Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 11:24

Gezien het gesprek in een ander deel van het forum over niet-originele V-snaren, dacht ik dat het misschien handig zou zijn om mijn recente persoonlijke ervaring met niet originele onderdelen van afgelopen weekend met jullie te delen.

Eerst even over mijzelf: ik ben een ervaren sleutelaar en ik koop altijd originele Porsche-onderdelen voor veiligheids- of technische componenten. Voor relais of kleine grut wil ik wel eens een goede kwaliteit OE-merk kopen, maar 95% van wat ik koop is origineel Porsche.

Zoals velen van jullie weten, ben ik bezig met de restauratie van mijn 968 Cabrio. Ik dacht dat ik klaar was met het onderstel; alles vernieuwd en geüpgraded naar Koni. Ook heb ik nieuwe toplagers gemonteerd op de voorpoten, want de oude waren niet meer goed. Ik heb ze besteld bij Alpo, en Alpo weet dat ik uitsluitend origineel wil hebben.

Afbeelding

Deze keer hebben ze me per abuis een setje aftermarket toplagers geleverd, die niet te onderscheiden waren van de echte, dus ik wist van niets. Zaterdag was het zover dat ik de wagen weer op haar wielen had en alle bouten en moeren van de ophanging op het juiste moment moest aandraaien.

De specificatie voor de moeren op de vier studs van de toplager is 25 Nm. Als je een beetje ervaring hebt met sleutelen, weet je dat dit niet heel veel is; bijvoorbeeld, een wielbout zet je al vast met 110 - 130 Nm.

In het proces van het aandraaien van de moeren op het juiste moment voelde ik een rare knak in mijn momentsleutel. Eerst dacht ik dat mijn momentsleutel defect was, maar wat bleek? Ik had de stud volledig afgebroken en ik was nog niet eens bij 25 Nm :bang:

Afbeelding Afbeelding

Dit is gewoon levensgevaarlijk; stel dat deze studs allemaal breken op een bergpas onder hoge belasting :pale:.

Dus mensen, koop alsjeblieft geen aftermarket zooi en dring aan op origineel Porsche. :salut:

Re: Originele Porsche onderdelen is beter

05 aug 2024 11:37

Mooi voorbeeld Johann, ik had het onder andere met de stabilisator stang verbinder, hierbij liep het rubber er gewoon uit, door slechte passing.... iets minder ernstig dan dit, maar toch ook echt niet goed!

Re: Originele Porsche onderdelen is beter

05 aug 2024 11:45

Niet om je verhaal onderuit te halen hoor, want ik begrijp je beweegredenen volkomen en dit mag absoluut niet gebeuren met zo'n essentieel onderdeel, maar je kunt (ook met originele P-onderdelen) gewoon pech hebben dat er ergens een fabricagefout in zit. Alleen bij onderdelen die in vliegtuigen worden gemonteerd wordt ieder boutje en moertje aan een individuele inspectie onderworpen en gekeurd.

Dus dit kan (let op: kan!) anekdotisch bewijs zijn en hoeft niks te zeggen over de kwaliteit van 'merkloze' onderdelen of garanderen dat P-onderdelen altijd beter zijn.

Re: Originele Porsche onderdelen is beter

05 aug 2024 12:56

Rekening houdend met al het voorgaande heeft Murphy hier de kans niet laten liggen om net Johann, die onbedoeld en onwetend niet originele onderdelen monteert, eventjes met de neus op de feiten te drukken.
Toeval of de perfecte bewaarengel? :shock:

Re: Originele Porsche onderdelen is beter

05 aug 2024 13:26

Dit is het topic wat ik al lang wilde beginnen maar om redenen nooit deed. Fijn dat Johann er over begint. :thumleft:

