Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Is de Europese autoindustrie nog te redden?

13 nov 2025 21:04

Vandaag kwam ik toevallig weer 2 nieuwe Chinese automerken tegen nl de omoda en de jaecoo
Ik ben er even in gaan zitten en deze hybride modellen zien er erg volwassen uit. 7 jaar garantie.
Alles wat je maar kan bedenken zit er op , en hebben van 350 tot 500 pk
Prijs vanaf 37 K.
Zelf had ik niks met Chinese auto’s maar moet eerlijkheidshalve toch wel bekennen dat deze auto’s toch best aantrekkelijk zijn.
BYD, MG,NIo,Lynk&Co , Xpeng Zeekr,aiways,Wey, Ora, Seres,en alles wat ik nog vergeten ben.
Ik ben bang gezien het feit dat ik op de weg veel van deze merken tegen kom de Europese automarkt het erg moeilijk gaat krijgen.
Voorlopig hou ik het zelf bij de Duitse wagens maar voor hoelang nog.( Porsche :mrgreen: uitgezonderd)
Hoe kijken jullie hiernaar?

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

13 nov 2025 21:18

Ja, dit zijn indrukwekkende spelers. Musk heeft zelf ook al eens aangegeven flink bang/onder de indruk te zijn van bv. Een BYD.
Denk dat onze (auto)industrie het hier heel zwaar mee gaat krijgen.

Interessant boek wat mij wel heeft geholpen dit te begrijpen is 'how asia works'.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

13 nov 2025 22:01

:oops: Nee.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

13 nov 2025 22:03

Eerst eens zien of en hoeveel van die merken het uithouden op 3-5-10 jaar. Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren vrees ik.
Wie dit privé koopt is goed gek volgens mij. Leasing, dus risico is voor een ander, OK maar dan nog.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

13 nov 2025 22:19

https://www.youtube.com/watch?v=ws6fOvPJMas

Lubach die mij toch wel wat dingen ter overdenking gaf. Klinkt inderdaad niet hoopvol voor de Europese autoindustrie. Niet de traditionele merken. Die zitten waarschijnlijk veel te vast in het oude denken. Beetje Nokia effect. Of Boing.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

13 nov 2025 22:57

Lubach vertelt niet het hele verhaal: de Europese autobouwers maken prima elektrische auto’s, maar zijn niet in moeilijkheden gekomen doordat ze daarmee te laat zijn begonnen. Ze hebben het moeilijk omdat er te weinig vraag is. Ook Chinese autobouwers hebben dit probleem in Europa.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 10:11

De Europese industrie kreeg (en krijgt) vanuit Brussel maatregelen opgelegd, die feitelijk een gehele ommezwaai van het businessmodel betekenen: al dan niet versnelde afschrijvingen op gedane investeringen voor brandstofauto's + investeringen voor nieuwe BEV industrie. Is financieel een zware last, die misschien nog wel te dragen zou zijn, als de consument meewerkt. Maar de opgelegde druk vanuit overheden op consumenten om over te gaan naar BEV wordt niet overal even lekker geslikt in Europa (en USA), dus weinig vraag, zeker tov de investeringen in BEV (of waterstof, etc). Resultaat: Europese industrie zit in een spagaat. Wel de lasten, niet de lusten. Daar hebben de Chinezen, met een stortvloed aan door de overheid gesubsidieerd geproduceerde auto's / auto-onderdelen met veelal namen waarover je je tong breekt, en ook Tesla geen last van: die beginnen 'from scratch'. Ander businessmodel: andere kostenstructuur en niet de 'financiële last' uit het verleden van brandstofauto's. Maar in Brussel worden ze langzaam wakker: de Europese auto-industrie en daarmee ook de gehele toeleveringsketen is 'too big too fail', dus verdwijnen zal het m.i. niet. Ik vermoed dat nog wel een kaalslag zal komen in het aantal merken, zowel in Europa als ook in China.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 11:19

