Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Een 3,6 of een 3,8 liter

11 jul 2024 16:28

Geachte Porsche heren.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een 911 (type 997).

Nu heb ik een vraagje. Ik lees dat bij de 3,6 liter enige dingen zijn waar je rekening moet houden. IMS lager, koeling, kantelende zuigers en iets met olie slag??

Is het nu zo dat de 3,8 liter sommige van deze problemen verholpen heeft? Of begrijp ik dit verkeerd??

Alvast bedankt
Gr Danny

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

11 jul 2024 16:49

Welkom Danny :!:

Heb je ons sub-forum Even Voorstellen als gevonden?

... de "enige dingen" die je over de 3.6 leest vind je volgens mij bij bijna alle watergekoelde Porsche motoren. Bij de ene iets meer dan bij de andere :wink:

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

11 jul 2024 20:50

3,6l (M96/05) en 3,8l (M97/01) zijn in wezen dezelfde motor. De 3,8l schijnt nog iets gevoeliger te zijn voor bore scoring omdat die dunnere cilinderwanden heeft. Er zijn twee verschillende types IMS lager verbouwd. Het latere, grotere lager is sterker dan het kleinere lager. Maar ook deze is in beide types verbouwd.
Daarnaast zijn er andere verschillen tussen een Carrera en een Carrera S. De S heeft altijd PASM (tenzij het sportonderstel is gekozen), grotere remmen, Xenon, 19" wielen en het sportstuur.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

11 jul 2024 21:49

Na de facelift (2009) kreeg de auto DFI motoren zonder IMS lager en veel minder gevoeligheid voor Bore scoring. Zijn ook 3.6 en 3.8 liter motoren. Wellicht bedoel je dat.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

12 jul 2024 10:55

Ik zou in alle gevallen voor de 3.8 gaan, ongeacht of dat voor of na de facelift is. Je krijgt er extra - nuttige - goodies standaard bij zoals hierboven opgemerkt en ze zijn waardevaster.

En ik zou in alle gevallen geen 997 kopen zonder een aankoopkeuring, waarbij dus ook een cilinderwandinspectie heeft plaatsgevonden. Als je dat gedaan hebt, kun je gewoon genieten van je aankoop en hoef je niet meer met dichtgeknepen billen te rijden ... :drive:

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

12 jul 2024 11:06

Inderdaad altijd voor de 3.8 l gaan. De bore scoring komt het meeste voor bij de automaten en zelden bij handgeschakeld. Heeft iets met toeren te maken .

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

12 jul 2024 21:29

Mooie zoektocht Danny!

Goed inlezen is belangrijk maar er zijn meer 997’s zonder dan met problemen.

Mijn vorige 3.6 (wel in een 996) alleen de koelaanpassing laten doen bij Resto en probleemloos 45.000km gereden met het oorspronkelijke IMS.

De 3.8 die nu in m’n 997 zit heeft geen aanpassingen. Deze heeft vanaf de fabriek wel een aangepast IMS.

Onderhoudshistorie en manier van (warm) rijden zijn volgens mij erg belangrijk. Inzichtelijke onderhoudshistorie vertellen veel over hoe er met de P is omgegaan en wanneer dit synchroon loopt met het verhaal van de eigenaar of verkoper geeft dat vertrouwen.

Bij de (particuliere) aankoop van mijn 997 S klopte dit en heb ik de eerste 3.000km ook geen teleurstellingen gehad.

Bij twijfel zou ik verder zoeken naar een P die wel helemaal klopt.

Het aanbod van 997’s is momenteel best goed en de prijzen ook best redelijk. Succes

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

13 jul 2024 12:20

Stiruam schreef:Ik zou in alle gevallen voor de 3.8 gaan, ongeacht of dat voor of na de facelift is. Je krijgt er extra - nuttige - goodies standaard


Die goodies w.o. PASM hebben niet het eeuwige leven en het extra vermogen van de 3.8 kun je op de openbare weg toch niet kwijt. Ik zou een nette 3.6 niet zomaar afschrijven, nog even los van de minder vaak voorkomende bore scoring.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

13 jul 2024 12:27

renetrzes schreef:Inderdaad altijd voor de 3.8 l gaan. De bore scoring komt het meeste voor bij de automaten en zelden bij handgeschakeld. Heeft iets met toeren te maken .


Automaten schakelen belachelijk vroeg op, en lokken op die manier uit met veel gas onderuit de toeren te versnellen. Vindt geen enkele koude motor fijn.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

13 jul 2024 13:47

Dat was in de tijd van jouw S4 met die automaatbakken zo.
Maar de ontwikkelingen staan niet stil en met de moderne PDK bakken gaat die bewering al lang niet meer op. :idea:




.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

13 jul 2024 16:13

Hebben de Tiptronics van de eerste generatie 997 die intelligentie ook al, d.w.z dat ze met een koude motor minder snel opschakelen?

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

13 jul 2024 16:32

dirty gertie schreef:Die goodies w.o. PASM hebben niet het eeuwige leven en het extra vermogen van de 3.8 kun je op de openbare weg toch niet kwijt.