Als je langer sleutelt zie je het verschil in kwaliteit beter tussen origineel en imitatie en het kelderen van kwaliteit van imi. Niet altijd, en niet voor elk onderdeel. Maar in grote lijnen.
Ik weet niet hoe lang jij sleutelt en zelf veel onderdelen monteert Polydeukes, maar dit wat Johann heeft meegemaakt ken ik en heb ik zelf ook meegemaakt. Dit voorjaar nog. Motorsteunen 968. Origineel erg veel geld, imi voor een fractie te koop. ( klant had een budget waar bepaalde reparaties in 'moesten' en dan koop ik op goed vertrouwen ook wel eens iets in waar ik later spijt van krijg) Exact hetzelfde dus, afknappen van zo'n draadeind voor het bereiken van het aanhaalmoment. Ik hoorde ook een tik, dacht ook 'huh, wat is dit' twijfelde, draaide door, want geen keus en had een afgebroken draadeind. Allang voor het halen van het aanhaalmoment. Zo heb ik veel voorbeelden en weet nu redelijk goed welke merken ik niet meer wil gebruiken. Of beter gezegt, welke onderdelen van dat merk.
Bij origineel Porsche dit soort dingen nog nooit meegemaakt. Toeval? Nee, na zoveel gevallen niet meer.


Ik schreef net voor een ander topic dit:

Porsche ontwerpt en ontwikkeld mooie technische dingen en laat onderdelen waar Porsche niet gespecialiseerd in is maken door andere Fabrikanten. Logisch.
De 9,5x776mm v-snaar uit een ander topic (999 192 338 50) laat Porsche in een voor autofabrikanten kleine hoeveelheid en in een afwijkende maat, perfect passend voor deze poelies, maken door het Italiaanse Dayco.
Het is aannemelijk dat Porsche veel meer voor hun v-snaar inkoop betaald dan VW die in veel grotere aantallen v-snaren laat maken. Dus verkoop ligt de prijs ook hoger en Porsche zal meer moeten verdienen per v-snaar omdat ze niet het voordeel hebben van de grote aantallen zoals de echt grote fabrikanten. Daarnaast laat Porsche steeds maar weer nieuwe onderdelen aanmaken voor 40 jaar oude auto's of ouder zodat wij onze Porsches kunnen blijven rijden. VW doet dat niet. Bijna geen andere autofabrikant. Ja, die specifieke onderdelen zijn dan duurder.

Natuurlijk zijn er webshops die een redelijk passende v-snaar vinden in bijna dezelfde maat en aanbieden voor exact dit onderdeelnummer. Eigenlijk is het bedrog, want ze brengen het als een vervanging voor de v-snaar met dat specifieke onderdeelnummer, maar het is gewoon v-snaar in een iets een andere maat die in hele grote oplagen gemaakt wordt voor veel verschillende toepassingen. En daardoor al te vinden op internet voor onder de Euro 3,- incl. btw.


Porsche onderdelen kosten veel geld, maar zijn niet altijd duur. Iets dat goedkoop is maar net niet past, van mindere kwaliteit is of er niet uitziet, dat is pas duur.

Porsche vraagt dus veel geld voor de onderdelen. En wil er aan verdienen.
Maar is dat niet het zelfde wat een eigenaar van een 35 jaar oude 911 wil en doet bij verkoop. Als ik die bedragen zie :shock:
Zelfs voor auto's die helemaal opgebouwd zijn en onderhouden met goedkope b-kwaliteit of matig passende onderdelen. :idea: :mrgreen:

Re: Originele Porsche onderdelen is beter

05 aug 2024 13:35

Ik heb ooit een Volvo 850- T-5 gehad. Die begon af en toe te horten en stoten, waarbij een dot gas de motor weer in het gareel kon krijgen. Ik verdacht de luchtmassamater, dus eentje gekocht en gemonteerd, niet origineel. Geen verschil. Toen dacht ik: LMM is het niet, ik moet verder zoeken. Vele uren en onderdelen later toch eens een tweedehands origineel Volvo LMM gemonteerd: probleem verholpen.

Re: Originele Porsche onderdelen is beter

05 aug 2024 14:26

Erwin schreef:Als je langer sleutelt zie je het verschil in kwaliteit beter tussen origineel en imitatie en het kelderen van kwaliteit van imi. Niet altijd, en niet voor elk onderdeel. Maar in grote lijnen.
Ik weet niet hoe lang jij sleutelt en zelf veel onderdelen monteert Polydeukes, maar dit wat Johann heeft meegemaakt ken ik en heb ik zelf ook meegemaakt.

Mijn punt gaat vooral over onderdelen die Porsche gewoon uit de rekken van VAG haalt, die dus EXACT hetzelfde zijn, maar als enige verschil het merklogo (VW, Audi of Porsche) hebben. Ik zou zelf ook niet voor "imitatie" kiezen, tenzij het om een niet essentieel onderdeel gaat dat niet zichtbaar is (bijv. een interieurfilter of zo). Als het om veiligheid gaat, ga je natuurlijk voor de beste kwaliteit, maar zelfs dan hoeft het niet per se Porsche-orgineel te zijn.

