Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Italiaanse benzine

17 jun 2024 17:18

Sinds gisteren ben ik weer terug van een mooie tocht met de Boxster 981 GTS door de Dolomieten. Helemaal prima maar ik heb wel wat problemen ondervonden met de Italiaanse benzine. Normaal tank ik altijd benzine met een RON gehalte van 98 en daar rijdt hij prima op. Maar 98-er is in ieder geval in Süd Tirol niet verkrijgbaar. Sporadisch vind je wel benzine met een RON gehalte van 100, maar deze is zeker niet overal verkrijgbaar. Het probleem met de 95 benzine is dat de motor hiervan behoorlijk "pingelt" en dat lijkt me niet zo best voor de motor te zijn. Ik heb mijn Porsche dealer hierover al gebeld, maar deze was nogal vaag in zijn antwoord en had niet direct een oplossing hiervoor. Volgens hem was ik de eerste klant die hiervan melding maakte. Hij zou wel verdere navraag doen in zijn netwerk en mij hierover informeren. Jullie houden dus het officiële antwoord van Porsche nog tegoed. Enfin. Mijn vraag is dus los van Porsche of iemand dit probleem ook herkent en mogelijk opgelost heeft. Ik kan mij ook voorstellen dat iets niet in orde is met mijn auto, in die zin dat het vroegtijdig ontsteken van het mengsel niet wordt herkend en het ontstekingsmoment niet wordt aanpast. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met Italiaanse benzine.

Re: Italiaanse benzine

17 jun 2024 18:18

Ik heb geen ervaring met Italiaanse benzine en auto's, wel met motoren. Maar in ieder geval zit inde motor van jouw auto aan elke cilinderbank een klopsensor die pingelen zou moeten detecteren en het ontstekingstijdstip zou moeten verlaten. Dat gaat ten koste van vermogen maar het spaart wat detonatie schade betreft.

Re: Italiaanse benzine

17 jun 2024 18:56

Ik heb dezelfde ervaringen in Italië en heb daarom altijd 2 flesjes octaanbooster bij me. Ik tank liever 98, maar als het niet kan dan is er de 95 plus octaanbooster.

Re: Italiaanse benzine

17 jun 2024 21:04

Herkenbaar, de schaarste van 98 in Italië. Had vorige zomer dezelfde issue.
Toen ook 95 erin maar steeds max een halve tank en onderweg een beetje opletten of er 98 was. Geen pingel meegemaakt.
Uiteindelijk 2/3 keer 95 erin gedaan. Moet een motor toch eigenlijk geen last van hebben (mijn gedachte).

Re: Italiaanse benzine

17 jun 2024 21:08

Ook recent in Noord Italië geweest met de 991, NERGENS meer dan 95 te vinden :cry: . Heb het Instructie boekje er op nageslagen, daar staat dat de 991 ook op 95 gereden mag worden en dat dat geen probleem zou moeten zijn (liever gebruikt hij 98!). Geen problemen (gepingel) ondervonden.

Re: Italiaanse benzine

17 jun 2024 21:14

ik ben net terug met mijn Boxster 981 GTS van Sardinie. Zelfde probleem - of nog groter - op Sardinie is alleen RON 95 E5 te krijgen. Ik heb in het boekje gekeken en daar geeft Porsche aan dat 98 de voorkeur heeft maar je 95 kunt tanken omdat de antiklop regeling dan wordt aangepast. Had gepingel verwacht in de lagere toeren maar de pingel zat eigenlijk meer in het middengebied. Eeen beetje uitkijken en flipperen om uit dat gebied te blijven. Wel bijna leeg gereden en direct na terugkomst in Genua een volle bak 100 erin gegooid :-)
Pakt wel veel beter op dan merkte ik op de passen terug.
Overigens komt dat pingelen meer voor als de motor warm is. Je kunt de PSE openzetten en dan koelt de olie net wat meer (graad of 10-15). Weet niet of dat echt iets uitmaakt maar geluid was wel beter :-)

Re: Italiaanse benzine

18 jun 2024 8:50

Het is een beetje een zijstap, maar waarom is 98 zo lastig te vinden in Italië? Waar rijden al die Ferrari's, Lamborghini's en Alfa Quadrifoglio's dan op?

