Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

01 maart 2021 21:02

Zo'n drie maanden geleden mocht ik mijn eerste Porsche ophalen. Een 718 (982) Boxster met PDK. Als je me dat verteld had toen ik 10 jaar geleden begon met m'n eerste baantje, had ik je voor gek verklaard.
Maar het is toch echt gelukt! Na 3 maanden vind ik het wel tijd om mijn ervaringen te delen voor eventuele toekomstige kopers.

Waarom een 982:
Tweezitter cabrio's zitten in m'n bloed. Al een jaar of 10 rij ik roadsters. Van de Mazda MX-5 (NC) tot de BMW Z4 (e89 35is).
De Boxster was één van de weinige 'betaalbare' roadster die ontbrak in m'n lijstje. Het was eigenlijk een vrij logische opvolger van de Z4. Maar toch verscheen hij pas na een half jaar zoeken op mijn radar. Ik had mijn filters ingesteld op maximaal 65000 euro, bouwjaar vanaf 2017, maximaal 15000km en tweezitter cabrio. De 987 vond ik veel te oud en de 981 viel buiten de bouwjaar en kilometerfilters. De 982 vond ik wel interessant maar ik heb er niet op gezocht omdat ze toch niet binnen het budget zouden vallen.

In november heb ik bijna een Jaguar F-type gekocht maar op het laatste moment werd de auto onder m'n neus weggekocht terwijl ik al een overeenkomst had met een dealer.
Op dat moment zocht ik 'per ongeluk' zonder prijsfilter en kwam er een 718 Boxster op m'n scherm te staan die NET boven de 65k te koop stond. In mijn ben ik dezelfde middag nog gaan proefrijden. 3 dagen later kon ik hem ophalen! De uiteindelijke onderhandelde aanschafprijs zat op €58750. Inclusief volledige garantie en zonder inruil. De auto is niet te onderscheiden van nieuw! Er zit geen vlekje/krasje/veegje op. Zowel binnen als buiten. Ik heb de Jaguar dealer nog een vriendelijk bedankje gestuurd. Door zijn streken ben ik uiteindelijk bij een (by far!) superieure Porsche terechtgekomen.

De noemenswaardige opties:
- PDK
- 64 liter tank
- 20" Carrera Classic wielen
- ACC Adaptive Cruise Control + PAS Porsche Active Safe
- LCA Lane Change Assist
- PDLS+ Porsche Dynamic Light System Plus LED headlights with dynamic cornering lights
- Dynamic high beam for PDLS+
- ParkAssist front and rear
- Bose sound system
- Sports exhaust system PSE
- Multifunction steering wheel with heating
- CarPlay & Android Auto support

Afbeelding

Mijn ervaring:
In de normale stand is de 718 heel beschaafd. Prima om rustig mee door het centrum van een rustig dorpje te rijden. Je zal niemand tot last zijn. De koude start is ook niet te luidruchtig.
De PDK schakelt op, voor mij, logische momenten als ik rustig wil rijden. Zelf zou ik het niet anders doen dus als de auto in 'normal' staat laat ik de PDK daarom meestal automatisch staan.
Standaard staat in normal het start/stop systeem altijd aan totdat je het bewust uit zet. Persoonlijk vind ik het een hele vreemde feature op een sportauto. Maar goed, het zal wel voor de emissieregels zijn. Ik had liever gezien dat hij de laatste stand zou onthouden.

Zodra je de auto in sportstand zet transformeert hij. Het start/stop systeem gaat uit. De kleppen in de sportuitlaat gaan open en hij begint lekker te brommen. Het voelt echt alsof je een enthousiast hondje wakker maakt. Hij moedigt je aan om snelheid te maken.
Ook in sport schakelt de PDK voor mij logisch. Toch zet ik hem eigenlijk altijd handmatig. Dan zijn de shifts zo belachelijk snel! En als je doortrekt in de toeren dan veroorzaken de shift ook een heerlijke 'blaf'!. Laat je het gas hoog in de toeren los dan trakteert hij je op een flink aantal harde gevoelige IMS Lager en gerommel. Ik weet dat het waarschijnlijk nep is. Maar...I DON'T CARE! Het 9-jarige jongetje in me blijft er maar om lachen. En m'n vriendin kan juist daarom weer lachen ;) Het starten van de auto in sportstand is ook geniaal. Als je het leuk vindt om mensen te laten schrikken in een parkeergarage!

De wegligging is gewoon precies wat je van een lichte middenmotor verwacht. Door het bescheiden (maar ruim voldoende) vermogen van 300pk kan je jezelf niet in al te veel nesten werken. Als je het toch te bont maakt vangen de elektronische vangnetten hem perfect op. Ik ben absoluut geen coureur. Maar ook met de traction control uit kan ik hem, als newbie, prima aan. Het vermorgen vind ik eigenlijk ook prima. De auto sprint in 4.7s naar 100km/u en door de turbo heb je onderin altijd kracht genoeg. Meer is altijd leuker maar het komt niet voor dat ik meer wil tijdens het rijden.