Om een voorbeeld te geven: de noodstroommodule voor het alarm in mijn 981 is EXACT gelijk aan die van sommige VW- en Audimodellen, want exaxt hetzelfde onderdeelnummer. Maar door een Porschelogo wel met een ander prijskaartje. Ruitenwissersproeiknop: idem. En zo zullen er vast nog meer onderdelen zijn. Om nog maar te zwijgen over verbruiksartikelen als filters, bougies, accu, vloeistoffen, etc.

Kortom: het een sluit het ander niet uit en je auto hoeft wat mij betreft niet 100% uit alleen maar orginele Porscheonderdelen te bestaan. Niet alles in een (moderne) Porsche is namelijk 100% Porsche, maar kan zeker uit de rekken van VAG komen. Dat is dan -wat mij betreft- een veilige keuze. Imitatie moet je inderdaad heel erg mee opletten, en dus moet je je keuzes wel zorgvuldig en verstandig maken.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 15:06

Hahaa, ik vergeet telkens weer de Porsche's van uit de tijd dat Porsche commerciëler werd. Net zoals jij niet denkt aan het ondertussen oudere spul. Bij Porsche's van voor de 996 waren maar heel weinig onderdelen uitwisselbaar. Hooguit een klein aantal onderdelen bij de oudere 356, de 914 en 924 / 944 t/m 1984.

Bij de ondertussen klassieke 911 zijn ook relais , elektronica en elektro onderdelen altijd anders dan van VW etc.
Vanaf de 996 werden veel onderdelen uit de VAG organisatie gehaald. Goede onderdelen van VAG in een Porsche is dan ook geen imi en zeker technisch geen probleem. Ik kijk wel altijd wat de financiële winst is.

Als een bepaalde bout origineel Euro 2,- kost en een replacement Euro 1,- en je ziet het duidelijk zoals meestal het geval is, dan wil ik niet eens een vervangingsonderdeel. Ook al is de kwaliteit net zo goed. Dan telt het uiterlijk. Die bouten vind je wel weer bij de onderdelen leveranciers en webshops waarbij alles om de goedkoopste zijn draait. Dan is het weer jammer dat het aangeboden wordt, want je bespaart nauwelijks iets maar de reparatie ziet er wel minder professioneel uit.



Maar ik reageerde in mijn eerste post dus hier op:
Polydeukes schreef: maar je kunt (ook met originele P-onderdelen) gewoon pech hebben dat er ergens een fabricagefout in zit.
Dus dit kan (let op: kan!) anekdotisch bewijs zijn en hoeft niks te zeggen over de kwaliteit van 'merkloze' onderdelen of garanderen dat P-onderdelen altijd beter zijn.

Theoretisch kan dat ook met Porsche onderdelen gebeuren wat Johann meemaakte. Maar in de praktijk, en daar ga ik altijd van uit gebeurt dat niet bij origineel maar wel regelmatig bij imi onderdelen. Ik denk bij onderstel onderdelen aan het merk ÜRO, Stilcars, JP of HT bijvoorbeeld. Regelmatig ondermaatse kwaliteit. Niet voor elk artikel van die merken. Maar vaak wordt een Porsche er niet veel beter van.
.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 20:55

Ik sleutel al 10 jaar zelf aan mijn roadsters en gebruik altijd OEM. Zelfs al is die 0W20 olie in de “merk doos” duurder dan de Mobil 1 die het eigenlijk is (en die de garage gebruikt en in bulk aankoopt).

Met facturen erbij en foto’s van het onderhoud heeft dat al 2x geloond bij de inruil. Mijn ervaring is dat de kost van OEM parts tov imitatie min of meer verwaarloosbaar is tov het arbeidsloon die een garage aanrekent versus zelf doen.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 21:24

Ik heb vorige week mijn "raamsnorren" (jongens, hoe verzin je het) vervangen in de deuren wegens compleet weggeroest. In eerste instantie een setje aan 34 euro per stuk, totaal 68 euro.

83193

Probleem waren de knopjes die niet bleven zitten in de uitsparing in de deuren en na veel pogingen heb ik de troep teruggebracht en originele van Porsche besteld aan 147 euro per stuk, bijna 300 euro voor beide deuren dus.

