Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
10 apr 2022 20:59
Sommigen zeggen dat inrijden met moderne auto's niet meer nodig is. Mijn dealer zegt dat je een 992 de eerste 1000 km niet boven de 4000 rpm moet rijden en dat die eerste 1000 km veel uitmaakt voor benzine- en olieverbruik voor 'de rest van het leven van de auto'. Mijn dealer zegt ook dan inrijden belangrijk is voor het blok, maar niet voor de wiellagers. Ik ben 'van huis uit' werktuigbouwkundige en in die zin zou ik het moeten weten. Mijn 'educated guess' is dat inlopen belangrijk is voor het blok en voor alle andere bewegende delen en dat 4000 rpm en 230 km/h dus geen goed idee is (op dag drie rijden we naar Luzern en is het inrijden meteen gedaan). Ook bij strakke productietoleranties kan een oppervlak altijd gladder en dus is rustig inlopen prettig voor de hele auto, zou je zeggen. Vroeger hoorde je ook wel dat te rustig inrijden een auto "lui" kon maken, maar daar kan ik me niks bij voorstellen. Heeft iemand hier wellicht een onderbouwde mening/ervaring? Bij voorbaat dank!
10 apr 2022 21:27
Ik heb hem ingereden. Dus geen max belasting de eerste paar duidend km (dacht dat het meer was dan 1000) maar richting het einde van die termijn wel gewoon opbouwen mits motor warm is. 4000tpm is ongeveer de max maar zou in je boekje moeten staan ook. Stond er bij mij wel iig. Verder lijkt het me vooral een kwestie van logisch nadenken. Max belasting is ook in een (te) hoge versnelling en lage tpm volgas geven. Dat dus ook vermijden. Verder lekker veel schakelen door het toerenbereik. Feitelijk doe ik dat ook nadat hij is ingereden maar dan tot de begrenzer als hij warm is. Als je een beetje feeling hebt met de techniek zou het goed moeten gaan toch.
Nog wat leesvoer
https://rennlist.com/forums/992/1202486 ... eriod.html
10 apr 2022 21:38
Gezond jaloers op zo’n mooie situatie, een nieuwe P mogen inrijden, ik mag alleen maar hopen dat de eerste eigenaar van mijn 997 zich hieraan heeft gehouden..
.
Succes en vooral veel plezier!
10 apr 2022 21:48
Een “luie” motor ontstaat doordat de auto veel voor korte stukken wordt gebruikt en daarbij nooit wordt warmgereden. Daarbij helpt een rustige rijstijl (nieuwe rijden valt daar ook onder) ook niet echt mee
Eerste 1500 km schakelen tussen de 3500 en 4000 toeren. Terugschakelen als je onder de 2000 toeren komt …. na (ongeveer) 1000 km (nog) eens goed warm rijden en daarna lekker in toeren “jagen”
Succes én véél plezier
11 apr 2022 0:21
Olaf schreef:Succes én véél plezier
Absoluut, wat gaaf
en vooral niet naar Luzern rijden met de cruise control de hele tijd aan, want dan varieert het toerental nauwelijks op lange stukken bij rustig verkeer, wat je in FRA wel voor kan hebben een paar uur aan een stuk.
11 apr 2022 8:18
Een luie motor is een broodje aap verhaal.
Een motor kan intern vervuilen, maar dat is simpel op te lossen.
Heeft sowieso niets met inrijden te maken.
11 apr 2022 8:28
In het instructie boekje staat precies wat de eerste paar duizend kms (3000) aangeraden wordt.
Bij elke P heb ik mij er aan gehouden en tot op heden (klop, klop op hout) nog nooit motorproblemen en/of olieverbruik gehad.
Tip: haal voor aflevering het instructie boekje op; mooi leesvoer en je bent voorbereidt bij aflevering van de nwe. Veel
plezier
11 apr 2022 15:00
Ik dacht dat het te maken heeft met hoe zuigerveren en cilinders op elkaar inlopen.
En inderdaad: eens die ingelopen zijn blijf je er 200000 kilometer mee rondrijden. Als er iets over in het boekje staat zou ik me daar aan houden.
Veel plezier!
11 apr 2022 20:54
Ik heb me er ooit in verdiept en de conclusie was toen dat een motor het beste tijdens het inrijden belast kan worden. Dus wel volgas maar niet max toeren. Niet meer dan ca 70% van toerental en altijd goed warm rijden natuurlijk. En veel wisselende toeren dus niet op de cruisecontrol op de snelweg inderdaad.