Omdat ik door de online reviews twijfelde aan de 4-cylinder in de 982 heb ik ook een ritje gemaakt in een 981 Boxster S. Mijn conclusie was heel duidelijk. De 4-cylinder is in alles superieur, behalve het geluid. Ik ben niet iemand die uit principe iets niet wil omdat 'het niet zo hoor!'. Het verbruik is ideaal vergeleken met de vorige generatie. Vorige week heb ik een ritje van 40km naar kantoor gemaakt en 1 op 17 gereden. Dat was uiteraard met 100 op de snelweg, maar het kan gewoon!

De negatieve punten:
Het 'ackerman effect' waarbij de banden op lage snelheid en grote stuuruitslag springen/schuren.
Het motorgeluid bij lage toeren. Het is beter na het uitschakelen van de 'soundaktor' maar echt fijn is het niet.
Het knopje van de stuurverwarming. Bij elke scherpe bocht staat die verdomde verwarming weer aan... :)
Er komt vocht in de achterlichten na het wassen. Dit schijnt een bekend en vreemd genoeg een geaccepteerd probleem te zijn.
Hij staat door het ontbreken van het PASM nogal hoog op z'n poten.

Afbeelding

Opties die ik toe zou voegen:
- PASM

Opties die ik weg zou laten:
- Stuurverwarming
- Adaptive cruise control

Mensen die dit lezen en twijfelen over de 4-cylinder: Ga hem eens gewoon proberen en stap daarna in de vorige generatie met 6 cylinders. Je zal verbaasd zijn.
Ik weet zeker dat we nog heel veel plezier gaan beleven aan deze auto!
Laatst bijgewerkt door ErikR op 01 maart 2021 21:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

01 maart 2021 21:09

Leuke review, en mooi dat je er zo blij mee bent :cheers: :drive:

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

01 maart 2021 21:09

Mooi verslag Erik. Het gaat wel leven zo.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 9:29

Mooi verslag, alleen jammer van dat gevoelige IMS-lager :lol:

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 9:37

Cazzo heeft ook maar een autocorrect foutje nodig om weer te beginnen over dat lager, haha. Maar hij leest alles over die waterkokers dus stiekum is hij er wel mee bezig.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 10:00

Cazzo Super Veloce schreef:Mooi verslag, alleen jammer van dat gevoelige IMS-lager :lol:

Haha dit forum vervangt 'k-n-a-l-l-e-n' door 'gevoelige IMS Lager'. Bijzonder creatief :wink:

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 10:14

De forum software leest knallen en denkt onmiddellijk dat het over het IMS lager gaat. Hilarisch.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 10:24

dirty gertie schreef:Cazzo heeft ook maar een autocorrect foutje nodig om weer te beginnen over dat lager, haha. Maar hij leest alles over die waterkokers dus stiekum is hij er wel mee bezig.

Ja hoor, de volgende auto voor Mw Super Veloce is een Boxster GTS in groen :drive:
(duurt nog wel een paar jaar 8) )

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 11:13

Dit forum doet helemaal niets met knallen, mag je prima gebruiken. En de dag dat de 996 en 986 op waarde geschat worden, is de dag dat ik de censuur op dat woord weghalen. :salut:

@ErikR ijn dat je schick heb van je wagen, de 718 is ook subliem! Nu mog een Armytrix uitlaat eronder en je bent verlief op het geluid.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 12:53

Interessant! Ik ben normaal nooit zo van de modificaties.
Maar aangezien ik de 718 toch een stukje (1-2cm) lager wil hebben zal ik dan ook tegelijk eens kijken naar de uitlaat.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 13:08

Leuk om te lezen en dat knopje stuurverwarming is herkenbaar maar ben er inmiddels aan gewend en heb er de laatste periode wel van genoten en zal het niet meer willen missen.

Zelf had ik voor mijn vorige Boxster 987 een Z4 (E85) 3.0is en onder de Bimmer liefhebbers wordt nogal eens smalend gepraat over de Boxster maar onbekend maakt onbemind als ik jouw ervaring zo lees.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 13:09

Je zou ook een 200 cell kat update bij Carnewal kunnen overwegen. Kost minder dan een compleet systeem, geluid is vele malen lekkerder (geen dreun of storingen). En hij doet ook in onderstellen dus je zou er een combi van kunnen maken :wink:


http://www.carnewal.com/products/982/p8 ... at-Upgrade

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 13:24

Sander911 schreef:onder de Bimmer liefhebbers wordt nogal eens smalend gepraat over de Boxster maar onbekend maakt onbemind als ik jouw ervaring zo lees.

Vreemd... Ik had het 'topmodel' van de E89 en die kan de 982 op geen enkel vlak bijhouden.
Het zijn ook totaal verschillende auto's. De Z4 is zwaar, soft en comfortabel. Een prima cruiser maar het is echt geen 'sportauto'. De E89 is gewoon te soft.
Ik heb daarvoor ook een E85 gehad. Die beviel me eigenlijk beter door de softtop en betere wegligging. Maar helaas stond het differentieel op klappen.
De nieuwe Z4 M40i heb ik ook proefgereden voordat ik bij de 982 uitkwam. Die is beter dan de e89 maar nog steeds geen sportauto. Weer een cruiser.

