Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
30 dec 2021 13:32
That is the/my question. Uitgaande van ca. 15.000 km per jaar, waarvan veel op de Autobahn tussen NL en CH en af en toe (max twee keer per jaar) een trackday en uitgaande van pekelmijdend gebruik (mogelijk kunnen moderne auto's beter tegen pekel, maar het gemeen spul waar ik zo'n fijne 911 liever niet aan bloot stel) en dus sneeuw- en ijzelmijdend gebruik (in CH betekent dat nog steeds dat de auto drie maanden per jaar binnen blijft), is dan 2gts de betere keuze of gts4? Op internet hoor je verschillende geluiden. De een vindt het een verschil van dag en nacht, de ander twijfelt of hij het 'dubbelblind' zou merken. Een 2 lijkt me wat speelser, maar zo'n denderende chauffeur ben ik niet, en 4 ms wat meer solide (zeker hier in de bergen bij regen). Enfin, als iemand ervaring of een inzicht heeft, graag. Bij voorbaat hartelijk dank, Rainer
30 dec 2021 13:48
oei da`s heel persoonlijk en inderdaad afhankelijk van je rij skills, afgaande wat jij vernoemd ging ik voor de GTS 4. Zwitserland ben ik goed bekend met het wegennet en die is niet altijd even schoon. op de bergwegen die fantastisch zijn ligt vaak veel gruis, zand en overig puin daar zou ik bij het spannende bochtenwerk een 4 boven een 2 verkiezen, al was het alleen maar voor de veiligheid. overigens kan de huidige Porsche prima tegen zout en andere ellende, er is best wel wat veranderd sedert de uitgifte van de 3.2
de route van Zwitserland naar Nederland kun je ook wel spannend rijden, er zijn best leuke route`s er naar toe, zelf rij ik minimaal 2 x per week die route en probeer zoveel mogelijk verschillende route`s te rijden al ben ik wel wat beperkt
met 40t
30 dec 2021 14:09
Tsja. Ik zou toch echt eerst in beide versies gaan rijden. Heel persoonlijk, maar ik zou altijd gaan voor een 2gts. AWD merk je echt en is zwaarder en minder speels. Maar goed, als je vaak in de regen rijdt en sneeuw, kan ik me bij awd iets voorstellen, anders is achterwiel aangedreven gewoon leuker. Maar ik zou gewoon in beide gaan rijden, dan merk je snel het verschil.
30 dec 2021 18:15
Ik heb niet de luxe van een 992 maar heb maandje of wat geleden voor de keuze gestaan met de 991. Ik heb toen voor de 4S gekozen omdat ik hem lekkerder vond rijden. Het waarom I vond ik moeilijk onder woorden te brengen. Ben geen coureur op de weg en mijn lol zit acceleratie tussen 80 en 120, het geluid en bochten.
30 dec 2021 18:32
Keuze voor een 991 doe ik het ook voor hoor!
En tip voor TS blijft dus, ga rijden met beide, en kies waar jij blij van wordt. Succes!
30 dec 2021 18:40
Ik ben voor de Carrera 2 gegaan. Weliswaar de 991.2. Maar het is voor mij echt een hobby auto en ik haal misschien een derde van jouw beoogde kilometers. Voor jouw gebruik als min of meer semi daily zou ik toch voor de C4 gaan. Grip met flinke regen houdt bij een C2 niet echt over. Dat is leuk als je hem alleen voor de lol gebruikt maar als je hem 15000 kilometer per jaar rijdt en flink afstanden wil afleggen minder leuk. Daarbij voelt een C4 in de meeste situaties als een C2 omdat vrijwel al het vermogen naar achter gaat behalve in het grens bereik dus als je achter grip verliest. Een C4 (ook bij m’n ex 993 turbo) is ook makkelijk(er) te corrigeren is mijn ervaring omdat de aandrijving richting de voorwielen hem uit het overstuur trekt. Omdat je zelf aangeeft niet een hele goede chauffeur te zijn, dan zou ik ook voor de C4 gaan. Eigenlijk hebben de 911 Carrera modellen vanaf de 991.2 GTS (>450PK) net iets te veel vermogen voor achterwielaandrijving in sub optimale weg/weersomstandigheden, dat gaat op zich prima in de praktijk doordat de motor en dus het gewicht achterin liggen en hij op ontzettend breed rubber staat. Maar als je hem kwijt raakt ben je hem ook echt kwijt. Een moderne C2 911 is lastig te corrigeren kan ik je uit ervaring melden.
30 dec 2021 21:20
Maakt een 2 of een 4 echt zoveel uit met al die nannies die er tegenwoordig opzitten?
30 dec 2021 21:21
Ga eens in beide rijden.
30 dec 2021 22:08
Ook met de AWD rij je toch het merendeel van de tijd in RWD?
30 dec 2021 22:39
Cazzo Super Veloce schreef:Maakt een 2 of een 4 echt zoveel uit met al die nannies die er tegenwoordig opzitten?
Onder bepaalde omstandigheden wel is mijn ervaring. En obv hoe TS het beoogde gebruik beschrijft denk ik dat een C4 net even dat extra stukje zekerheid en grip geeft in die omstandigheden.
