Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
14 jan 2021 11:56
Eigenlijk is het een triest gegeven dat de ICE zal uitsterven terwijl daar zo'n pareltjes tussen zitten. Er zijn, en dan zeker wat Porsche betreft, vele iconische en liefhebbers exemplaren die een roemloos statisch einde zullen kennen. Vanaf 2030 geen ICE verkoop meer in het VK. En dat is nog maar een begin. Waarschijnlijk zal naar de toekomst toe het gebruik van de ICE ook zo zwaar belast worden dat het absoluut onmogelijk is (uitgezonderd de zeer begoede eigenaars) er nog gebruik van te maken.
Vanzelfsprekend versta ik de ommekeer vanuit het milieu standpunt maar anderzijds vind ik ook dat de echte vervuilers (industrie, scheepvaart, luchtvaart en de ontbossing op grote schaal, vooral in Brazilië) niet aangepakt worden. Het is alweer de "easy money" oplossing waarvoor gekozen wordt. Iedereen in een EV (dus iedereen naar de dealer voor een nieuw vervoermiddel) en de ICE doodbelasten.
Tevens vraag ik me af hoe men er in zal slagen voldoende capaciteit te creëren wat de productie en de infrastructuur aangaat om dan al die EV's op te laden. Kernenergie wordt verketterd en moet asap worden afgebouwd (in België tegen 2025). Wat is het alternatief? Zonne energie of windmolenparken kunnen nooit voldoende elektriciteit opwekken om aan de vraag te voldoen vandaag, laat staan als alles met batterijen moet gaan rijden. Men wil terug gas centrales gaan bouwen, alsof dat niet onuitputtelijk en vervuilend is.
Ik ben benieuwd hoe deze puzzel in mekaar gaat passen.
14 jan 2021 13:15
Ik denk dat er wel uitzondering gemaakt gaat worden voor niche-merken. Maar het zal zeker veel duurder worden om fossiel te rijden. Ik vind het prima, die paar duizend fossiele kilometers mogen van mij best wat kosten. Samen met de DD elektrisch is de ideale combi.
Vwb kernenergie; hierover is de mening in NL behoorlijk aan het schuiven, en terecht. Super veilig en superschoon.
Qua infrastructuur is er wel een uitdaging, zeker in België
Automonteurs omscholen naar laadpaalinstallateurs lijkt me een goede oplossing.
14 jan 2021 14:07
Ik ben vooral benieuwd hoe de EV klassieker markt zich gaan ontwikkelen. Krijgen we over enkele jaren bijvoorbeeld een stelletje hipster millenials die allemaal rondrijden in getunede Mitsubishi miev's en daardoor een bubbel gaan creëren
14 jan 2021 14:11
@Johann; ik denk niet dat er nog wat getuned gaat worden in de toekomst; voor de jeugd van nu en de toekomst is een auto een vervoermiddel, net als muziek 'behang' is geworden. De autogekte die wij als kids hadden is bijna niet meer terug te vinden. Helaas maar het is niet anders..
14 jan 2021 14:16
Betekend dit dan dat dan ook de klassiekermarkt in gaat storten, omdat er geen liefhebbers meer overblijven? Dit wordt namelijk al een tijdje gezegd, maar het is nog niet echt te zien
Ik bedoel, er is niemand meer die pre-war auto's nog kent uit hun jeugd en er daarom een wil hebben. Toch blijft de markt voor deze auto's heel stabiel.
14 jan 2021 14:21
Ik heb nog niet alle hoop opgegeven, ik zie nog met regelmaat broekies die met de vinger wijzen, blij roepen en zwaaien als ik langs rijd met de GT3 of 931.
Nostalgie is een sterke driver, en de nostalgie naar ICE auto's zal de markt volgens mij nog heel lang goed houden.
Denk bijvoorbeeld aan de groeiende groep antisocialmedia mensen die graag disconnected willen leven. Voor hun is een EV een no go
14 jan 2021 14:23
Ach ja. Bugatti's werden in de jaren 50 ook tegen schrootprijzen verkocht.( lees Bijvoorbeeld "de Slapende schoonheden"en "het lot van de slapende schoonheden") Dus wie weet hoe het allemaal gaat lopen.