OT: moderne motoren, ook die van sportwagens, zouden géén last moeten hebben van pingelen door 95. Dus als dat wel gebeurt, lijkt het mij dat er een sensor defect is of zoiets.

Re: Italiaanse benzine

18 jun 2024 9:35

Snap ook alle ophef niet. Paar keer 95 tanken doet echt helemaal nix met je motor.
Als je motor gaat pingelen met 95 zou ik ff langs de specialist gaan.
Ik heb de eerste jaren vrijwel alleen maar 95 van de Tango getankt. Hij doet het nog steeds :drive:

Re: Italiaanse benzine

18 jun 2024 10:13

Cazzo Super Veloce schreef:Paar keer 95 tanken doet echt helemaal nix met je motor.


Het kan zijn dat het helemaal niks doet met je motor, maar dat kun je niet in het algemeen zeggen. De rij omstandigheden/ belasting van de motor en de buitentemperatuur zijn o.a. mede bepalend of een motor pingelt en dan ligt het er aan welke motor het is of deze er tegen kan of helaas toch niet.

Welke motor het ook is, een pingelende motor is nooit de bedoeling en pingelen draagt nooit bij tot een langere levensduur. Pingelen bij lage toerentallen is niet direct zo desastreus als lang pingelen tijdens een acceleratie met hoge toerentallen en hoge belasting. Dan haal je het niet eens om één tank benzine leeg te rijden.

Een motorblok is ontworpen voor een bepaald type benzine. Porsche motoren (vaak) voor RON 98 benzine omdat er meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof gehaald kan worden bij motoren die speciaal ontworpen zijn voor benzine met een hoger octaangetal. Bij deze motoren wordt bij het rijden met RON 95 benzine de ontsteking automatisch en direct terug geregeld bij het herkennen van de minste geringste detonatie / pingel door het motormanagement.

In principe zul je een 981 dus niet horen pingelen. Ook niet met RON 95.
Óf het bereik van het terug regelen van de ontsteking is te beperkt geweest onder die omstandigheden. Maar ik verwacht dat de motor dan in een veilige noodloopmodus was gekomen. Dat zal ook het geval zijn bij een defecte pingelsensor. Bij een defect gaat het ontstekingstijdstip direct naar de meest veilige waarde.

Overigens is pingelen vaak moeilijk te horen, zeker bij hoge toerentallen en grote belasting. Zelfs voor mensen die motoren programmeren op een testbank.

Re: Italiaanse benzine

18 jun 2024 10:40

Zeker is pingelen heel schadelijk voor je motor, maar zolang de pingelsensor zijn werk doet is er nix aan de hand. Geen reden voor paniek dus.
De reden dat ik tegenwoordig 98 tank is dat de auto (blijkbaar) iets zuiniger rijdt en (blijkbaar) iets meer vermogen heeft met 98.
Niet dat ik daar iets van merk in de praktijk.

Re: Italiaanse benzine

15 jul 2024 21:59

Jullie hadden nog een terugmelding tegoed van het antwoord van Porsche.
Hierbij hun reactie.


Uw Porsche kan prima op 95 werken mocht er geen 98 beschikbaar zijn.
Uw Porsche is gewend aan 98 waardoor het mogelijk is dat u ‘pingel’ geluiden waarneemt.
Mocht er iets misgaan zal er ten alle tijden een motorstoring optreden en de Porsche zal dan uit zichzelf het motorvermogen verminderen
Zoals beschreven staat in het instructieboekje.

U bent vrij om in de vrije handel een octaan booster of iets dergelijks toe te voegen aan de brandstof
Echter zou ik dat persoonlijk zelf niet snel doen.