83194

Het resultaat was dat de originele van Porsche, ja die van 147 euro per stuk, ook niet blijven zitten en ik ze van ellende vastgeplakt heb met lijm. :bang:

Enige verschil is dat de stof ietsje dikker was maar absoluut de dure prijs niet waard. :scratch:

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 21:51

Johann schreef:alles vernieuwd en geüpgraded naar Koni.

Ik ben geen ervaren sleutelaar, maar bovenstaande passage deed mij wel even gniffelen.
Als originele onderdelen beter zijn, is het toch opvallend dat het Koni onderstel een upgrade is :-)

De boodschap is natuurlijk duidelijk.
toch zijn mijn Alieexpress knopjes voor openen van koffer- en motorklep toch echt wel beter dan het orgineel.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 22:41

Een 968 werd standaard geleverd met Fichtel en Sachs schokdempers voor de cruisende Porsche rijder.
Voor de sportiever ingestelde Porsche rijders leverde Porsche toen af fabriek al Koni schokdempers. Johann houdt van meer kwaliteit en verving zijn fietspompjes door Koni's ...... die Porsche dus gewoon zelf (ook) levert.




.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 23:30

Haha, had al verwacht dat ik wel weer op mijn plek gezet zou worden (en terecht)

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

05 aug 2024 23:40

Porsche gebruikt pagid remblokken op de 991 zag ik.
Is een remblok van pagid zonder porsche logo dan slechter? Of imitatie? Ik heb met dat soort onderdelen nooit problemen

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

06 aug 2024 8:36

Er is natuurlijk altijd zoiets als "waar voor zijn geld". Maar het gaat mij toch echt te ver om alle originele onderdelen op te hemelen als feilloos.
Als dat zo zou zijn zouden er een stuk minder terugroep acties zijn in de automobiel wereld.

Dat fabrikanten de grenzen steeds verder opzoeken (minder duurzaam, meer marge) is duidelijk. Dus het verschil in goedkope imi tov van origineel voor oudere modellen is denk ik relevanter dan het verschil bij recentere modellen (uitzonderingen daargelaten)

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

06 aug 2024 9:05

Zal ik hier serieus op ingaan Anton?

Gelukkig schreef je:
anton964 schreef:Ik heb met dat soort onderdelen nooit problemen

Er zitten heel veel van dat soort onderdelen in een auto.

Helaas heeft Johann niet een uitgelegd dat met imitatie niet bedoeld wordt gelijkwaardige onderdelen aan de onderdelen die Porsche zelf ook monteert en levert en in de zelfde specificatie. Dom van Johann.


Dus voor de duidelijkheid, want we zitten hier op het Porscheforum,
gelijke onderdelen van o.a.:
Até
Behr
Beru
Bilstein
Bogé
Borgwarner
Bosch
Brembo
Cohline
Continental
Dayco
Delco Remi
Elring
FAG
Fichtel en Sachs
Goetze
Glyco
Hella
HMR
INA
Kolbenschmidt
Lemförder
Lucas
Magnetti Marelli
Mahle
Pagid
Paris Rhone
Pierburg
Sachs
Siemens
Schäeffler
SKF
Swag
SWF
TRW
Váleo
VDO
ZMD
zijn geen imitatie onderdelen en zijn dus niet slechter.




giuliettagta schreef: het gaat mij toch echt te ver om alle originele onderdelen op te hemelen als feilloos.
......... het verschil in goedkope imi tov van origineel voor oudere modellen is denk ik relevanter dan het verschil bij recentere modellen (uitzonderingen daargelaten)

Ook originele onderdelen zijn niet feilloos. Alle in een auto aanwezige onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en ouderdom. Ook originele. Ook die gaan kapot.

Ik denk dat iedereen echt wel snapt dat dit topic bedoeld was om te waarschuwen voor de veel slechtere imitatie onderdelen die vooral gemaakt worden om veel geld te verdienen. Dus onderdelen waarvan de fabrikant weet dat ze niet goed passen en produceren dat bij lange na niet gelijkwaardig en al helemaal niet beter is aan het origineel. Want er zijn soms ook wel betere onderdelen dan de originele te koop.