14 jan 2021 14:26
mbembe schreef:voor de jeugd van nu en de toekomst is een auto een vervoermiddel, net als muziek 'behang' is geworden. De autogekte die wij als kids hadden is bijna niet meer terug te vinden. Helaas maar het is niet anders..
DAT gaat zeker niet helpen om nog randactiviteit voor ICE in stand te houden. Ik ben, mede dankzij mijn vader een echte petrolhead. Mijn dochter is de enige van vijf kinderen die dat dan weer van mij heeft overgekregen ... het sterft uit, de enkeling (die bewonderend naar een Porsche kijkt) daargelaten.
14 jan 2021 15:18
Cazzo Super Veloce schreef:Maar het zal zeker veel duurder worden om fossiel te rijden. Ik vind het prima, die paar duizend fossiele kilometers mogen van mij best wat kosten. Samen met de DD elektrisch is de ideale combi.
Akkoord, maar mits men enkel het gebruik en niet het bezit gaat taxeren zoals inschrijving en jaarlijkse rijtaks (bij jullie heet dit wellicht anders). Ik doe zelf ook Max. 2000 Km/jaar met mijn roadster dus het zal me niet boeien als benzine 5€/liter zou kosten maar als de nooit genoeg hebbende overheid zijn hebberig oog laat valllen op hobby auto bezitters... hier in BE is de fiscaliteit voor mobilhomes - toch een serieus luxeproduct - belachelijk laag, dat begrijp ik dan weer niet.
14 jan 2021 16:01
Ik krijg beroepsmatig wekelijks wel 2 /3 verzoeken om een verzameling te mogen bezichtigen omdat de eigenaren er afscheid van willen nemen. Nageslacht ziet er niks in en heeft liever de cash van de erfenis. MOrgen weer op pad naar een verzamelaar met 100+ auto's. Verder zie ik dat er in de klassiekerwereld een verschuiving is naar Youngtimers. Klassiekers verkopen lastiger, zeker Engels op dit moment waar 15 jaargelden de MK2's Healey's en TR6-en en MGB's niet aan te slepen waren. 911-jes is de hitte ook wel uit. Er is een enorme voorraad in Nederland en Italië aan allerlei klassiek en youngtimer spul. De grootste vraag komt uit Frankrijk. Over het algemeen zijn de verkopers wel optimistisch over de toekomst want bijna iedere auto die ik onder ogen krijg "is een enorme goede investering want gegarandeerde waarde vermeerdering".
Verder is het wel bijzonder (los van de subsidies waarschijnlijk) dat er in (olieland) Noorwegen verleden jaar meer nieuwe EV's dan ICE's zijn verkocht. Maar daar kan olieboer Olaf wel wat over vertellen denk ik.
14 jan 2021 16:19
Giulia, dat zijn interessante inzichten, bedankt om te delen!
Ik kan mis zijn maar was jij niet in de wijnsector actief (of nog steeds)?
Mijn broer heeft recent aan zijn UK collectie (Elise / MG TF / classic Mini Cooper / een Morris Van met houten panelen, ken het model niet) 2 Triumphs toegevoegd, een Bordeaux rode Spitfire en een erg bruut klinkende blauwe TR6. Mij zegt het weinig qua rij ervaring, maar erg fraai vind ik ze wel.
14 jan 2021 16:29
Ik ben net op tijd gestopt in de wijnsector (drink en spaar het nu alleen nog maar). Daarna heb ik van mijn 33 jaar (hobby)ervaring met klassiekers een superleuke baan kunnen maken.
14 jan 2021 16:44
gaat het hele auto bezit niet veranderen van eigen auto naar auto delen, ICE naar EV is dan nog maar een kleine wijziging,. Zeker voor auto liefhebbers zoals wij. Wie gaat er nu een deel auto staan poetsen en liefhebben? Mbt tot EV heb ik toch wel de hoop dat het waterstof gaat worden, nog steeds electriciteit voor nodig, maar eerder in het proces. Minder belasting van net door het land etc.
