Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Hoe werkt verwarming hier? 911 G serie

10 okt 2021 20:24

Ik zie deze vroege G waar later een 3.0 motor in is gelegd. Geen enkele slang die doet vermoeden dat er verwarming is. Er lijjkt hier dus ook niets van de heat exchanges het fan house in en uit te gaan. Iemand enig idee hoe dit werkt of wat hier gebeurd zou kunnen zijn?

Dank,

Afbeelding

Re: Hoe werkt verwarming hier? 911 G serie

10 okt 2021 23:10

Warmtewisselaars (aan de uitlaat) onder de auto ~daar zitten slangen aan - en kleppen tegen de carroserie - deze kleppen worden met de kabels bediend die naar de schuiven/hendels in het dashboard gaan ….

Re: Hoe werkt verwarming hier? 911 G serie

11 okt 2021 0:05

Zooooooo daar is al een tijd niets aan gedaan :scratch:
Mis links de zwarte geribbelde slang en zie nog geen hydr. kettingspanners.
Mijn 2.7 had tussen de stoelen een rode hendel voor de kachel en de SC eentje die autom. ging met de voeler bij de binnen spiegel.

Re: Hoe werkt verwarming hier? 911 G serie

11 okt 2021 0:45

Verwarming werkt via recuperatie van de hitte van de uitlaat, rond de uitlaatcollectors zit een omkasting die de hitte kan opvangen, aan die kast zit een aansluiting naar de verwarmingskraan die aangesloten is op het interne ventilatiesysteem van de wagen. De kraantjes kan je terug vinden achter de motorblok, onderkant van de wagen, achter de schokdempers. Tussen de warmtecollector en de kraantjes zit een kort stukje flexibel.

De ventilatieregeling in je dashboard regelt welke ventilatiekanalen er open staan en de snelheid van de ventilator om de lucht versnelt te laten stromen (1 ventilator in de kofferruimte onder het raam voor buitenlucht). Via de draaiknop tussen de zetels zet je die kraantjes open of dicht en stuur je de ventilator achteraan in het motorcompartiment. Zo regel je al of niet en hoeveel warmte van de collector je naar binnen wil brengen. die ventilator regelt hoeveel en hoe snel er lucht door de warmtewisselaar langs de uitlaat wordt geblazen en dus warmte geeft in het interieur.

Volgens mij ontbreekt dat volledige gedeelte in de wagen, de aanvoerleiding van lucht, (volgens je foto zit de aansluitkast links onder de koelventilator er precies wel - dat stuk zwarte buis links van de stroomverdeler), de ventilator links boven de motor, de splitter en de aansluitbuizen naar de uitlaatcollectoren links en rechts (bv op je foto zie je rechts onder in de motorbeplating een gat waar de rechtse leiding door moet naar de warmtecollector) en de aansluitstukken naar de uitlaat.

Op de foto die je post kan ik het uitlaatsysteem niet zien, is hier wel het nodige geplaatst? Zit er een uitlaat met collector op of niet (er bestaan uitlaten zonder collector), zitten de kraantjes er en zijn ze aangesloten op de uitlaatcollector? .... niet te zien?
Maak eens een foto van de onderkant van de uitlaat links en rechts en achter de motor naar boven kijkend, daar moeten de kraantjes zitten.

Is je uitlaat niet voorzien van een collector, dan kan het een dure grap worden op alsnog verwarming te willen hebben, dwz een nieuwe uitlaat monteren + al de andere componenten....
Om je een idee te geven van de benodigde onderdelen voor het vervolledigen van je verwarmingssysteem: klik

Ter info, de ventilator dient enkel om lucht over de motor de blazen, het is en blijft een luchtgekoelde wagen, dwz dat er geen heat exchanger zit in het ventilatiehuis, er is immers geen warmte zoals bij een watergekoelde blok om uit te wisselen.

Succes bij het maken van de keuze: een 'alle-seizoenen' auto mits een boel kosten, of opteren voor de goedkoopste oplossing en enkel een zomerwagen staan hebben.

Re: Hoe werkt verwarming hier? 911 G serie

16 okt 2021 12:46

Op de vroege G modellen zat geen extra kachel ventilator in de motorruimte.
Daar werd het nog op de zelfde manier gedaan als in de late f modellen.
Dus links en rechts van de koelvan 2 flexibele buizen die naar je warmtewisselaars lopen.
De onderdelen die je daar voor nodig bent zijn nog leverbaar.(niet heel goedkoop)
als de rest van het systeem nog intact is, dan is het vrij makkelijk te fixen.

Re: Hoe werkt verwarming hier? 911 G serie

16 okt 2021 15:59

Ben er achter! Auto heeft later de 3.0 gekregen. Nederlander die in Nice zat. Geen behoefte en de leidingen en de retour rotor of hoe zoiets nog heet zijn er gewoon. De wisselaara onder de auto zijn er gewoon en aangesloten.
Plaats een reactie