Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 14:30

Wist niet dat het zo erg was! :shock:
Erg verhelderend filmpje + toelichting van de bekende tuner 9ff.
https://www.youtube.com/watch?v=jAxTUFCEY_w

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 15:50

Iemand de managementsamenvatting in het Nederlands? Ik heb na de middelbare school geen Duits meer gesproken, dus begrijp er geen hout van :wink:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 16:03

Gewoon netjes warm rijden, op tijd olie verversen en lekker genieten van jouw auto is de strekking van het verhaal.
En jij hebt een Cayman en geen 997, dus niet voor jou van toepassing. :D


En hier was al een topic van.


.

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 16:27

Jaja, ik weet dat het niet van toepassing is op de nieuwere DFI-blokken zoals in mijn 981, maar dat wil niet zeggen dat ik niet wil weten hoe het zit bij de M96 en M97-blokken. Was door de aankondiging van TS in de veronderstelling dat er hele nieuwe informatie bekend is.

En netjes warmrijden is altijd een goed idee, ongeacht welk blok je hebt.

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 17:10

Op verzoek, een Heel korte samenvatting van wat hier verteld wordt door deze heer van 9ff:

Het oude Mezger blok (rechts) is gebouwd met andere materialen, andere koeling, grotere olie pomp opbrengst in vergelijking met het 997 blok (links) De “beancounters” hebben het voor het vertellen gehad bij het ontwerp van het blok in plaats van de technische mannen. De 996/997 motoren zijn dus minder sterk geconstrueerd en gaan sneller stuk, maar de productiekosten waren lager… en dat was het doel.

9ff is opgehouden met het tunen van de originele blokken van de 996/997 naar hogere vermogens omdat ze toch stuk gaan na verloop van tijd.

De grijze 997 cabrio die je in de video ziet krijgt daarom een Mezger blok met turbo’s (met veel pk’s, 700 meen ik) daarvoor moet een gigantische hoeveelheid dingen worden aangepast. Je kunt niet zomaar een Mezgerblok in een 997 lepelen en verwachten dat het werkt. Er komen ook gaten in de zijkant voor de koeling van de turbo’s. Er komt een tiptronic in in plaats van een handbak. Ook enkele kabelbomen moeten vervangen worden, aanpassing klokken, etc. Bescheiden mooier uitlaatgeluid wordt voor gezorgd, maar niet te gek want het is een cabrio. Het moet een wolf worden in schaapskleren.

Kostenplaatje van deze ombouw wordt niet vermeld……..

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 17:14

Zou het niet handiger zijn om een 997 Turbo Cabrio te kopen? Of mis ik iets hier?

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 17:22

:mrgreen: En als je dan voor een 997.1 Turbo cabrio gaat, heb je nog een echte Mezger ook... :cheers:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 17:33

Tja een gt3 in een cabrio is er niet :mrgreen:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 17:36

Noemen ze dat niet een Speedster? :mrgreen:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 19:17

Pfoef, wat een pech zeg wanneer je een 996 997 hebt, want nu is het van de ene benzinepomp naar de andere, billenknijpen of ie niet stuk gaat of ontploft :pale: :mrgreen:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

18 dec 2023 19:30

Cazzo Super Veloce schreef:Zou het niet handiger zijn om een 997 Turbo Cabrio te kopen? Of mis ik iets hier?


De opmerking die meneer 9ff hier over maakt,
De klant heeft straks een onopvallende s carrosserie, zit minder afgunst op.
Maar wel heel veel paardjes onder de kap

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 11:36

Gaat dus vooral om tunen etc.
Dat 996/997-blokken constant kapot lopen is natuurlijk onzin.
Kijk eens hoeveel er rondrijden.

Als je als 9ff zijnde een 997 3.8 wilt tunen van 385pk naar 600pk dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Die zal dan idd vele malen sneller stuk gaan dan een Mezger Turbo.

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 12:17

Gerard83 schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:Zou het niet handiger zijn om een 997 Turbo Cabrio te kopen? Of mis ik iets hier?


De opmerking die meneer 9ff hier over maakt,
De klant heeft straks een onopvallende s carrosserie, zit minder afgunst op.
Maar wel heel veel paardjes onder de kap

Dit gaat een ton kosten denk ik.
Dan kun je voor minder de carrosserie aanpassen lijkt me, of de afgunst accepteren...

