Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Horror story

14 dec 2005 22:04

:cry: :cry:
Een (echt) horror verhaal......


Afbeelding


Een artikel van eind jaren 80.

was mijn krantenknipsels aan het doorpluizen en kwam dit vergeelde artikel tegen.

Inmiddels 15 jaar later en.............. :ba: :ba: :wink:

Re: Horror story

14 dec 2005 22:08

André 3.0 schreef:Inmiddels 15 jaar later en.............. :ba: :ba: :wink:

Dankzij de waterkokers, zijn zij weer helemaal boven Jan en op dit moment nog één van de weinige zelfstandige autofabrikanten, die ook nog eens "leuke autotjes" bouwen en vette winsten maken! :wink:

15 dec 2005 3:17

En de Cayman in productie heeft al en nog de Panamera in de planning heeft !

Erg fijn dat het zo goed gaat, kunnen ze weer des te meer investeren in ontwikkeling van de nieuwere 911 modellen, en de 998 (Als ie zo gaat heten)
:)

15 dec 2005 3:59

hierbij is ook netjes de vraag die ik onlangs zag van iemand op t forum, waarom ze eigenlijk gestopt zijn met 924 / 944 / 928 te produceren beantwoord

En het punt van de porsches hebben alleen het plaatje voorop gemeen, vind ik onzin, ik zie toch duidelijk ook in de 924 944 928 lijnen van de 911 terug. Viel me vandaag op bij het maken van foto's bij zonsondergang.

Re: Horror story

15 dec 2005 9:08

Rob Herfst schreef:
André 3.0 schreef:Inmiddels 15 jaar later en.............. :ba: :ba: :wink:

Dankzij de waterkokers, zijn zij weer helemaal boven Jan en op dit moment nog één van de weinige zelfstandige autofabrikanten, die ook nog eens "leuke autotjes" bouwen en vette winsten maken! :wink:



Ja, en dank aan Toyota & Wendelin

15 dec 2005 9:14

Webber schreef: ik zie toch duidelijk ook in de 924 944 928 lijnen van de 911 terug. Viel me vandaag op bij het maken van foto's bij zonsondergang.


Weet je zeker dat de zon niet al lang onder was zodat je geen steek meer kon zien?

15 dec 2005 9:24

Epicurus schreef,


Ja, en dank aan Toyota & Wendelin


Verklaar je nader :?:

15 dec 2005 10:05

Zou zijn eigen Wendelin zijn zo geliefde Toyota in de prak hebben gereden, waarna hij als pleister op de wonden een P. op de oprit kreeg van zijn o zo geliefde partner....... :?: :?: :?: :?: :?:
MAUK

15 dec 2005 10:18

molen934 schreef:Epicurus schreef,


Ja, en dank aan Toyota & Wendelin


Verklaar je nader :?:


Volgens mij zijn de Japanners binnengehaald om de productiviteit in de fabriek te verhogen. ( daarom wordt alles in Stuttgart gemonteerd met een blik op de klok )

Tja en Wiedeking heeft natuurlijk de juiste "visie" gehad bij het bepalen van het beleid.

15 dec 2005 10:19

Dankzij de waterkokers ????????????? ..... :shock:

Hahaha, dankzij de 964 is Porsche er weer bovenop gekomen.

By the way: Porsche verdiende destijds meer geld met research voor andere auto-motor-fabrikanten dan dat ze met autoverkoop verdiende.

Porsche had (en heeft) ook veel opdrachten van de Duitse overheid.
Het mooie is dat over de "andere" klantenkring van Porsche maar weinig bekend is, en daar betaald men dan ook voor...

gr.

Dick

15 dec 2005 10:30

Dick schreef:Dankzij de waterkokers ????????????? ..... :shock:

Hahaha, dankzij de 964 is Porsche er weer bovenop gekomen.

By the way: Porsche verdiende destijds meer geld met research voor andere auto-motor-fabrikanten dan dat ze met autoverkoop verdiende.

Porsche had (en heeft) ook veel opdrachten van de Duitse overheid.
Het mooie is dat over de "andere" klantenkring van Porsche maar weinig bekend is, en daar betaald men dan ook voor...

gr.

Dick


Zucht.........................geen zin om weer voor de zoveelste keer het echte verhaal neer te tikken.

15 dec 2005 10:51

John4S schreef:Zucht.........................geen zin om weer voor de zoveelste keer het echte verhaal neer te tikken.