11 apr 2022 21:03
En : met een koude motor rustig aan. Geldt voor de hele levensduur van de auto.
Als alles op temperatuur is begint het genieten.
Zoals eerder aangegeven : als je gevoel voor techniek hebt komt het wel goed.
11 apr 2022 21:07
Bertjan schreef:Ik heb me er ooit in verdiept en de conclusie was toen dat een motor het beste tijdens het inrijden belast kan worden. Dus wel volgas maar niet max toeren. Niet meer dan ca 70% van toerental en altijd goed warm rijden natuurlijk. En veel wisselende toeren dus niet op de cruisecontrol op de snelweg inderdaad.
Wiens conclusie? Ik weet niet waar je die info vandaan hebt maar volgas zou ik persoonlijk uit m’n hoofd laten. En dan helemaal nog volgas maar geen hoge/max toeren, dus bij relatief lage toeren. Dat getuigt imho niet van veel gevoel bij de techniek. Maar ieder z’n ding.
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... or-engine/
11 apr 2022 22:29
Bertjan schreef: de conclusie was dat een motor het beste tijdens het inrijden belast kan worden. Dus wel volgas maar niet max toeren. Niet meer dan ca 70% van toerental en altijd goed warm rijden natuurlijk. En veel wisselende toeren dus niet op de cruisecontrol op de snelweg inderdaad.
MarkS schreef:... volgas zou ik persoonlijk uit m’n hoofd laten. Dat getuigt imho niet van veel gevoel bij de techniek.
En toch klopt dat wat Bertjan schrijft wel, volgas kan juist goed zijn bij het inrijden, ik trap bij het inrijden na de eerste 25 á 50 km ook regelmatig het gaspedaal tot de aanslag in.
11 apr 2022 23:13
Wat is daar dan precies de logica achter Erwin? Los vh feit dat dit vrijwel overal (incl door Porsche zelf) juist wordt afgeraden, zowel voor atmosferisch maar vooral bij turbo motoren. Hij geeft dus expliciet aan volgas maar geen max toeren, dat komt op mij, misschien onterecht, over als “engine lugging” en dat heb ik bij al m’n Porsches vermeden. Denk dat er effectievere manieren zijn om een motor “in te rijden” dan vollast in een (te) laag toerental met gevaar voor oververhitting/-belasting als het blok nagelnieuw is. Als ik er 500-1000km op heb zitten en hij is goed warm zou ik er wat minder moeite mee hebben op te bouwen tot 70-80% onder volgas/last. Zo heb ik het eigenlijk ook wel opgebouwd. Maar dan wel het bereik vd versnellingen optimaal gebruiken en zo veel mogelijk wisselende belastingen. Mijn prio heeft bij de eerste km inrijden zeker niet op volgas/last gelegen. Ik zou dat eerlijk gezegd ook niet als belangrijkste advies aan een nieuwe 992 eigenaar geven. Die oude GTS van me gaat als een speer en heb zelf nog geen druppel olie hoeven bijvullen. Misschien het blok een keer openmaken.
12 apr 2022 6:52
Hi Mark, ik doel zeker niet op engine lugging. Maar dan praat je volgens mij over <2500rpm ofzo. Beetje afhankelijk van je toerenbereik, maar ik zou gas geven tussen 3000 en 5500 ofzo. Het idee is dat je motor goed moet inslijten en dat gebeurt optimaal onder last. Ik kan helaas het artikel dat ik destijds gelezen heb niet meer terug vinden met de technische uitleg. Maar als ik me goed herinner, zorgt rustig inrijden niet voor het juiste inslijten maar te ruim inslijten, terwijl je juist heel nauw sluitend wil. Wellicht minder van toepassing op hedendaagse motoren.
Het is voor mij gïssen waarom fabrikanten anders adviseren, maar ik kan me voorstellen dat 1) dit deels in fabriek al gedaan is, 2) de instructie voor iedereen te begrijpen moet zijn en 3) daarmee samenhangend, er veel eerder het risico is dat mensen toch vol in de toeren gaan met koude motor. Vanuit aansprakelijkheid/garantie zie je daarom de veilige optie die minste schade toe kan brengen maar ook niet meest optimaal is.
12 apr 2022 6:56
MarkS schreef: Dat getuigt imho niet van veel gevoel bij de techniek. Maar ieder z’n ding
Dank je
12 apr 2022 8:04
Dat klinkt wel logischer Bertjan. Toch wel gevoel bij de techniek hè.