In principe kan er dus niets misgaan met de motor als er 95 octaan wordt getankt. Alleen vind ik, misschien ten onrechte, de pingelgeluiden nogal verontrustend. Bij een volgend bezoek aan Italië ga ik toch experimenteren met het toevoegen van een octaanbooster. Wordt t.z.t dus weer vervolgd.

Re: Italiaanse benzine

15 jul 2024 22:28

Tijdens de 1000 Miglia kon ik niet anders dan RON 95 tanken met de Oldsmobile. Vond ze niet fijn. Met Octaanbooster liep de oude dame weer als vanouds en danste zij over de passen!

Re: Italiaanse benzine

16 jul 2024 8:28

Ik heb wel eens in Italie bij een soort van “witte pomp” (geen merk) getankt met destijds mijn BMW M550i. Geen andere optiie in de buurt en tank was vrijwel leeg. Dus op hoop van zegen. Daar liep de V8 niet lekker op - pingelen was het niet, eerder af en toe een “hikje” en gewoon niet zo loepzuiver als zou moeten.
Ik heb er daarna weer goede kwaliteitsbenzine in gegooid en na 300km “op tempo” op de Autostrade was ales weer zoals het moest zijn.

Wat was het? Geen idee. Verschil tussen RON 98 (of zelfs 100) en RON 95 mag voor moderne motoren geen probleem zijn. Misschien was de benzine aangelengd met olijolie of grappa, misschien was de ondergrondse tank van het benzinestation vervuild, misschien zaten er pepernoten tussen.

Vraag me af of je echt “pingelen” hebt gehoord, want dat zou bijna niet moeten kunnen als het echt uitsluitend gaat om verschil 98-95. Misschien was het iets anders? Ik kan me et echte pingelen nog goed herinneren van de Peugeot 204 uit 1972 van mijn moeder als die heuvelop ging met lage toeren. Alsof er een zak spijkers door de motor werd geschud.

Re: Italiaanse benzine

17 jul 2024 10:43

O ja Cazzo, is dat zo?

"De reden dat ik tegenwoordig 98 tank is dat de auto (blijkbaar) iets zuiniger rijdt en (blijkbaar) iets meer vermogen heeft met 98."

Heeft de 993 dan geen 'Rubberen/kunststof' benzine leiding koppelingen/onderdelen zoals de 964 die wel schijnt te hebben?

Waardoor het sowieso wijzer is om zo weinig mogelijk bio / ethanol meuk te tanken... met het luchtgekoelde spul.

Re: Italiaanse benzine

17 jul 2024 17:35

in Italië is er inderdaad zeer weinig ron 98 of hoger te vinden maar nog wel vaak ron 95 met E5 (de oude brandstof is daar dus nog wel gehandhaafd), dat is in ieder geval beter dan hier de ron 95 E10. vooral voor de oudere motoren is het gezonder maar van 2 weekjes ron 95 E10 tanken wordt hij/zij niet slechter hoor. wanneer er daarna weer geregeld ron 98 (of hoger) getankt wordt ga je het hogere octaan gehalte des te meer waarderen en trekt je auto beter, blijft de motor schoner (betere verbranding) en de betere reactie is direct te merken. wel ff bij de pomp kijken naar de E5 of E10, vaak staan ze vlak naast elkaar.

Re: Italiaanse benzine

18 jul 2024 9:46

Mart WTL schreef:O ja Cazzo, is dat zo?

"De reden dat ik tegenwoordig 98 tank is dat de auto (blijkbaar) iets zuiniger rijdt en (blijkbaar) iets meer vermogen heeft met 98."

Heeft de 993 dan geen 'Rubberen/kunststof' benzine leiding koppelingen/onderdelen zoals de 964 die wel schijnt te hebben?

Waardoor het sowieso wijzer is om zo weinig mogelijk bio / ethanol meuk te tanken... met het luchtgekoelde spul.

Zover ik weet niet.
Heb jarenlang 95 van de Tango getankt, geen centje pijn.
Plaats een reactie