Dus in die tweede zin van giuliettagta kan ik mij ook helemaal vinden. Auto's en de markt van vervangingsonderdelen van voor de eeuwwisseling zijn zo anders dan tegenwoordig.


Misschien zoek ik ter illustratie er wel wat foto's bij.
Maar vraag mij ook af, waarschijnlijk net als jullie, waarom ik al deze verspilde moeite er in stop. :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Erwin op 06 aug 2024 9:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

06 aug 2024 9:48

Omdat er Porsche bloed door je aderen stroomt :mrgreen:

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

06 aug 2024 10:03

Erwin wat ben je toch een kanjer dat je zoveel geduld met ons hebt en je top uitleg.
Ik kwam op deze vraag omdat ik van alpo niet gewend ben dat ze dus rommel leveren en dat is met die toplagers toch gebeurt ben ik bang.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

06 aug 2024 11:21

Erwin schreef:Helaas heeft Johann niet uitgelegd dat met imitatie niet bedoeld wordt gelijkwaardige onderdelen aan de onderdelen die Porsche zelf monteert en levert en in dezelfde specificatie. Dom van Johann.


Bij deze dan :mrgreen:

Ik moet bekennen dat ik vanaf het moment dat ik het toplager thuis had ontvangen een beetje achterdochtig was. Meestal, als je originele Porsche-onderdelen bestelt, zit er een heel herkenbare sticker op. Ook als je een OEM-alternatief koopt van de merken die Erwin noemt, zitten ze in merkgebonden dozen. Deze toplagers zaten in zakjes met het juiste onderdeelnummer erop, maar niet met zo'n sticker van Porsche. Omdat ik wist dat Alpo mij altijd originele onderdelen stuurt en ik geen visueel verschil kon ontdekken met de toplagers die ik eruit had gehaald, geloofde ik het wel.

Ook bij mij is het niet de eerste keer dat imitatie rommel mij in de weg zit of geld kost, ik kan tich voorbeelden noemen waar ik gedwongen immitatie moest kopen omdat het bij Porsceh NLA was en het niet goed uitpakte. Eerder dit jaar moest ik een Porsche-logo kopen voor op de voorkant van mijn vers afgebouwde 924 Safari. Origineel was op backorder, en is dat nog steeds :roll: Dus heb ik ingestemd met een imitatie-logo. Ze zijn een stuk meer bling en minder strak, maar ik had geen keuze. Die kwam overigens ook in een zakje, en ook hier weer met het juiste onderdeelnummer ingestanst in het metaal.

Als je ze naast elkaar legt, is het heel duidelijk dat de kwaliteit van het imitatieonderdeel veel minder is dan die van het originele.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Ik heb het logo gemonteerd, maar ook dat ging stoever dan het zou moeten omdat de pennetjes net te dik zijn voor de originele waxmoertjes die ik moet gebruiken om ze vast te zetten. Maar na wat gefriemel was het me gelukt en het zag er op zich prima uit. Dat stomme logo is geen 500 km op de auto blijven zitten. Het liet met grote fanfare los op de snelweg omdat een van de pootjes was afgebroken (door trilling?) en toen er eenmaal wind onder kwam brak de andere ook af. Het heeft me niet alleen geld gekost omdat ik een nieuwe moest kopen als vervanger, maar ik moest ook een kras polijsten op de motorkap en een ster in de voorruit laten maken omdat het logo op mijn voorruit terecht was gekomen :bang: :bang:

Dus, nogmaals, koop alsjeblieft geen aftermarket zooi en dring aan op originele Porsche of een gerenommeerd OEM-onderdeel. Merkloos is foute boel. :salut:

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

06 aug 2024 12:32

Hier heb ik ook nog wel een voorbeeld van: ashoezen. Koop deze alleen origineel van Porsche en niet aftermarket van GKN, ondanks dat de originele ook gewoon door GKN worden gemaakt. De originele Porsche-ashoezen hebben ook een GKN-logo, maar gaan veel langer mee dan de de aftermarket GKN-versie.

