Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
06 jun 2022 9:52
Ik heb mijn zoektocht naar een handgeschakelde 928 geïntensiveerd en heb nu via de mail de historie van een S4 voor me.
In het kort: eerste 5 jaar bij 1e zakelijke eigenaar met complete facturen, van 1993 tot 2016 nauwelijks gereden door de 2e eigenaresse (waarschijnlijk vrouw van), onderhoudshistorie nauwelijks aanwezig behalve 2 garagerekeningen uit 2012 waar aan te pakken aandachtspunten op vermeld zijn, en vanaf 2017 bij de 3e eigenaar jaarlijks een dik pak met uitgevoerd werk.
Wat me aanstaat aan de recente historie: een gezonde mix van werk en nieuwe OEM onderdelen, natuurlijk het gewone grote onderhoud (banden, distributie, schokdempers), maar ook duurdere vervangingsitems: airco onderdelen, servomotoren, een stoelmotor. Maar ook relatief prijzige raam-, deur- en schuifdakrubbers, en een achterspoiler. Laatste eigenaar heeft er aantoonbaar zo’n 18k in geïnvesteerd. Op dit moment zou alleen de distributie wegens ouderdom (5 jaar) weer gedaan moeten worden.
Natuurlijk zou ik nog liever facturen van voor 2015 hebben gezien, maar ben geneigd meer waarde te hechten aan het recente onderhoud. Wat moeilijk te overzien blijft is in hoeverre je nog meer gaat tegenkomen agv het afwezige onderhoud van 10-15 jaar geleden. Iemand hier een mening over?
06 jun 2022 10:11
Klinkt op zich wel goed! Vanaf 2017 door een liefhebber voor zoveel geld aan reparaties laten uitvoeren betekend dat de auto het naar het idee van toen waard was/is zoveel er in te investeren.
Maar ook hier geldt: Is dit gedaan door de garage op de hoek die maar bleef repareren zonder mee te denken tot de eigenaar blut was of is het gedaan door een goede 928 specialist die eerst in 2017 een betrouwbare inschatting van de auto heeft gemaakt en waarvan het reparatielijstje helemaal is afgewerkt?
En natuurlijk is de kilometerstand belangrijk te weten. Je kunt makkelijk 18.000 aan een 928 repareren die 300.000 km heeft gedraaid waarbij er nog genoeg reparaties aan zitten te komen. Een lage km stand is zoveel fijner dan een hoge km stand en met een pak rekeningen erbij.
06 jun 2022 10:19
Heb je overwogen om (aspirant) lid te worden van de
Porsche 928 club Nederland?
Zij hebben een “technische commissie”, ik zou daar mijn licht opsteken.
06 jun 2022 22:11
Erwin, dank voor je reactie. Grootste deel van onderhoud is bij Porsche zelf gedaan. Carosserie werk elders. En gelukkig geen mega hoge km-stand.
@outletvalve, goed idee, was daar al lid, maar zal daar ook eens gerichte vragen stellen.
07 jun 2022 10:08
Ik zou meer waarde hechten aan recente facturen dan aan iets van 20 jaar geleden. En is er de laatste 5 jaar wel mee gereden? Als er mee gereden is, mag je er van uit gaan dat grote dingen aan het licht zijn gekomen. Heeft hij in die 5 jaar ook maar 2500km gereden zou ik wat voorzichtiger zijn denk ik.
Ik denk ook wel dat met een aankoopkeuring ook wel aan het licht komt of het een nette auto is of dat echt alleen vervangen is wat kapot was.
Aan de hand van alleen bedragen is het lastig. 18K is bij de dealer geen mega bedrag voor 5 jaar onderhoud en reparaties.
07 jun 2022 12:08
Ja dank. Vanochtend een andere mooie auto op de reservebank gezet om die reden. Perfect aan de buitenkant, lage km-stand, maar al 7 jaar stil (1000 km totaal) bij een verzamelaar. Uit een oud draadje vis ik dan het lijstje van Johann op:
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=47149En dan denk ik, wellicht hoeft de brandstoftank niet, hij heeft geen 15 jaar stilgestaan, maar op de rest kun je ook behoorlijk leeglopen.
AKK is natuurlijk het fijnste, bij iemand die de 928 goed kent. Maar natuurlijk alleen maar zinvol als bevestiging dat een auto heel goed is als de basisgegevens (historie, facturen, verhaal) kloppen. En dat is bij 9 van de 10 auto’s, misschien wel bij 95 van de 100 928s, niet het geval. Vandaar ook dit topic.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.