Eens met uitleg hierboven, maar er is tegelijkertijd nog iets anders aan de hand en dat is de Chinese manier van ontwikkeling.
Chinese autofabrikanten hanteren een "fail fast" ontwikkelingsmodel, brengen snel "goed genoeg" voertuigen uit en verbeteren op basis van consumentenfeedback in plaats van uitgebreide tests vooraf. Deze aanpak wordt mogelijk gemaakt door snelle productcycli, een sterke afhankelijkheid van simulaties en AI, lange werktijden en overheidssteun, waardoor ze veel vaker nieuwe modellen kunnen introduceren dan hun wereldwijde concurrenten. Op dit moment zijn er in China zo’n 200-250 automerken actief, dus het tempo van nieuwe Chinese merken op de Europese markt zal eerder toe- dan afnemen.
N.B. Ik verwacht dat van dat totaal aantal automerken er uiteindelijk zo’n 50-75 over zullen blijven om voor China een gezonde businesscase te houden.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 13:26

Het is waarschijnlijk niet het antwoord dat we willen horen, maar wij - de consument - zijn de enigen die hier iets in kunnen veranderen.
Zoals hierboven al staat, is het de strategie van de Chinezen om de Westerse markten te overspoelen met goedkope Chinese auto's. Dat lukt ze door staatsteun aan Chinese fabrieken en moderne slavernij. Het uiteindelijke doel is het Westen volledig afhankelijk maken van China, en dat lukt ze op deze manier heel aardig. Europa is (net als de VS) aan het proberen om dit tegen te houden door o.a. importheffingen e.d. maar tegelijkertijd hebben we binnen Europa hele strenge afspraken gemaakt om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en daarmee Europese fabrikanten allerlei maatregelen en eisen op te leggen. Wat weer de prijzen van Europese producten stuwt.

Dus aan de ene kant worden we overspoeld door goedkoop Chinees spul (wat kwalitatief steeds beter wordt) en worden Europese spullen steeds duurder met minder aandacht voor kwaliteit.

Alleen als wij zelf kiezen om geen Chinese producten te kopen, helpen we de Europese maakindustrie overleven. Als we kiezen met onze portemonnee, dan gaan we het verliezen van China. Wijzen naar Europa of de overheid is niet voldoende. Wij zijn samen Europa en wij zijn samen NL (en BE :wink:).

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 14:51

Couldn’t agree more! :mrgreen:

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 17:42

Helemaal eens. Koopt allen Europees! :)

Maar als voortbestaan van Europese autoindustrie afhangt van de principes van de gemiddelde Europeaan, dan zie ik het somber in!

Ja; de Chinese merken hebben het ook moeilijk, want verkopen lopen terug, ook in China zelf. Blijven er uiteindelijk enkele tientallen over. Ze zoeken naar manieren om zich te onderscheiden zoals knotsgekke in-car entertainment-systemen. Als dat trouwens doorbreekt dan lopen Europese fabrikanten ook daar weer achter de muziek aan. Het houdt niet op.

Zoals eerder al beschreven; China is niet de enige bedreiging; terugval van afzet in de VS speelt sommige merken ook al parten. Om over tegenvallende EV verkopen in Europa nog te zwijgen (toch vervelend als je al je eieren in die mand hebt gelegd)

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 18:03

Dit vind ik nog altijd een mooi voorbeeld van hoe duizelingwekkend snel Chinese autofabrikanten kunnen 'bewegen'. Tijdens corona duurde het 2 weken voordat BYD z'n eigen mondkapjesfabriek had.
In Nederland duurt je vergunningsaanvraag al langer.
https://en.byd.com/news/byd-opens-world ... ing-plant/

Los van vele geopolitieke overwegingen en creatief omgaan met (import)regels, denk ik dat de ondernemersvrijheid in china (als je aan de juiste kant van het bewind staat) een stuk groter is dan die in het westen.

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 19:00

Toch best handig, zo’n dictatuur ;-)

Re: Is de Europese autoindustrie nog te redden?

14 nov 2025 19:00

Europa is in vergelijking met China (en in citeer Richvl even, als je daar aan de goede kant van het regime staat) een ontzetten log apparaat dat worstelt met Europese regelgeving. De concurrentie uit China pikt in op elke trend, past zich voortdurend aan, en verbetert continu zijn producten. En dan spreek in nog niet van de steun uit het regime, daar waar de Europese regelgeving niet het tegenovergestelde doet met onze auto industrie.
Plaats een reactie