ik de centen niet had, er waren andere prioriteiten.
Ik ben 7 tot 8 jaar geleden mijn eigen zaak begonnen en vanaf dat moment hield ik de 911-markt in de gaten. Helaas is die sterk gestegen en had ik misschien sneller moeten kopen maar ik had een doel. Eerst keek ik naar een 993, daarna evolueerde het naar de 964.
Het doel veranderde niet, maar het einde keek leek steeds verder weg. Ik heb in de tussentijd een huis gebouwd, 2 prachtige kindjes gekregen, een tweede bedrijf gestart.
En vanaf het begin van de zomer kon ik op zoek gaan naar mijn Porsche, een 964. De klassieke 911 vorm, een goede mix tussen oud en nieuw. Korte productietijd.
Toen ik actief aan het zoeken was, heb ik hier tevens een topic geplaatst op het forum. Nu, de zoektocht is niet gemakkelijk, maar aan de andere kant dacht ik ook niet dat ik er zo snel een zou vinden. Ik heb in totaal 11 auto's gezien. Heel veel rotzooi op de markt...
De laatste die ik heb gezien was vorige week vrijdag en hij zag er goed uit. Had historiek (facturen, onderhoudsboekje, etc), C4, schuifdak, geen achterruitwisser, propere motor, cup 1's, goed onderhouden en binnen mijn budget. Precies wat ik zocht, behalve de kleur.
Ik was er niet zeker van toen ik foto's zag (voordat ik de auto bezocht). Mijn vrouw vond het zeer mooi, stijlvol zei ze. Aanvankelijk was mijn droom om een Murano Groene te vinden. Wetende dat dit onmogelijk is keek ik naar heel wat kleuren, maar toppers vond ik rood, nachtblauw, oak green & forest green.
Hoe dan ook, ik heb een AKK laten doen bij Porsche Classic Center Gelderland. Ze hebben ongeveer 3 uur naar de auto gekeken, kwamen me toen halen om alles door te nemen en mee te gaan met de monteur op de proefrit. Een geweldige ervaring, en wat een plek om te bezoeken! Kreeg een rondleiding in de werkplaats enz. Was top!
AKK-resultaten, motor en transmissie zijn gezond en goed. Geen zichtbare roest. Ze vertelden me dat het een auto van 30 jaar oud is en dat ze veel kritiek hebben als ze een AKK doen. Veel rubbers die oud zijn en aan vervanging toe zijn, achterklep veerpoten zijn zwak, gordijn bij de spoiler aan vervanging toe, losse raamknop, uitlaat rammelt wat.... Dingen die ik op eigen tempo kan vervangen / repareren maar geen grote problemen.
Ik kocht de wagen als een rijders/liefhebberswagen. Ik was niet op zoek naar een concourswagen, maar een eerlijke auto waar ik van kan genieten met een paar kleine problemen die ik op termijn zou kunnen repareren of vervangen. Het resultaat van de AKK was dus perfect voor mij.
De kleur in het echt is mooi, sportief, elegant, stijlvol. En het is blijkbaar vrij zeldzaam.
Dus hierbij mijn Linen Metallic 964 C4 uit 1990 met 193k km's.
Foto's van de dealer geven de kleur veel beter weer:
Heel straf, toevallig, maar er stond wel geen Murano Groene naast zeker?! Hoe groot kan het toeval zijn. De kleur hadden ze nog niet gezien bij Gelderland.
Het leek me wel een teken...