Ondertussen hopen dat we nog wel even in de huidige P's kunnen blijven rijden, wellicht minder als DD, maar daardoor wellicht wel een grotere lach op het gezicht...
14 jan 2021 16:48
2.2VTEC schreef:Ik kan mis zijn maar was jij niet in de wijnsector actief (of nog steeds)?
Ja, doen ze ook, de mannen en dames van Cata.
Dat de markt qua oldtimers verandert is logisch denk ik, generaties hebben hun eigen hobby's en interesses.
Zo is de laatste 10 jaar ook de markt van bijv. postzegels ingestort, grote groepen verzamelaars sterven uit, te weinig nieuwe aanwas.
Enige wat wel blijft zijn de echte zeldzame stukken, maar dan meer als investering, net als kunst, wijn, etc.
Ik ben vooral benieuwd wat er met de markt van youngtimers (nu en over 3-5 jaar) gaat gebeuren in relatie tot de ontwikkelingen t.o.v. elektrisch rijden. Liefhebberij blijft, maar als 't lastig wordt om te tanken, je steden niet meer in kan, het heel duur wordt maandelijks, etc; dan zal denk ik toch een grote groep afhaken, met directe gevolgen voor de waarde.
14 jan 2021 17:28
Ik ben te laat ingestapt in het hele Porsche gebeuren helaas en geniet nog maar net iets meer dan een jaar van mijn jeugddroom. Ik wil vooral blijven genieten en rijden met dat ding en hoop dus echt dat het niet onbetaalbaar wordt. Ik heb de Porsche niet gekocht als investering dus waardevermindering, tjah, het is wat het is.
Als tweede wagen een EV vind ik trouwens prima. Wel jammer dat het niet mogelijk is deze op te laden met "eigen" elektriciteit want ik heb een dak vol zonnepanelen. De overproductie gaat het stroomnet in (waarvoor we in België moeten betalen, het zogenaamde prosumenten tarief berekend op het nominale vermogen van je installatie) en de elektriciteit die je opneemt moet je betalen. In de huidige trend van herbruikbare energie ook niet heel logisch.
14 jan 2021 18:43
Of de ICE echt uit gaat sterven ... ik betwijfel het, althans ... of dat binnen "no time" is na het stoppen/leveren van nieuwe ICE's
Kijk eens om je een wat de gemiddelde leeftijd van de auto;s om je heen is ... even de nieuwe leasebakken niet meegerekend
Elektriciteit opwekken door middel van waterkracht is schoon, maar kan maar op beperkte plaatsen ter wereld ... dan heb je inderdaad nog wat zonnepanelen en kernenergie.
Windmolens zijn niet rendabel en zeker niet goed voor de natuur .... Biogas, daar wil men (nog) niet aan omdat er geen verdienmodel in zit
giulia schreef: Er is een enorme voorraad in Nederland en Italië aan allerlei klassiek en youngtimer spul. De grootste vraag komt uit Frankrijk..
Frankrijk - wat eerder leeg-geroofd werd .. als het om youngtimers ging
Je ziet nu ook weer dat de klassieke 911jes en zelfs de eerste genaretie Boxsters in Duitsland weer wat duurder worden ... ergo: gaat er weer een hoop (terug?) naar Duitsland.
Een aantal jaren geleden zag je die trend ook .. eerst haalde heel NL half duitsland leeg en een paar jaar later draaide het verhaal zich weer om.
Johann schreef:Ik ben vooral benieuwd hoe de EV klassieker markt zich gaan ontwikkelen
Ik ook --- worden dat standaard oude EV's die dan opeens trendy zijn ... of hebben we het over iconen, zoals de Ford Mustang, Porsche 911 etc waarbij men de ICE gaat vervangen voor een elektromotor
14 jan 2021 19:31
giulia schreef:Ik ben net op tijd gestopt in de wijnsector (drink en spaar het nu alleen nog maar). Daarna heb ik van mijn 33 jaar (hobby)ervaring met klassiekers een superleuke baan kunnen maken.
1) wat gaat er mis in de wijnsector?
2) dat klinkt heel leuk! Vertel
14 jan 2021 20:28
Ik geloof wel dat EV een 'disruptive technology' is, zoals b.v. de digitale fotocamera.
