Goedemiddag allemaal,
Een kleine twijfel of dit in het voorstelrondje moet of het algemene discussieforum, maar gezien de drukte in deze topic reeks plant ik mijn verhaal even hier;
Hoi! mijn naam is Friso Gerdes, 27 jaar oud, verwend Volvo rijder, verkoper & liefhebber sinds mijn 19de. Na een aantal jaar 480 te hebben gereden als hobby heb ik een Volvo 850 gekocht & deze omgebouwd naar T5 wat het vermogen aan de handbak van 120pk naar 260k verhoogde. Dit was tot 2 weken geleden mijn hobby auto en heb hier veel plezier aan gehad de afgelopen jaren. Echter kwam ik tot het besef dat het plezier langzaam afnam, de auto duur is in de wegenbelasting en enorm groot voor hetgeen wij maar met zijn 2en zijn thuis. De 500/1000km per jaar die ik ermee reed was dan ook niet echt de moeite meer op begeven moment om de auto te houden.
Ook sinds mijn 19de keek ik met een schuin oog naar 924 & 944's, uiteindelijk werd het door het toenmalige kleine budget een Volvo 480 en zo begon mijn Volvo reis. Echter sijpelde de liefde voor Porsche hier altijd onder en staat deze stiekem boven de Volvo liefde, dus wat dralen, denken & doen verder is de Volvo 850 verkocht en wordt het tijd om als eerste in de familie een Porsche aan te schaffen.
''Oh? Ga je een Porsche kopen op je 27ste....? Zou je je geld niet beter op de bank houden nu je nog jong bent voor een koophuis?''is dan de eerste maatschappelijk verantwoorde vraag die ik over mezelf heen krijg. Echter luister ik hier niet graag naar en ben ik van mening dat het leven meer is dan centen op de bank & een hypotheek. Dus begon een maand geleden de zoektocht naar een Porsche, gezien een 911 onbetaalbaar is in dit tijdperk moet ik het bij een transaxle Porsche houden. De keuzes beperken zich dus tot 924 & 944 met een budget van ongeveer maximaal 10/12k.
We zijn ondertussen een aantal weken verder en ik heb 2 op zichzelf staande prachtige 924's mogen berijden, waaronder en 924S uit 1985. Een rode met Telephone dials, origineel nederlandse auto, 280k op de klok, geen onderhoudsboekje maar zover als zichtbaar goed voor gezorgd. Kenteken is de NT-38-BF. Auto kent geen roest, enkel een slechte einddemper en is wat schokkerig met lastwissel, voor de rest kon ik geen rare dingen ontdekken tijdens de proefrit behalve dat deze nogal kaal is voor een S(geen elektrische ramen, koplampsproeiers & achterruitenwisser((die ik sowieso wil retrofitten)) ).
De 2de 924 is een Turbo variant. Compleet grijs met blauw/groen tartan interieur, bronzen originele honigraat wielen en zo'n 170k op de klok uit 1980. Auto heeft nog geen Nederlandse platen gezien dit een Italiaanse import is. Ik heb niet met de auto gereden maar ook deze zag er erg netjes uit afgezien wat schade aan het knipperlicht voor & hele lelijke Italiaans verplichte zijknippers.
De keuze tussen deze 2 vind ik moeilijk. De S moet 10k kosten, de Turbo 12k. Ze hebben allebei voor & tegens, en ik kan erg moeilijk achterhalen wat de waarde van beide auto's gaat doen de komende jaren. Plan is namelijk met een 924 te beginnen op de weg naar wellicht een 944 S2, en uiteindelijk de uiteraard.... 911.
Daarom vanuit hier de vraag. Wat is de ervaring hier op de forum met dit type auto's, wat is de betere aankoop qua motorisatie & wat doet het beter op de lange termijn? Ik ben van plan enkel in de zomermaanden wat tripjes te rijden, de rest van het jaar staat de auto binnen in mijn garage aan het huis.
Ook meteen de vraag, 924 of doorsparen voor een 944? Ook dit is een lastige kwestie gezien 12k je ook best een leuke 944 kan opleveren, zelfs een S2 met wat zoekwerk. er staan er best wat op [url]Mobile.de[/url] maar wil ik een 944 importeren (+ het bijkomende lelijke import kenteken..
)
Foto's van beide auto's:
https://photos.app.goo.gl/jtvM5jV5NnBMGtyg8Ik verneem graag de ervaringen hier!
Excuses voor de ietwat chaotische schrijfstijl, ik merk dat ik dit vrij enthousiast wegtyp maar mijn vingers niet mijn hersengolven bijhouden qua typwerk