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 12:26

Harry_sz schreef:Dat 996/997-blokken constant kapot lopen is natuurlijk onzin.
Kijk eens hoeveel er rondrijden.

+1

Dit is, net als de berichtgeving de dag van vandaag, puur internet clickbait gericht.
Tik eender welk forum van een merk en model in en je hebt prijs. Horrorverhalen over desastreuze motorschade ...
Behandel je motor zoals het moet (warmrijden, onderhoud ...) en je sluit al veel miserie uit.

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 12:47

Dat warm rijden telt alleen als je hem nieuw koopt je weet bij een occasion niet hoe de vorige eigenaar (en) er mee zijn omgegaan

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 13:21

Tenzij je er eentje koopt waarvan het motorblok recent door Porsche is vervangen :lol:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 13:43

porschenot schreef:Dat warm rijden telt alleen als je hem nieuw koopt …


Ah! Bij een gebruikte kan je dus gewoon vanaf de garage deur direct gaan knallen :D :cheesy:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 14:48

Ja hoor, en warm rijden doe je ook door gewoon door bij elk stoplicht even vol te gaan. Wordt ie lekker snel warm van :mrgreen:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 15:29

Harry_sz schreef:Gaat dus vooral om tunen etc.
Dat 996/997-blokken constant kapot lopen is natuurlijk onzin.
Kijk eens hoeveel er rondrijden.

Als je als 9ff zijnde een 997 3.8 wilt tunen van 385pk naar 600pk dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Die zal dan idd vele malen sneller stuk gaan dan een Mezger Turbo.


Precies dat! En hier hebben meerdere merken voorbeelden van: blokken die niet zo heel geschikt zijn om enorm te tunen, maar binnen de door de fabriek vastgestelde marges - op wat, op internet tot regel verheven, pechgevallen na - prima functioneren.

Ik heb geen ambities om 600 pk uit mijn 997.1 te persen, dus ik zie het allemaal wel gebeuren ... :drive:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

19 dec 2023 18:39

porschenot schreef:Dat warm rijden telt alleen als je hem nieuw koopt je weet bij een occasion niet hoe de vorige eigenaar (en) er mee zijn omgegaan


Net als met een nieuwe vriendin Ton :mrgreen:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

20 dec 2023 12:16

Zag een tijd geleden ook wat op Youtube over stukdraaien van 996 maar ook zelfs 997.2 motoren. Bij de 997.2 motoren kan het ook (icm "closed deck") gebeuren, vaak in combinatie met gekke toevoegingen als andere luchtfilters, inlaatspruitstukken etc. (bijvoorbeeld https://www.design911.com/nl/p/carbon-f ... 7-carrera/).

Conclusie was dat Porsche tijdens ontwerp weinig PK's zal laten liggen en toevoegingen/tunen etc. feitelijk tot een experiment leidt waar het blok helemaal niet voor gemaakt/berekend is. Pechgevallen zullen er altijd blijven maar ik zou daarom gewoon binnen de specs blijven. Veel marge hebben de blokken sowieso niet.

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

20 dec 2023 14:44

Erwin schreef:Gewoon netjes warm rijden, op tijd olie verversen en lekker genieten van jouw auto is de strekking van het verhaal.
En jij hebt een Cayman en geen 997, dus niet voor jou van toepassing. :D


Warm rijden is bij de meeste liefhebbers wel bekend.

Hoe kijk jij naar 'koud' rijden na een stevige rit op de snelweg of in de bergen Erwin?
Bedoel daarmee bijvoorbeeld de laatste km rustiger rijden, kort stationair laten draaien voor het uitzetten.

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

20 dec 2023 16:25

Turbo’s only.

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

20 dec 2023 17:47

Gaan we hier nou iedereen met een 996 of 997 bangmaken :scratch:

Re: Waarom 996 en 997 Carrera blokken steeds stuk lopen

21 dec 2023 0:04

Tsja, auto’s gaan stuk en sportwagens gaan sneller stuk. Een late 997.2 is inmiddels zo’n 10 jaar oud. Dan gaat er weleens iets stuk. En een 996/997.1/986/987.1 is wat gevoeliger. Daar zijn zinvolle en minder zinvolle modificaties voor te krijgen en het scheelt enorm als je netjes warm- en koudrijdt. Ook met een atmosferische motor. En als je m gebruikt koopt, laat m dan ff checken. Ook de staat van de auto vertelt vaak veel.
Plaats een reactie