De veel lagere prijs is verleidelijk, maar 2 jaar laten kun je het vieze klusje nog eens overdoen want dan zijn ze alweer gescheurd. De originele zien er nog 2 jaar nog als nieuw uit.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

06 aug 2024 14:54

Ik heb expres GKN ook niet genoemd in het lijstje merken waarvan je prima gelijkwaardige onderdelen kunt kopen. Aandrijfassen en de hoezen die aftermarket door GKN worden geleverd zijn voor zover ik weet niet van het zelfde materiaal en uiterlijk. Alleen het merk is het zelfde. Dat kan ook gebeuren met de aandrijfashoezen van Meyle. Een goed merk, maar de aftermarket hoezen van dat merk passen niet altijd zoals dat met originele hoezen past. En zo ken ik heel veel onderdelen die je juist wel of liever niet wilt gebruiken van niet originele onderdelen.

Het kan niet anders dat Porsche door bepaalde merken onderdelen laat maken met de afspraak dat onderdelen met dezelfde specificatie niet langs Porsche op de markt mogen worden gebracht. Ik kan mij goed voorstellen dat dit met GKN onderdelen zo is. En zo zijn er meer onderdelen te bedenken waarbij dat zo is.

Ik denk dat fijne en goede onderdelen leveranciers zoals Alpo het liefst altijd goede en ook originele onderdelen leveren. Dat hebben ze altijd al gedaan en doen ze nog steeds. Maar ook dat soort bedrijven zagen vast dat klanten steeds vaker verlekkerd naar de lage prijzen op internet keken en wat moet je dan?
Je kunt net zo als Johann natuurlijk altijd vragen om A-kwaliteit onderdelen als je die graag wilt hebben.

In het algemeen gezegd denk ik dat we met zijn allen, o.a. geholpen door internet, ervoor gezorgd hebben dat prijs belangrijker is geworden dan kwaliteit. Nu we hier steeds vaker last van krijgen gok ik dat we op het keerpunt zitten en weer terug willen naar kwaliteit.

In de tijd van vóór de goedkope webshops waren autobedrijven en automaterialenzaken de onderdelen leveranciers. Daar kocht je van ervaren mensen uit de praktijk.
Dat is en kan nu nog steeds zo, maar mensen denken nu anders. Liever wordt alles zelf uitgezocht, het wiel opnieuw uitgevonden en gedacht dan goedkoper uit te zijn. Regelmatig is dat ook zo, maar als je twee keer het zelfde artikel heb vervangen omdat je eerst onwetend de slechte variant had gekocht..........de meesten van jullie snappen mij wel :D

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

07 aug 2024 8:52

@Erwin Kom je nog wel aan sleutelen toe, met al deze uitleg? :mrgreen:

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

07 aug 2024 10:01

Even voor mijn beleving. Wat betekend of is het verschil dan van OEM ( ik weet waar het voor staat) tov van origineel. Dacht altijd dat de kwaliteit dan wel hetzelfde is want OEM

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

07 aug 2024 10:12

Erwin schreef:(...)
Bosch
Sachs
Lemförder
Pierburg
Sachs
SWF
TRW
(...)


Sterker nog, bij deze merken zie ik vaak dat bij de gelijke onderdelen (dus de versie zonder een Porsche doosje er omheen), vaak het Porsche-logo er met een dremel af is geslepen. En soms vergeten ze dat nog wel eens, want ik heb ook wel eens een handvol Lemförder rubbers gekregen, waarbij dit maar bij de helft ervan is gedaan.

Re: Originele Porsche onderdelen zijn beter

07 aug 2024 10:46

2000 gtv schreef:Even voor mijn beleving. Wat betekend of is het verschil dan van OEM ( ik weet waar het voor staat) tov van origineel. Dacht altijd dat de kwaliteit dan wel hetzelfde is want OEM

OEM wordt in de autowereld veelal gebruikt om aan te duiden dat het onderdeel gemaakt is door dezelfde fabrikant als het originele onderdeel, maar dat bijvoorbeeld een merklogo ontbreekt of er een ander logo op staat.

Je hebt dus achtereenvolgens:
1. Origineel merkonderdeel: zoals aanbevolen door de fabrikant, gebruikt door merkdealers en meestal met merklogo;
2. OEM: technisch gelijk aan origineel, maar veelal zonder merklogo (of het logo van een andere merk of de fabrikant). Vaak van dezelfde kwaliteit (maar niet altijd) als origineel;
3. Aftermarket: gemaakt door een andere fabrikant. Dit zegt niet altijd wat over de kwaliteit. Soms is het beter, soms gelijk, soms slechter. Soms hier aangeduid als 'imitatie'.
Plaats een reactie