Beste mede Porsche rijders,
Leek me leuk om een "Review toppic" te starten over de persoonlijke ervaringen van bezitters van een Porsche. De Plus en Min puntjes, verbeter puntjes met eventuele modificaties, Comfort, vermogen, uitstraling , onderhoud (kosten) betrouwbaarheid en eventueel nog andere punten welke ik vergeten ben te vermelden.
Ik zal aftrappen:
Ik heb nu sinds een relatief korte tijd, maar naar mijn idee lang genoeg en voldoende Kilometers een Porsche 996 911 in bezit, om er een review over te schrijven.
De auto gebruik ik als daily driver en heb er in de laatste 2 maanden ongeveer 4000 kilometers gereden. Ben onder anderen voor een vakantie in eigen land met de auto van Zuid Limburg (via België) naar Zeeland gereden. Hier komen we dan meteen op het punt Comfort uit. Mijn 996 is zeer strak af geveerd, m.a.w. erg stug.
De Nederlandse snelwegen zijn erg goed te doen, echter de snelweg in België was bijna een straf te noemen. Dit door de grote ongelijkheden in het wegdek daar.
Het verbruik is ook redelijk hoog, ongeacht snelweg of binnendoor wegen, de 911 lust graag een slokje benzine.
Niet alleen het veerwerk is erg stug, maar de auto ligt over het algemeen erg laag. Mijn 911 heeft een GT2 pakket welke is voorzien van een splitter (onderlip van de voorbumper). Drempels kunnen daarom hinderlijk zijn, maar dat hoeft niet. Zijn het echter (overdreven) hoge drempels, erg stijlen opritten, stoepjes etc, dan schraapt de splitter gegarandeerd, wat erg frustrerend kan zijn.
Ook is de auto uitgerust met climatronic, comfortabele lederen sportstoelen en stoelverwarming.
Het vermogen van de 911 is een genot. De auto is voorzien van een 6 bak handschakel (voor mij een MUST). Ongeacht welke versnelling je rijdt, de auto heeft altijd voldoende vermogen, zowel in een laag toerengebied als hoogtoerig. Inhalen zonder terug te schakelen op de snelweg in zijn 6 is dus geen probleem voor de 3.4 Boxter motor met maar liefst 300 PK.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet al te veel zeggen, omdat ik hem gewoonweg te kort hiervoor heb.
Wel heb ik al redelijk wat kilometers gereden, gebruik ik de 911 dagelijks en ben ik geen vreemde dingen tegen gekomen. Geen gek olie verbruik, geen gekke rammeltjes of kraakjes en gewoon een goede daily.
Qua looks is de 911 een 911, voor mij persoonlijk een jongens droom. Ongeacht welke 911, ze stralen allemaal karakter uit en allemaal de karakteristieke lijnen van een Porsche 911. Persoonlijk maakt het GT2 pakket de auto voor mij helemaal af. Mooie vormen, gave vleugel en uiteraard een leuke set wielen (dit is voor ieders smaak anders natuurlijk).
Rating Systeem (1★ tot 5 ★★★★★)
Looks ★★★★★
Vermogen ★★★★
Comfort ★★★
Betrouwhd ★★★★
Onderhoud ★★★★ Omdat ik de auto nog relatief kort heb, enkel bij aankoop onderhoudsbeurt gehad, waarbij van de gebruikelijke dingen zoals filters/olie niet schrikwekkend duurder zijn als bij andere auto's welke ik persoonlijk gereden heb.
Kortom, ik heb de afgelopen jaren veel auto's gereden. Waaronder het nieuwe type 3 serie en een CLA. Deze auto's zijn in comfort bijna niet te vergelijken met een 911 uit "99. Interieur design/afwerking, elektronische stuurbekrachtiging VS hydraulische van de 911, elektronisch verstelbare onderstel en gasresponse etc. Al die snufjes heeft mijn 911 natuurlijk niet, maar daarom is de 911 PUUR te noemen. Je weet precies wat je doet en kan met de auto. Heb er dan ook nog geen enkel moment spijt van gehad, dat ik mijn jongensdroom achterna ben gegaan en de aankoop van de 911 gedaan heb.