De aanschafprijzen zijn nu nog wat hoog, maar al flink aan het zakken.
Omdat onderhoudsprijzen heel laag zijn en stroomkosten ook is het voor veel mensen al wel interessant.
Dat gaat de grote meute ook nog wel zien als de aanschafprijzen nog verder dalen.
Ik denk dat het dan snel gaat en de overheid helemaal niets meer hoeft te verbieden, dan stort de vraag naar nieuwe ICE's in.
Zelf vind ik dat een heel goede zaak, nog niet eens zo voor het milieu, hoewel benzine natuurlijk eindig is, maar zeker ook om onze afhankelijkheid van het Midden Oosten te verminderen. Hoewel we ook olie nodig hebben voor plastics.
Eerlijk gezegd denk ik dat rond 2030 de zelfrijdende auto's ook wel een feit zijn en dat vanaf dat moment het bezit van auto's ook afneemt.
Voor veel mensen is een auto de 1 na duurste aanschaf in hun leven (na het huis) en de gemiddelde auto staat meer als 95% van de tijd stil.
Als auto's zelf rijden zal een Uberdienst veel interessanter zijn, hoewel de vraag naar mobiliteit in de spits natuurlijk veel groter is dan daarbuiten.
14 jan 2021 20:51
Brandstofmotoren zullen de komende 20-30 jaar nog niet uitgestorven zijn. Op dit moment is de elektrische infrastructuur in NL nog niet capabel om zoveel energie door het net te leiden.
Ik verwacht een combinatie van benzine/diesel uit olie, zogenaamde "e-fuels" of synthetische brandstof en EV's.
Vooral voor het zware wegtransport is waterstof een goede optie dat tevens dienst kan doen als buffer bij wind- en zonpiekbelastingen.
Zie ook:
https://npokennis.nl/longread/7524/waar ... nnepanelen
14 jan 2021 21:04
Denk dat hehe gelijk heeft. Zeker als je geen petrolhead bent is een EV ideaal, en 99% is geen petrolhead.
EVs zullen ICE's vanzelf verdringen, ook als de fiscale voordelen er niet meer zijn.
Zelfrijdende auto's zie ik dan weer niet zitten, ik wil zelf "in control" blijven, maar misschien dat de jongere generatie daar heel anders over denkt.
Waterstof is kansloos voor personenauto's want minder efficiënt, geen infrastructuur, duur en onderhoudsgevoeliger.
14 jan 2021 21:32
De afhankelijkheid van het Midden Oosten verschuift, voor zover al niet nu al het geval, naar China. Daarom zou ik geen MG of Polestar kiezen al maken ook andere merken volop gebruik van China. Batterijen komen ook vaak uit die hoek en alle grondstoffen voor de huidige batterijen hebben ze ook al grotendeels onder controle. De Afrikaanse landen krijgen de mijnen pas terug als ze leeg zijn.
Einde vh jaar weer een nieuwe lease DD. Hopelijk nog (met) een ICE (vind ik makkelijker voor wintersport, want hoop weer minimaal 3x in een seizoen te gaan) .
14 jan 2021 21:42
Mee eens, Afhankelijkheid van China moet je ook niet willen. Hier ook nevernooitniet een Chinees.
Vooralsnog komen de batterijen van Tesla van Panasonic uit Japan, maar Tesla heeft niet voor niets een gigafactory in China gebouwd...
Hopelijk komt de productie voor Europa straks uit Berlijn.
14 jan 2021 22:13
Ik heb aandelen Tesla en ook wel wat aandelen NIO (Chinese EV bouwer)
Of je het leuk vindt of niet, lijkt het toch die kant op te gaan.
Vooral de wintersport houdt mij ook tegen om een EV te kopen als daily (we hebben al een Leaf staan als boodschappenauto)
Maar met 1 week wintersport per jaar is dat voor mij eigenlijk ook niet rationeel.
Voor nu blijf ik in ieder geval lekker aandelen EV kopen en ICE rijden
14 jan 2021 22:32
En paar keer per jaar met de EV naar Zuid Frankrijk of Spanje is ook nog geen lolletje ...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.