En ik zal eens gaan kijken bij Carnewal. Thanks!

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 16:03

Mooi verhaal met dito review :thumleft: Veel :drive: plezier met jouw Boxster en natuurlijk aan en op dit forum voor de echte Porsche liefhebbers :) :salut:

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 18:42

ErikR schreef:Het 'ackerman effect' waarbij de banden op lage snelheid en grote stuuruitslag springen/schuren.


Gaat vanzelf weg als het warm weer wordt/is.


ErikR schreef:Het knopje van de stuurverwarming. Bij elke scherpe bocht staat die verdomde verwarming weer aan... :)


Weet niet welk stuur je hebt, maar het knopje zit toch aan de achterzijde tussen de 2 "verbindingsstukken" van de stuurrand en de naaf? Dit is al mijn 3e P met stuurverwarming en nog nooit gehad dat het per ongeluk aan gaat. Wrs hou je je vingers gebogen om het stuur als je een bocht neemt; iets dat ik niet doe omdat als het stuur eens onverwacht uit je handen glipt, je je duim kan breken (gehoord van professionele racers).

Veel :drive: plezier met je mooie 718!

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 20:27

Hier zit ie aan de achterkant.
Afbeelding

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 20:29

Leuk allemaal hoor. Herkenbaar. Ik heb een S.

Als je nog mijn drie leukste accessories kan aanbevelen. Ik heb een Alcantara stuur laten installeren (had de toen direct stuurverwarming opeens bij), Een Alcantara bekleding van de klep waar je arm op leunt met logo. En ik heb daarna zelf in dezelfde Alcantara de PDK knop laten doen. Erg mooi en vooral het stuur ligt fantastisch in het handje!

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 20:32

Flash schreef:Je zou ook een 200 cell kat update bij Carnewal kunnen overwegen. Kost minder dan een compleet systeem, geluid is vele malen lekkerder (geen dreun of storingen). En hij doet ook in onderstellen dus je zou er een combi van kunnen maken :wink:


http://www.carnewal.com/products/982/p8 ... at-Upgrade



Heb jij zo’n upgrade? Ik ben daar wel heel benieuwd naar. Ik vind alles wat je van buiten kan zien niets en als ik het goed begrijp werkt deze ook met de sport knop mee. Ben heel benieuwd naar ervaringen!!!

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 21:05

ErikR schreef:Hier zit ie aan de achterkant.
Afbeelding


Precies; daar kom je toch bijna nooit per ongeluk met je vingers :?:

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 21:09

Ik moet zeggen (sorry) dat ik deze knop in het begin ook vaak indrukte.

Sterker nog, ik wist helemaal niet dat met vervanging van mijn stuur er stuurverwarming was ingekomen tot mijn dochter dit per ongeluk had aangezet!.....

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 21:49

Dag ,

Mooi verslag
Is dit Agaat grijs metallic kleur ?

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 22:13

Arnoud69 schreef:
Flash schreef:Je zou ook een 200 cell kat update bij Carnewal kunnen overwegen. Kost minder dan een compleet systeem, geluid is vele malen lekkerder (geen dreun of storingen). En hij doet ook in onderstellen dus je zou er een combi van kunnen maken :wink:


http://www.carnewal.com/products/982/p8 ... at-Upgrade



Heb jij zo’n upgrade? Ik ben daar wel heel benieuwd naar. Ik vind alles wat je van buiten kan zien niets en als ik het goed begrijp werkt deze ook met de sport knop mee. Ben heel benieuwd naar ervaringen!!!


Ik heb m nog niet...Ik laat binnenkort de mod doen op mijn 981 Gt4. Je gaat van 400 cell naar 200 cell. Aan de buitenkant zie je het niet, de 200 cell vervangt je huidige kat, geluid is ongeveer 25% meer, geen storingslampjes of apk issues etc. Het staat uiteraard los van sport/geen sportknop, de gassen moeten nu eenmaal erdoor dus werkt altijd (betere flow). Men claimt ook iets meer vermogen door de betere flow (ongeveer 10pk) maar daar doe ik het niet voor, ik wil gewoon meer geluid.
Cargraphic biedt hetzelfde aan maar is bijna 2 keer zo duur.

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

02 maart 2021 22:15

OK. Dan binnenkort wel graag een before and after video!!!!

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

03 maart 2021 0:24

Als er veel stuuruitslag nodig is. Bijvoorbeeld tijdens het inparkeren. Of met een relaxte houding een rotonde verlaten. Het begint al minder te worden hoor maar zo af en toe staat hij ineens aan.

En yes, agaat grijs!

Re: Drie maanden 718 (982) Boxster: mijn oordeel

03 maart 2021 17:11

Flash schreef:geluid is ongeveer 25%

Aan volume ontbreekt het zeker niet bij de 718. Sterker nog, ik vind het af en toe iets TE veel volume met de PSE actief en in sportstand.
Ik vind alleen het geluid op lage toeren niet mooi. Het dreunt een beetje.
Plaats een reactie