12 apr 2022 8:23
Porsche zelf jaagt een auto die van de band af komt op een testbank ook een aantal keren hoog in de toeren, juist om het inloopproces op gang te brengen.
De zuigerveren moeten "inslijten" op de cilinderwand. Bij een hoge belasting worden ze extra hard tegen de cilinderwand aangedrukt. Als je dat niet zou doen zouden de zuigerveren en cilinderwanden elkaar kunnen "polijsten" en te glad worden, waardoor er olieverbruik ontstaat. (Althans zo heeft mijn broer het wel eens aan me uitgelegd toen we 25 jaar geleden nog een revisiebedrijf hadden
)
Om die zelfde reden werd vroeger na een revisie inloopolie in het blok gedaan, met minder goede smeereigenschappen. Dat bevordert het inloopproces.
12 apr 2022 8:54
MarkS schreef:Dat klinkt wel logischer Bertjan. Toch wel gevoel bij de techniek hè.
Haha, dank je
12 apr 2022 9:18
In aanvulling op wat Cazzo zegt, hier wordt daar ook wat over gezegd:
https://auto.jepistons.com/blog/how-to-break-in-an-engineNiet het artikel waar ik naar refereerde, maar als je zoekt op bv "engine break-in seal" krijg je resultaten waar je wellicht wat mee kan. Ik heb nu geen tijd/zin om er in detail verder naar te zoeken
Wat ik echter ook zag, is dat het inslijten met de tegenwoordig gebruikte componenten vaak al heel snel plaats vindt (eerste 30/50 km), dus vermoedelijk al vanuit de fabriek. Vanuit dat perspectief is "inrijden" tegenwoordig wellicht uberhaupt niet meer zo erg nodig. Maar better safe than sorry I guess.
12 apr 2022 9:54
Cazzo Super Veloce schreef:De zuigerveren moeten "inslijten" op de cilinderwand. Bij een hoge belasting worden ze extra hard tegen de cilinderwand aangedrukt.
Zo heb ik het ook altijd begrepen en zoals Bertjan zegt tussen de 3000 en de 5500(+) toeren bij warme motor is denk ik wel OK om de zuigerveren juist te "roderen" zoals ze in België zeggen.
12 apr 2022 10:52
Kern van dat artikel: When breaking in an engine, it is important to vary the load on the engine. A dynamometer often has a preset break-in mode that varies load and engine RPM. Dat is dus ook wat je kunt simuleren als je je nieuwe auto aan het inrijden bent. Verder wordt in bewuste artikel in dat kader expliciet over break in olie gesproken. De noodzaak voor max belasting (imho iets anders dan een hogere belasting) haal ik er minder snel uit. Overigens doet het verhaal dat Porsche alle auto’s (motoren) zelf al een soort van break in geeft als ze de fabriek verlaten ook al lang de ronde, zo lang als ik Porsche rij. Bij fabrieksbezoek wel eens nagevraagd maar dit is (of was) zeker geen std procedure bij alle auto’s die van de band rollen. Goed of slecht ingereden. Veel Porsche eigenaren rijden hun nieuwe Porsche vaak ook niet lang genoeg om de positieve of negatieve gevolgen van dat inrijden mee te maken. Wat hou je dan over, vooral ook nog een juridische insteek. Misschien dat daarom de inrij instructies per land enigszins verschillen. Ik denk dat we er redelijk vergelijkbaar inzitten alleen leg ik de nadruk iets anders.
12 apr 2022 14:17
Rainer, maak svp een foto van wat in het boekje staat over inrijden en plaats hem hier. Ik ben erg nieuwsgierig
12 apr 2022 14:51
NordRack2 schreef:Rainer, maak svp een foto van wat in het boekje staat over inrijden en plaats hem hier. Ik ben erg nieuwsgierig
Hieronder. Is uit handleiding van 991 gt3, maar zal voor 992 niet anders zijn. Er heeft kennelijk ook een jurist naar gekeken (tweede pijltje
)
12 apr 2022 15:25
Samengevat:
1. geen korte ritten
2. geen races
3. geen hoge toeren
Dat is hoe ik altijd rij, behalve het laatste punt.
3000 km is wel veel. Ze zouden een 4000 tpm-begrenzing in de software moeten zetten die je zelf aan en uit kunt zetten.
12 apr 2022 16:53
Rainer B. schreef:Hieronder. Is uit handleiding van 991 gt3, maar zal voor 992 niet anders zijn.
Idem voor de Boxster 981, Macan GTS, Panamera (huidige model).
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.