Niets heeft het eeuwige leven, het is juist de kunst om de beperkte duur van het leven zo aangenaam mogelijk door te brengen. :wink: Met PASM is het aangenamer dan zonder.

Als je met het vermogen de topsnelheid bedoelt, dan kun je het inderdaad niet kwijt. Als het je vooral gaat om tussentijdse versnellingen, op snelheid een klaverbad, kurkentrekker of een bergpas door, dan kun je het extra vermogen van de 3.8 uitstekend kwijt.

Het hangt dus maar van je invalshoek af. :idea:

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

13 jul 2024 17:10

Meer vermogen is altijd fijn. Ja een 3.6 heeft voldoende vermogen om sportief te rijden met een P, een 3.8 heeft nét een beetje meer. Mijn mondhoeken krullen helemaal omhoog wanneer ik na het warmrijden de sport plus modus inschakel, dan moet je wel Sport Chrono pakket hebben. De gaspedaal response is dan echt merkbaar vlotter…

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

13 jul 2024 23:44

Alfred996MKII schreef:Meer vermogen …

+1!!

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

14 jul 2024 7:46

Mijn invalshoek was mijn ervaring met mijn 993 die 272 pk op ongeveer 1400 kilo had. Nooit de behoefte gehad aan veel meer pk’s. Een goed afgestelde 997 3.6 met 325 pk op ongeveer hetzelfde gewicht zou anno 2024 voor mij wel eens de sweetspot kunnen zijn.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

14 jul 2024 9:29

Dus als ik het goed begrijp is de keuze niet zo belangrijk een 3,6 of een 3,8. Ik lees wel dat het met toeren te maken heb met koude motor. De automaat, loopt die nu hoog in toeren bij koude motor?
Ik ben fan van de automaat, maar een schakelbak is natuurlijk wel een optie als dat scheelt qua slijtage aan het motorblok.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

14 jul 2024 13:04

Als je een automaat wilt zou ik lekker een automaat kopen. Belangrijkste is dat je een goed onderhouden exemplaar koopt die niet bovenmatig veel te lijden heeft gehad. Dus altijd AKK doen eventueel aangevuld met inspectie van cilinderwanden. En een reserve potje aanhouden voor het geval dat je een keer pech hebt.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

15 jul 2024 1:07

Hey Danny,

Welkom!

Ik zie dat je een Harley liefhebber bent. Als je het wilt uitgeven zou ik je de 997.2 DFI 3.8 PDK met Porsche sportuitlaat aanbevelen]. Schakelt prima, ook met hand en mooi geluid.

Groeten, Leo

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

15 jul 2024 13:52

Ik zou een 3,8 niet per sé voor het vermogen kopen. M.i. bereik je (op de NL openbare weg althans) zo makkelijk hoogst illegale snelheden, dat meer vermogen niet altijd beter is, want je hebt ook een plek nodig waar je het maximale eruit kunt halen...

Wat echter een andere reden kan zijn om voor de 3,8 te gaan is de rijkere standaard-uitrusting met o.m. PASM en Xenon, andere remmen met rode klauwen etc.

Ik gok dat een 997.2 Carrera (S) gemiddeld €10k meer kost dan een 997.1. Daarbij heb je geen IMS en nauwelijks kans op bore scoring. Persoonlijk zou ik die €10k op zak houden en een uitgebreide aankoopkeuring met cilinderwandinspectie laten doen + het modificatiepakket van Auto Resto. Mocht je daarna toch de Sjaak zijn wat bore scoring betreft, dan heb je alvast €10k liggen (maar dat zal niet toereikend zijn). Heb je het budget nú al, dan is een 997.2 misschien de 'verstandigste' optie. Die hogere prijs blijf je denk ik wel in de waarde terugzien, na verloop van tijd.

Evt. IMS en bore scoring issues kun je ook op een andere manier 'afkopen' door voor een Turbo of GT model te gaan, maar dat moet je budget wel toelaten.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

15 jul 2024 22:27

Heb hard gespaard voor een 997.1. Denk dat ik nog wat bij moet sparen voor eventuele pech die ik misschien kan krijgen.

Die bore scoring laten testen. Beter door de dealer of kan dat ook door de specialist?

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

16 jul 2024 9:46

Mijn indruk is dat de dealer dit niet doet en dat je daarvoor op een specialist bent aangewezen. Heb tijdens mijn zoektocht een auto met bore scoring laten schieten en die verdween daarna vrij snel naar het buitenland. Het geld van de cilinderwandinspectie was daarom goed besteed.

Idealiter laat je de cilinders van onderen (vanuit het carter) scopen, maar niet iedereen begint daaraan. Optie 2 is via het bougie-gat.

Re: Een 3,6 of een 3,8 liter

17 jul 2024 22:06

Wanneer je er nog niet uit bent of het een 3.6/3.8 zou moeten worden en of een Sport chrono pakket iet toevoegt, dan even onderstaande Top GEAR bekijken. :drive:

https://youtu.be/qNwNMgT-adc?si=0KADxhmOMtpFqfzN
Plaats een reactie