Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
16 jan 2025 15:50
Ik heb gezocht of ik het antwoord kon vinden, maar dat is niet gelukt...
Ik heb mijn 987 Boxster nu vervangen door een 981 Boxster S, maar zie een verschil in de bediening van het cabriodak.
Bij beide auto's kan ik het dak tijdens rijden bedienen, maar bij de 987 was daarvoor een klein tikje op de knop op/neer voldoende om het dak te openen of te sluiten. Bij de 981 moet ik de knop echter vasthouden tot het dak helemaal open of dicht is, net als bij stilstand.
Is dit standaard? Waarom is dit anders?
En is het iets wat met PIWIS te veranderen is? Want ik wil die functionaliteit graag terug...
16 jan 2025 16:12
Volgens mij is dit ook niet standaard bij de 987 en is er een extra module geplaatst.
Zo’n zelfde module is ook beschikbaar voor de 981. Deze wordt onder andere door Mods4 cars geleverd (via cabriocare). Kosten van de module zijn € 429,00.
16 jan 2025 17:25
Nee, die 'one touch' bediening is standaard, staat ook zo in de handleiding beschreven.
From 6 mph (10 km/h) to 30 mph
(50 km/h):
Pull button briefly, the convertible top opens
automatically.
Toen ik deze tekst in de handleiding opzocht bedacht ik me ineens dat het handig zou zijn dit dan ook in de 981 handleiding op te zoeken... En daar staat dus genoemd dat je de knop moet vasthouden. Er staat niet iets apart genoemd voor de bediening tijdens rijden.
Jammer! Want dat was toch wel erg handig, een knop vasthouden tijdens rijden is minder prettig, hoewel het dak ook wel snel open/dicht is natuurlijk...
Vraag me wel af waarom dit gewijzigd is...
16 jan 2025 17:30
Was bij mijn 991 ook zo, misschien iets met veiligheid te maken,
kindjes die hun handen ertussen stoppen tijdens het bedienen etc.
16 jan 2025 17:30
Dan ga ik dat in mijn 987s ook eens proberen.
16 jan 2025 17:53
Dit wordt o.a. gebruikt om het dak in service stand te zetten (zodat de motor bereikbaar is). Geen idee hoe dit bij een 987 gaat. Een 987 is ook niet per ongeluk te bedienen vanwege de mechanische ontgrendeling.
16 jan 2025 19:55
Hen3 schreef:Bij de 981 moet ik de knop echter vasthouden tot het dak helemaal open of dicht is, net als bij stilstand. Is dit standaard? .
Ja, dat is standaard zo (vanaf stilstand tot 50kmh kan het dak geopend of gesloten worden.
16 jan 2025 21:20
Net even getest, bij de 987 moet ik de knop ook vasthouden. Bij de 986 was dit ook, echter daar moest je de handrem ook aantrekken. En bij de 996.2 had ik een robotop gemonteerd waardoor je met sleutel kap open kon doen en ook 1x de knop indrukken en niet vasthouden.
Wil je dit bij de 981 doen dan zul je dus aparte module moeten kopen.
16 jan 2025 22:39
Het is mij inmiddels duidelijk dat dit inderdaad gewijzigd is bij de 981, maar sommigen hebben blijkbaar gemist dat ik het specifiek heb over de bediening tijdens rijden.
Bij stilstand moet je bij alle generaties de knop vasthouden. Inderdaad vanwege veiligheid en servicestand.
Alleen tijdens rijden zie ik een verschil in openen en sluiten. Bij de 987 kan dat af fabriek door de knop kort te bedienen (en dat is heel praktisch), bij de 981 moet ik hem ook dan vasthouden.
Geen halszaak, en ik vind het ook niet nodig om daar een module voor te kopen (want die zijn ook best prijzig). Het vasthouden van de afstandsbediening om te openen en sluiten (wat met zo’n module dan ook niet hoeft) vind ik ook geen probleem.
17 jan 2025 15:05
Wat een luxe!!
17 jan 2025 15:55
Mart WTL schreef:Wat een luxe!!
Inderdaad, waar hebben we het over!
28 jan 2025 17:32
Ik ben er inmiddels achter dat het openen tijdens rijden wél kan door een korte druk op de knop, maar dat je voor sluiten wel de knop moet vast houden. Zal uit veiligheid zijn denk ik.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.