JAWEL !!!!!
Ik WIL het horen!!!!!
Ken het echte verhaal nog niet!!!! :mrgreen: :lol: :wink:

15 dec 2005 10:53

John4S schreef:Zucht.........................geen zin om weer voor de zoveelste keer het echte verhaal neer te tikken.


kan je het niet even kopieren dan?
Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

15 dec 2005 11:37

outletvalve schreef:
Volgens mij zijn de Japanners binnengehaald om de productiviteit in de fabriek te verhogen.


Dat, maar vooral om de voorraden te beperken. Het is een systeem wat ervoor zorgt dat je idealiter vandaag binnenkrijgt, wat je vandaag nodig hebt.

Voorraden kosten geld.

Het systeem waarmee men ging werken heet Kaizen. Genoeg over te vinden op het net, dus als je tijd over hebt...

15 dec 2005 12:07

Just-in-time

15 dec 2005 12:08

Devils son schreef:Het is een systeem wat ervoor zorgt dat je idealiter vandaag binnenkrijgt, wat je vandaag nodig hebt.

Het systeem waarmee men ging werken heet Kaizen. Genoeg over te vinden op het net, dus als je tijd over hebt...


Ik dacht KanBan ....

... in iedergeval is dat dus de reden dat er weleens een andere kleur bumper gemonteerd wordt :wink:

15 dec 2005 12:12

Webber schreef:hierbij is ook netjes de vraag die ik onlangs zag van iemand op t forum, waarom ze eigenlijk gestopt zijn met 924 / 944 / 928 te produceren beantwoord

En het punt van de porsches hebben alleen het plaatje voorop gemeen, vind ik onzin, ik zie toch duidelijk ook in de 924 944 928 lijnen van de 911 terug. Viel me vandaag op bij het maken van foto's bij zonsondergang.


Hmm, blijken allemaal Audi's te zijn :!:

15 dec 2005 13:08

Gelukkig staat het merk er nu anders voor :!: :D

15 dec 2005 13:42

John 4S schreef:

Zucht.........................geen zin om weer voor de zoveelste keer het echte verhaal neer te tikken.

Nou John 4S je maakt me heel nieuwsgierig...
Vertel eens wat over het echte verhaal, of waar kan ik het andere verhaal nalezen?

gr.

Dick

15 dec 2005 13:46

welke externe lijnen de auto's met elkaar gemeen hebben , heeft niks te maken met productie kosten, en verschillende onderdelen die niet onderling uitwisselbaar zijn...

in dit artikel spreken ze van de 924 AUDI/VW lijn
de 944 en 928 Porsche water lijn
en de 911 luchtgekoelde lijn

qua onderdelen zijn die maar matig onderling uitwisselbaar

924 / 944 voor onderstel kun je hier en daar iets wisselen
interieur tussen 24 en 944/1

928 kan hier en daar een paar motor delen gebruiken van de 44 ( maar ook miniemaal)

en de 911 gebruikt niks van al de rest...

dat drijft productie kosten omhoog, en ook spare parts management.

wat de jappanners ook hebben opgemerkt is de manier waarop men met defecten omging...
een lange tijd gebruikte Porsche het als een marketing punt , dat elke wagen handgemaakt was, en na productie een test&shakedown kreeg, waarna elk defect, met de hand werd gecorrigeerd ( kun je in die seventies video's zien )

de jappanners zeiden daarop "waaom fix je het probleem niet waar het eerst voorkwam ?" detecteren, en dan de productie lijn aanpassen zodat het nooit meer kan gebeuren...zodat je niet elke auto weer moet individueel gaan checken en handmatig corrigeren.

15 dec 2005 16:02

912 schreef:Weet je zeker dat de zon niet al lang onder was zodat je geen steek meer kon zien?


t begon indd al aardig donker te worden ja... :uh:

Afbeelding

Maar geef nou zelf toe, de hoek waar in de voorruitstaat tov de motorkap, de hoek van de motorkap en de achterruit.... ach misschien moet je t ook een beetje willen zien, maar ik ben tevreden....

(voorlopig dan)

corry schreef:Hmm, blijken allemaal Audi's te zijn :!:


Ehh doe eerst je huiswerk, staat weinig van audi in mijn auto, motorblok ten zekerste niet...
Laatst bijgewerkt door Webber op 15 dec 2005 20:16, in totaal 2 keer bewerkt.

15 dec 2005 16:23

Devils son schreef:Voorraden kosten geld.

Het systeem waarmee men ging werken heet Kaizen. Genoeg over te vinden op het net, dus als je tijd over hebt...


