17 jun 2025 16:27
17 jun 2025 16:43
17 jun 2025 16:45
JaJBurnski schreef:Is dit (voor een 14 jaar oude auto) normaal?
NeeJBurnski schreef:En kan het geen kwaad?
17 jun 2025 17:03
17 jun 2025 17:20
JBurnski schreef:En kan het geen kwaad?
17 jun 2025 21:59
17 jun 2025 22:05
18 jun 2025 0:11
18 jun 2025 0:13
disciple schreef:Wat zei de keurmeester?
18 jun 2025 0:53
18 jun 2025 7:54
JBurnski schreef:Vraag nummer 1:
Is dit normaal voor een 15 jaar oude auto of zegt dit iets over hoe er met de auto is omgegaan door de vorige eigenaar?
JBurnski schreef:Vraag nummer 2:
Is de roest zorgelijk? En zo ja, raad je mij af de auto te kopen? Of raad je mij aan eventueel de roest te behandelen?
18 jun 2025 9:41
18 jun 2025 9:53
18 jun 2025 10:29
18 jun 2025 10:30
Erwin schreef:JBurnski schreef:Vraag nummer 1:
Is dit normaal voor een 15 jaar oude auto of zegt dit iets over hoe er met de auto is omgegaan door de vorige eigenaar?
Dat het normaal is weet je ondertussen.
Ja, dit zegt iets over hoe er is omgegaan met de auto. Er is gewoon in weer en wind mee gereden. Ook 's winters. Zoals de meeste auto's in Nederland dus. Niks aan de hand.
Maar het zegt ook wat over de mensen in de werkplaats waar de auto onderhouden is. De oude eigenaar weet misschien niet dat die roest daar zit. De monteur had hem daar op kunnen wijzen en adviseren dat in een vroeg stadium preventief te behandelen. Helaas wordt daar door de meeste garages niet op gewezen.JBurnski schreef:Vraag nummer 2:
Is de roest zorgelijk? En zo ja, raad je mij af de auto te kopen? Of raad je mij aan eventueel de roest te behandelen?
Dat de roest niet zorgelijk is weet je ondertussen.
Als jij weet dat je de auto hooguit een aantal jaar rijdt, zoals gebruikelijk is, hoef je er niks aan te laten doen. Eigenlijk zelfs niet als je de auto 10 jaar ofzo gaat rijden. Ik raad je wel aan om het te laten behandelen. En niet door er effe een beetje tectyl of wax over te laten spuiten, want dan verstop je het alleen voor het zicht en vertraag je het roestproces hooguit iets.
Er zijn ook wel auto's te vinden die deze roest niet hebben. Je weet nu duidelijk dat het de komende jaren technisch niet erg is. Als jij weet dat je je gaat storen aan de wetenschap dat daar roest zit kun je of verder zoeken naar een roestvrij exemplaar, of er wat aan laten doen.
Een feit is dat het jammer is dat de eerste eigenaar niet is geadviseerd de auto meteen voor aflevering op een nette manier tegen dit soort roest, waarvan iedere monteur weet dat het gaat komen, te behandelen óf dat het wel geadviseerd is en dat de eerste eigenaar daar geen interesse in toonde.
En nog even er verder op ingaand over afraden of niet om deze auto te kopen met deze roest. Daarvoor geef je te weinig info. Want om een goed antwoord te geven en te adviseren moet je bijvoorbeeld weten hoe iemand is en denkt, wat hij graag wilt en wat voor een soort liefhebber het is.
18 jun 2025 10:36
Polydeukes schreef:Wil je de auto 'fabrieksnieuw' onder een dekentje bewaren zodat deze later in een museum tentoongesteld kan worden: niet kopen.
Ga je de auto daadwerkelijk gebruiken: lekker kopen en rijden met die bak. En als het je stoort dat er cosmetische roest zichtbaar is, kun je geld weggooien door het te laten verwijderen en behandelen.
Vergeef me mijn cynische reactie, maar kom op... het is een oude Cayenne... Geen klassieke Ferrari of Aston Martin of bijzondere 911. Auto's die gebruikt worden krijgen gebruikssporen. Oppervlakkige roest aan de onderkant door rijden in allerlei weersomstandigheden en pekel is de normaalste zaak van de wereld en moderne auto's kunnen daar prima tegen. Tijdens een apk en zeker bij de een AKK wordt echt wel gekeken of de roest problematisch is en evt. gaat zorgen voor aantasting van belangrijke onderdelen. Dat is hier niet het geval.
Roest aan de carrosserie is een ander verhaal. Dat moet je zsm oplossen.
18 jun 2025 10:37
dirty gertie schreef:Waar heb je hem laten keuren?
18 jun 2025 10:55
18 jun 2025 11:09
JBurnski schreef:Ik snap de cynisme, maar ik ben niet op zoek naar een 'fabrieksnieuwe' Cayenne. Daarbij ben ik een leek op het gebied van roest aan de onderkant van de auto en weet ik niet, op wat voor niveau dan ook, of dit een kwalijke zaak is. Vandaar mijn vraag![]()
Als je kijkt naar Cayenne's op autoscout van 15 jaar oud, zie je bedragen die ver onder het bedrag ligt van dit exemplaar. Vandaar dat ik toch wat voorzichtig ben.
18 jun 2025 11:11
18 jun 2025 11:13
porschenot schreef:Porsche onderhoud check
AKK auto resto check
Commentaar Erwin check
Veel veilige kilometers ermee
18 jun 2025 11:14
18 jun 2025 11:15
JBurnski schreef:Als je kijkt naar Cayenne's op autoscout van 15 jaar oud, zie je bedragen die ver onder het bedrag liggen van dit exemplaar. Vandaar dat ik toch wat voorzichtig ben.
18 jun 2025 11:21
Polydeukes schreef:JBurnski schreef:Ik snap de cynisme, maar ik ben niet op zoek naar een 'fabrieksnieuwe' Cayenne. Daarbij ben ik een leek op het gebied van roest aan de onderkant van de auto en weet ik niet, op wat voor niveau dan ook, of dit een kwalijke zaak is. Vandaar mijn vraag![]()
Als je kijkt naar Cayenne's op autoscout van 15 jaar oud, zie je bedragen die ver onder het bedrag ligt van dit exemplaar. Vandaar dat ik toch wat voorzichtig ben.
Het was ook niet onaardige bedoeld, maar je hebt de auto laten keuren (door een hier bekende en geronommeerde specialist), en die geeft aan dat de roest past bij de km-stand en leeftijd van de auto. Wie zijn wij om dat in twijfel te trekken?
Of de prijs passend is, is aan jouzelf. Wat heb je er voor over? Je geeft zelf al aan dat dit exemplaar hoog in de markt staat. Heb je andere exemplaren bekeken of proefgereden? Mijn persoonlijke ervaring is dat goed rondkijken en onderzoek doen loont. Je laten verleiden door het eerste exemplaar dat op je pad komt, kan wel eens tot teleurstelling leiden. Maar garanties krijg je nooit.
18 jun 2025 11:32
mark996 schreef:Los van de oppervlakkige roest zou ik veel meer kijken of de dure zaken al zijn vervangen zoals luchtbalgen, sensoren abs/stuurhoek, klepdeksel, oliekoeler. Kunnen ze wel zien bij een akk als ze goed kijken. Zo niet, potje maken..
En als tip voor de onderhandeling, deze zaken gaan stuk op een gegeven moment, ook bij een dealer onderhouden P met een nette km stand.. wat de verkoper ook zegt. Succes!