Ik lees ook veel “ga eens proefrijden” maar het subtiele verschil en met name het grote voordeel van C4 tov C2 ga je met een proefritje er niet uithalen denk ik. Daarentegen is (proef)rijden met dit soort auto’s altijd leuk … veel leuker dan afgaan op goedbedoelde adviezen en ervaringen hier, incl de mijne
31 dec 2021 10:10
Als je niet noodzakelijk op het scherpst van de snede wil rijden hecht aan wat meer zekerheid in regen etc, dan is de 4 natuurlijk altijd de betere keuze.
Tenzij je Max Verstappen heet en gaat proefrijden op de Ring, betwijfel ik of je de verschillen tijdens een proefrit gaat merken. Wat op zich alweer een argument vóór 4 is.
Mijn 997.2 turbo S (dus 4) was in stevige regen op de snelweg boven de 100 al snel een “nervous wreck” die op elke witte lijn commentaar moest leveren. Lag wellicht ook aan de banden, toen.
31 dec 2021 10:34
Wat een luxe keuze kiezen tussen een 992 2 of 4 om aan te schaffen. Je doet wat goed in het leven
Heb zelf ervaring met de 991.1 4S, ben daar super tevreden mee. Inderdaad gaat in 99% van de tijd bijna alle vermogen naar de achterwielen.
Met de opmerking van “Zwitserland” in het achterhoofd zou ik de 4wiel aandrijving aanbevelen.
31 dec 2021 14:45
Altijd gaan voor veiligheid en je geeft zelf al aan dat je geen Max bent dus zul je er niet verschrikkelijk veel van merken dat ie zwaarder of langzamer (waar hebben we het over)is
Ook lijkt het mij veiliger op de berg wegen
Suc6 met deze mooie keuzes die je kunt maken
31 dec 2021 17:38
Hartelijk dank, heren. Het wordt de 4. Met mijn (beperkte) 'skills' zal ik het verschil op de leuke momenten (Zandvoort oid) allicht niet merken en/of niet kunnen benutten en op de minder leuke momenten (gladheid in een hairpin e.d.) juist wel. Overigens is de 4 - tot mijn verbazing - bij de sprint naar 100 km/h een fractie sneller dan de 2. Kennelijk kan de 4 zijn kracht beter kwijt en overcompenseert dat de 50 kilo extra gewicht.
Guten Rutsch ins neue Jahr!
12 jan 2022 21:37
Goeie keus ! succes ! Mooi ritje ook van der Schweiz naar die Niederlande
Koop je hem in CH of NL ?
13 jan 2022 9:55
Ik heb geen ervaring met de GTS2 of GTS4, maar wel met een Turbo en GT3's. Niet helemaal eerlijk, maar wel een goede vergelijking tussen de RDW en AWD.
De Turbo kon je echt elke bocht doorhengsten. Diep inremmen, vroeg op het gas, en als je te hard ging trekken de voorwielen hem wel weer echt. Makkelijk om hard te rijden.
De GT3's (997 en 991) zijn echt heel anders. Ik rijd nu met Pilot Sport 4S ipv de CUP2 banden, anders is het helemaal niet te doen. Gisteren nog regelmatig een uitwaaierende kont bij opritjes en andere bochtjes, bij - expres - net iets te veel gas. Leuk als je het verwacht, maar zo niet is het een stuk minder. De GT3 is wel te rijden in dit weer, maar echt maar op 50%. Ik denk dat een GTS RDW ook niet volledig te benutten is bij nat en kouder weer.
In jouw geval zou ik voor een 4 gaan.
13 jan 2022 10:19
Komt-ie nu mee
13 jan 2022 10:22
Beter laat dan nooit he
13 jan 2022 16:49
Newby schreef:Goeie keus ! succes ! Mooi ritje ook van der Schweiz naar die Niederlande
Koop je hem in CH of NL ?
Dank je!
In NL. Ben (nog) geen inwoner van CH en als je dan daar een auto koopt kun je er niet (althans niet vaak en niet zonder een pakket stuitende bureaucratie) mee naar NL.
Daarnaast is het prijsverschil met de huidige CHF niet meer zo groot.
13 jan 2022 16:54
Bocaloco schreef:Beter laat dan nooit he
Inderdaad. En wat je schrijft over de gt3 is herkenbaar. Bij nat weer is dat niet chill, zeker niet als je er al een lange rit op hebt zitten. De nieuwe auto zal minder spannend zijn op het circuit, maar op het moment doe ik vooral karten en dat is voor nu genoeg (en als je met karten over de grens gaat en van de baan glijdt is dat jammer maar eigenlijk nooit een probleem).
13 jan 2022 20:01
Ik reis niet zo veel meer maar vind de awd van Porsche echt super. Met de turbo kan ik in slecht weer echt lekker en veilig doorrijden. Echt een mooie combi van supercar en reisauto. Dat zal met de 992 GTS4 zeker ook zo zijn. Veel veilige km's toegewenst. Leuk ook dat karten, wat rij je ?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.