Idd net aan t leren voor operations managment:

Kaizen: Japanse term voor continuous improvement

wordt veel gebruikt in just in time productie, waarbij voorraden tot een minimum wordt beperkt en daardoor vaak sub onderdelen voor het eindproduct worden uitbesteed, waardoor reactie vermogen van de productie vergroot wordt. Eigenlijk is Kaizen niet echt een specifiek systeem, maar bijna overal op toe te passen. Ik denk dat wat je bedoelt meer zoiets is:

Afbeelding

het meer stelt de inventorie voor, door die hoog te houden, botst je bedrijf (dus dat schip in dit geval) niet op verborgen gebreken, die voor bottelnecks zorgen in je productie. Met voorraden voorkom je dat je zonder product komt te zitten. Maar voorraden kosten geld :arrow: japanse oplossing, just in time productie (JIT)

Leuk als je dingen uit de theorie terug ziet in t echt :arrow:

15 dec 2005 18:25

En dan heb je nog in-warehouse-production. Hierbij is je fabriek voor een deel van het oppervlak het magazijn van de leverancier. Alles wat je uit de bakjes pakt, wordt pas dan afgerekend en je hebt dus op papier geen enkele voorraad. Kost dus ook geen geld.
Voordeel voor de leverancier is dat hij weinig transportkosten heeft (kan zoveel artikelen neerzetten als hij wil, minimale voorraad altijd) en geen plaatsingskosten. Het aanleveren gebeurt op een frequentie die de leverancier goeddunkt en maakt voor de fabriek niets uit.
Daarnaast kost het voor een fabriek weinig meer om extra vloeroppervlak te bouwen, terwijl een warehouse juist zoveel oppervlak wil hebben als strikt noodzakelijk.

Mooi voorbeeld is Alstom in Berlijn, fabrikant van windmolens, die hebben dus geen balans. In hun fabriek staat de voorraad van de leverancier, de eindproducten gaan naar de eindgebruiker op de dag van montage.
Die doen op 30 december het licht uit zonder ook maar één bakje te tellen.

Beetje off topic.

Kan trouwens beamen dat mijn 924 wel degelijk op andere Porschemodellen lijkt als je naar details gaat kijken. We kunnen ook ophouden om het een 1/2 porsche te noemen, een racekever of een Audi, menigeen zou niet in een Cayenne hebben kunnen rijden (voor zover je dat wilt) als Porsche niet ooit aan de 924 was begonnen. Dan waren het inderdaad alleen waterkokers geworden, of wat wordt er nog allemaal onder "porschedesign" gemaakt?

16 dec 2005 9:29

Wel is een rondleiding op de fabriek gehad??..................ik wel in juni 2005(NPC), en rondgeleid door Volker Spannagel, niet de eerste de beste, ook de avond daarvoor heerlijk gegeten (Hotel Krone) op uitnodiging van Porsche, en de gehele avond gezeten naast een hoofdbobo van de ontwikkellingsafdeling in Weissach, was de (Porsche) avond van mijn leven.


Der is veel veel geschiedenis, maar tis Mercedes die in de jaren 80 (doormiddel van opdrachten) de schoorsteen heeft doen roken bij Porsche, en zeker niet de verliesgevende 964, pogingen gewaagd om de 968 in te zetten als opvolger (welke voor die tijd alles had om de 911 deruit te kieperen), en hebben als laatste redmiddel (vanwege weerstand bij de trouwe Porscherijders) in een recordtempo de 993 eruit gestampt, was hogeschool autoontwerpen, maar het zijn de waterkokers (Boxster voorop) die Porsche weer uit de rooie cijfers hielpen.
Mede door de samenwerking met Mercedes kon Porsche indertijd bv. een goede prijs bedingen voor onderdelen, Mercedes deed een veelvoud van die zaken, en Porsche lifte mee in de kortingen, anders was het doek na 1 964 al gevallen.

Echter nu kan Porsche als 1 van de weinige zijn eigen broek op hijsen, zelfs zo dat ze een belang (strategische superzet) in VW kunnen kopen.

De KJN is super winstgevend, de 997 is winstgevend, de Boxster is winstgevend etc. wat wil je nou nog meer, das een luxe probleem hoor in de autowereld.
Iedereen kan zeggen wat ze willen over Wendelin Wiedekin, maar een echte super CEO is ie wel hoor.


Mensen veel van mijn verhaal, heb ik persoonlijk mogen horen uit de monden van bobo's bij Porsche AG zelf, dus als julllie hier in discussie over willen gaan, dan graag met Volker Spannagel bij porsche.de

(edit door paSCal: e-mail even weggehaald!)

16 dec 2005 9:41

Hee John 4S,

Bedankt voor dit verhaal. Dat van die Mercedes-truc wist ik nog niet.
Wel dat Porsche een bepaald model van Mercedes een tijdje heeft gebouwd (model 500 nogwat..).

gr.

Dick
Plaats een reactie